Löpning, Alter G, Hypervolt, skador – lite av varje helt enkelt.


Då har vi lite annorlunda veckor framför oss, i alla fall i Stockholm. I stort sett all idrott är inställd och vi som jobbar på Riksidrottsförbundet har som många andra reseförbud. Jag är inte van med att vara hemma flera veckor i sträck men man hinner med ganska mycket när man inte spenderar flera timmar på tåg.

Elitidrottarna är vana med att tvätta händer, vara i karantän vid sjukdom och social distansering. Nu får resten av världen känna av lite idrottsrädsla när någon hostar. Självklart är detta mycket allvarligare än missade tävlingar! Vi får försöka vända detta till något positivt och göra saker som vi  vanligtvis inte hinner.

På Bosön har vi (RF) fått ett nytt labb så under dessa veckor när landslagen inte kommer till oss lägger vi extra krut på att få ordning på nya rutiner. Så vi kan hjälpa eliten på ett ännu bättre sätt.

Elitidrottare som tränar i vårt klimatrum på Bosön ca 30 grader varmt och 75% luftfuktighet.

Jag har fått en del frågor om min häl som har varit en stress under 5–6 år nu, en följetång helt enkelt. Snabb recap; massa rehab, antagligen stressreaktion, slemsäcksoperation 2016, kortison, massa rehab, Haglunds (hyvla ner hälbenet) + slemsäcksoperation nov. 2018.

Foten några veckor efter operation (alltså över ett år sen, den är snyggare nu).

Första året efter den senaste operationen var väldigt fram och tillbaka. Det kändes ganska bra och återhämtningen gick ok fram till sommaren 2019 då sprang jag upp till 5–6 km men sen fick jag ett bakslag och var tvungen att sluta springa. Ganska precis ett år efter op. började jag få en helt annan känsla i foten och den började kännas starkare.

Nu i mars springer jag ca 3 ggr/v, ett intervallpass i veckan (t. ex. 10*1000 m, 1 min vila/ igår körde jag 4*2km, 500m löpvila) på AlterG och 6–10 km distans ute på mjukt underlag. Foten känns bra efter Alter G men kan kännas lite när jag springer ute. Jag är fortfarande väldigt försiktig och ”lyssnar” på foten.

Alter G kör jag på Access Rehab nära Odenplan.

Jag har även köpt en Hypervolt massagepistol som jag använder ofta (min högerfot är min absolut dyraste kroppsdel). Jag kan rekommendera den, även några av mina kompisar i USA som springer mycket har använt den länge och är nöjda. Jag går även fortfarande till IMK Bosön för sjukgymnastik ungefär en gång i månaden.

Nu blir det många Teams möten under dagen, skönt att allt fungerar så bra digitalt!

Hoppas alla får en bra onsdag!

Hypervolt


Hjälp ditt immunförsvar – Coronavirus, förkylning, influensa och kräksjuka.

Hjälp ditt immunförsvar – Coronavirus, förkylning, influensa och kräksjuka.


Nu är det många som är rädda, osäkerhet är alltid stressigt. Det nya Coronaviruset skapar befogad oro i världen. Alla vill ha ett ja eller nej svar men det går inte att få. Hur ska man förhålla sig? Ska man avboka sin resa? Bör man stanna hemma? Vad är symptomerna? Hur farligt är det egentligen? Så många frågor och mycket oro.

Jag kan inte ge er råd om hur man ska hantera Coronaviruset, däremot tycket jag det är klokt att följa Folkhälsomyndigheten och UD:s råd.

Jag kan däremot ge lite tips om hur man kan hjälpa och stärka immunförsvaret:

  • C-vitamin hjälper innan sjukdomssymptom, ladda med citrusfrukter, kiwi, paprika eller andra C-vitaminrika produkter. Jag rekommenderar alltid frukt och grönt som innehåller vitaminer framför kosttillskott.
  • Prioritera sömn! Sov lite extra, sömn hjälper det mesta.
  • Du är extra infektionskänslig 6 timmar efter ett tufft träningspass eller tävling. Ät något direkt efter träning/tävling samt försök att undvika sjuka människor.
  • Att äta kolhydrater under ett längre och/eller tuffare pass hjälper immunförsvaret.
  • Slarva inte med dina måltider.
  • Ät minst 500 gram frukt och grönt om dagen.
  • Tvätta händerna med tvål regelbundet.
  • Ta med handsprit och använd.
  • Drick/ät inte från andras tallrik/glas/flaskor.
  • Håll avstånd till sjuka människor.
  • Se till att du får frisk luft.´
  • Känner du dig hängig/sliten, ta en extra vilodag samt gå och lägg dig tidigt.

Var inte rädd, var smart och gör ditt bästa att ta hand om dig själv. Så hoppas vi att du klarar dig från bakterier och virus!


Högt och lågt inom idrotten.

Högt och lågt inom idrotten.


Vilken härlig idrottsvecka vi har haft; äntligen en VM medalj för Hanna Öberg i skidskytte och ingen har väl missat Armand Duplantis fantastiska världsrekord x 2.

