Min fot vill inte lyda mig


Hej! Jag är en 54-årig man som fick Parkinsons sjukdom för några år sedan. Jag har trots
min sjukdom fortsatt att springa och även fullföljt flera maratonlopp. Det jag
har mest besvär med är att min högra
fot inte vill lyda mig. Varje gång jag sätter
ned foten så landar den helt platt och jag känner att jag inte kan kontrollera den riktigt. Min vänstra fot har jag inga besvär med. Finns det
något jag kan göra för att motverka
detta?
D.J. Gävle

RW svarar: Parkinson är en neurologisk sjukdom som
resulterar i muskelstelhet och långsamma kroppsrörelser. Ofta karaktäriseras
rörelserna av att det är svårt att
komma igång, men när man väl kommer
igång så fungerar det nästan normalt att
gå, dansa eller springa. För en löpare med Parkinson
så är det mycket viktigt att stretcha regelbundet. Det gör bl a att
ledrörligheten bibehålls. Jag föreslår också att du besöker en fotspecialist,
ortopedingenjör eller annan kvalificerad person
som kan utvärdera din gångoch löpteknik. Resultatet av besöket får bestämma om
du är i behov av något ortopediskt
inlägg. Ofta är ett inlägg tillräckligt för att gångoch löptekniken ska bli bättre. Jag föreslår också att du besöker en sjukgymnast för att
träna ditt gångoch löpsteg. Ett inlägg kan
nämligen innebära att löpsteget blir lite annorlunda än förut och för att inte
få oönskade besvär i andra delar av
kroppen kan det vara bra att ha hjälp
av någon kompeten person.

Lycka till med din löpträning, att springa är ett utmärkt sätt att hålla sjukdomen i
schack!
Randy Schapiro, leg. läkare

Fairview Medical
Center, Minneapolis.

 

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fråga vår coach LG Skoog om löpträning
Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Mårten Klingberg om sin nya krönikebok

Mårten Klingberg om sin nya krönikebok


Hur kommer det sig att du skriver den här boken just
nu?
Det var dags helt
enkelt. Nu kan vi allt om Zlatan och Hedman. Hög tid att ge den frustrerade
medelmåttan en röst. En ganska stark och gäll röst.

”Tills det svartnar” – ska all träning
kännas så eller vad är idén bakom titeln?
Jag hade önskat att det
inte vore så, men om man är en halvneurotisk kulturarbetare med hävdelsebehov
är det lätt hänt. Uppföljaren ska heta ”När alla sinnen slagits ut”.

Hur går den egna träningen för tillfället? Vad har
du för mål framöver?
Jag sliter på, men i
följetången ”Mårten och skadorna” har vi kommit till avsnittet
”frozen shoulder”. Ingen triathlon i år vad det verkar, men om
tävlingsabstinensen blir för svår ligger Stockholm Halvmarathon bra till.

Du har också en ny film på gång, kan du berätta lite
om den?
Cockpit! En komedi som
sparkar vilt åt alla håll; militanta feminister, sexistiska piloter och
självcentrerade kulturtanter – alla får sin släng av sleven. Mitt i alltihop
står Jonas Karlsson i klänning och hånglar upp min tjej. 13 juli är det premiär
över hela landet!

Du kan beställa Mårten Klingbergs bok ”Tills det svartnar” direkt från vår butik

Spring dig glad


Att det finns ett starkt samband mellan depression och hjärtsjukdomar vet man med säkerhet. Däremot har man inte fått klarhet i den exakta orsaken. För att ta reda på denna beslöt en grupp amerikanska hjärtforskare att studera sambandet närmare.
I början av studien samlade forskarna information om depressionssymptomen hos 1017 hjärtpatienter. Sedan följde forskarlaget patienterna under drygt fyra och ett halvt år. Under uppföljningen fick 341 av patienterna någon form av hjärtinfarkt.
När forskarna studerade sambanden mellan depression och hjärtåkommor uteslöt de andra sjukdomar och andra riskfaktorer som till exempel ärftlighet. Trots detta fann de att depressionssymptomen ökade risken för hjärtinfarkt med hela 31 procent.
Men, när forskarna också tagit livsstilfaktorer som kost- och motionsvanor i beaktning, fann de inte längre något klart samband mellan depressionssymptomen och hjärtsjukdomarna. Orsaken till de dystra siffrorna har alltså inte biokemiska sambandsförklaringar. Snarare är det så att deprimerade människor het enkelt är mindre benägna att värna om sin hälsa.
Genom sin dubbla effekt är motion därför extra viktig för deprimerade personer. Dels för att motion stärker och skyddar hjärtat och dels för att motion höjer halterna av ”glädjehormonerna” serotonin och noradrenalin i hjärnan, vilket i sin tur minskar depressionssymptomen och gör människor mer motiverade att träna och äta hälsosamt.

