Bor det en triathlet i dig?

Bor det en triathlet i dig?


Triathlon, som består av simning, cykling och löpning, är ganska ny som idrott. 1978 genomfördes den första upplagan av Hawaii Ironman. Och triathlon är väldigt starkt förknippat med den extrema Ironman-distansen (3 800 m simning, 180 km cykel, 42,2 km löpning). Men sporten är mycket mer än så, och faktum är att de flesta triathlontävlingar tar mellan en och tre timmar för en deltagare att ta sig igenom. Och har du genomfört någon av de tävlingar som ingår i en Svensk Klassiker så grejar du även det här. I Stockholm Triathlon finns dessutom möjligheten att sätta ihop ett stafettlag där tre personer kör ett moment vardera.
 
Om du har tid, lust, motivation och ork att träna tre gånger i veckan är ”ett triathlon i veckan” ett bra sätt att ställa in träningen efter. Ett löppass, ett simpass och en cykeltur.
Triathlon ger tack vare sin mångsidighet kroppen en väldigt allsidig och omväxlande träning, och de tre olika grenarna gör att träningen är skonsam mot kroppen.
 
Allt fler i Sverige som har fått upp ögonen för sporten. Förra sommaren var det över 500 svenskar som gjorde sin första triathlontävling när Stockholm Triathlon avgjordes.
Där fick deltagarna, som var allt från världsstjärnor till rena nybörjare, simma i Djurgårdsbrunnsviken, innan de gav sig iväg på en cykeltur från Strandvägen via Slottet, Västerbron och Stadshuset och sedan samma väg tillbaka för att avsluta loppet med en löptur på Gärdet. Stockholm Triathlon är en perfekt utmaning för sommarens träning med andra ord, men det är en utmaning som alla, med bara rätt inställning och motivation,  grejar.

> Anmäl dig och läs mer om tävlingen här

 

Juninumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i toppform
  • 7 grymma backpass
  • Raceskotest, 11 snabba skor
  • Åre – Sveriges trailmecka
  • Spring skadefri
  • Koll på kosten
  • Intervallträna som eliten

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 2

Tommy

Prova enkelt redan nu till helgen den 20/6 vid Sjöhistoriska. Läs mer på http://triathlondagen.com/


Christian Åhs

Och för dig som bor i Jönköping med omnejd finns ”En triathlon mitt i veckan” på onsdagar hela sommaren på den överkomliga distansen 400 m sim, 11,5 km cykel och avslutande 3,2 km löp. Kostnadsfritt och tidtagning endast om du önskar. Funktionärer på plats.
http://axamotriathlon.se



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

TÄVLING – Vinn Jaybird Tarah Pro

TÄVLING – Vinn Jaybird Tarah Pro


Trött på dåligt ljud? Att ena hörluren trillar ur hela tiden? eller att du har en sladd att trassla upp varje gång innan du kan komma igång med ditt träningspass? Då har du nu chansen att vinna ett par trådlösa Tarah Pro ifrån Jaybird!

I samarbete med Runner´s World tävlar Jaybird ut två par trådlösa hörlurar av den suveräna modellen Tarah Pro. Jaybird Tarah Pro är ett par trådlösa hörlurar framtagna för att täcka in allt från den vardagliga träningen till pass där du testar dina yttre gränser. Lurarna är vattenskyddade (IPX7) så att de funkar i alla möjliga typer av väder och under hårda, svettiga träningspass.

På sladden som förbinder öronsnäckorna hänger batteri, mikrofon och fjärrkontroll som du både kan styra volym och musikspelare med samt ta emot samtal. Batteriet laddas upp snabbt – och erbjuder hela 14 timmar lyssning på en enda laddning.

Öronsnäckorna fästs enkelt och sitter säkert i örat. Du kan också rotera snäckan om du vill ha sladden över örat eller neråt. Placeringen över örat är att föredra under löpträning, eftersom lurarna då både sitter ännu säkrare och du kan dra åt sladden bakom huvudet så att den inte hänger och slänger.

Öronsnäckorna kan även fästas mot varandra med hjälp av inbyggda magneter. Det innebär att du kan hänga hörlurarna runt halsen när du inte vill lyssna – då pausas de automatiskt och du spar batteritid.

Med hjälp av Jaybird-appen kan du anpassa ljudet i Tarah Pro efter dina egna preferenser. Efter ett enkelt ljudtest skapas en personlig EQ-inställning automatiskt, så att du inte behöver justera EQ-kurvan själv.

KLICKA VIDARE HÄR ATT DELTA I TÄVLINGEN GENOM ATT OCH SVARA PÅ EN FRÅGA OCH ANGE EN KORT MOTIVERING VARFÖR JUST DU VILL VINNA HÖRLURARNA.

