Här kan du ställa alla dina löparfrågor till våra experter!

Här kan du ställa alla dina löparfrågor till våra experter!

För prenumeranter av Ingen


Coach LG Skoog om träning: Här ställer du din fråga till LG 

Löparexpert Anders Szalkai om långdistanslöpning: Här ställer du din fråga till Anders

Dietist Emma Lindblom om kost och prestation: Här ställer du din fråga till Emma

Idrottsläkare Sten Björnum om att förebygga och behandla löparskador: Här ställer du din fråga till Sten

Om du har frågor till våra experter, ställ de gärna i formulären som vi länkar till här ovanför – och inte i kommentarsfältet. Tack!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet
Antal kommentarer: 18

Åsa

Hej! Jag har i princip varit förkyld hela hösten till och från. Träningen har i stort sett varit obefintlig förutom något enstaka löp- eller styrkepass. Nu börjar jag bli piggare men dras med en envis torrhosta. På vårdcentralen sa de att jag kan gå promenader men att jag skulle undvika löpning och större ansträngningar eftersom det kan påverka hjärtat negativt. Jag har hört att man visst kan träna så länge man inte har ont i halsen. Vad säger ni om träning fast man är förkyld? ☺


Johanna

Hej!
Jag tränar långdistans och har ett varierat träningschema (gym, intervaller, cykel, löpning, crossfit, distans och långpass). Jag tränade tidigare ca 5-6 dagar i veckan. Sommaren 2013 jag dock tvungen att genomgå en större höftoperation. Höftledsskål och höftledskula var tvungen att åter svarvas i form samt repareras. Psoassenan klyvdes även på mitten då den fått stryk. Nu är min opererade höft återställd bortsett från viss muskelsvaghet. Jag har dock upplevt liknande symptom som jag hade på den opererade höften innan operationen på den andra höften. Detta sedan ca. 3 månader tillbaka. Jag har provat att vila, byta träningsform til något som ej belastar psoas m.m. Har ni med er expertis tips på hur jag ska förhålla mig till detta? Finns det träningsövningar som kan rädda min höft eller är operation det enda alternativet? Vill säga att rehab tog 13 månader. Jag tränar för övrigt 3-4 dagar i veckan nu – doctors order….
Väldigt tacksam för svar
Johanna


Jenny Sunding

Ställ gärna era frågor i de länkade formulären!
Mvh Jenny, webbredaktör


emil johansson

Hej Anders.
Jag skulle vilja ha hjälp med att utforma ett träningsprogram för mig där målet är att bli långdistans/ultralöpare. 35 år gammal, upptäckt löpningen för något år sedan ( 13 år sedan sist). Gör milen på ca 47 min. När jag springer långt ger jag mig ut på 23-25 km, sen stumnar jag ganska fort, trots vatten o energidryck o pulsklocka. Långpassen i denna distans blir med ca 2-3 veckors mellanrum, annars hinner jag med 3-4 pass i veckan då dessa långpass ( 13-15 km) blir på helgen. Försöker köra ett intervallpass och ett tröskelpass i veckan. Blir det ett extrapass kan detta bli backpass eller intervall ( 6 x 900, 1 x 1200). Min kropp gillar inte asfalt utan mer trail och slinga. Tränar på kvällar då jag har 4 barn som kräver sitt;). Jag drömmer om tanken att kunna springa träning o tävling på 60-90 km ( trail). Snälla hjälp mig, hur går jag tillväga. Mvh Emil


Enel Hacksell

Hej,
Vad rekommenderar ni, vilken är den stabilaste skon med bra stöddämpning för en långdistans löpare (kvinna)
STORT TACK I FÖRVÄG FÖR SVARET


Jenny Sunding

Hej Enel! För att hitta en sko som passar din fot, löpsteg och dina behov är det bäst om du har möjlighet att gå till en specialiserad löpskobutik där du får testa ut en passande modell. Du kan också hitta inspiration i skoguiden i senaste numret av RW (nr 4) som finns i butik nu eller här: http://www.runnersworld.se/artiklar/hitta-dina-favoriter-10-heta-skonyheter.htm. Lycka till! Mvh Jenny, webbredaktör


