This is how I do it


Jag sa just till Madde (som sitter här i min soffa med sitt fina hår) att det som är mest läskigt är att jag verkligen tänkt att det här är det lopp där jag ska  ta ut mig allra mest på. Det är mitt första lopp utan hjärtfel. Vilket gör att jag är lite kaxigare. En sak mindre kan gå fel.

Det är verkligen inte distansen som oroar mig, jag tar mig de där 8 milen- kommer sitta massa fötter i min bakdel om jag skulle tveka. Men det ska gå i det tempot jag tänkt. Jag måste få till min plan.

Den är på g


Äntligen erbjudande från Trimtex


Nu börjar det bli dags att kitta sig med riktigt bra träningsgrejer inför vintern!

Jag är ett stort fan av Trimtex. Det funkar inte med halvdana grejer om än så snygga när man ska vara ute i kyla, regn, blåst, många timmar och när man vill att grejerna bara ska sitta och göra sitt jobb. Jag var trött på löparjackor som inte följer mina rörelser. Tights som hasar ned och tappar formen.

Jag tvättar mina kompressionstights från Trimtex flera gånger i veckan och de sitter lika bra som när de var nya. Jackan-ja vad ska jag säga, den hade jag på mig i tio timmar på TEC och den klarade allt från snön och sen att hålla mig torr. Den har en jättebra stretchig panel på ryggen och är en lika klockren skidjacka som löparjacka.

Här kan du läsa om deras etiska regler.

Jag frågade Trimtex om jag fick göra ett erbjudande till mina läsare eftersom flera frågat efter deras grejer. De säljs inte i butik men över 300 klubbar (mycket skidåkare och orienterare) har upptäckt att man kan designa sina egna kollektioner och hur bra grejerna är. Läs mer om det här.

Så! Här har ni jackorna: Herr och dam. Till kalaspris.  874 kr inkl moms (1529 ord pris). Storlekarna är normala- jag har M i vanliga fall och M i denna.

Och dammoddellen:

Klickar ni på bilderna kommer ni till beskrivningen av jackorna.

Vill ni beställa så mailar ni mig på ansofisticated@gmail.com med herr eller dam och storlek samt levadress. Då återkommer jag med betaluppgifter. Leveranstid är ca 2 veckor och jag ”stänger” den 17 oktober.


Roligt roligt roligt


Alltså den här veckan. Hur rolig som helst. Stressig. Men rolig.

Jag lyfter blicken och vet att jag ska vara ledig tre veckor över jul, vill åka mer skidor än förra året och definitivt umgås mer med fina människor så bokar in mig på Blogger Ski Camp i Ramundberget. För strax under tretusen så får man åka hyrbil,låna allsorts skidor, bo fint, äta gott. Jag bokade direkt! Åh så underbart!

Jag är katastrof utför. När jag bodde i Åre såg jag ut över Stjärnbacken men var inte ofta där på alpina skidor. Jag knatade upp på hudar och halkade nedför ibland men min utförsåkning genomförs mer med modigt hjärta än med bra teknik.

Sen har jag bokat in mig på en sprint. Kungsholmen Runt. 21 km stavas b l o d s m a k för mig. Men jag skulle vilja springa på 1.40 och det är målet för nästa år.

Idag fick jag ett erbjudande jag måste fundera på. Frestande!

Och idag är jag på Löpcoachutbildning. Första delen är teori och hålls av världens bästa PT-lärare Pernilla på PT-School.

Det spelar ingen roll att vi sitter i en fullsatt lokal där syret tar slut fort- hon är grym!
Träffade massa löparfolk och hade bara helt enkelt en riktigt bra dag till!

Nu ska jag till bästa Access Rehab för att knäcka rätt bäckenet.


Min tid. Min värld


Nu är jag äntligen på väg hem. 5 högintensiva dagar med fina trerättersmiddagar, buffefrukost och enorma lunchbuffeér blir liksom för mycket till slut. Jag längtar hem till min lilla tvåa, mitt halvtomma kylskåp, lite treårstrots, slit och släp av väskor.  Läsa sagor och lämna på dagis.

Kursen har varit otroligt intressant. De senaste två dagarna har vi pratat ledarskap och coaching. Jag blir brutalt medveten om hur mycket fel jag måste gjort när jag var ekonomichef vid 26 års ålder.  Förutom att jobbet var för stor kostym så hade jag ingen erfarenhet av att leda.

Det har jag nu! Och jag märker att just coacha DET! går jag igång på rejält. Ta fram det bästa i människor, det gillar jag skarpt. Om en vecka går jag min löptränarutbildning. Det gör jag inte för att jag tror att jag blir fullärd att träna en massa folk. Det gör jag för att fortsätta bygga en bred bas att stå på. För coacha det vet jag redan nu att jag vill göra.

