Fritjof tog guldmedalj i världens största ultralopp

Fritjof tog guldmedalj i världens största ultralopp


18.000 löpare är en minst sagt imponerande anmälningssiffror i ett nästan 9 mils långt lopp. Comrades Marathon är loppet som går mellan städerna Durban och Pietermaritzburg i delstaten KwaZulu-Natal. Vartannat år går loppet ned från Pietermaritzburg på 600 meters höjd till Durban vid Indiska Oceanen och vartannat år går loppet uppför. 2017 års lopp var ett så kallat ”Up-hill run” med start i Durban, och distansen var ca 87 km.

Comrades Marathon arrangerades för första gången 1921 till minne av de sydafrikanska soldater som stupade i Första Världskriget. Efter att den internationella idrottsbojkotten av Sydafrika hävdes 1990 fick loppet en kraftig deltagarökning och deltagare från mer 60 länder fanns representerade i årets lopp. Loppet stöds av flera av Sydafrikas större företag och är ett av få ultradistanslopp i världen med betydande prispengar. Segraren kan räkna med mellan 500 000 kr och 1 miljon kr i prispengar och bonusar från loppets sponsorer vilket attraherar ett riktigt starkt startfält. Dessutom delas det ut prestigefyllda medaljer där en topp 10 placering ger en medalj i riktigt guld. Loppet direktsänds även i Sydafrikansk TV, där över 6 miljoner sydafrikaner tittar på loppet, och är det största årligen återkommande idrottsarrangemanget i landet.

2016 tog svenska Kajsa Berg en suverän 3:e placering och tidigare har Sveriges ultrakung Jonas Buud tagit hem en andra plats. Varken Jonas eller Kajsa fanns på plats i år, utan istället blev det LK Roslagens Fritjof Fagerlund som klev fram och till sist tog sig upp på sista ”guldmedaljsplaceringen”, det vill säga en tionde plats i världens största ultralopp.

Runner’s World fick en pratstund med Fritjof dagen efter loppet.

Du kommer precis från prisceremonin som är dagen efter loppet, hur kändes det att få den åtråvärda guldmedaljen?
– Det är så stor grej med guldmedaljen och topp 10 här, så det var riktigt kul att nå ända fram och får vara med på ceremonin. Det var mitt stora mål att ta en guldplacering. Jag var på 14:e plats i fjol då loppet gick ”down”, så även om det var bra var jag utanför guldet. Det var riktigt stort redan igår under loppet med den support man får längs banan.

Kan du jämföra skillnaden mellan ett år när det går utför jämfört med uppför som i år?
– Jag är nog bäst utför, så jag utnyttjade nerförlöpningen även i det här uppförsloppet. Det är ju inte bara uppför, utan det är rullande backar med många utförslöpor också. Skillnaden är i början av loppet då man har en period där det i princip bara går uppför. – Jag sprang med en grupp andra löpare, och jag släppte dom när det gick lite brantare uppför för att spara mig lite. Det är lätt att bränna ut sig för tidigt.

Jag såg i resultatlistan att du låg på 107:e plats efter 18 km, sen hade du avancerat till 49:e plats när ni sprungit ett maraton. Sen vid 79 km var du uppe på guldmedaljplaceringen med din 10:e plats. Visste du hur du låg till?
– Ja, jag fick rapporter från publik och andra hur jag låg till. Så dom ropade att jag låg på 40:e plats eller nått sånt, och då var det 3 mil kvar och sen sprang jag om ganska många löpare som tröttnat. Till sist var jag uppe på 10:e plats, men jag visste inte helt säkert on jag kunde lita på det. På slutet blev det fler och fler som ropade att jag låg 10:a, så då förstod jag att det nog stämde. Jag tycker jag disponerade krafterna rätt, för jag hade hela tiden bra kraft men hade kände på slutet att jag tagit ut allt. Jag jagade Steve Way (Ultralöpare som bland annat vann förstas upplagan av Stockholm Ultra) och var bara 50 meter bakom honom men då ropade speakern att vi låg på 9:e och 10 plats, så då kände jag mig rätt nöjd och kraften att springa ikapp honom fanns inte längre.