Jag är också grymt imponerad av Musses svenska rekord på maraton 2.10.03 och han klarade OS kvaltiden. Musse är snart 41 år (1 mars får vi gratta honom) vilket visar att maraton kostar massa träningstimmar och erfarenhet. Så dubbelt grattis till Musse!

En annan idrottare som hade en fantastik helg var Andreas Almgren som sprang på 7.48.34 svenskt inomhus rekord på 3000 m. Gå in och titta på hans Instagram när han inser att det är svenskt rekord – lycka! Ett sånt ögonblick som gör det värt det! Efter skadetrassel så är det ett sånt härligt kvitto för en idrottare att kunna vara på topp igen. Även Thobias Montler tangerade personbästa med 8.22 i längd.

Nyckeln till framgång:

Idrott kostar massa tid, svett, tårar, blod, skador och prioriteringar. De här gänget har gjort många bra och nödvändiga val under det senaste året/åren för att få dessa resultat. Stort grattis och mycket respekt till er och alla andra som gör jobbet.

Så till det mindre positiva – det finns inga bra genvägar.

Det som tyvärr är oerhört tråkigt inom idrotten är de senaste tidens dopingfall som tagit mycket mediatid och funderingar. Oavsett vilken idrott det gäller så hör det inte till idrotten och vi hoppas på att det inte kommer att hända igen. Det är alltid idrottarens ansvar om vad hen stoppar i sig. Man ska inte vara rädd men smart. Var noga med din rapportering om du är idrottare på den nivån och var noga med att göra informerade, välutbildade val.

Lite användbara länkar:

Röd – gröna listan (man kan se om mediciner etc. är godkända, den visar dock ej kontamineringar).

http://www.antidoping.se/rodgronalistan/index.asp

Misstagsdopning sker ofta med kosttillskott, behöver du verkligen kosttillskottet? Är det värt risken? Vill du veta mer? Rekommenderar jag att läsa denna artikel av Antidopings chef Christine Helle

https://www.rf.se/Arbetsrum/SvenskAntidoping/Nyheter/Studieomkosttillskott

Vill du utöka dina kunskaper i detta område gör utbildningen Ren Vinnare:

https://www.rf.se/Arbetsrum/SvenskAntidoping/utbildningfakta/Utbildning/Renvinnare


The Game Changer; Hur presterar man bäst? Veg. eller blandkost?

The Game Changer; Hur presterar man bäst? Veg. eller blandkost?


Jag har haft ett långt break från bloggandet, men nu är jag tillbaka så här mitt i vintern eller vad det är vi har. Jag hörde precis på nyheterna att helgens regn trasslar till det för Vasaloppsarrangörerna. Snöbristen har nog även minskat träningen för många Vasaloppsdeltagare, däremot så har de flesta haft bra löpunderlag hela vintern. Ingen is eller svårigheter att hitta bra löpvägar och inte heller någon kyla som man måste anpassa sig till. Jag ser till och med löpare i shorts – i februari (!). Jag tror att vi kommer få massa snö till påsk när alla börjar hoppas på vår, men förhoppningsvis har jag fel. Jag är en sommarperson men jag förstår alla som saknar härliga vinterdagar och aktiviteter.

(Den här bilden är eventuellt åt fel håll  om du tittar på en dator, på telefonen borde den vara rätt… detta är ett problem jag har i detta bloggverktyg, vissa bilder hamnar åt fel håll och jag kan inte justera, jag ska prata med någon om detta ;/).

Höstens stora snackis har varit Netflix dokumentären ”The Game Changers”, en dokumentär som pratar om prestation och vegansk kost. Jag tror att många har förstått att det kanske inte är så enkelt. Låter något för bra för att vara sant…så är det oftast för bra för att vara sant.

Som många vet är mat/kosthållning varken svart eller vitt och det finns mycket grå zoner och ”det beror på situationer”.

Lite att tänka på:

  • Man kan prestera på vegansk kost.
  • Man kan prestera på vegetarisk kost.
  • Man kan prestera på en blandkost som innehåller animalier.

(Ingen av dessa är bättre eller sämre för prestationen om man har kunskap!)

  • Alla bör äta frukt och grönt.
  • Alla bör äta kolhydrater.
  • All bör äta något proteinrikt vid varje måltid.
  • Alla bör äta vegetariskt ibland och de flesta bör minska sitt köttintag.
  • Det är svårare att äta vegansk mat, men inte omöjligt.
  • Det krävs mer kunskap om man byter kosthållning från blandkost till vegetariskt/veganskt.
  • Alla bör tänka på miljö och klimat oavsett om det gäller matval eller annat.

Vad som absolut kommer att hjälpa din prestation är om du börjar tänka till och gör bra matval; skapa rutiner, planera måltider, handla hem bra val. Det behöver inte vara krångligt.

Försök göra bra val så ofta som möjligt både för dig, miljön och klimatet!

Polenta med kikärtsröra (ovan)

Pad Thai med räkor (nedan)

Lax med potatis och palsternacksmos + grönkålssallad med mandel och granatäpple.