Löpträning mot minor

Löpträning mot minor


– Vi träffas på gräsplätten vid Wenner-Gren Center och Socialhögskolan klockan 17.30 och kör en rolig, kuperad runda i stafett-intervall, i helt valfritt tempo, säger Paula. Tanken är att vi ska ha kul och samtidigt visa att vi ogillar att minor lemlästar vuxna och barn. Arrangemanget kostar inget och servicen är därmed begränsad. Alla som är springsugna eller bara vill vara med och heja på är välkomna och föranmälan är inte nödvändig.
Paula tränar med sikte mot Stockholm Marathon i juni och erbjuder företag, organisationer och privatpersoner att sponsra hennes kilometer. 1 000 kr per kilometer går till FN:s arbete mot personminor.

– Hittills har fem företag och två privatpersoner köpt sexton kilometer, säger Paula. Mina sponsorer hyllar jag på hemsidan run2raise.se och naturligtvis under maran.

Jonas Nyström är kampanjansvarig på Svenska FN-förbundet. Han välkomnar Paulas initiativ.

– FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan gjorde ett helt år, 2005, till ett sportår för att visa att sportaktiviteter kan bidra till att främja fredlig utveckling. Paulas maratonsatsning är en aktivitet helt i linje med FN-tanken om samarbete över gränserna, säger Jonas Nyström.

Fakta:

• Totalt finns omkring 80 miljoner minor och klustervapen utplacerade i världen.

• I 65 länder i världen finns odetonerade landminor. Detta innebär att värdefull odlingsmark och infrastruktur ligger obrukbar i områden där varje tillgång skulle behöva nyttjas.

• Minröjning är en långsam och krävande process som kostar 10 kr per kvadratmeter.

• Minst 10 000 civila drabbas av landminor varje år och blir skadade för livet. Det motsvarar mer än en person per timme.

 

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tävling – Vasakvartetten – 4 löpare delar på 90 km

Tävling – Vasakvartetten – 4 löpare delar på 90 km


Nu kan du tävla om en laganmälan till Vasakvartetten för 4 löpare inklusive boende och annat kul! Vinnarna kommer få springa stafetten för vår nystartade klubb Springtime Sports Club. Tävlingen är enkel. Du ska följa Springtime Sports Club på Instagram och tagga tre vänner, som du vill springa stafetten med, i våra social medier.

Runner´s World och Springtime Travel lanserar nu Springtime Sports Club med ambitionen att inspirera och motivera till hälsosam träning. Springtime Sports Club ska vara en mötesplats för människor som vill komma igång eller ta nästa steg i träning och kanske tävling. Alla som vill kan tävla för klubben, och självklart är det helt gratis att gå med. (Här kan du gå med i Springtime Sports Club)

För att fira vår nysatsning tävlar vi nu ut en startplats för fyra personer i 2019 års Vasakvartetten inklusive bland annat boende för hela laget.
Tävlar gör du genom att i ett inlägg på vårt Instagramkonto eller vår Facebook sida taggar 3 vänner i kommentators fältet under tävlingsbilden. Du ska även följa Springtime Sports Club´s Instagramkonto, eller om du inte har Instagram klicka in ovan och bli medlem i klubben.

Tävlingen pågår fram till 20 juni, tänk på att ditt konto måste vara öppet under tävlingsperioden.

 

Detta ingår i vinsten (värde 15 500 kr):

– Boende på Ski Lodge 15-18/8

– Laganmälan till Vasakvartetten för 4 löpare

– Digitalt träningsprogram inför Vasakvartetten

– Runners Party – 3-rätters middag lördagen den 17 augusti (dryck ingår ej)

– Fri entré till äventyrsbad och spa under hela vistelsen

– Reseledning och service av Springtimes personal på plats

STORT LYCKA TILL!!

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Sponsrat inlägg
Två pass du måste testa!

Två pass du måste testa!


Ibland fastnar man i gamla hjulspår och stagnerar i sin träningsutveckling. Då behövs nya idéer och ny motivation. Det får du här – i form av två annorlunda och inspirerande pass!

Det finns inga genvägar för att utveckla sin löpform. Att bli en bra löpare handlar om tålamod, kontinuitet och bra träning. Däremot underlättar det att ha en bra träningsplan så att du får in de olika typer av träning som utvecklar dig som löpare: långpass, intervaller, tröskelträning, backträning och vanliga distanspass.