Du var på 14:e plats i fjol och 10:e nu, återspeglar det att du är bättre i år?
– Att jag blev bättre i år tro jag beror på två saker. Dels att jag vågade lite mer i år i loppet, i fjol hade jag lite mer respekt för banan. Jag disponerade loppet något bättre i år, genom att jag vågade öppna loppet i något högre fart. Där la jag bort lite tid i fjol tror jag. Sen är jag nog lite bättre tränad i år. Även om jag började med löpning sent och hela tiden trott att det nog kanske inte går att utvecklas så mycket till har jag tagit ett steg till i år.

Hur har du utvecklat din träning?
– Jag har klarat att öka volymen. Förra året klarade jag att komma upp som mest i 14-15 mil i veckan, och i år har jag fått till 15-18 mil i veckan med kontinuitet.

Den här ökningen i träningsmängd, hur har du hittat tiden till det?
– Jag har delvis varit föräldraledig. Det har betytt att jag sprungit ganska mycket med barnvagn. Under min lilla killes sovperiod på dagen har jag fått till runt 90 minuters löpning och på det blir det 21-22 km. Sen på helgen har jag dubblat den distansen på ett pass utan vagn. Så trots att jag nästan aldrig kör dubbelpass blir det bra volym med strax över 2 mil om dagen och sen ett riktigt långpass på helgen.

Imponerad att du klarar köra så pass mycket med vagn, ger det bra styrka inför ultra?
– Ja, det verkar så, även om det är svårt att special-träna med vagnen på stig och trail utan det blir mer väg. Jag har kört en del backpass där jag ställt vagnen mitt i backen och så har jag kört uppför och nerför i samma backe och på så sätt fått in bra backpass.

För dom som inte känner till dig, kan du berätta lite kort om hur din löparkarriär startade?
– Jag började när jag bodde och gjorde min ”post doc” i Colorado (Fritjof är numera universitets lektor vid Uppsala Universitet där han både forskar och undervisar) som det började 2007-2008. Innan dess hade mest kört på gymmet och lite blandad fysisk aktivitet. I Colorado var det enklaste att få till träningen via löpning, och jag ville samtidigt se all naturen där när jag bodde på randen av Grand Canyon. Så löpningen blev ett sätt att se omgivningarna och ta del av naturen. Sen började jag springa med en grupp som heter Boulder Trailrunners. Dom brukade ibland vara ute på helgen och köra en hel dag och då hann man se mycket av nationalparkerna.
– Sen blev det ännu mer när en del av gruppen skulle springa rim to rim to rim i Grand Canyon. Det innebär att man börjar på ena sidan och springer till botten och sen upp till andra kanten och sedan tillbaks igen på samma dag. Det blir runt 80 km och drygt 3000 höjdmeter. Så inför det behövde jag träna upp mig för jag ville så otroligt gärna vara med där för att se Grand Canyon. Det är annars jätte svårt att få camping och hiking tillstånd, så det var ett sätt att komma runt det och ändå få se det imponerande landskapet på nära håll. – Det var en fantastik löptur, och efter det blev jag riktigt biten och därefter har jag fortsatt.

Men nu tävlar du på riktigt elitnivå, är steget inte stort från de upplevelselöpningarna till att springa riktigt fort?
– Jo, det är klart att det är skillnad, men jag tycker fortfarande det är fantastiskt att bara vara ute och uppleva. Det missar man lite när man jagar tider och placeringar, den där njutningen som naturen kan ge.

Vad har du för kommande mål i år?
– Comrades var mitt första stora mål, och nästa blir Ultravasans 90 km distans. Sen vet jag inte riktigt hur resten av säsongen kommer se ut. Varje år känns det som jag inte riktigt vet om jag kommer kunna upprätthålla eller förbättra min träning. Så målen får vara lite närliggande, men jag kommer nog alltid ha med mig löpningen.


Förberedelserna för att klara rim to rim to rim i Grand Canyon blev Fritjof start på tuffare löpträning.
(Bild tagen av Fritjof)


Den åtråvärda och exklusiva guldmedaljen i Comrades Marathon.

RW tackar för intervjun och ser fram mot Fritjofs start i Ultravasan.