Carlos carsi

Jag springer långpass var 3:e vecka på runt 3 timmar i 7:00/km
Min fråga är då hur långa bör passen vara dom andra 2 veckorna
då jag inte springer i 3 timmar. Skriv i km eller tid.
ska och tillägga att jag nästan enbart springer terräng.
M.vh carlos


Sofia

Jag skulle vilja persa på milen samtidigt vill jag lägga ned mycket tid på distanslöpning så jag skulle kunna springa en ultramara (56km) nästa år. Hur lägger man upp träning för att bli både snabb och uthållig.


Karin Tjäder

Jag har en möjligen udda fråga. Under det senaste året har jag upplevt mer eller mindre permanent frustration på grund av faktorer bortom min makt att påverka. Mycket har det handlat om oförlöst aggression. Under den här tiden har löpningen hjälpt mig så mycket att jag är tveksam till om jag klarat mig om jag inte fått/kunnat springa. Jag har funderat över förklaringen till denna löpningens aggressionslindrande effekt. Har det forskats eller finns det något skrivet i ämnet?


Nina Nyström

Hej Karin! Vad fint att höra att löpningen hjälpt dig så mycket! Kanske kan den här artikeln vara något för dig? http://www.runnersworld.se/artiklar/sa-gor-lopningen-dig-lyckligare-pa.htm Med vänlig hälsning, Nina, webbredaktör


Daniel Öberg

Hej jag har lite funderingar om hur jag ska lägga upp träningen inför Axa fjällmaraton. Är i skaplig form nu o har mest kört korta distanser. Personbästa på milen kring 41 min. Är det längre pass o intervaller i backe som gäller?
Mvh Daniel


Johan H

Hej! Min undran fråga är
Tycker jag tappat formen brutalt nu på slutet i augusti gjorde jag milen på 39.52 eftersom har jag tappat formen mer o mer nu för två veckor sedan sprang jag 9.25 km på 49.12 med en snitt puls på 173 fanns inte mer än så…har tränat regelbundet hela tiden
vad kan de vara för fel ?


linda camitz

Hej. Tränar inför 2 kommande halvmaror 2016. Har ni några tips på bra näringsrik mat som ger bra energi och håller förkylningar borta?


Nina Nyström

OBS! Om du har frågor till våra experter, ställ de gärna i formulären som vi länkar till här ovanför – och inte i kommentarsfältet. Tack!


Niklas Dahlqvist

Hej!
Har ont under hälen och lite i hälsenan eller stel i alla fall. Funderar på om det kan vara hälsporre? Vad kan man göra åt det isåfall?
Tack på förhand


Hugo Erenmalm

Jag är sexton år, och tränar 5-7 dagar i veckan. Jag sprang min första halvmaraton som fjortonåring, på 1:44:07. Är detta för ungt för att springa så långa sträckor? Ni har säkert många andra tonåriga läsare som är intresserade!


Charlotta

Hej! Jag har börjat löpträna och ska springa mitt allra första lopp på 7,3 km i kuperad terräng i juni. Springer tre gånger i veckan. Ca 4-5 km varje gång. Har ni några tips att ge inför loppet. Vill ju gärna klara av att springa hela loppet utan stopp.
Med vänlig hälsning, Charlotta


Karolina Borkmar Sjöberg

Hej
Kör löparträning 2-3 ggr per vecka men har tyvärr fått ont i insidan av vänster knä så blev satt på smärtlindrande tablettkur av sjukgymnast på en vecka men skulle vilja träna upp andra muskler så knäet blir stöttat och detta inte händer igen så undrar om ni kan ge mig ett par bra övningar som jag själv kan göra hemma och stärker mitt knä samt om ni har andra tips för vill ju så snabbt tillbaka till min löparträning som möjligt. Tacksam för svar.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fråga vår coach LG Skoog om löpträning
Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Sponsrat inlägg
Mårten Klingberg om sin nya krönikebok

Mårten Klingberg om sin nya krönikebok


Hur kommer det sig att du skriver den här boken just
nu?
Det var dags helt
enkelt. Nu kan vi allt om Zlatan och Hedman. Hög tid att ge den frustrerade
medelmåttan en röst. En ganska stark och gäll röst.

