STHLM Halvmarathon


13 513 löpare från 63 nationer är anmälda vilket är rekord för Stockholm Halvmarathon.

Så laddar du sista dygnet före halvmaran
Klockan 16.00 på lördag går starten för Stockholm Halvmarathon. Marathon.se’s träningsexpert Anders Szalkai ger tio råd för hur du bäst laddar upp de sista 24 timmarna före halvmaran.

> Till artikeln

 

Sex olika sätt att springa Stockholm Halvmarathon
Hur ska jag springa de 21097 meterna? Fullt från början eller lite långsamt? Orkar jag hela vägen och hur mycket ska jag dricka?
Det gäller att ha en taktik inför starten i ett halvmaratonlopp. På marathon.se’s hemsida hittar du sex olika sätt att springa Stockholm Halvmarathon.

> Till artikeln

 

Historia
Halvmaratonloppet
genom Stockholm heter sedan 2007 Stockholm Halvmarathon. Tävlingen är
dock betydligt äldre än så. Loppet har anor från 1920-talet.
1927,
samma år som den första Volvo-bilden byggdes och samma år som Charles
Lindbergh blev först att flyga non stop över Atlanten, var det premiär
för Stockholmsloppet.

 

Banan

 

Banprofil


Banbeskrivning kilometer för kilometer

Start och mål är beläget mitt i Stockholms hjärta, Kungsträdgården.

1. Slottet – Mäster Samuelsgatan
Se
upp! Den första kilometern är alltjämt loppets tyngsta. Ett lätt motlut
uppför Kungsan, som inte märks när adrenalinet är på topp, förbyts
hastigt till den saftiga uppförsbacken på Mäster Samuelsgatan.

2. Mäster Samuelsgatan – Norra Bantorget
Tack
och lov att efter krönet över Sveavägen, så följer en lång och härlig
nedförsbacke fram till Vasagatan. Den late fuskaren kan slinka ner i
tunnelbanan och åka en station tillbaka till Kungsan.

3. Norra Bantorget – Vasaparken
Den
tredje kilometern löper samma väg som Stockholm Marathon gör efter
banomläggningen. Den löper segt uppåt längs med föga inspirerande
Torsgatan, förbi Bonnierhuset, fram till Odengatan.

4. Vasaparken – Barnhusbron
En
och annan gammal möbel med saltade priser säljs längs med Vasaparken –
håll blicken stadigt framåt. Under ytterligare ett par hundra meter
löper banan över samma sträcka som Stockholm Marathon, men strax svänger
man höger in på Dalagatan och avslutar fjärde kilometern med god skjuts
och chansen att skåda ner på de stackare som bara kommit hälften så
långt.

5-6. Barnhusbron – Kungsholms Strand
Ner, ner, ner, men
också knixigt! Trenne vänstersvängar från bron via Fleming- och
Pipersgatan (klyvandes itu Tekniska Nämndehuset!) nästan ner i
Barnhusviken. Nu följer ett par lugna kilometer, kanske ackompanjerade
av en lätt sjöbris från kanalen. Vid kilometerskylt nummer 6 ser vi
Karlbergs Slott på andra sidan kanalen.

7. Kungsholms Strand – Hornsbergs Strand
Banan
börjar klättra igen. Här tar vi en ny väg 2009 bland nybyggena på
nordvästra Kungsholmen. Från Franzéngatan till Lindhagensgatan tar vi
oss fram på Strandbergsgatan, under huvudstadens största bilpulsåder,
Essingeleden.

8. Lindhagensgatan
Vänstersvängen in på breda och platta Lindhagensgatan är lättlöpt.

9. Lindhagensgatan – Västerbroplan
Banan fortsätter vänster upp mot Drottningholmsvägen och sedan höger mot Västerbroplan – en småtuff kilometer.

10. Västerbroplan – Norr Mälarstrand
Vi rundar Rålambshovsskolan och kommer i god fart ner till parken med samma namn. Maratonlöparna känner åter igen sig!

