Bucket list: 10 amerikanska maratonlopp du vill springa

Bucket list: 10 amerikanska maratonlopp du vill springa



1. Houston Marathon
Var: Houston, Texas
När: Tredje söndagen i januari (17 januari 2016)
Ungefär så många genomför loppet: 7 000
Anmälan: chevronhoustonmarathon.com

Därför ska du springa loppet: Mild temperatur och en flack bana gör det här till ett optimalt lopp för dig som har en måltid. Du startar och går i mål i Houstons stadskärna och springer därefter kilometer 3 till 40 i stadens ytterkanter utan att knappt märka höjdskillnaden på 7,5 meter. Ungefär 10 procent av startfältet kvalificerar till Boston, den största andelen av alla maratonlopp (förutom Boston själv). Var dock beredd på luftfuktigheten, den kan nå upp till 95 procent på loppmorgonen.  

2. LA Marathon
Var: Los Angeles, Kalifornien
När: 14 februari, 2016
Ungefär så många genomför loppet: 22 000
Anmälan: lamarathon.com

Därför ska du springa loppet: LA Marathon startar utanför Dodger Stadium och tar dig sedan på en sightseeing förbi LA:s hotspots, bland annat Hollywood och Chinatown, för att avsluta på stranden i Santa Monica. Bland alla tusentals löpare och åskådare kan du få syn på en kändis eller två. Kocken Gordon Ramsay och Sagan om Ringen-skådisen Sean Astin är bara två av alla som har korsat mållinjen. 

3. Boston Marathon
Var: Boson, Massachusetts
När: Tredje måndagen i april (Patriots’ day, 20 april 2016) 
Ungefär så många genomför loppet: 30 000
Anmälan: baa.org

Därför ska du springa loppet: Världens äldsta årliga maraton bjuder på 42,2 kilometer löparhistoria. Du startar utanför stan i Hopkinton och springer in till mållinjen på Boylston Street, tusentals människor som firar Patriots’ Day kommer att guida dig. Deras stöd kommer extra lägligt strax innan kilometer 32 i den ökända och nästan kilometer långa Heartbreak Hill.   

4. Portland Marathon
Var: Portland, Oregon
När: Första söndagen i oktober (4 oktober 2015)
Ungefär så många genomför loppet: 6 500
Anmälan: portlandmarathon.org

Därför ska du springa loppet: Portland har en mestadels platt bana med inte-för-många men inte-för-få deltagare. Medeltemperaturen ligger runt 13 grader och banan visar upp stadens sjösida och det trendiga Pearl District. Du får också ta del av mer än 85 lokala band, DJ:s och cheerleaders. Alla som går i mål får, förutom medalj och ett hänge som passar i ett halsband eller en nyckelring, en trädplanta som symboliserar loppets miljöengagemang.   

5. Twin Cities Marathon
Var: St Paul, Minnesota
När: Första söndagen i oktober (4 oktober 2016)  
Ungefär så många genomför loppet: 9 000 
Anmälan: tcmevents.org

Därför ska du springa loppet: I det här loppet får du två städer till priset av en. Starten går i centrala Minneapolis, korsar Mississippi-floden in till St Paul, där målet är vid State Capitol Grounds. Arrangörerna har själva utnämnt loppet till det vackraste stadsmaratonloppet i landet – tack vare bansträckningen runt fyra sjöar och längs floden vilket ger en skön mix mellan natur- och stadsmiljö.  

6. Chicago Marathon
Var: Chicago, Illinois
När: Andra söndagen i oktober (11 oktober 2015)
Ungefär så många genomför loppet: 41 000 
Anmälan: chicagomarathon.com 

Därför ska du springa loppet: Det är inte en enda tom publikplats längs Chicago-banan, runt 1,7 miljoner åskådare radar upp sig för att heja fram löparna. Banan sträcker sig genom 29 bostadsområden, förbi bland annat Wrigley Field, Chinatown och Lake Michigan. När du har varit på loppets after run i Grant Park, glöm inte att fota dig framför den kända bönformade silverskulpturen The Chicago Bean.   

