Stockholms Bästa Tjej som springer över bro

Karlbergskanalen

Loppinfo
Datum: 11 mars kl 15:00 – 20 mars kl 21:00
Start: Norra Bantorget, Ö Järnvägsgatan 37
Mål: Stadshuset, Hantverkargatan 2
Distans: 5,78 km
Startavgift: 225 kr/lopp. Alla 6 lopp 895 kr.

Till Anmälan
Stockholms Bästa 2022 Karlbergskanalen foto taget av Holger Ellgaard 2008

Bankarta

Start GPS: 59.3343806963, 18.0538199647
Mål GPS: I närheten av stadshuset
Underlag: asfalt 49%, marksten 23%, grus 22%, Betong 3% Stålbro 3%
GPX fil: Laddar du ner här
Backighet: 0,33
Kurvighet: 0,21
Karta: Öppna vår interaktiva karta i helskärm här:

Klicka här för att läsa mer om begreppen kurvighet och backighet.

Jämför loppen! Klicka här för att se protokollet som visar banornas karaktär på ett överskådligt sätt.

 

 

Tips från coachen
Anders Szalkai

Karlbergskanalen

Den 5,78 kilometer långa och helt nya banan för Stockholms Bästa heter Karlbergskanalen – vars snabba bansträckning säkert är bekant för många av Stockholms löpare.

Många Stockholmslöpare, så även undertecknad, har säkert vid något tillfälle sprungit åtminstone delar av den nya banan ”Karlbergskanalen” i loppserien Stockholms Bästa. Men man har kanske inte sprungit exakt samma sträcka som den här relativt snabba banan, som enligt banmätare Micke Hill är 5,78 kilometer lång.

Starten sker vid Norra Bantorget i anslutning till hotellet Clarion Sign. Banan inleds därefter med ett svagt, ganska jämnt motlut de första cirka 900 meterna uppför Torsgatan. Inledningen suger därför lite kraft ur benen, så om man vill springa på från start gäller det att ha värmt upp bra innan. Då gångstråket längs Torsgatan är brett och riktigt fint att löpa på går det att springa fort här, trots motlutet.

Strax efter att man har passerat Bonniers Konsthall, där man kan blicka in på konstverken i de stora fönstren, svänger banan tvärt vänster ned till Atlasområdet. Här kommer en relativt brant utförslöpa som sedan svänger svagt höger. Väl nere vid Atlasmuren har man järnvägsspåren på vänster sida. Här är det inte riktigt lika gott om plats för löpning.

Nu ska man vidare bort under Sankt Eriksbron för att sedan fortsätta mot gamla Karlbergsstationen där man följer Norrbackagatan upp mot Rörstrandsgatan. Här går det svagt uppför igen – efter runt 1,7 kilometer når man banans högsta punkt när man springer den fina utförslöpan ned mot tunneln och gångbron som tar oss över till trafikbruset längs Klarabergsleden och Pampaslänken. I både tunneln och på gångbron är det lite trixigt och trångt, så här gäller det att ha koll på omgivningen.

Nere på Karlbergs slottsväg går det att springa på snabbt igen för den som vill. De som har tid kan ge det fina slottet och Karlbergskanalen en blick. Vi springer vidare förbi slottet och håller sedan svagt höger när vi ser bilbommen som stoppar för trafik in på Karlbergsområdet. För nu, ganska precis halvvägs in i loppet, ska vi via Ekelundsbron ta oss över till andra sidan av Karlbergskanalen. Den lilla stigningen upp till bron är det sista vi springer uppför på banan.

Efter bron tar banan till vänster och man följer gångvägen (längs bilvägen) ett antal hundra meter innan en kort trätrappa (till vänster efter båtklubben) tar oss ner till gångstigen som följer vattnet i riktning in mot stan. Vi har nu passerat drygt 3 kilometer och har nu runt bara runt 2,5 kilometer flack löpning framför oss. Då det här är ett stråk där man dagtid samsas med både löpare och gående gäller det att ha lite koll på omgivningarna och anpassa farten vid behov. Här kan man gärna ta sig tid att blicka ut över kanalen.

Även om inledningen på den södra sidan av Karlbergskanalen är ganska tight, ökar löpytan längre fram på Kungsholms Strand. Men det gäller att ha koll så man inte kommer över på cykelbanan här.

När vi passerar under Barnhusbron har vi avverkat runt 5 kilometer, och kan strax skymta Stadshuset. Härifrån kan man spurta på under ett antal broar fram till målgången som ligger strax innan Stadshuset.

Karlbergskanalen är en snabb bana, även om man bitvis får anpassa löpningen till omgivningen. Man passerar flera fina vyer längs banan, och springer man under dygnets mörka timmar lyser både banan och huvudstaden vackert. Underlaget består mestadels av bra gatsten och fin asfalt, men några partier går även på grus som en blöt eller isig dag kan bli lite tungsprunget.

Arrangör & partners