 

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Ditt Bästa år! Ny start 2020, Nybörjarprogram, Smarta tips
  • Spring i skogen, därför blir du lycklig av naturen
  • 15 grymma vinterskor i stort test
  • 30-20-10 metoden – Träningen som gör dig friskare och snabbare
  • Vår nästa skidstjärna Moa Lundgren är en grym löpare
  • Prylar: Redo för vintern!
  • Forskning: 80/20 – regeln – bevisat bra

Bli plusmedlem nu

Antal kommentarer: 2

Patrick Joyce

Sådana här reportage gör en sugen att springa Comrades igen. Jätteroligt att få veta mer om Frittjofs bakgrund. Det är uppmuntrande att det går att kombinera ett krävande yrke, föräldraskap och löpning på elitnivå. Det måste ligga mycket disciplin bakom.


Michael

Ruggigt bra resultat! Smart/klokt disponerat lopp, om man kollar passertiderna. Inspirerande, även om distansen i sig är korkat lång.. 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Coronaviruset stoppar Tokyo Marathon

Coronaviruset stoppar Tokyo Marathon


Coronaviruset har stoppat en hel del idrottsevenemang den senaste tiden och nu drabbar det även maratonlöparna. Det är SVT som uppger att Tokyo Marathon, som är Asiens största mara, ställs in för motionslöparna. Det är bara elitfältet som kommer att få springa loppet.  

Tokyo Marathon är ett av sex Marathon Majors-lopp i världen och är oerhört populärt. Över 100 000 löpare brukar anmäla sig till lotteriet om att få en startplats. Runt 38 000 löpare är anmälda till årets lopp, och nu uppger arrangörerna enligt SVT att loppet bestämt sig för stryka alla allmänna anmälningar till loppet. Endast elitlöpare som fått personliga inbjudningar får springa.
I skrivande stund har ingen mer info nått ut om att loppet är inställt. Springtime Travel, som är den svenska officiella researrangören, har inte heller nåtts av någon information om att loppet är inställt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

TCS New York Marathon 50 år – Nu öppnar lotteriet!

TCS New York Marathon 50 år – Nu öppnar lotteriet!


Om du vill vara med så kan man få en plats genom att delta i det lotteri som arrangörerna anordnar.

Årets New York Marathon blir det 50:e loppet och detta kommer att firas ordentligt.

Ansökningstiden är från den 30 januari kl. 18.00 svensk tid och sista dagen är den 13 februari.

Eftersom trycket är hårt så är proceduren så att man får en kötid när man kan göra sin ansökan. Det är inte viktigt att vara först utan alla som gjort sin ansökan senast den 13 februari har samma chans.

Här kan du få svar på vanliga frågor om ansökningsprocessen.

Det finns flera andra sätt att få en plats i New York Marathon vilka du kan läsa om här.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu startar Varvet-programmmet med Musse, Hanna och Szacke!

Nu startar Varvet-programmmet med Musse, Hanna och Szacke!


På måndag 13 januari drar Göteborgsvarvsprogrammet igång. Det är coacherna Musse, Hanna & Szacke som vill motivera och inspirera alla Varvetlöpare att klara just sitt mål i världens största halvmaraton.

Första programmet ut är 18 veckorsprogrammet, som självklart går att köpa redan nu och där träningen startar måndag den 13 januari 2020.

För att klara av Göteborgsvarvet på ett optimalt sätt, oavsett mål, är det bra att ha en längre tidsperiod med regelbunden löpträning. För att få kontinuiteten kan det vara bra att ha något att följa som både inspirerar och guidar i träningen. Just att inspirera och motivera är coacherna Mustafa ”Musse” Mohamed, Hanna Karlsson och Anders Szalkai´s mål när dom komponerat helt nya träningsprogram riktade just mot Göteborgsvarvet. (Mer om coacherna längst ned i artikeln)

Programmen är och ska vara enkla att följa genom tre huvudträningspass i veckan. Träningsupplägget anpassas efter just ditt tidsmål eller nivå. Träningen är varierad och du som hänger på kommer få testa på många inspirerande upplägg

I träningsprogrammen ingår ett komplett upplägg, med inspirerande träningstexter för varje träningsdag och träningsvecka. Till flera av momenten så som styrka, löpskolning och rörlighet finns det även instruktionsfilmer.

Programmen kan följas fullt ut men självklart även modifieras så att det passar din vardag. Genom att följa den röda tråden i programmet kan du kunna njuta fullt ut av den folkfest Göteborgsvarvet är och nå just ditt mål!

Programmet kommer i tre versioner, ett 18 veckors som startar den 13 januari 2020, ett 12 veckors med start 24 februari och ett kortprogram över 6 veckor som startar upp 6 april.

Varje program har 6 nivåer som utgår från olika tidsmål eller att klara av den utmanande sträckan på ett sätt som gör att man kan upplevelse folkfesten loppet innebär.

I början av 2020 släpps de kortare varianterna av programmen med redan hittar du PROGRAMMEN HÄR gällande 18 veckors upplägget.

Så häng på, det blir kul, inspirerande men såklart även utmanande hälsar Musse, Hanna och Szacke!

OM COACHERNA:

Hanna Karlsson har varit löpare på elitnivå och har segrar på SM och Finnkamp. Hon arbetar nu mera som lärare, men löpintresset är fortfarande stort. Hon springer dagligen och leder en del löpgrupper och PT. Hanna brinner för att hjälpa och coacha människor att nå sina mål oavsett nivå.

Mustafa Mohamed eller ”Musse” som han oftast kallas är elitlöpare sen drygt 20 år tillbaka. Han har flera OS- och VM-finaler på hans meritlista och har även vunnit Göteborgsvarvet två gånger. Musse har fortfarande stor passion för löpning och vid sidan om sin elitsatsning leder han företagsträning och PT. Han har under flera år varit en av löpledarna på Springtimes träningsresor till Portugal.

Anders Szalkai är en av Sveriges bästa maratonlöpare genom tidigare och den senaste svenske vinnaren av Stockholm Marathon.
Numera är Anders Chefredaktör på Runner´s World och både under och efter elitkarriären har Anders verkat som coach för både elit och motionslöpare. Anders träningsprogram har hjälp många löpare att nå sina mål på lopp runt om i Sverige på allt från 10 km till Ultralopp. Kunskapen att anpassa program till olika nivåer anser Anders är hans styrka. Genom att coacha stora motionsgrupper, under 15 års tid, har han kunnat ta del av vilka upplägg som får flest löpare uppleva variationen och glädjen som finns i löpningen.

Musse, Hanna och Szacke har alla tre sprungit Göteborgsvarvet ett flertal gånger och vet vad som krävs. De har även coachat andra löpare till att nå sina mål på Varvet.




Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

SVENSKT REKORD av David Nilsson

SVENSKT REKORD av David Nilsson


I 36 år har Kjell-Erik Ståhls svenska rekord från VM i Helsingfors 1983 stått sig. Men nu är rekordet förflyttat till historieböckerna genom att RW´s krönikör David Nilsson sprang på fenomenala 2:10:08 i Valencia Marathon.

David, som tävlar för Högby, har visat riktigt bra form under hela hösten. I Berlin Marathon i slutet av september förbättrade han sitt personbästa till 2.11.50.
Med loppet i Valencia, skrev han inte bara in sig i historieböckerna utan tog ett stort steg upp mot världstoppen på sträckan. Med tiden 2:10:08 underskred David den internationella OS-kvalgränsen på 2:11:30 och var även klart under SOK:s nomineringsgräns på 2:11:00. Insatsen i Valencia borde ge David chansen att få ett tidigt klartecken för spelen i Japan för att ha chans komma optimalt förberedd. Skulle David bli klar för OS, blir han den fösta manliga OS löparen på marathon sedan 1996.

I Valencia visade David dessutom att det säkert finns ytterligare sekunder eller minuter att förbättra då hans avslutning var riktigt snabb.
Visserligen var halvorna i loppet helt jämna med 1:05:04 på respektive halva, men 5 km avsnittet mellan 35-40 km, det avsnitt som brukar innebära tidstapp på maran, sprang David på under 3 minuter per kilometer med 14:58 på ”5:an” och ökade upp till runt 2.56 min/km sista 2,2 km in i mål.

