New Balance FuelCell SC Elite v3 – kolfiberteknologi i lättviktsförpackning

New Balance FuelCell SC Elite v3 – kolfiberteknologi i lättviktsförpackning


New Balance släpper nu den tredje versionen av toppmodellen FuelCell SC Elite – en kvick tävlingssko med den senaste kolfiberteknologin.

[ANNONS] FuelCell SC Elite v3 kombinerar låg vikt med mjuk stötdämpning och kvick energiåtergivning. Den här optimala kombinationen gör att skon fungerar mycket bra för såväl kortare som längre tävlingsdistanser samt vid olika typer av tempoträningspass. Modellen är en utveckling av förra årets FuelCell RC Elite v2. (SC står för SuperComp – de två första varianterna hade beteckningen RC för racing.)

Skons fina egenskaper kommer bland annat av att FuelCell-skummet i mellansulan nu består av två olika komponenter. Ett skikt i en högre densitet har placerats närmast fotsulan och ett mjukare skikt återfinns i sulplattformens nedre del.

Detta ger en något fastare och stadigare kontakt mot underlaget jämfört med föregångarens mellansula, som bestod av ett enda skikt i en mjukare densitet. FuelCell SC Elites kvicka energiåtergivning är emellertid oförändrad.

FuelCell SC Elite v3 – på Street Race i Stockholm

Nya FUELCELL SC ELITE v3 från New Balance uppmuntrar till superfart. I filmen ser du den i action på ett snabbt Street Race i Stockholm med löpargruppen Burgers ’N’ Brew Run Crew (BNBRC). Loppet var 5,6 kilometer kortaste vägen, från starten i Gamla Stan via utvalda centrala checkpunkter till målet vid New Balances showroom i Stockholm. Snabba tjejer och killar fick känna på Elite v3:s fartuppmuntrande mellansula med en kolfiberplatta och dubbla lager av det spänstiga FuelCell-materialet. Den strumpliknande ovandelen smiter åt skönt och funktionellt kring foten – och designen är snabb!

Det här är FuelCell
New Balance använder två olika typer av material i sina mellansulor. I traditionella träningsmodeller är det främst plastskummet FreshFoam som gäller – ett material som ger en mjuk och bekväm stötdämpning kombinerat med god sidstabilitet.
I skor som FuelCell SC Elite v3, som är utvecklade för snabbare löpning som tempopass och tävling, använder man i stället det relativt nyutvecklade plastskummet FuelCell. Förutom att det är lättare ger det också en snabbare respons mot underlaget vid belastning, vilket ger en mer påtaglig energiretur vid stegavvecklingen.

Mellan de olika skikten i mellansulan finns en något modifierad kolfiberplatta inkapslad: Energy Arc. Den har en mer markant kurvad profil från häl till tå än hos föregångaren. Dess konvexa, lätt fjädrande utformning i sidled förstärker skons påtagliga respons mot underlaget och gör markkontakten stadigare.      

Jämfört med sin föregångare har FuelCell SC Elite v3 även fått ett sänkt häldropp. Höjdskillnaden mellan skons häldel och framfot är nu 4 millimeter i stället för 8 millimeter som tidigare.

Skons undersida har nu också fått ett större längsgående tomrum i sulplattformens mitt, vilket gör att kolfiberplattan blir exponerad från skons undersida. Lösningen ger både en märkbar viktreducering och en mer påtaglig sidstabilitet.  

Ovandelen har en välventilerad struktur. Tillsammans med ett elastiskt sockliknande plösparti sluter den följsamt om foten och centrerar den mot mellansulan.

Yttersulan består av flera strategiskt placerade slitageskikt, med ett slätt sulmönster som är väl anpassat till löpning på hårda, fasta underlag.

FAKTA New Balance FuelCell SC Elite v3
Vikt: 228/188 gram (herr US 9/dam US7)
Häldropp: 4 millimeter
Cirkapris: 2 700 kronor

HÄR HITTAR DU
New Balance FuelCell Elite v3 hos Löplabbet



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Fler intressanta artiklar