Svarar gör du senast 23 juni och vinnarna presenteras på vår Instagramsida @runnersworldswe i slutet av juni

Läs om tre skäl att springa till musik

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Vinnare i Power Woman tävling – Wild Collection

Vinnare i Power Woman tävling – Wild Collection


Det blev en fantastisk respons när sportklädmärket Power Woman tillsammans med Runner´s World tävlade ut snygga och funktionella löparkläder och fyra löparlinnen med texten ”You have just been passed by a powerwoman”. Nu är vinnarna utsedda och samtidigt presenterar Power Woman nya färger i Wild Collection.

Det var många som själva ville, eller hade någon som dom tyckte borde, spring in sommaren i snygga och funktionella löparkläder från svenska sportklädmärket Power Woman. Motiveringarna var både roliga och fyndiga, och juryn från Power Woman hade ett tufft jobb att utse vinnarna. Vilka som vann hittar du längs ner på sidan och vi säger grattis och passar på att tacka alla som lämnade in ett tävlingsbidrag.

Samtidigt passar vi på att presentera Power Womans ”Wild Collection” som är framtagen för kvinnan som vill och vågar sticka ut. Färgerna är valda för att matcha en kraftfull och färgstark personlighet, och mönstren har en exotisk och lekfull touch.

Kläderna är av extremt hög kvalitet, utvecklade för tävlingsidrott och testade av maratonlöpare. Materialen är framtagna för att motstå tuff träning, svett, sol, salt och klor. De är tillverkade för löpning, men kan förstås även användas på gymmet, i bassängen eller som sommarkläder.

Shortsen har silikon i bensluten för att förhindra att de glider upp, och en passform som motverkar skav. Den breda linningen håller shortsen bekvämt på plats. Toppen är tillverkad i ett snabbtorkande och stödjande material som håller dina bröst på plats under löpning.

 

 

Hot Top
Den här toppen i funktionsmaterial är utvecklad för dig som ställer höga krav på dina träningskläder. Passformen är tajt så att den håller sig på plats under hård träning – materialet gör det till en kompressionstopp.
Hot Top är perfekt för alla typer av löppass, från intervallträning till ultramaror. Materialet står emot klor, salt, svett och vatten och kan därför även användas för simning, swimrun och triathlon.

 

 

Hot Short
De här shortsen i funktionsmaterial är utvecklade för dig som ställer höga krav på dina träningskläder. Passformen är tajt så att de håller sig på plats under hård träning, inte minst tack vare att benen har en greppig kant i silikon som förhindrar att de glider upp. Midjan är bred och håller shortsen bekvämt på plats.
Hot Short är tillverkade för löpning i ett material som står emot klor, salt, svett och vatten. Därför kan de även användas för simning, swimrun och korta triatlonlopp (de har ingen stoppning).

 

HÄR HITTAR DU IN TILL ”WILD COLLECTION”

 


VINNARNA i tävlingen ”Tävla och vinn – Löparkläder från Power Woman”

Set med löparshorts och top:

Rebecca Hag med motiveringen:

”Fullkomligt älskar Power womens kläder! Om jag vann skulle jag ge min vän detta sett då hon förtjänar att vinna något riktigt fint :)!! Med två små barn hemma har hon nu så smått börjat löpträna och efter 28 år äntligen hittat det underbara med löpning. Vi ska springa vårat första lopp ihop i augusti och det vore drömmen att få vara kittade i Power Women”

Natalie Persson med motiveringen:

”Jag vill inspirera andra kvinnor att våga pusha sig själva på lopp! Genom att alltid ge 100% på lopp och göra det i en powerwoman outfit hoppas jag kunna inspirera!”

 

 

Zebramönstrade löparlinnen med texten ”You have just been passed by a powerwoman”:

– Lisa Rehnstedt
– Maria Wallström
– Daniel Skoogh
– Linda Jutterdal

Alla vinnare kontaktats via den e-post som angavs tillsammans med tävlingsmotiveringen

Sthlm Marathon: Fem snabba energikällor

Sthlm Marathon: Fem snabba energikällor


En smart strategi för ditt energiintag kan ha stor betydelse för din prestationsförmåga under ett maraton. Så här lägger du upp den.

Massor med kolhydrater

Under ett maraton behöver du få i dig cirka 2 100 kalorier. Vilka snabba kolhydrater din mage mår bäst av bör du testa i god tid under dina långpass före loppet. Kolhydratsförråden i dina muskler (glykogen) räcker i cirka 75–90 minuter, men du bör börja fylla på tidigare än så under själva loppet. Ta något kolhydratrikt efter ungefär 45 minuter löpning, och fortsätt sedan med det var 20–30:e minut. Sikta på att få i dig 30–60 gram kolhydrater per timme, och ända upp till 90 gram för väldigt långa lopp. 

Om du till exempel dricker 480 milliliter sportdryck per timme så får du i dig cirka 29 gram kolhydrater. Toppa upp dem med någon energigel då och då så får du i dig tillräckligt med energi för att klara av hela maratonloppet. Sportmatsprodukter som gel innehåller nämligen en blandning av de båda sockerarterna glukos och fruktos. Detta gör att cellen kan ta upp mer kolhydrater (energi) än om den bara matas med en enda sockerart, eftersom glukos och fruktos använder olika receptorer i cellen. Men gels kräver vätska för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dem snabbt. Drick därför alltid när du tar en gel.

Fem snabba energikällor för löpare:

• Sportdrycker innehåller kolhydrater och salter (elektrolyter), som behövs för att bibehålla en bra vätskebalans. 

• Gels är en koncentrerad form av sportdryck, med mycket kolhydrater och elektrolyter. Skölj ner med vatten.  

Liquids är som ett mellanting mellan gel och sportdryck – lite mera flytande och lättätet än gels.  

• Det finns även sportmat i form av ”gelégodis”. De kommer ofta i påsar som innehåller cirka 30 gram kolhydrater. 

Energikakor, eller så kallade bars, ger lite mer mättnad men ställer också högre krav på matsmältningen. Välj därför en bar med mycket kolhydrater och lite fett och fibrer. 

Testa buffén i förväg

Kolla vad loppet serverar i form av energi – och det gäller även sportdryck. Stockholm Marathon serverar bland annat bananer, saltgurka, cola, sportdryck och gels från Enervit, äppelbitar, buljong och kaffe längs banan. Testa produkterna på dina långpass. Funkar de inte för dig? Ta då med egen energi i form av gels, liquids eller bars. 

Lagom med vätska

Din mage kan inte ta upp mer än 720–840 milliliter vätska i timmen. Sikta därför på att dricka runt två deciliter var 15:e minut. Dricker du mer vätska än så är risken stor att du bara får stanna och kissa ut det i stället. Exakt hur mycket vätska du behöver dricka beror förstås på lufttemperatur och luftfuktighet. 

Se oavsett till att du startar med vätskebalans. Att vätskeladda genom att dricka extra mycket dagarna före loppet går inte, men fyll på med vatten dygnet före så att urinen är ljust gul. Drick fem till sju milliliter vätska per kilo kroppsvikt fyra timmar före tävlingen. Behöver du ändå inte gå på toaletten, eller om ditt kiss är mörkgult, så bör du fylla på med tre till fem milliliter per kilo kroppsvikt cirka två timmar före loppet. Drick långsamt.

Svettas du mycket eller om det är väldigt varmt eller fuktigt så kan du behöva tillskott av elektrolyter (salter). Det finns i sportdrycker eller i vätskeersättning som Resorb. Är det väldigt varmt bör du dricka vid varje vätskestation eller var 15:e minut, men om det är kallt så kan det räcka att dricka vid varannan station eller var 30:e minut. Börja med vatten, och fyll på med kolhydrater i form av sportdryck efter 45–60 minuter. Alternera sedan med vatten och sportdryck.

Drick i farten

Om du vill dricka med värdighet (utan att spilla allt över dig själv): greppa muggen, placera tummen och pekfingret högst upp på muggen och tryck ihop så att en pip formas. Drick sedan långsamt. 

Tanka i förväg 

Vad du äter dagarna före loppet har också betydelse. Eftersom den huvudsakliga formen av bränsle vid långlopp som maraton är kolhydrater är det bra om du lägger till ett extra mellanmål med kolhydrater dagarna före loppet. Är du känslig mot viss typ av mat? Då bör du nu undvika detta helt dagarna före loppet. Tar du med dig en egen matsäck vet du att du får i dig den energi du behöver och din mage tål.

Ät en sista större kolhydratrik måltid cirka 3–4 timmar före start. Välj främst mat – vanlig frukostmat funkar för många – med en mindre mängd fibrer, fett och protein eftersom de annars kan skapa mag- och tarmproblem. Fyll sedan på med ett litet mellanmål 1,5–2 timmar före start.

Springfika

Forskning visar att 3–6 milligram koffein per kilo kroppsvikt en timme före start ger mest effekt. Mer än så verkar inte göra någon ytterligare skillnad för prestationsförmågan. Tänk bara på att koffein kan påverka magen negativt – så chansa inte om du är ovan vid koffein. 

