Sponsrat inlägg
Spring snabbare
Blogg

Spring snabbare


Kanske tänker du att snabba löpare bara är eliten du ser på TV eller i toppen av resultatlistorna? Allt är relativt och i slutändan tävlar du bara med dig själv. Och DU kan bli snabbare med rätt verktyg.

 

Intervaller

Att springa mycket kommer bygga en stabil grund och göra kroppen tålig. I början kommer du troligtvis bli snabbare och uthålligare av dina distansrundor där du håller ungefär samma tempo hela vägen. Efter ett tag kommer du inte märka lika stor skillnad i utveckling om du tränar på samma sätt hela tiden. Det är då du lägger till intervaller i din träning för att låta hjärtat jobba lite hårdare och därmed vänja kroppen vid tuffare arbete, alltså springa snabbare. Ett tips på ett enkelt och effektivt (men jobbigt) pass är ett upplägg enligt följande:
– Värm upp med ca 10-15 minuters lugn jogg.
– Intervallernas upplägg är 6×2 minuter med 1 min ståvila.
– Därefter kör du 4×1 minut med 30 sek ståvila.
– Avsluta med 10 min nedjogg.

Detta pass hjälper dig att bygga upp snabbhet och uthållighet. Våga utmana dig, det är så du utvecklas och lär dig.

Tajming

Att prestera snabbt på ett lopp innebär inte bara stenhård träning med tuffa intervaller dag ut och dag in. Du behöver hitta ett upplägg som får dig att bli snabb den dag det gäller. Det kan även appliceras på ett tuffare träningspass. Ska du exempelvis springa snabbare intervaller på eftermiddagen kan det vara lämpligt att ha tagit det lugnare dagen innan. Du behöver också bra med sömn och energi för att orka. Vill du maxa din prestation inför ett lopp kan det vara klokt att ta hjälp av ett träningsprogram för att veta hur du ska lägga upp din träning inför den stora dagen.

Skor

Självklart sitter inte snabbheten bara i rätt utrustning, det är träningen som utgör den största delen. Men med rätt skor för just dig och din löpning så kan du faktiskt märka skillnad även här. Ett par skor som passar din löpstil och som lämpar sig för olika underlag, distanser osv är viktigt. ASICS senaste tillskott METASPEED SKY är en av mina favoriter när det gäller snabba skor. Den har karbonsula och FF BLAST™ TURBO CUSHIONING som ger en superlätt känsla med energiåtergivande effekt. Den hjälper till att ge studs och driv i steget. Det finns flera andra snabba skor som du kan läsa mer om här!


Varför jag springer på morgonen
Blogg

Varför jag springer på morgonen


Att ställa klockan tidigt och ge sig ut innan världen riktigt vaknat till liv. Det är något alldeles extra. Jag kan absolut känna mig lite trött när klockan ringer och sängen känns extra varm och skön just då. Men jag vet att alternativet, att lyfta bort täcket och sätta fötterna i golvet för att kort därefter vara ute och springa, är ännu bättre.

Ofta är det fortfarande mörkt när jag snörat på mig skorna och ger mig ut. Och de första minutrarna, kanske kilometrarna, så kan det nästan kännas som att jag inte riktigt vaknat ännu. Och sakta men säkert vaknar jag till liv. Huvudet och kroppen. Oftast springer jag ensam, så allt jag hör är mina andetag och möjligen ett sus av vinden genom träden. Jag möter nästan ingen annan heller. Det känns som om morgonen är min egen.

Sakta, sakta börjar solen kika fram. Som om jag springer och möter ljuset och dagen. Har jag tur får jag vara med om en soluppgång, en sådan morgon där himlen blir alldeles rosa och röd i kontrast mot det blå. Jag ÄLSKAR det. Då är det som att en sol går upp inuti min egen kropp också. Jag känner ett lugn. Jag känner mig avslappnad och lycklig.

När jag närmar mig mitt hem igen börjar jag bli lite hungrig och törstig. Jag äter aldrig frukost före mina pass. Jag vill vakna till och börja längta lite efter den först. En dusch och sen den första klunken kaffe, den känslan är magisk! Har du testat?