11. Norr Mälarstrand
En riktig flanörsträcka fram emot Stadshuset där glassätarna ömsom beundrar löparna ömsom matar svanarna med strutresterna.

12. Tegelbacken – Skeppsbron
Vi
lämnar Kungsholmen via Stadshuset och lilla backen ner och uppför
Tegelbacken. Den stora skillnaden 2009 är att vi springer förbi Vasabron
och regeringskansliet Rosenbad. Därefter går banan till höger på
Riksgatan genom Riksdagshuset. Det är första gången en löpartävling har
fått passera på denna gata.

13. Slussen
Vänster in på Gamla
Stan, nedanför Slottet, som vi rundar och fortsätter höger in på
Skeppsbron – kantad med eleganta hus från 1600-talet – till den
publiktätaste delen av banan, folkhopen vid Slussen.

14-15. Söder Mälarstrand
Väl
inne på Söder följer två dryga kilometer längs med Riddarfjärden. Även
om backarna endast kantar kajen gäller det att koncentrera sig på att
behålla farten då vi inleder den fas som är svårast för de flesta
deltagarna, två tredjedelar in på loppet.

16. Bergsunds Strand
Vi
håller oss från att springa över broarna till Långholmen och
Reimersholme och rundar i stället Söders västra spets. Var glad för att
vi följer strandlinjen i stället för den mastiga backen upp och ner för
Bergsund.

17. Hornstulls Strand – Hornsviksstigen
Nu springer
vi mellan det på ponton flytande Liljeholmsbadet och Knivsöders
omhuldade Kvartersbio, där ägaren säljer snask och biljetter, klipper
sen desamma, rusar in till maskinrummet och rullar igång filmen! Sen
svänger banan vänster, bort från vattnet, från och med 2009 utan att
runda minigolfbanan.

18. Zinkens Väg – Fatbursgatan
Bit ihop! För nu går det segt uppåt i riktning mot Söders hjärta.

19. Fatbursgatan – St Paulsgatan
Vi
rör nu (i sakta mak?) mitt på Söder, en högersväng in på St Paulsgatan
och snart breder Mariatorget ut sig. Med lite tur kan du stöta på Rocky
innan det sista lilla motlutet fram till 19-kilometersskylten.

20. Götgatan – Skeppsbron
En
kraftig utförslöpa mot Slussen. De snabba löparna får tillfälle att se
de arma stackare som bara kommit 12 kilometer in i loppet.

21.1. Skeppsbron-Strömgatan
Spurta!
Spurta! Spurta! På dina sista snabba meter rundas den högsta politiska
makten (riksdagen) och de högsta tonerna (Operan) på vägen in till
mållinjen på Strömgatan, vid korsningen Jussi Björlings Allé, i kanten
av Kungsträdgården.

 

Väderprognos

Prognosen utfärdad den 8 september kl. 11.15.

 

Nummerlappsutdelning
Du kan hämta din nummerlapp i Kungsträdgården fredag 10 september kl 11.00-19.00 eller lördag 11 september kl 10.00-15.00. Nummerlapparna delas endast ut under denna tid och kan ej hämtas senare.
Tag med det startbevis som kommer tillsammans med denna folder. Startbeviset, där även ditt startnummer återfinns, visas upp vid nummerlappsutdelningen. Har du tappat bort startbeviset så medtag ID-kort. Om du inte har möjlighet att själv hämta ut din nummerlapp kan du lämna startbeviset till någon annan som hämtar ut din nummerlapp.
Om någon av uppgifterna som är tryckta på startbeviset inte stämmer så vill vi att du fyller i ändringarna på svarskupongen längst ner på startbeviset och antingen faxar eller skickar den med post till oss.
I det kuvert där nummerlappen ligger hittar du också ett Champion Chip som används för tidtagningen. Chipet skall du ha fäst på vänster sko under loppet. I kuvertet finns även två klisteretiketter med ditt namn och startnummer. Dessa används för att märka klädpåse eller värdesaker som du före loppet lämnar in för förvaring.
Nummerlappen är personlig och får ej över­låtas till någon annan löpare. Den ska under hela loppet bäras fullt synlig på bröstet. På nummerlappen finns markering som anger vilken start­grupp du tillhör.
På baksidan av nummerlappen fyller du i namn och telefonnummer till anhörig samt om du medicinerar eller har någon sjukdom. Detta för att underlätta för vår sjukvårdspersonal om du skulle få problem.
Vid nummerlappsutdelningen får du även en plastpåse som ska användas till klädinlämning samt en svamp som du tar med dig under loppet och kan använda vid svabbkontrollerna utmed banan.

