Fysisk aktivitet bidrar med många hälsofördelar för gravida
Ett av Sveriges största motionslopp, Midnattsloppet som arrangeras för 29:e året den 14 augusti i år sätter rekordtidigt stopp för fler anmälningar.

Fysisk aktivitet bidrar med många hälsofördelar för gravida


I en studie från Schweiz rapporterar man att gravida kvinnor som motionerar 30 minuter eller mer per dag hade signifikant bättre fysisk status och även lägre vilopuls jämfört med helt inaktiva kvinnor. De aktiva kvinnorna behövde inte genomgå lika många operativa ingrepp under förlossningen och själva förlossningen gick fortare, 88 minuter jämfört med 146 minuter för de inaktiva. Inga negativa effekter kunde rapporteras som följd av aktiviteten.

Graviditet är ingen sjukdom utan fortsätt vara så aktiv du kan så länge du kan. Du kanske får ändra typ av aktivitet med tidens gång då till exempel löpning kan betraktas besvärligt med tanke på den extra tyngden. Lägg dig på en måttlig nivå och tänk på att inta näringstät mat så kommer du förhoppningsvis känna dig piggare under dina nio månader.

> Länk till studien

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Så toppar du formen – på tre veckor!

Så här fixar du formen inför säsongens viktigaste lopp – och ser till att du...

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Så gör du ett eget träningsläger i påsk

Är du ledig i påsk? Passa på att köra ett eget träningsläger på hemmaplan! Så här gör du.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Så bygger du en starkare rygg – och förebygger ryggont

Med dessa enkla övningar rustar du din rygg för den belastning som löpning innebär.

Läs mer
Bli en bättre traillöpare i vinter

Fyra smarta tips för dig som vill utvecklas som traillöpare under vinterhalvåret.

Läs mer
Så börjar du springa långpass

Här är en enkel och effektiv metod för dig som vill komma igång med långpassträning.

Läs mer
Lördag 5 februari firar vi Löpningens dag!

Bakom initiativet till Löpningens dag, som firas den första lördagen i februari varje år, står Ingmarie Nilsson.

Läs mer