7. Marine Corps Marathon
Var: Arlington, Virginia
När: Fjärde söndagen i oktober (25 oktober 2015)
Ungefär så många genomför loppet: 20 000
Anmälan: marinemarathon.com

Därför ska du springa loppet: Smeknamnet ”Marathons of the Monuments” har inte uppstått utan anledning. Loppet erbjuder en rundtur förbi några av Washington D.C.s mest ikoniska platser, bland annat Georgetown, the Washington Monument och Jefferson Memorial. Du kommer inte att vara ensam om det är din första mara, mer än en tredjedel av startfältet gör sin maratondebut här.  

8. New York City Marathon
Var: New York
När: Första söndagen i november (1 november 2015)
Ungefär så många genomför loppet: 50 500 
Anmälan: tcsnycmarathon.org 

Därför ska du springa loppet: The New York City Marathon är det största och antagligen det mest kända maratonloppet i världen. Banan sträcker sig genom alla fem stadsdelar från starten i Staten Island till Central Park på Manhattan. Om du lyckas knipa en plats kan du, förutom att se staden, se fram emot mer än en miljon åskådare som hejar fram dig längs banan. 

9. Philadelphia Marathon
Var: Philadelphia, Pennsylvania
När: Söndagen före Thanksgiving (22 november 2015)
Ungefär så många genomför loppet: 10 500
Anmälan: philadelphiamarathon.com

Därför ska du springa loppet: Plocka fram din inre Rocky när du springer förbi många av de kända platserna från filmen – bland annat, såklart, de ikoniska trappstegen upp till Philadelphia Art Museum. Därifrån ser du både start och målgång. Under kilometer 30 kommer du till den lilla stadsdelen Manayunk. Bli inte förvånad om du blir erbjuden öl från någon av barerna längs banan för att orka den sista milen tillbaka in till stan.

10. Toronto Waterfront Marathon
Var: Toronto, Kanada
När: Söndagen efter kanadensiska Thanksgiving (18 oktober 2015)
Ungefär så många genomför loppet: 4 000
Anmälan: torontowaterfrontmarathon.com

Därför ska du springa loppet: Som namnet indikerar så går loppet längs stranden till Lake Ontario. Startfältet är litet för att vara ett stort stadsmaraton och ger därför mycket utrymme för att göra ett bra resultat. 

Källa: runnersworld.com

Marsnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring fortare
  • 17 energikakor i test
  • I form för halvmaran
  • Trotsa din ålder
  • Sanningen om protein
  • Löpning ska vara Rock’n’ roll
  • Yoga för löpare

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lista: 29 superbra anledningar till att springa

Lista: 29 superbra anledningar till att springa


Motivationsdipp? Behöver du en skjuts ut genom dörren? Det finns så många bra anledningar till att träna, vi har valt 29 av dem – från A till Ö.

  1. Andningen. Syreupptagningen förbättras.
  2. Balans. Regelbunden träning gör det lättare att hitta balans även i andra delar av livet, som sömn, stress och bättre matval. 
  3. Cirkulationen. Bättre blodcirkulation med ökad blodgenomströmning till musklerna.
  4. D-vitamin. Det räcker med en halvtimmes ljus varje dag för att tillgodose kroppens behov av D-vitamin. Det får du på träningspasset.
  5. Endorfiner. Utsöndring av kroppens eget “må bra-hormon” gör att du känner dig glad.
  6. Frisk luft. Du får uppleva årstidernas variation i skog och mark.
  7. Gott humör efter träningspasset. Inget är väl så skönt som att känna sig duktig efter ett hårt intervallpass?
  8. Hjärtat. Kroppens viktigaste muskel stärks och pumpförmågan förbättras.
  9. Inne. Ja, det är faktiskt på modet att röra på sig, en trend vi hoppas håller i sig!
  10. Jämnare humör. Blodsockerfallen blir mer sällsynta, till din partners stora förtjusning.
  11. Konditionen blir bättre. Det är en bra investering för ett långt och hälsosamt liv.
  12. Låren blir fastare och framför allt starkare.
  13. Magen kommer lättare i balans när den får regelbunden motion.  
  14. Naturligt. Vi är byggda för att röra på oss, inte för att sitta i TV-soffan. 
  15. Orken blir bättre, både i spåret och uppför trapporna till lägenheten. 
  16. Pulsen går ner, både arbetspulsen vid träning och vilopulsen i sängen.
  17. Qul! Träning är faktiskt riktigt roligt, särskilt tillsammans med ett gäng löparkompisar.
  18. Rogivande. Ett stilla löppass längs vattnet en tidig vårmorgon, say no more!  
  19. Sammanhållning. Gå med i en klubb eller löpargrupp och träffa nya vänner.
  20. Trötthet. Javisst, men på ett positivt sätt.
  21. Utveckling. Långa löppass ger god tid till att kontemplera och lära känna sig själv som person.
  22. Vitalt. Du känner att du lever när du tränar, särskilt uppför den där backen som aldrig vill ta slut. 
  23. WC. Matsmältningen blir bättre och du behöver inte gå på onödiga toalettbesök lika ofta.
  24. Xenofobin (rädsla för främlingar) minskar. På idrottsarenan är alla jämlikar.
  25. Yngre. Otaliga studier visar på att du håller dig ung genom att träna regelbundet.
  26. Zappandet minskar. Träningsfrälsta tenderar att strunta i TV-tittande och istället ägna sig åt ”viktigare” saker.
  27. Årstiderna. Få kan följa årstidernas skiftning så bra som de som tränar löpning utomhus året om. 
  28. Älskog. De som tränar regelbundet har enligt statistiken bättre sexliv än de som inte tränar.
  29. Överskott. De flesta som tränar har mer överskottsenergi än andra. Pröva själv och se hur pigg och glad du blir på jobbet efter ett tufft morgonpass!
Passa på! Prenumerera till halvapriset!