Att ta sig dit
Tunnelbana och buss är de bästa färdmedlen till både nummerlappsutdelning och till starten. Det enklaste sättet att ta sig dit är att åka tunnelbana till Kungsträdgården, T-Centralen eller Östermalmstorg.
För mer information se www.sl.se.

Bästa möjligheten att parkera bilen nära starten är i Gallerian-garaget med infart från Regeringsgatan 15 eller Regeringsgatan 20 (vid Gallerian)


Att tänka på

Vätskekontroller:
Det är viktigt att hålla vätskebalansen under Stockholm Halvmarathon. Om det är varmt och du dricker för lite före och under loppet kan du få vätskebrist. Detta försämrar din prestationsförmåga och kan i värsta fall kan leda till att kroppen överhettas.

Dricker du för mycket i förhållande till hur mycket du svettas så späds kroppsvätskorna ut och du får för låga saltvärden vilket är farligt för kroppen.
Det gäller alltså att dricka lagom. En bra tumregel: Drick när du känner dig törstig!

Du förlorar vätska under loppet. Börja drick redan timmarna före start, gärna sportdryck eftersom du då tillför kroppen salt och mineraler.
Under loppet bör du dricka en eller två muggar vid varje vätskekontroll. Även här är det viktigt att du får i dig sportdryck.

Vid Stockholm Halvmarathon finns det möjlighet att dricka före start och efter målgång.
Längs banan finns sju vätskekontroller. Här serveras sportdrycken Gatorade Orange samt vatten. Läs mer om Gatorades sport­dryck på www.gatorade.se
Testa gärna Gatorade Orange vid dina långpass innan Stock­holm Halvmarathon så att du vet hur magen reagerar på sportdrycken.

Uppvärmning:
Se till att värma upp hela kroppen innan start. Stretcha ut ljumskar, lår, vader och höfter ordentligt. Det gör att du får ett bättre steg och risken för oönskade skador minskar. SATS sköter gemensam uppvärmning före start.

Klädsel:
Ha med kläder till starten så att du håller dig varm. Klädinlämning finns i Kungsträdgården från kl. 14.00. Efter loppet hämtar du kläderna på samma ställe. det är viktigt att du märker din plastpåse med etiketten med ditt namn och startnummer som du får tillsammans med nummerlappen. När du hämtar dina kläder efter loppet visar du upp nummerlappen, som är ditt kvitto.

Håll koll på väderprognosen i fall att regntäta kläder behövs.

 


 


Källor

www.stockholmhalvmarathon.se
www.SMHI.se
www.marathon.se

Oktobernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna Rätt! Långt eller kort, hårt eller lugnt
  • 6 snygga höstjackor i stor test
  • Ultralöparens smarta knep
  • Skorna som gör dig snabbare
  • Forskning: Bli bättre med bakterier
  • Hållbara maror
  • Slipp magont nu!

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kipchoge redo skriva historia – kolla livestreamen på RW

Kipchoge redo skriva historia – kolla livestreamen på RW


LÖRDAG 12/10 med start klockan 08:15 kan det skrivas löparhistoria om Eliud Kipchoge blir förste man att springa maraton-sträckan under två timmar.

