Hoppa dig till bättre fart

Hoppa dig till bättre fart


LATERALA BÖJNINGAR (bild 1)
Stå till vänster om en låda som är tre till fyra decimeter hög. Böj knäna och hoppa över lådan med frånskjut med höger fot för att sedan landa på vänster fot på andra sidan lådan. Hoppa sedan på samma sätt åt andra hållet. Upprepa i trettio sekunder. 

 

LÅDHOPP
Stå på höger fot framför en tre till fyra decimeter hög låda. Böj högra benet och sväng tillbaka med armarna. Hoppa sedan upp på lådan, enbart med höger fot. Låt inte vänstra foten nudda marken eller lådan. Hoppa sedan tillbaka och landa på samma fot. Hoppa i trettio sekunder. Byt sedan fot
och görsamma sak igen.

 

HÖGA VÄXELHOPP
Stå med en fot framför den andra med det bakre knät några centimeter ovanför marken. Tryck ifrån med fötterna och hoppa uppåt samtidigt som du sträcker upp armarna i luften. Saxa benen i luften så att du landar i motsatt ställning till utgångsläget. Hoppa igen, och saxa som förut. Börja med sexton repetitioner.

 


SNABBA RESULTAT
Forskning har visat att plyometriska övningar, genomförda tre gånger i veckan, förbättrar löpekonomin redan efter sex veckor.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Så toppar du formen – på tre veckor!

Så här fixar du formen inför säsongens viktigaste lopp – och ser till att du...

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Så gör du ett eget träningsläger i påsk

Är du ledig i påsk? Passa på att köra ett eget träningsläger på hemmaplan! Så här gör du.

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Så bygger du en starkare rygg – och förebygger ryggont

Med dessa enkla övningar rustar du din rygg för den belastning som löpning innebär.

Läs mer
Bli en bättre traillöpare i vinter

Fyra smarta tips för dig som vill utvecklas som traillöpare under vinterhalvåret.

Läs mer
Så börjar du springa långpass

Här är en enkel och effektiv metod för dig som vill komma igång med långpassträning.

Läs mer
Lördag 5 februari firar vi Löpningens dag!

Bakom initiativet till Löpningens dag, som firas den första lördagen i februari varje år, står Ingmarie Nilsson.

Läs mer