Passa på! Prenumerera till halvapriset!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 79,50 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Sponsrat inlägg
Skorna och platsen som ska göra det möjligt att spränga 2-timmarsgränsen på maran i vår!

Skorna och platsen som ska göra det möjligt att spränga 2-timmarsgränsen på maran i vår!


Strax innan jul lanserade Nike projektet Breaking2 – ett försök att spränga den magiska 2-timmarsgränsen – redan nu i vår!

Efter flera års forskande, testande och förberedelser har de valt ut topplöparna Eliud Kipchoge, Kenya, Lelisa Desisa, Ethiopien, och Zersenay Tadese, Eritrea som de tre som ska slåss om äran.

Det är inget blygt mål de satsar på – inbitna maratonlöpare vet att ingen ens varit nära – världsrekordet ligger på 2:02:57, och sattes av kenyanske Dennis Kimetto 2014. 

För bara två år sedan förutspådde man att det skulle dröja ända till 2075 innan gränsen skulle sprängas – förutsatt att världsrekordet skulle fortsätta kapas i samma takt som den senaste tiden. Att försöka bryta det nuvarande rekordet utmanar uppfattningen om vad som är möjligt inom idrotten.

För att maximera förutsättningarna på alla tänkbara sätt har några av världens ledande experter inom biomekanik, coaching, design, konstruktion, materialutveckling , kost, idrottspsykologi och fysiologi har varit delaktiga i projektet. 

Exakt tidpunkt är ännu inte offentliggjort, men nu släpper man plats och utrustning för försöket.

Plats: Monza. Varför? 

Trots att rykande motorer och stressade depåteam sällan är med i bilden när det kommer till maratonvisioner, så har teamet bakom Breaking2 skiftat fokus från den traditionella stadsbanan till ikonen för hastighet, racingbanan. Valet av den ultimata platsen för loppet kräver en unik uppsättning av element när det kommer till omgivningen. Hänsyn måste tas till höjd, temperatur och luftfuktighet för att optimera förhållandena.  

Efter att ha sökt världen över efter den mest lämpliga platsen, beslutade man sig för en slinga på 2,4 km vid Autodromo Nazionale Monza anläggningen utanför Monza i Italien. Vad är det som gör platsen så perfekt då?

  • Temperaturen pendlar runt 12 grader.
  • Vanligtvis är himlen täckt av moln (vilket minimerar värmebelastningen för löparna)
  • Banans utformning, längd och höjd över havet möter andra viktiga kriterier som bidrar till att optimera försöket. Asfalt är det optimala underlaget, banan ger en tydlig och jämn stigning och en längd på 2,4 km tillåter en perfekt hantering gällande tidtagning, vätskebalansen, och näring med hjälp av stödteamet

 

Skon: Nike Zoom Vaporfly Elite 

Skorna som löparna ska använda under försöket – Nike Zoom Vaporfly Elite – är självklart även de resultatet av ett långt och avancerat arbete för att optimera förutsättningarna. Det radikala utseendet är också ett smakprov på Nikes framtidsplaner inom skoutvecklingen. 