Löpningen sker i den minst sagt , i löparvärlden, omtalade satsningen som kallas Ineos 1:59 Challenge. Det är inget ”riktigt” lopp, så något världsrekord kan det inte bli, men en tidsbarriär kan sprängas när Kipchoge springer mot klockan.

Loppet görs på en noga utvald varvbana i Praterparken i Wien, och Kipchoge kommer ha 41 !! stjärnlöpare som som avlöser varandra för att hjälpa Kipchoge hålla den grymma fart som det krävs för att gå under 2 timmar.

I snitt måste han avverka varje kilometer på 2.50 minuter per kilometer, i 4,2 mil. Hararna som drar upp farten har i sin tur en pacingbil till hjälp, som projicerar en lasermarkör på marken framför löparna som de ska försöka hänga med. 

Vädret ser ut att bli riktigt bra med nästan ingen vind, runt 8 grader i starten som sedan stiger till runt 12-13 grader mot slutet av det förhoppningsvis under 2 timmarnas löpning!

KOLLA IN SÄNDNINGEN NEDAN:

Photo: Jon Super for The INEOS 1:59 Challenge

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Köpenhamn Halvmarathon – jakten på PB:t

Köpenhamn Halvmarathon – jakten på PB:t


Arina Thorén är inte tjejen som ger upp i första taget. Trots långa perioder av smärtande hälsenor kämpar hon målmedvetet på med löpningen. Nyligen stod hennes sikte inställt på ett PB på Köpenhamn halvmaraton.


”Förväntansfull ställde jag mig på startlinjen till Köpenhamn halvmaraton. Jag kände att jag var redo och hade fått träna något sånär smärtfritt den senaste tiden. PB, det borde gå!”

Läs vidare på Arina´s blogg hos ASICS FrontRunner

David om superloppet i Berlin

David om superloppet i Berlin


I 2019 års Berlin Marathon sprang David Nilsson på den snabbaste svenska maratontiden på 29 år. Här berättar David med egna ord om loppet. ”Jag flög över till Berlin med ett enda tydligt mål….”

Målet var att inte göra något där borta som skulle kosta mig mer än max fem vilodagar. Då jag precis hade börjat komma igång med bra träning för första gången sedan i våras, efter en sommar kantad av olika bekymmer, var jag nu rädd för att en mara skulle kunna få mig ur balans. Framförallt fysiskt men även mentalt, ifall den skulle kännas alldeles för plågsam och tråkig sista biten. Dagarna före tänkte jag att ett marathon är ingenting en bara springer igenom, i synnerhet inte med hög utgångsfart, och jag velade fram och tillbaka vad som skulle kunna vara ett lagom realistiskt mål med loppet.


Tidigare i veckan hade jag fått information om ett gäng olika farthållare åt eliten, där farter så spridda som från 2:03 till 2:15 skulle finnas, och faktiskt grupper både för sluttider på 2:10 och 2:11. I 2:10-gruppen skulle ett gäng asiater lägga sig i, framförallt koreaner, och i 2:11-gruppen skulle alla de bästa européerna bland annat springa. Fastän jag inte alls kände mig förberedd för en 2:11-tid bestämde jag mig ändå för att testa och gå med så länge som möjligt i den, mycket för att jag aldrig fick en tydlig bild vilka som skulle starta med 2:13- respektive 2:15-hararna.
Absurt nog föll sig inledningen som sådan (kanske lite extra inspirerad av att starta strax bakom Bekele!) att jag gick ut än hårdare och efter första kilometern på 3:05 insåg jag mitt misstag när jag för första gången kollade bak och såg att 2:11-gruppen befann sig en bra bit bakom mig. Jag hade alltså råkat gå ut med 2:10-gruppen istället och nu var goda råd dyra! Skulle jag fortsätta hänga med de här löparna? Nej, om inte loppet var kört redan nu skulle det definitivt vara det om en mil. Skulle jag droppa bak hastigt som i att börja jogga? Nej då skulle jag känna mig alldeles för dum och dessutom förlora onödiga sekunder redan nu.