Ett vanligt problem är att man kör samma pass vecka efter vecka och tappar lite av skärpan som behövs för att passet ska bli effektivt. Du kanske kör dina intervaller på måndagar, 11 kilometer distans på torsdagar och 21 kilometer långpass runt sjön varje söndag. Upprepar du detta vecka efter vecka stagnerar du i din utveckling. Särskilt om du inte gör justeringar i form av fart, distans eller mer utmanande banor. Progression, variation och anpassad fart är alla viktiga delar i ett träningsupplägg som syftar mot en specifik tävling eller distans. Lika viktigt är det att man kan variera upplägget för de olika passen, även om syftet med dem är detsamma. Då blir det inte bara roligare – du tvingas även koncentrera dig lite mer, vilket gör att du blir mer fokuserad och ofta får en bättre träningseffekt.

Ta som exempel distans- och backträning. Grundsyftet med distansträning är att träna upp uthålligheten, vänja löpmuskulaturen att tåla stötarna mot underlaget, höja grundkonditionen samt i vissa fall påskynda återhämtningen. Grundsyftet med backträning är att bygga löpstyrka, få ett bättre löpsteg, höja syreupptagningen och förbättra formen. Men dessa två träningsformer kan varieras i oändlighet. Här är två roliga, annorlunda och inspirerande upplägg. Effekten av dem är likvärdig med andra distans- och backpass, men det annorlunda tänket ställer högre krav på din koncentration – och gör löpningen lite roligare. Hurra! 

Kenyansk distans

Vad är det? Metoden med progressiv löpning använder afrikanska löpare ofta i sin träning. Testa upplägget när du känner dig omotiverad att köra vanlig intervall- eller tröskelträning – då kan detta vara ett kanonbra alternativ.

Så gör du! Starta i ett väldigt lugnt tempo och stegra sedan farten successivt med kanske 10–15 sekunder varannan kilometer. Målet är att avsluta passet i din tröskelfart eller kanske i din snittfart på 10 kilometer. 

Till exempel: Gör du milen på 50 minuter (5.00 min/km) startar du ditt 12 kilometer långa distanspass i 6.30 min/km. Låt kroppen vakna till så att du får igång motoriken. Efter två kilometer ökar du till 6.15 min/km, vilket gör att du får anpassa steget och får igång andningen. Fortsätt att öka tempot med 15 sekunder varannan kilometer. Du springer då i  6.00 min/km mellan 4 och 6 kilometer, 5.45 min/km mellan 6 och 8 km och 5.30 min/km mellan 8 och 10 kilometer. Sedan avslutar du passet i 5.15 min/km mellan 10 och 12 kilometer. På detta sätt innehåller passet 6–8 kilometer i ditt vanliga distanstempo samt 4–6 kilometer i din tröskelfart eller snabbare. 

Tänk på det här! Du märker om kroppen svarar på fartökningen eller inte. Vissa dagar är du sliten och trött vilket gör att fartökningen kanske stannar på 5.45 min/km. Andra dagar känns det skönt att höja farten ytterligare på slutet. Kontentan blir oavsett att du får ett distanspass med lite bättre effekt än normalt, utan att bli lika sliten som efter ett tufft intervallpass. 

Attackera krönet

Vad är det? Backträning genomförs i form av intervaller, där du springer från foten av backen upp till krönet. Sedan går eller joggar du tillbaka ned för att kanske upprepa intervallen ytterligare 6–10 gånger. Oftast kör man långa men flacka backar under grundperioden och korta, branta backar för att höja formen i anslutning till tävlingssäsongen. 

Attackera krönet-passet bygger på att många gruvar sig för backar. När de flesta av oss når toppen slappnar vi av och tänker: ”Oj, vad skönt att vara uppe – nu måste jag återhämta mig lite.” Men i stället ska du nu träna på att fortsätta löpa, eller till och med öka farten en aning, i ytterligare 50–100 meter. Träna upp den här förmågan så har du ett bra vapen att använda vid nästa tävling. Luckan du får knäcker dina kompisar för gott så att du kan defilera in mål. 

Så gör du! Välj en backe som tar 30–60 sekunder att löpa och som har en plan sträcka efter krönet. Löp 5 x 60 sekunder, varav 45 sekunder i backen och 15 sekunder efter backen. Farten kan motsvara din milfart. Jogga sakta tillbaka nedför backen innan du kör nästa lopp. Efter att du kört 5 x 60 sekunder löper du ytterligare 5 x 30 sekunder, varav 20 sekunder i backen och 10 sekunder efter krönet. Nu ska farten vara snabbare än milfart. Under vilan går du nedför.

Charlotta och Robel suveräna SM vinnare i Göteborgsvarvet

Charlotta och Robel suveräna SM vinnare i Göteborgsvarvet


Löparfolkfesten Göteborgsvarvet, med upp mot 60.000 löpare, bjöd i 40:e upplagan på riktigt fint löparväder. Eliten sprang riktigt fort och i svenska mästerskapen på halvmaraton som avgjordes i samband med årets lopp tog favoriterna Charlotta Fougberg och Robel Fshia hem gulden genom suveräna löpningar.

I herrklassen försvarade Shadrack Kimining från Kenya sin Göterborgsvarvstitel genom väldigt aktiv löpning i täten. En efter en släppte konkurrenterna och efter milpassering på 28:43 nådde Shadrack målet på Slottskogsvallen under den fulltaliga publikens jubel på imponerande 1:00:38. Segermarginalen blev nu 10 sekunder, där landsmannen från Kenya Birech Jarius blev 2:a i loppet.

En svensk, Spårvägens Robel Fshia, hängde med i tätklungan inledningsvis. Strax innan 10 km passeringen tog Robel vätska, något som gjorde att hans mage ”drog ihop sig” och då tvingades han släppa absoluta täten. Robel höll dock mycket bra fart in i mål och med 1:03:02, vilket är nytt mästerskapsrekord, var han över 3 minuter före SM silvermedaljören från Huddinges Niklas Jonsson som hade 1:06:14. Bronset i SM klassen gick till Götas Jonas Leandersson på 1:06:54.

På damsidan kopplade kenyansk Cynthia Jerop tidigt greppet om loppet men strax innan Slottsskogsvallen kom landsmaninnan Tabitha Gichia ifatt och spurtade om. Segertiden skrevs till 1:08:18, och Jerop kom i mål 8 sekunder efter på 1:08:26.

I SM klassen blev det en kamp mellan förhandsfavoriterna Charlotta Fougberg från Ullevi, och Hanna Lindholm från Huddinge. Dom hängde ihop och passerade milen tillsammans på 34:36. Vid 15 kilometer hade Charlotta börjat glida ifrån Hanna och vid tidsmattan efter 1,5 mil var hon 7 sekunder före Hanna.

Tidsmarginalen bakåt, för Charlotta, gällande SM placeringarna ökade och hon nådde målet under hemmapublikens jubel på fina 1:13:16. Med det var Charlotta slutligen dryga minuten före Hanna som tog hem SM silvret på 1:14:20. Bronset i SM-klassen gick till Spårvägens Cecilia Norrbom på 1:16:10.

Runner´s Worlds Instagramsida @runnersworldswe finns målgången för alla segrare och nedan berättar Charlotta om sitt SM guld och känslan i hennes första Göteborgsvarv som löpare.

 

TILL RESULTATEN

Vem vinner Varvet?

Vem vinner Varvet?


Göteborgsvarvet är världens största halvmaraton – och svenskt mästerskap för den svenska eliten. I startfältet finns dessutom åtta herrar som sprungit halvmaran under 60 minuter.

Bland de åtta herrar som har sprungit en halvmara under 60 minuter har Richard Mengich banrekordet. Han är också den enda som sprungit Göteborgsvarvet under timmen. Han gör nu sin sjunde start i Göteborgsvarvet. Även fjolårssegraren Shadrach Kimining står på startlinjen.

Bland kvinnorna ställer fem löpare som sprungit sträckan under 70 minuter upp för start. Utöver fjolårsvinnaren Belete Meserat finns flera rutinerade löpare med.

Göteborgsvarvet är även i år svenskt mästerskap på halvmaraton. I damklassen är det främst hemmalöparen Charlotta Fougberg från Ullevie och Hanna Lindholm, Huddinge, som kommer att slåss om medaljerna. Båda satsar på att sätta nya personliga rekord på halvmaraton i Göteborgsvarvet.

Frågan är om någon svensk herre kommer att rå på Spårvägens Robel Fshisa i kampen om SM-guldet – och om Robel kan utmana löparna i världseliten och det svenska rekordet som han ”missat” med 1-2 sekunder i sina senaste halvmaratonlopp på 61:18 respektive 61:19. (Napoleon Solomon har rekordet på 1:01:17)

Klockan 13 på lördag, 18 maj, går starten för det 40:e Göteborgsvarvet. Cirka en timme senare har vi facit.

Här kan du följa eliten på livetracking under tävlingsdagen

Runner´s World instagramsida kan du via mobilen hitta livesändningen från presskonferensen inför loppet.

Charlotta Fougberg satsar på guldet

Charlotta Fougberg satsar på guldet


Hinderlöparen Charlotta Fougbergs satsning på långdistans har hittills inneburit den tredje bästa svenska tiden på maraton genom tiderna. Nu springer hon Göteborgsvarvet i sin hemstad – och siktar förstås på SM-guldet.

Charlotta Fougberg har på kort tid gått från att ha varit Sveriges bästa hinderlöpare med mästerskapsmedaljer på meritlistan till att fullt ut satsa på långdistanslöpning. Debuten på halvmarasträckan skedde för ett drygt år sedan, och tidigt i år gjorde hon en succédebut på maratondistansen. Då satte hon den då näst bästa svenska tiden bland kvinnor någonsin.
Nu ska hon äntligen få springa Varvet, som går på hemmaplan för Ullevilöparen. Vi stämde av med Charlotta inför loppet.

Hur känns det att göra debut på Varvet?

– Det ska bli otroligt spännande och superkul att äntligen få springa Göteborgsvarvet. Det är en folkfest, så jag tror att jag kommer att njuta hela vägen. Det här har varit ett lopp jag velat springa länge, något jag för egen del kanske inte hade trott att jag skulle kunna göra för några år sedan. Men alla vill nog springa Varvet, särskilt vi göteborgare.

Kan du som elitlöpare njuta hela vägen på en halvmara?
– Jag har bara sprungit halvmaradistansen på tävling en gång och då var det ganska lätt att njuta. Nu är jag både i bättre form och har mer erfarenhet. Så jag går in med inställningen att jag kommer att kunna njuta – även om det här är en tuffare bana jämfört med mitt debutlopp på distansen.

Formen är alltså bättre nu mot när du debuterade på sträckan (Charlotta gjorde då 1.11.58). Men hur står sig formen i jämförelse med din succédebut på maran?
– Är det rätt väderförhållanden tror jag absolut att formen finns för att jag ska kunna sätta personbästa, även om Varvet är en tuffare bana. Jag är i bra form, precis som inför maran, men just nu har jag inte lika många långa pass i kroppen som jag hade då. Men det är ju å andra sidan inte heller någon mara jag ska springa på lördag. Nu är jag i bra halvmaraform och har mer rutin. Sträckan känns faktiskt ganska kort numera.

Hur ser du på konkurrensen? Både från de internationella löparna och när det gäller SM?

– Självklart kommer jag att göra allt för att springa hem SM-guldet. Samtidigt är konkurrensen där riktigt tuff, med exempelvis Hanna Lindholm som ju visat bra form nyligen. Ser man på de internationella löparna har flera av dem personbästan som är 3–4 minuter bättre än mitt. Men precis som jag kan ha en riktigt bra dag kan andra ha sämre dagar, och givetvis tvärt om. Men det är inspirerande med konkurrens, både i SM och i loppet som helhet.
– Rent taktiskt har jag lärt mig att det är viktigt att göra sitt eget lopp på de här längre distanserna. Hur upplägget blir beror förstås på hur övriga springer, men jag kommer inte att försöka hänga med i farter som jag inte har.

Hur gör du det sista dygnet när det gäller vätska och energiintag?
– Jag dricker lite extra sportdryck och fokuserar på att äta mer kolhydrater. Jag tar bort fiberrik kost som grönsaker och fullkorn och väljer mer ris eller couscous som bas.

Väderprognosen säger att det kan bli regn under loppet. Inverkar det något på din taktik?
– För en göteborgare spelar inte lite regn någon roll. Men jag hörde igår att det kanske blir motvind på Hisingssidan och det tror jag kan påverka mer. Där är det mer öppet och då kan motvinden påverka. Vi kan ju inte påverka vädret, men vi kan förstås anpassa fart och taktik efter hur det blir. Och blir det motvind får jag väl hitta nån att gömma mig bakom, som Hanna Lindholm kanske …

Göteborgsvarvet är världens största halvmaratonlopp. Har du något sista minuten-tips till alla som siktar på att klara av sträckan snarare än att komma först?
– Ha tålamod, förivra dig inte i början utan spara krafterna till slutet av loppet. Drick vatten, eller sportdryck om du testat den innan, och så det klassiska: spring i skor som du vet funkar. Sedan är det bara att njuta av folkfesten och ta in all den positiva energi publiken och dina medlöpare ger dig!

RW tackar för intervjun, önskar stort lycka till och ser fram mot att följa Charlotta i Varvet och framöver som ”långlöpare”