Alla kan läsa ett träningsprogram och ta instruktioner. Det du behöver en coach till är att ta fram det bästa i dig, att höra igenom dina ord och lyfta dig när du tappar fokus mot dina mål.

I en av övningarna skulle vi också tänka på en person i vår omgivning som vi inte alls tyckte om. Klura på den personers egenskaper. Jag kom inte på någon. Jag har rensat. Jag varken jobbar eller umgås med människor som jag inte tycker om. Inte har ett utbyte av. Jag kunde bara komma på positiva människor och även om jag kom på saker jag inte gillade med dem så övervägde det goda. Det känns otroligt bra.

Idag hade jag på grund av en felbokning en lång resdag hem. Haft massa tid att fundera på var jag vill. Hösten- den har redan skenat ifrån mig känner jag. Blev inte riktigt som jag tänkt.

Jag gillar att vara hemma. Ha fri tid på helgen. Kunna sticka ut i skogen med Lillan eller Hjälten eller för mig själv. Gå ned på stan i Sumpan och fika. Vill inte in till stan och inte ha för mycket förbestämt.

#FAIL som man säger på Twitter. För av de närmsta kommande fem helgerna är jag helt eller delvid uppbokad fyra stycken. I helgen arrangerar vi ett testlopp på Lidingö som jag lyckats krångla mig ur halvvägs. Det är jätteroligt, men jag har varit borta hela veckan och är så trött så jag vill gråta. På söndag ser jag otroligt mycket fram emot att vara funktionär för Annelies Flatenloppet.

Nästa helg går jag som sagt löptränarutbildningen. Har sett till så jag går fredag- lördag så jag har söndagen med Lillan. Helgen efter är det Lidingöloppet- say no more det är en helt galet kul helg men direkt veckan efter ska jag ut på mitt största uppdrag. Den helgen är det totalförbud på åtaganden.

Veckan efter åker vi på konferens till Island.

Jag vet. Det är fantastiska saker jag gör. Jag älskar allt. Men jag ska försöka ta hand om de här tiderna då jag är inbokad på något.

Det är min tid. Och jag skapar min värld. Den är full av fantastiska människor. Fantastiska äventyr och projekt som jag driver med hela hjärtat. Jag satt just och läste ett utkast på en artikel om Tjejmarathon idag och  känner att jag vill börja med nästa års projekt. Skapa tid för det.


God snabb bra mat


Jag var och storhandlade idag. Det tar tid. Att handla mat. För det är massa annat som säljs i samma affär. Fast det heter ”mataffär”. Jag går och läser på innehållsförteckningar i gångarna och väljer noggrant. Försöker välja smart.Utifrån vad jag är beredd att äta. Utifrån vad jag är beredd att betala.

Först och främst så väljer jag magra mejeriprodukter så långt det går utan att det ska vara modifierad stärkelse i. Således matlagningsgrädde med 15 % fetthalt före Creme Fraice med 15% som innehåller fuffens. Jag äter hellre mitt fett från nötter, fet fisk och avocado där det kommer med ett ”mervärde” med nyttiga fettsyror än massa mättat mejerifett.

Aldrig någonsin ever ever margarin. Mager mjölk till mig utan laktos, fetare till Ebba med laktos.

Ekologiska kolhydrater är ofta relativt billiga kontra ekologiskt kött. Så alltid ekologisk pasta, ris osv.

Bara råvaror. Inga halvfabrikat förutom blodpudding och korv som jag faktiskt inte mäktar göra. Men nu blev det inget rött kött alls faktiskt.

Lagade en väldigt enkel kycklingrätt som är inspirerad av en min faster brukar göra:

Stek kycklingfileer i lite olja och smör med salt och peppar så de får lite färg.

Under tiden skär du i ”båtar” lite morot, potatis, lök, väl tvättad citron, och squash. Lägg i en ugnsform. Lägg också i några vitlöksklyftor och några oliver. I med kycklingen. Salta och peppra och strö över rosmarin. Häll över 2 dl hönsbuljong och lite matlagningsvin samt matlagningsgrädde.

In i ugnen på 200 grader ”tills det är klart”.

Enkelt va?

Imorgon ska jag cykla på min rostiga gamla tanthoj till Brunnsviken och simma med Daniel före frulle. Wish me luck.


Erbjudande från Trimtex


Hej alla!

Äntligen kan jag ge er erbjudandet på de fantastiska tights och den grymma jacka jag har.

Tightsen är alltså kompressionstights och mina nya favoriter alla kategorier. De är trekvartslånga och ser ut såhär i dam:

De är sydda i 36 delar som gör att det knappt känns att du har dem på dig! Dessa får du via mig till


Ute ur dimman


Varje vecka brukar jag skriva om veckans träning och vad jag ska göra nästa vecka. Men det har inte varit så mycket träning. Jag har nog bara haft lite allergi- och mer av en förkylning. Trött och seg har jag varit konstant i en vecka iallafall.

I helgen var det bra att instruera- då måste jag kunna prata och får ligga lite lägre än deltagarna och det var helt ok.

Så förra veckans träning kan sammanfattas till gå/jogg i onsdags bara för att röra sig lite utomhus och spinning i lördags.

Det var inte riktigt såhär jag hade planerat det inför Workout Åre. En helg då man matar in en sisådär två veckors träning på tre dagar. Att leda löppass på skutan, det går inte att göra halvhjärtat, ja inget instruerande går att göra halvdant men med just löpning blir ju rätt konkret så att man ska med hela vägen runt, emedan på spinningen kan jag ligga på en lägre intensitet och ändå leda ett pass.

Jag hade tänkt att dänga på rejält med träning den här veckan som var, och den som kommer till en början men kroppen är min religion och det var tydligen viloperiod här mitt i alltihop. Inte fasta dock. På något sätt..bappedibappedi.

Nerver i kläm på härsen o tvärsen och en väldigt snorig näsa sätter stopp och det gör ingenting, har sin plats. Betyder nytänkt.

Men åh vad jag saknar. Och åh vad jag njutplågades av att se alla springa i solen igår i Ursvik samtidigt som jag njöt mest av alla på äventyr med trollet i skogen. Jag läser om pers och fantastiska halvmaror och jag vill också. Mycket vill ha mer. TEC är en månad sen och gammal merit i en typ A människas värld. Jag vill träna hårt och fokuserat nu. Men det är inte meningen. Meningen är att jag ska jobba ikapp på jobbet istället och det har jag gjort. Fått en massa saker gjorda inför Tjejmarathon och haft en fantastisk helg med min lilla bästa tjej.

Så det är lugnt. Really. Men jag är en löpare och således längtar jag efter att springa.

I veckan, om jag får som jag vill, tränar jag fartlek idag. På onsdag springer jag 17 km med jobbet och på fredag dänger jag av några backintervaller ute på landet med styrka på lördag.

Var väldigt sugen på Rogers Bergstävling men det blir för snoigt. Annars tycker jag alla skulle passa på att vara med på detta!

Skaffa dig en fin måndag!


Intervaller, solsken och pelargoner


Jag sov över nio timmar i natt. Jag nästan flög ur sängen vid åtta. Sådär farligt utvilad. Började med 3 timmars jobb och frukost parallellt. Vid 11.30 längtade jag ut i solen och det var dags för mina intervaller. Jag är utan Garmin just ni så får förlita mig på Runkeeper. Den fixar bara 250 meter och 500 meter och uppåt så jag devierade från ursprungsplanen om 400 meter x 10 till 500 meter.

Igår körde jag lite styrka under Maddes övervakning. Det blev inte helt otippat lite jobbigare än vanligt men fick in några nya jättebra övningar att dona med. Var bara skönt öm lite här och var men hade definitivt inte ätit tillräckligt.

Nåväl. Ursäkter ursäkter. Jag värmde upp och fick sedan plocka av mig. Jag hade redan shorts och ursäktar alla berörda som bländades idag.

8 x 500 meter var alltså tanken och jag hade någon falsk illusion om att det skulle gå med flygande fart men se nej.

Jag landade på ett snitt om 4:29 fart. Det kändes inte lätt någonstans förutom de första 100 meterna varje intervall. Nä fy fabian. Men! Så tänkte jag att ju långsammare man är, desto snabbare kan man bli i relativa termer. Jag vet var jag är på väg och vad målet är med dessa typer av intervaller. Nu är det bara att börja jobba. Maj kommer bli tuff.

Resten av dagen lyckades jag göra apoteketärenden, plocka upp min lilla lorpa som sovit hos mormor och införskaffa allt man behöver för en uteplats med sol hela dagen! Frön, jord, lecakulor, pelargoner, varsina handskar och sopkvast. Ebba fick en jordgubbsplanta som om hon inte slaktar den kommer ge fina gubbar i sommar där den kommer bada i sol här utanför. Woppa vilket kap den här lägenheten är!

Bästa Helena kom hit och vi röjde i solen och satte de fina pelargonerna och åt god kycklingsallad.  En riktigt skön dag och ändå har jag fått en massa gjort.

Imorgon bär det av till Grisslehamn för Tjejmararek. Tjejmarathon som listas i SvD’s helgbilaga ” A perfect guide”. Hoppas ni har en fin Valborg!


Så blir lunchlöpningen av


Träna på lunchen. Det är otroligt fiffigt men många tycker det blir lite bökigt. Det beror ju lite på var man är och hur lång lunch man har och så vidare.

Jag brukar försöka ha på mig lite av det jag ska träna i- tex rätt strumpor och sportbh redan på morgonen. På förmiddagen äter jag ett lite större, men lättsmält mellanmål. Idag ägg och frukt.