I det extremt tuffa loppet bredd mässigt i eliten kom David på en 18:e plats i loppet, som vanns på herrsidan av Alayew Atanaw på nya banrekordet 2:03:52. 2:a blev Turkiets Kaan Kigen Özbilen på nytt europarekord med 2:04:16. Norges Sondre Nordstad Moen blev bäste nordbo på 2:06:17, vilket gav en 7:e plats. Damklassen vanns av Etiopiens Dereje Bekele på 2:18:31.

Ur svensk synvinkel gjorde även Huddinge-löparna Ebba Tulu Chala och John Kingstedt riktigt starka lopp. Ebba satte nytt personbästa med 2:13:40, och John gjorde i sitt första seriösa försök på maraton 2:17:55. Rekord blev det även för Romas Fred Grönwall som med 2:20:08 slog distriktsrekordet för Gotland, som stått sig i 47 år, med en dryg minut.

Intervju med David Nilsson finns på vår instagram sidan @runnersworldswe och reflektioner från rekordlöparen kommer framöver i Runner´s World tidning!

FOTO: Fredrik Uhrbom/Per Synnerman


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare


Tidigare studier har visat att Vasaloppsåkare är betydligt mer fysiskt aktiva i vardagen och lever längre än andra. Nu har en grupp svenska forskare visat att längdskidåkare också blir mindre deprimerade.

Forskarna har följt 200 000 Vasaloppsåkare under åren 1989–2010 och har sett att dessa drabbades av depression hälften så ofta som befolkningen i stort. Studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research, visade att samma mönster gällde för ångest och oro. Skidåkarna drabbades av ångestrelaterade sjukdomar hälften så ofta som befolkningen i stort. De här resultaten går också i linje med andra studier gjorda på människor som konditionsidrottar, inte minst löpare, som vi har rapporterat om tidigare i Runner’s World.

Forskarna drar slutsatsen att det är Vasaloppsåkarnas fysiskt aktiva livsstil som är huvudorsaken till att risken för att drabbas av psykisk ohälsa halveras. De diskuterar även om andra positiva faktorer vid sidan av den fysiska träningen påverkar det mentala måendet. Faktor som det sociala umgänget och gemenskapen, att ha ett meningsfullt mål, att man vistas mer utomhus, eller att den regelbundna träningen leder till en bättre kosthållning. Det har man däremot inte kunnat påvisa i studien.

Skillnad mellan könen

Resultaten i studien visade att risken för depression bland Vasaloppsåkare minskade lika mycket hos båda könen. Forskarna upptäckte dock en intressant skillnad mellan könen vad gäller kopplingen mellan fysisk prestation och depression. Hos männen kunde de se att skidåkare som var snabbare också var mer skyddade mot depression än långsammare åkare. Här är det lätt att tro att det är den större träningsdosen hos manliga ”snabba” Vasaloppsåkare som främst förklarar det ökade skyddet mot depression.

Bland de snabbaste kvinnliga åkarna såg de tvärtom en högre risk att drabbas av depression jämfört med de långsammare kvinnliga åkarna, även om skillnaden inte var statistiskt säkerställd. Samtidigt understryker forskarna att de snabbaste Vasaloppskvinnorna fortfarande löpte betydligt mindre risk att drabbas av depression jämfört med övriga befolkningen.

Andra orsaker bakom skillnad?

Studien förklarar inte varför de högpresterande kvinnorna i Vasaloppet drabbas av depression i större utsträckning än de som åker långsammare. Även om det finns vissa skillnader mellan den kvinnliga och manliga hjärnan så kan svaret till skillnaderna finnas någon helt annanstans, menar forskarna.

En amerikansk studie visade att kvinnor som berättade att de tränade för att de ville tappa i vikt eller trimma kroppen hade sämre livskvalitet än de som uppgav att de tränade för att förbättra sin hälsa. Hos männen fanns ingen sådan koppling. Där verkade anledningen till träningen inte spela någon roll för träningens effekter på deras mentala hälsa.

Detta fenomen skulle kunna förklara fynden i den nya svenska studien. Det kan vara så att den högre andelen depression hos de högpresterande kvinnliga skidåkarna bättre förklaras av de individuella skälen att träna än själva träningsnivån.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in