Journal of the American Medical Association
300(20): 2379-88 (26 Nov. 2008)

Alla RSS-länkar på www.runnersworld.se

Alla RSS-länkar på www.runnersworld.se


Om du inte vet vad RSS är kan du läsa mer om det här. För att spara en RSS-länk klickar du på den önskade länken nedan och din webbläsare kommer be dig spara den på önskat ställe. Lycka till! 

Senaste artiklarna på förstasidan

http://www.runnersworld.se/feed/indexpush.xml

Senaste blogginläggen

Alla blogginlägg
http://www.runnersworld.se/feed/blogs.xml

Helena Jansson
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=helenajansson

Claes Åkeson
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=claesbloggar

Moa Herngren
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=moaherngren

Ulrika Flodin
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=ulrikajohansson

Kenneth Gysing
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=kennethgysing

Mårten Klingberg
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=klingberg

Andreas Falk
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=andreasfalk

Senaste TV inslagen

http://www.runnersworld.se/feed/tv.xml

Senaste inläggen i forumet

http://www.runnersworld.se/forum/external.php?type=RSS2

Klok på skor

Klok på skor


HÖGA KLACKAR
Skor som höjer hälen högre än fotvalvet

Använd Om klackarna är 3,5 centimeter eller lägre och förutsatt att du tidigare inte drabbats av ankel- eller knäskador. Stretcha dock vaderna regelbundet.
Undvik Om du har haft inflammerade tåleder, stressfrakturer, skador på hälsenan, problem med knäna. Problemen kan komma tillbaka.

 

NIKE FREE
En träningssko designad att stärka löpares fötter genom att ge mindre stöd än vanliga löparskor.

Använd Om du har normala eller låga fotvalv, är skadefri och vill stärka muskulaturen i fötterna. Kan vara förebyggande för hälsporre.
Undvik Om du har höga fotvalv, benhinneinflammation eller stressfrakturer, då behöver du betydligt mer stödjande skor.

 

SKOR MED TUNNA SULOR
Skor som ger lite eller inget stöd alls till fotvalvet, som flip-flops, balettskor och loafers.

Använd Om det bara är för en kort period, om du inte ska gå någon längre sträcka, om du har fötter som sällan drabbas av skador.
Undvik Om du tänker använda dem under längre tid. De ger inget stöd för fotvalvet och är inte stötdämpande, vilket kan leda till hälsporre och benhinneinflammation.

 

BIRKENSTOCK
Sandaler med utmejslad kontur för foten i kork eller gummi.

Använd Om du har normala eller höga fotvalv eller om du fått sandalerna speciellt utformade efter din fot.
Undvik Om du har låga fotvalv. Sandalens oflexibla stöd kan slita på fotvalvet och göra att foten svullnar.

 

CROCS
Träskolikande skor i plast med tunna, flexibla sulor.

Använd När du varit ute och sprungit och vill att dina fötter ska få andas.

Undvik Om du går eller står mycket. Det kan leda till neuromas, en inflammation mellan tredje och fjärde tån, som kan vara mycket smärtsam.

 

GAMLA LÖRARSKOR
Utslitna trotjänare som tagits ur tjänst

Använd Om du ska klippa gräsmattan eller göra andra aktiviteter som ger låg stötverkan.

Undvik Om du haft skorna i tio år. Då finns ingen stötdämpning kvar och du riskerar att få benhinneinflammation eller hälsporre.