Sverige tycker hälsa är viktigt


Pressmeddelande från Stockholmsmässan

Studien har beställts av
Allt för Hälsan, Nordens största hälsomässa, som äger rum på
Stockholmsmässan.

– Vi vill lära känna våra målgrupper bättre och ta
reda på vad som driver dessa, för att utveckla mässan och säkerställa
att den blir en viktig och självklar mötesplats för alla som är
intresserade av att må bra, säger Erik Rådström, projektledare för Allt
för Hälsan.

De 35 procent som var mest hälsointresserade i studien
analyserades närmare. Sex kategorier identifierades bland dessa (siffror
inom parentes anger den procentuella delen av de totala 35 procenten):


Hälsa som aktivitet/idrott (17 procent)
– Hälsa som träning (23
procent)
– Yttre hälsa (10 procent)
– Inre hälsa (22 procent)

Hälsa som värdering (22 procent)
– Mat som hälsa (44 procent)

I
gruppen ”Hälsa som aktivitet/idrott” hittar vi de mest
sportintresserade. Hälsa för denna grupp är framförallt en social
aktivitet och de tar gärna lite risker. Sporter efter säsong är mest
intressanta för dessa, som golf, segling och utförsåkning. I gruppen
finns störst andel män.

Majoriteten i gruppen ”Hälsa som träning” är
kvinnor i 20- och 30- årsåldern. De tränar gärna på gym men behöver
flexibla träningsformer som kan passa in i deras fyllda vardag.
Drivkraften är att må så bra som möjligt efter sina individuella
förutsättningar.
De 10 procent som ingår i gruppen ”Yttre hälsa” är
framför allt trendmedvetna storstadsmänniskor. De är mycket intresserade
av skönhetsvård och modenyheter och betalar gärna en slant extra för
bra kvalitet eller väl designade produkter. Drivkraften är att ge ett
hälsosamt intryck eftersom hälsa förknippas med status.      

Gruppen
”Inre hälsa” drivs framförallt av en önskan om välbefinnande. De är
bland annat intresserade av yoga och meditation och går gärna på spa. De
är också flitiga konsumenter av hälsokost.

De som igår i gruppen
”Hälsa som värdering” betalar gärna lite extra för miljövänliga och
rättvisemärkta produkter. De ser hälsa ur ett större perspektiv än sig
själva. Drivkraften är självförverkligande. I USA kallas denna kategori
för ”LOHAS”, vilket står för Lifestyle of Health and Sustainability, det
vill säga att motiven bakom att leva hälsosamt inte bara är personliga
utan ska främja miljö, rättvisa och etik. Så mycket som 19 % av den
amerikanska befolkningen sägs tillhöra ”LOHAS”. Sverige är ett av de
länder där utvecklingen mot närodlade produkter, miljövänliga bilar och
en hållbar livsstil i övrigt går snabbast.

Gruppen ”Mat som hälsa” är
med 44 procent den största kategorin. Intresset för hälsosam och
funktionell mat har ökat bland både män och kvinnor under de senaste
åren.  Intresset hos män har ökat med 20 procent de senaste tio åren men
det är fortfarande kvinnor som dominerar i gruppen. Det är den bredaste
gruppen; allt från den unga tjejen som just flyttat hemifrån till en
nybliven mormor. Den gemensamma nämnaren är att de strävar efter att
välja mat och livsmedel som hjälper dem att leva hälsosamt.

Anna
Skipper lagade hälsosam mat på Kokpunkten på Allt för Hälsan 2009
En
person kan ingå i flera av de beskrivna grupperna. Hälsa betyder ofta
flera olika saker som alla kan finnas hos en och samma person men ha
olika tyngd. Klart är i alla fall att hälsointresset är mycket stort och
att medvetenheten om hälsans betydelse både för oss själva och vår
omvärld har ökat.

– Med denna kunskap är vi ännu bättre rustade att
utveckla Allt för Hälsan. Förra årets mässa fick ett mycket gott betyg
av besökarna, hela 97 procent uppgav att de vill återkomma i år, men det
finns alltid saker som vi kan förbättra. Några förändringar som vi
redan har gjort är att permanenta avdelningen Naturlig Skönhet, att
utveckla Yogagläntan till att samla kunskap, aktiviteter och nyheter
inom yoga, att i år satsa lite extra på hälso-, spa- och
upplevelseresor, samt att lyfta fram ett ännu större utbud av
prova-på-idrottsaktiviteter i samarbete med Stockholms Idrottsförbund.
Och alla aktivteter kommer att genomsyras av passion, som är årets tema
på Allt för Hälsan. Såhär i bröllopstider känns det extra kul att kunna
skryta med att vi håller på att förbereda oss för en av de mest
passionerade hälsomässorna någonsin, avslutar Erik Rådström.


Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Höstens roligaste löpträning
  • Testa något nytt: Bli snabb & stark 2022
  • Spring bättre – med musik
  • 11 sportbehåar i stort test
  • Ditt perfekta kostupplägg
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Kom igång! Fem punkter att bocka av innan du börjar löpträna

Vill du komma igång med löpning? Så här skapar du en bra träningsrutin.

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Nybörjare? Så här lätt kommer du igång med löpning!

Fyra enkla steg för dig som vill komma igång med löpning.

Läs mer

Så maxar du sommarträningen

Här är tre smarta och tidseffektiva strategier för dig som vill springa längre, snabbare och...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Nybörjarguide! | Kom igång med löpning!

Vi visar hur du i fyra enkla steg blir en löpare – genom träning som...

Läs mer
Nybörjarguide! | Dags att börja springa!

Så här blir du en löpare i fyra enkla steg

Läs mer
Nybörjarguide! | Spring ännu längre!

Nu är det dags för sista steget i vår nybörjarguide – att springa ännu längre!

Läs mer
Nybörjarguide! | Spring hela vägen!

Bli en löpare i fyra enkla steg – följ vår nybörjarguide! Nu är det dags för steg 3: att springa hela...

Läs mer