Funktion och detaljer återanvänds från ikoniska tävlingsskor, men på ett mer intelligent och målmedvetet sätt än någonsin tidigare, menar Nike. Medan traditionella tävlingsskor har en låg profil, har Nike Zoom Vaporfly Elite en progressiv Nike ZoomX dämpning i mellansulan – anmärkningsvärt lättare, mjukare och mer lyhörd – vilket avspeglas i en distinkt 21mm hög framfot. Skon är designad för att ge löparen mer energi tillbaka samtidigt som den ger stötdämpning. 

Andra framträdande egenskaper är en enkelriktad, skopad kolfiberplatta med en idrottsoptimerad styvhet samt en 9 mm drop. Slutligen har hälens flöde utformats för en ultimat aerodynamik. Sammantaget ska detta bidra till att minimera påfrestningarna på hälsenan, skapa en känsla av framåtrörelse och minimera energiförlusten hos de tre löparna. 

Även resten av löparnas Breaking2-utrustning är vässad på detaljnivå för maximala resultat: linne med ultimat ventilation, korta tights med individanpassad längd och kompressionsnivå, armvärmare för svalare temperaturer, aeroblade-tejp bidrar till att minska luftmotståndet på underbenen och till och med strumpan är konstruerad för att arbeta ihop med skon. 

 

Här är de bästa löprundorna i New York!

Här är de bästa löprundorna i New York!


Runner’s Worlds redaktör Sofia Hedström är en inbiten maratonlöpare som har full koll på löpningen i New York, sin hemstad sedan 12 år tillbaka. Speciellt i stadsdelen Williamsburg i Brooklyn där hon bor. 

WILLIAMSBURG, NEW YORK 

Hur skulle du beskriva löpningen i Williamsburg?
– Tillåtande! Du ser ortodoxa judar i svarta rockar och tatuerare i bara överkroppar springa över bron till Manhattan. Dessutom är det kul – man hejar på andra löpare och ibland får man en slängkyss.

Vilka är dina 3 favoritrundor?
1. Bästa rundan är över Williamsburg Bridge – från Brooklyn till Manhattan och tillbaka. Då ser man den fantastiska skylinen, men också Brooklyn Bridge och Manhattan Bridge samt Brooklyns strandkant.

2. Att springa längs strandkanten i Williamsburg, längs Kent Avenue och sen ut på promenaden. Fortsätt därefter längs Kent Avenue till Greenpoint och strandpromenaden där. I Greenpoint finns det en lång pir som går ut och som gör att man kan se skylinen på nära håll.

3. McCarren Park – precis intill löparbanan finns nämligen en pool som är öppen för alla som vill. Ta med lås!

Var springer du backintervaller?
– Williamsburg Bridge på Manhattan-sidan. Eller på 59th Street Bridge som är riktigt brant.

Var och vad äter du efter passet?
– Jag älskar frukost och frukost kan man äta hela dagen i New York. Antingen Kelloggs Diner för polisfrukost eller Wythe Hotel för finfrukost.

Några fler tips från din stadsdel?
– Köp en iskaffe på Bakeri eller Wythe Hotel – båda ligger i samma kvarter. Gå sen ner till strandkanten och stretcha. Det är ett fantastiskt sätt att börja dagen på.

Drömmer du också om att springa i New York? Häng med till New York Tjejmil i juni – eller varför inte ta sikte på drömloppet New York Marathon en gång för alla!?

Ledarkrönika: Att springa fritt – en mänsklig rättighet

Ledarkrönika: Att springa fritt – en mänsklig rättighet


Jag är en övertygad anhängare av allsidig och varierad träning, där löpningen för mig är den självklara grundpelaren. Oavsett om man har höga tävlingsambitioner eller tränar för sitt allmänna välbefinnande är löpträning en effektiv och lättillgänglig träningsform. Det går i princip att träna löpning var, när och (i stort sett) hur som helst och alltid få en märkbar träningseffekt.

Vi kan träna med en kompis, i grupp eller helt på egen hand. Vi kan fokusera hårt på löptävlingar av olika slag eller se löpningen som ett komplement till andra tränings- och tävlingsaktiviteter. Oavsett vilket så är löpning en bra bas för ett friskt och hälsosamt liv.

