Häng med Ewerlöf & Szalkai mot Lidingöloppet – nya inspirerande träningsprogram!

Häng med Ewerlöf & Szalkai mot Lidingöloppet – nya inspirerande träningsprogram!


Inför 2021 års upplaga av TCS Lidingöloppet har Malin Ewerlöf och Anders Szalkai skapat helt nya träningsprogram för både den klassiska 3-milsträckan och 15-kilometersloppet. Program som guidar, inspirerar och motiverar dig i din träning – oavsett din träningsbakgrund och ditt slutmål.

Malin Ewerlöfs och Anders Szalkais träningsprogram för Lidingöloppet sträcker sig över 22 veckor och startar från måndag den 26 april (2021). Självklart går det enkelt hoppa på även något senare för första veckorna blir en uppstart.
Programmen har flera olika nivåer för att passa löpare med olika målsättningar. Här hittar du upplägg som passar dig som bara vill klara loppets utmanande banprofil utan tidskrav till träning för dig som vill springa snabbt och klara silvermedaljtiden.

DIREKT TILL TCS LIDINGÖLOPPS-PROGRAMMEN

Oavsett vad du siktar på är ambitionen med träningsprogrammen att du ska få den träning som krävs för att göra Lidingöloppet till en riktigt kul upplevelse. Men det går självklart bra att följa programmet och inspireras av träningsupplägget även om man inte har ett lopp som mål.

det går självklart bra att följa programmet och inspireras av träningsupplägget även om man inte har ett lopp som mål

Programmet utgår från att du kan träna tre löppass i veckan, oavsett vilken nivå du är på och oavsett vad du har för mål. Fokuspassen är placerade på tisdag, torsdag och söndag varje vecka. Hinner du inte med tre löppass väljer du ut de pass som känns mest inspirerande för dig. Tränar du mot några av de snabbaste tidsmålen så finns det även några fler pass att addera till sin träning per vecka. I programmet anges det hur du ska lägga upp passet gällande fart och volym utifrån den nivå du har valt.

Givetvis behöver du inte strikt följa vilka dagar passen kommer på – du ska anpassa träningen till din vardag! Det går också utmärkt att bara plocka ut enskilda inspirerande pass som en krydda till din egen träning. Oavsett hur du tränar är regelbunden, kul och varierad löpträning det viktigaste – kontinuitet är A och O.

Vi önskar dig en riktigt kul träningsperiod! På tävlingsdagen hoppas de att du kan njuta fullt ut av TCS Lidingöloppet – och att du når just DITT MÅL!

22 veckors programmen finns på fyra olika nivåer riktade mot Lidingöloppets klassiska tremilare och på två nivåer riktade mot 15-kilometersdistansen och startar upp måndag den 26 april 2021, men det går enkelt komma in i programmet även senare.

3-MILEN

  • SUB 2.15 – 30 km TCS Lidingöloppet – 22 veckor
    Lidingöloppets 3 mil på, under och runt silvertiden 2.15
  • 2.30-2.45 – 30 km TCS Lidingöloppet – 22 veckor
    Lidingöloppets 3 mil på/runt 2.30 till 2.45
  • 3.00-3.30 – 30 km TCS Lidingöloppet ¬– 22 veckor
    Lidingöloppets 3 mil på strax under 3 timmar upp till runt 3.30
  • KLARA 30 km – TCS Lidingöloppet – 22 veckor
    Att klara Lidingöloppets utmanande 3 mil utan tidsmål

15 KM

  • 1.07-1.30 – 15 km TCS Lidingöloppet – 22 veckor
    Lidingöloppets 15-kilometerssträcka med tidsambition 1.07 till runt 1.30
  • KLARA 15 km – TCS Lidingöloppet – 22 veckor
    Att klara Lidingöloppets 15-kilometersdistans utan tidsmål

TILL PROGRAMMEN

COACHERNA Anders Szalkai och Malin Ewerlöf har gedigna bakgrunder som löpare på hög nivå, men har båda två efter sina karriärer jobbat vidare som tränare för motions- och elitlöpare. Både Malin och Anders har sprungit Lidingöloppet flera gånger. Anders bästa tid på tremilen är 1.41 och Malin inledde faktiskt sin löparkarriär redan som 7 åring i Lilla Lidingöloppet. Trots inriktning mot kortare tävlingsdistanser på elitnivå har Malin varit snabbaste tjej flera gånger på tremilen som ”motionär” med imponerande 1.57 som bästa tid.
Snabba tider är dock inte allt. Båda coacherna har erfarenhet av att anpassa träningen utifrån löparens nivå och målbild, och känner alltså väl till Lidingöloppets unika egenskaper med dess utmanande bansträckning. (Mer om coacherna hittar du vid programmen)


Nr 6 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Äntligen Långlopp! Träningsprogram inför höstens lopp.
  • 11 snabba kolfiberskor
  • Så fixar du sommarvärmen
  • Allt om OS i Tokyo!
  • Därför blir du lycklig av löpning
  • Extra bilaga. Nybörjarguide
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Behåll motivationen i sommar – testa dessa roliga distanspass!

Coach LG Skoog tipsar om tre roliga, effektiva distanspass –perfekta motivationshöjare under sommaren.

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Vässa din fart i sommar – fyra enkla knep!

Här är fyra enkla sätt att bli snabbare – som alla garanterat ger resultat.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Expertens bästa kosttips inför sommarens träning!

Tre smarta råd inför semesterträningen från vår kostexpert Emma Lindblom.

Läs mer
Träna inför Varvet – eller boosta din sommarform!

Måndag 21 juni drar det 12 veckor långa träningsprogrammet inför Göteborgsvarvet igång. Det är coacherna Musse, Hanna & Szacke som...

Läs mer
Träna med Runner’s World – häng med på Camp Järvsös löparveckor!

Häng med Runner’s World på inspirerande löpträning i vackra Järvsö – perfekt uppladdning inför höstens alla långlopp!

Läs mer
Så påverkas din löpning av sommarvärmen

Även rätt blygsam värme i kombination med träning kan vara en utmaning. Så här påverkas kroppen av sommarvärmen och solen.

Läs mer