”Tills det svartnar” – ska all träning
kännas så eller vad är idén bakom titeln?
Jag hade önskat att det
inte vore så, men om man är en halvneurotisk kulturarbetare med hävdelsebehov
är det lätt hänt. Uppföljaren ska heta ”När alla sinnen slagits ut”.

Hur går den egna träningen för tillfället? Vad har
du för mål framöver?
Jag sliter på, men i
följetången ”Mårten och skadorna” har vi kommit till avsnittet
”frozen shoulder”. Ingen triathlon i år vad det verkar, men om
tävlingsabstinensen blir för svår ligger Stockholm Halvmarathon bra till.

Du har också en ny film på gång, kan du berätta lite
om den?
Cockpit! En komedi som
sparkar vilt åt alla håll; militanta feminister, sexistiska piloter och
självcentrerade kulturtanter – alla får sin släng av sleven. Mitt i alltihop
står Jonas Karlsson i klänning och hånglar upp min tjej. 13 juli är det premiär
över hela landet!

Du kan beställa Mårten Klingbergs bok ”Tills det svartnar” direkt från vår butik

Alla RSS-länkar på www.runnersworld.se

Alla RSS-länkar på www.runnersworld.se


Om du inte vet vad RSS är kan du läsa mer om det här. För att spara en RSS-länk klickar du på den önskade länken nedan och din webbläsare kommer be dig spara den på önskat ställe. Lycka till! 

Senaste artiklarna på förstasidan

http://www.runnersworld.se/feed/indexpush.xml

Senaste blogginläggen

Alla blogginlägg
http://www.runnersworld.se/feed/blogs.xml

Helena Jansson
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=helenajansson

Claes Åkeson
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=claesbloggar

Moa Herngren
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=moaherngren

Ulrika Flodin
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=ulrikajohansson

Kenneth Gysing
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=kennethgysing

Mårten Klingberg
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=klingberg

Andreas Falk
http://www.runnersworld.se/feed/blog.xml?ID=andreasfalk

Senaste TV inslagen

http://www.runnersworld.se/feed/tv.xml

Senaste inläggen i forumet

http://www.runnersworld.se/forum/external.php?type=RSS2

Träning i kyla


Hej och tack för en mycket bra tidning.  Vid
träning under vinterhalvåret finns det dagar
då temperaturen kryper långt ner under nollstrecket och det känns kallt
i hals och lungor när man andas och flåsar. Jag har därför följande frågor:

Vad skall man tänka på när man tränar i kyla?  Finns
det några risker för skador som man bör ta hänsyn
till? Är det lämpligt att träna vid exempelvis 20 minusgrader? Tacksam för
svar!

Med vänlig hälsning


Gabriel, Stockholm

RW svarar: Det viktigaste
att tänka på när man löptränar på
vintern är att klä sig rätt. Då är man bland
annat garderad mot köldskador på huden.  Klä dig därför lagom tjockt
genom den s k flerskiktsprincipen. Det innebär ett tunt klädlager närmast kroppen, ett mellanlager av ett
kraftigare plagg och ett yttre,
skyddande plagg. Var extra noga med
att skydda kroppens fryspunkter, dvs öron,
hals, midja, handleder, gren och fotleder.  Mössan är ett av de viktigaste
plaggen, eftersom man förlorar
mycket av kroppsvärmen genom huvudet. 
En annan viktig sak att tänka på när det är kallt, är att inte glömma bort att dricka. Kroppen förlorar en hel del vätska även då. Vilken temperaturgräns som gäller
varierar beroende på vem man frågar. En del  individer som ofta
tränar i kyla vänjer sig vid det och tål därför
kyligare väderlek bättre. Frågar man en längdskidåkare i Norrland så kan
svaret bli att gränsen går vid 20
minusgrader. En löpare i Skåne drar nog
gränsen för när man ger sig ut och tränar betydligt tidigare. Vill man ändå
träna när det är kallt ute så bör
man dra ner på arbetstempot. Det gör att
man drar i sig mindre med kall luft vilket känns
bättre invärtes. En värmeväxlare i munnen är också ett alternativ för
att skona luftrör och lungor.  En viktig sak som är lätt att
glömma bort är vindens kyleffekt. När det blåser är den verkliga temperaturen
långt lägre än vad termometern visar. Lär av nedstående tabell:

VindhastighetTemp (minusgrader)
0 m/s 0 5 10 15 20 25
7 m/s 2 7 12 17 23 28
11 m/s 11 17 25 32 38 45
16 m/s 18 26 34 42 49 57
20 m/s 19 28 36 43 52 59

Richard Kingstad, leg.sjukgymnast
Runner´s World

Nybörjarens frågor och svar


Hur kommer jag igång?
Träna varannan dag och starta med en promenad på en halvtimme. Lägg in en minuts löpning i promenaden. Nästa gång lägger du in ytterligare en minuts löpning, och fortsätt så här varannan dag. Då kommer du efter två månader vara uppe i 30 minuters löpning.

Hur mycket måste jag plåga mig?
Helst inte alls, men i början kan det kännas lite tufft, om du inte är van vid sådana fysiska ansträngningar. Vårt råd är att du i början ska springa så långsamt som du kan.
Men det finns också andra plågor, dvs skador. Om du måste halta eller på annat sätt ändra ditt steg, när du springer, har du problem. Du bör då hålla upp med din träning tills symtomen försvinner. Om smärtan är mera svårbedömd, kan du gå i några minuter och se om den försvinner.

Måste jag använda löpskor eller duger vanliga jympadojor?
Löpning kräver ingen dyr utrustning, men du bör absolut satsa på ett par riktiga löpskor, som har bättre stötdämpning och passform. Framför allt ökar du risken för skador, om du tränar i skor av annan typ.

Vad är skillnaden mellan att springa på ett löpband och att springa utomhus?
Ett löpband drar ”marken” under dig och dessutom slipper du den ”motvind” som luftmotståndet utgör, vilket sammantaget gör det lite lättare än att springa utomhus. Dessutom är löpbandet ungefär det skonsammaste underlaget, vilket är viktigt om du dras med lite övervikt eller på annat sätt är känslig för skador. Nackdelen med att springa på löpband är främst bristen på upplevelser och intryck samt känslan att man inte kommer någonstans.

Var ska man då springa?
Man kan springa i stort sett var som helst, där man känner sig säker, och där underlaget tillåter det. Bästa underlag är grusvägar samt mjuka skogsstigar, men även parkvägar är helt ok. Gräsmattor kan ge upphov till små vrickningar, asfalt är onödigt hårt, och betong ska vi inte tala om. Den bästa löpningen sker i en vacker och omväxlande natur, och många föredrar att springa längs vatten, vilket säkert är en djupt liggande instinkt hos oss människor. Försök att se dina träningsrundor som små utflykter eller upptäcktsfärder. Om du inte som Claes Eriksson föredrar att springa samma runda varje gång.

Jag blir alltid andfådd och flåsar som en blåsbälg när jag springer. Är det normalt?
Förmodligen springer du för fort. Spänn av. Sakta ner. Att springa för fort är ett av de allra vanligaste nybörjarfelen. Koncentrera dig på att använda magen när du andas, och skäms inte för att gå, om det tar
emot.

Jag får alltid håll närjag springer. Vad ska jag göra för att bli av med det?
Håll drabbar ofta nyblivna löpare, därför att deras magmuskler inte är vana vid det skakande som löpningen medför. När du blivit lite bättre tränad kommer angreppen sannolikt att upphöra. Man bör undvika att äta kraftig mat timmen eller timmarna före träningspasset. Men skulle du likväl drabbas av håll ska du andas djupt och försöka tömma lungorna. Det lättar på trycket på diafragmamuskeln (just under lungorna) där krampen vanligtvis uppstår.

Ska jag andas genom näsan eller munnen?
Både-och. Det är normalt att andas genom både mun och näsa när man springer. Håll munnen lätt öppen och undvik att spänna halsmusklerna.