Dessutom betraktar jag löpträning som en i högsta grad rättvis aktivitet. För oavsett om vi har talang eller inte kan vi alltid förbättra vår kapacitet utifrån våra individuella förutsättningar. Regelbunden, strukturerad och varierad träning lönar sig och ger helt enkelt konkreta resultat. Det finns heller inga uppenbara genvägar.

Vi kan exempelvis inte – som i vissa andra idrotter – köpa oss framgång genom att skaffa oss dyr, sofistikerad utrustning. Träningsresultatet i löpning är främst avhängigt insats och attityd. Det handlar om att kontinuerligt lära sig mer om hur olika träningspass påverkar just dig och att ständigt söka sig fram till den optimala träningsmixen i olika skeden av livet. Vår främsta målsättning här på Runner’s World är att vara din inspiratör och ditt stöd i just den processen.

Löpning är per definition ansträngande och handlar ofta om att övervinna det fysiska och mentala motstånd det innebär att springa. När vi väl upptäckt vilka positiva effekter som finns att hämta i ett regelbundet löpande blir träningen snart ett behov – och därmed ett helt naturligt inslag i vår vardag. Då handlar löpning mer om att hitta smidiga, tidseffektiva och inte minst säkra sätt att genomföra vår träning.

Den frihet som löpningen innebär i en inrutad och ofta kravfylld tillvaro är viktig att slå vakt om. Löpningen ger oss värdefull egentid – ett utrymme som hjälper oss att bli mentalt starkare och att bättre fånga alla de hårda och ofta oberäkneliga bollar som livet kastar mot oss.  

I höstas fick vi flera signaler om att många löpare, främst kvinnliga, känner rädsla och obehag när de ger sig ut på sina löprundor. I ett Sverige där andelen kvinnor som utsatts för sexualbrott fördubblats under tre år (från 1,4 procent år 2012 till 3,0 procent under 2015) och var tredje kvinna uppger att de generellt känner sig otrygga kvällstid, är detta tyvärr inte helt överraskande.

För att få en mer klar bild över den aktuella situationen har Sofia Hedström kartlagt problematiken och försökt utröna hur vi löpare ska kunna undvika att bli begränsade av rädslan – oavsett om den är befogad eller inte. (Läs hela artikeln här: Sexuella trakasserier mot löpare – det är dags att säga ifrån!)

Att löpare, som ägnar sig åt en i grunden positiv och oförarglig aktivitet, utsätts för sexuella trakasserier och hot är minst sagt alarmerande – och förstås helt oacceptabelt. Vi som älskar löpning måste därför ta detta problem på största allvar. Vi måste hjälpas åt och bidra till att vi alla, oavsett kön, kan genomföra vår träning på ett tryggt sätt. Att kunna springa fritt är faktiskt en mänsklig rättighet.

Löpare föder löpare

Löpare föder löpare


En ny amerikansk studie ger uttrycket ”Born to run” en helt ny innebörd. Studien, som gjordes på möss och som har publicerats i The FASEB Journal, visade att möss som föddes av mammor som fick tillgång till ett hjul att springa i under graviditeten var cirka 50 procent mer fysiskt aktiva än möss som föddes av mammor som inte hade haft tillgång till springmöjligheter under graviditeten.

Den höga aktivitetsnivån kvarstod dessutom när mössen var fullvuxna. Författaren till studien, den Texasbaserade professorn Robert Waterland, säger att tidigare observationsstudier som gjorts på människor har visat samma sak. Men man har då inte kunnat bortse ifrån att resultaten skulle kunna bero på mödrarnas påverkan på sina barn efter att de fötts. Eller att barnen hade ärvt mammans fysiska förmåga rent genetiskt.

– Vår studie som gjorts på möss är viktig eftersom vi kan utesluta alla dessa andra tänkbara förklaringar. Vi studerade genetiskt identiska möss och kontrollerade noggrant hur mycket mödrarna hade sprungit före graviditeten, säger Waterland.

– Om gravida kvinnor blir medvetna om hur viktigt det är med fysisk aktivitet även för deras barns framtida hälsa, kanske de blir mer motiverade att röra på sig under graviditeten, säger han.