 

Tävling – Vasakvartetten – 4 löpare delar på 90 km

Tävling – Vasakvartetten – 4 löpare delar på 90 km


Nu kan du tävla om en laganmälan till Vasakvartetten för 4 löpare inklusive boende och annat kul! Vinnarna kommer få springa stafetten för vår nystartade klubb Springtime Sports Club. Tävlingen är enkel. Du ska följa Springtime Sports Club på Instagram och tagga tre vänner, som du vill springa stafetten med, i våra social medier.

Runner´s World och Springtime Travel lanserar nu Springtime Sports Club med ambitionen att inspirera och motivera till hälsosam träning. Springtime Sports Club ska vara en mötesplats för människor som vill komma igång eller ta nästa steg i träning och kanske tävling. Alla som vill kan tävla för klubben, och självklart är det helt gratis att gå med. (Här kan du gå med i Springtime Sports Club)

För att fira vår nysatsning tävlar vi nu ut en startplats för fyra personer i 2019 års Vasakvartetten inklusive bland annat boende för hela laget.
Tävlar gör du genom att i ett inlägg på vårt Instagramkonto eller vår Facebook sida taggar 3 vänner i kommentators fältet under tävlingsbilden. Du ska även följa Springtime Sports Club´s Instagramkonto, eller om du inte har Instagram klicka in ovan och bli medlem i klubben.

Tävlingen pågår fram till 20 juni, tänk på att ditt konto måste vara öppet under tävlingsperioden.

 

Detta ingår i vinsten (värde 15 500 kr):

– Boende på Ski Lodge 15-18/8

– Laganmälan till Vasakvartetten för 4 löpare

– Digitalt träningsprogram inför Vasakvartetten

– Runners Party – 3-rätters middag lördagen den 17 augusti (dryck ingår ej)

– Fri entré till äventyrsbad och spa under hela vistelsen

– Reseledning och service av Springtimes personal på plats

STORT LYCKA TILL!!

REEBOK RAGNAR RELAY LAKE MÄLAREN – Chans att springa i RW´s stjärnlag

REEBOK RAGNAR RELAY LAKE MÄLAREN – Chans att springa i RW´s stjärnlag


Om en månad, 15-16 juni, avgörs det 284 km långa stafettloppet Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren. Runner´s World har i samarbete med Reebok ett eget lag, där några av Sveriges bästa löpare ingår såsom David Nilsson, Mikaela Larsson och Fredrik Uhrbom. En plats i laget är fortfarande öppen och nu har du chansen att bli den tionde lagmedlemmen i laget som siktar på att vara först till målet vid Drottningholms slott utanför Stockholm.

Den 15 juni går starten för Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren vid Gripsholms slott i Mariefred. Från starten ska deltagarna i varje lag, som består av fem eller tio personer, turas om att springa 270 kilometer i ett sträck. Till stafetten som är första upplagan i Norden har Runner´s World i samarbete med Reebok ett eget 10-manna lag. Laget innehåller flera välkända löpare, såsom David Nilsson som är krönikör i tidningen Runner´s World och nyligen gjorde den 8:e bästa svenska tiden någonsin på maraton med 2.13.29 i Hamburg.
Fjolårets Stockholm Marathon-vinnare Mikaela Larsson har även hon visat suverän form i vår med sin snabbaste tid någonsin 2.31 i London Marathon.
Fredrik Uhrbom är en annan snabb löpare i laget som många känner till, bland annat genom hans avslappnade attityd till löpningen.

Nu har du alltså chansen att bli en löpare i teamet! Det enda kravet är att du är över 18 år och gillar en annorlunda och lite lätt galen utmaning. Givetvis ska du gilla att springa, för 3 av lagets totalt 30 sträckor blir dina. Din totala löpsträcka, fördelat på dina 3 sträckor, blir mellan 21-35 km beroende på vilka sträckor du får.

Förutom att du får springa i laget får du liksom övriga lagmedlemmar ett tävlingskit från samarbetspartnern Reebok, inklusive de tokhyllade löparskorna Reebok Floatride Run Fast.

Klicka in på tävlingslänken här och motivera varför just du vill springa i Runner´s Worlds lag i Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren.

Fyll i tävlingsformuläret senast kl 12:00 den 12 maj. Lagmedlemmen tas ut av en jury bestående av just nämnda löpare, David Nilsson, Mikaela Larsson och Fredrik Uhrbom.

Lagmedlemmen presenteras på Runner’s Worlds Instagram och kontaktas via e-post.

 

FAKTA: Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren!

Datum: 15–16 juni 2019.

Distans: 284 km

Klasser: Öppet för lag om fem eller tio löpare (minimiålder 18 år).