Som tur är föll det sig så att två av asiaterna också insett sitt höga utgångstempo och började genast backa av farten. Jag la mig i rygg på dessa och en kilometer senare hade gruppen bakom kommit ikapp. Därefter var det väldigt händelselöst under 30 km (halvmaran just på 1:05:30) och var 500:e meter dök en ny projicerad sluttid (oftast mellan 2:11:00 och 2:11:30) upp på bilen som åkte med oss. Det enda som egentligen hände var att vi efter 25 km kom ikapp 2:10-gruppen och att det några kilometer efter det för första gången började bli löpare som droppade bak.

Vår grupp hade med milen kvar halverats och nu återstod bara en handfull löpare som fortfarande hade ordentligt med krafter kvar!
Två av dessa var österrikaren Peter Herzog och amerikanen Matt Llano, som även fortsatte starkt ända in i mål med tider kring 2:11 blankt. Jag lyckades tyvärr inte hänga på dessa utan fick springa sista halvmilen själv, närmsta löpare både framför och bakom var mer än halvminuten bort. Men då jag kände att jag var på väg mot en bra tid, så försökte jag hålla koncentrationen uppe ändå. Eftersom jag alltså inte hade någon annan i själva loppet kvar att fokusera på, så började jag istället tänka på Szalkais, Musses och Ekvalls tider för att behålla rätt fart och rytm. 40 km passerades på 2:04:47, vilket tydde på att jag behövde hålla minst 3:20/km för att ta den sistnämnda.


När jag nästa gång såg en klocka var det på upploppsrakan och den visade 2:11:30. Jag bestämde mig för att spurta så hårt jag bara kunde (nu var det ju för sent att kunna få kramp!) och jag kollade inte upp mot klockan igen förrän jag hade passerat mållinjen och hade den bakom mig. Den var fortfarande på 2:11 och jag förstod att jag hade lyckats komma under 2:12 med marginal. Den slutliga tiden 2:11:50, är jag mycket nöjd med då jag minst sagt inte var särskilt optimistisk kring min träning inför.
Och än viktigare, inte en enda muskelspänning hade gjort sig ordentligt till känna under loppet vilket tydde på att återhämtningen skulle kunna gå bra den närmsta veckan!

FOTO: Carl-Gustaf Nilsson

Black River Run 100 miles

Black River Run 100 miles


Patrik Mårdh har förälskat sig i ultralöpning. Tillsammans med likasinnade teammate Jessica Ståhl-Norris bestämde han sig för att testa en riktigt tuff utmaning, både fysiskt och mentalt, på hela 16 mil – Black River Run 100 miles.

”Första halvan av loppet var fantastiskt med en vacker härlig höst dag i Västerås. Allt gick efter vår plan och jag kände mig ganska stark och jag hade kontroll på min löpning. Jessica och jag pratade och skojade. Vi hade bestämt att tillsammans är vi oslagbara och det här ska vi klara tillsammans.”

Läs vidare på ASICS FrontRunner om Patriks och Jessicas magiska helg

Världsrekord på halvmaran – intervjun med Geoffrey Kamworor

Världsrekord på halvmaran – intervjun med Geoffrey Kamworor


Geoffrey Kamworor krossade världsrekordet för halvmaraton i Köpenhamn den 15 september. Det var en lycklig Geoffrey Kamworor som dagen efter reflekterade över sitt nya världsrekord.

Som vi rapporterat på vår Instagramsida blev det nytt världsrekord på halvmaraton när Chopenhagen Halfmarathon avgjordes. Kenyas Geoffrey Kamworor sprang på fenomenala 58:01 vilket innebär att han springer med en snittfart på runt 2.45 minuter per kilometer i 21,1 km. Om vi bryter ner det innebär det att varje 10 km avsnitt går på runt ofattbara 27:30.

Här kan du kolla in intervjun med Geoffrey dagen efter loppet: