Att springa med hjärtat först


Jag springer inte just nu. Jag vilar. Jag tycker inte det behöver vara så himla komplicerat: Har man sprungit jättemycket jättelänge så är det inte just det man behöver börja med igen. Man behöver vila. Låta de vävnader i kroppen som arbetar i det tysta, utan att skrika som lårmusklerna gör, få återhämta sig i lugn och ro.

Det är lite kutym nu i diverse sociala medier att efter diverse hårda utmaningar iksom ” jag känner inget alls” och jo det känns bra här med. 

 Men!

16 mil en väldigt lång och tuff utmaning för kroppen och vill man undvika skador så ska man ta det lugnt. Och det gör jag nu. Inget som helst intresse över att leka superhjälte och sen få en skada jag får rehabilitera i all evighet.

Men när jag då för första gången på väldigt väldigt länge inte springer så hinner jag fundera lite. Hinner kika lite mer på jogg, på alla trådar i formumet. På alla frågor som kastas ut i efterdyningarna av ett träningspass. På detaljfrågor som besvaras av alla möjliga, de flesta välvilliga, en del för att hävda sin egen upplevda suveränitet.

Eftersom jag inte varit varken sjuk eller skadad sen jag vet inte när så behöver jag aldrig ha avbrott. Jag kommer säkert skada mig jag med. Men inte nu. Och jag ska göra allt jag kan för att undvika det.

Jag springer med hjärtat och hjärtat styr. Jag har fått frågor på hur jag tränat och jag märker att jag liksom inte kan svara riktigt för löpningen görs på känsla. Efter egna parametrar. Efter ett samspråk mellan pannben, djeflaranamma, själ och hjärta. Är inte alla med blir det inte bra. Det står aldrig två veckor i förväg ”tusingar” på schemat. Tusingar kan finnas med i en lös tanke inför en vecka, men känns det inte 100% så blir det inga intervaller. Det gör inget. Jag är motionär. Det är nog du med. Därmed inte sagt att jag och du inte vill förbättra oss och slå personliga rekord.

Men för en elitlöpare handlar det om att nå toppen, då alla pass spelar en stor roll i en komplex matris av nedbrytning och återhämtning och belastning av olika system. För oss, med tanke på hur många som skadar sig, så handlar det ofta till syvende och sist om att hålla sig frisk, kry och lagom tränad att ta sig till startlinjen. Hellre frisk och undertränad än övertränad och sjuk. Typ så.

Är alla parametrar med – ja då blir det jävelusiskt bra. Som förra lördagen. KABOOM! VAVAVOOM! Timingen och uppladdningen för det- perfekt. Eftersom det gjordes på känsla. Efter frågor ställda inåt. Snarare än utåt.

Är det något jag vill lära ut så är det att lära sig gå mer på hjärtat och känslan. Sin egen känsla. Ta hjälp av proffsen men! Hur du känner vet bara du. Om passet du har framför dig kommer hjälpa eller stjälpa- det är det först och främst du som har verktygen till att veta. Kanske ska du skita i tusingarna på asfalt och ränna fritt som ett rådjur i skogen istället? Ibland tror jag svaret är ”ja”. I mitt fall är svaret att brassa iväg rätt ut i skogen ofta rätt på många frågor.

Det är sånt jäkla fokus just nu på program, på skor, på utrustning, funktionsmaterial, tider, detaljer, intervallängd, stegantal och jag är all for att ha bra grejer och följa upp och både planera och utvärdera men jag tror det allra viktigaste är känslan. Det där jag kallar för vavavoom.

Den skrivs det inte så mycket om. Den är svår att lära ut. Den syns inte på papper. Inte i hastighet, inte på jogg eller Funbeat och den syns definitivt inte på Garmin. Den kostar inga pengar, den har inget pronationsstöd eller hör till Vibramskor. Den hör inte till en viss typ av löpare, man måste inte ha sprungit länge utan den är tillgänglig från dag ett.

Från den dagen du bestämmer dig för att börja springa med dig själv som drivkraft. Som inte bara springer utan som lever lite airborne. Som flyger. Faktiskt. Flyger. Lägger in svävmoment i vardagen.

Från den dagen du bestämmer att hjärtat får vara med och bestämma. Så är det möjligt.

Ut. Flyg. Spring.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fördjupningskurs för Löpcoacher


Vilken helg. Det har varit så otroligt roligt och givande att gå Running Swedens och PT Schools Steg 2 för Löpcoacher.

Visst känner jag att jag har mycket erfarenhet just vad gäller instruerandet och en del träningsupplägg men det är så himla mycket mer man vill lära sig. Och det fick vi göra nu!

I fredags pratade Pernilla Olsson aka min granne aka grym föreläsare om hur man lägger upp konsultationer på bästa sätt, vad för information man behöver och vi kom även in på det mentala. Där känner jag att jag faktiskt kan ganska mycket och verkligen vill lära mig mer!

Lisa McRae gick igenom analyser av löpteknik. Love it! Älskar att kika på folks löpstil och fundera på övningar.

(Personligen syns jag ofta med en vänsterarm som rör sig helt åt fanders vilket har att göra med svagheter i vänsterhöft)

Igår ägnade vi mycket tid till att öva på programskrivning med formler och beräkningar. Antingen går man nitiskt på siffror- Jack Daniels och McMillan är till stor hjälp men jag gillar nog lite mer fingerspitzgefuhl eftersom jag är en känslolöpare.
Personligen har jag ju kört helt utan träningsprogram med några hållpunkter för ultrapass minst en gång i månaden och ja… det har ju gått rätt bra eller hur? 🙂

Men när jag programmerar andra är det mer detaljerat och i helgen känner jag att jag fått mer trygghet i korta distanser som milen. Nu skulle det vara superkul att få träna någon in under 40 minuter, något som förut kändes lite som osäker mark. Maraton känns mer som en trygg distans att coacha på för mig. Och ultra förstås.

Absolut mest intressant var det som tyvärr hade minst tid- Juan Alonso och Daniele Cardinale från Riksidrottsförbundets Idrottsfysiologiska lab på Bosön som pratade om sambanden mellan Vo2 Max och styrketräning och att integrera tester i träningen. Där var det verkligen nyheter och jag som älskar fysiologi blev eld och lågor.

Idag var det även en jätteintressant föreläsning av sjukgymnast David Felhendler om skador och skadeförebyggande träning som sen omsattes i praktik i gymet med Sirpa. Bra med fokus på det.

Otroligt väl investerade dagar och kronor känner jag. Perfekt timing också att gå kursen nu när jag försöker vila lite.

Dessutom kul att träffa nya människor. Hade äran att sitta bredvid Running Swedens nya Sales and Marketing Manager Colm som verkligen gör skäl för uttrycket a good craic för det var så roligt att prata med honom.

Tack Running Sweden och PT-Schoool!

Nu ska jag ladda för en helt galen vecka. Benen skriker efter löpning, kroppen känns fantastisk men har en smäll på vänster knä som ska få lugna ned sig. Räcern är på verkstad och jag undrar om jag ska leta upp mina inlines eller om det är en så bra idé egentligen att jag hittar dem? Det kan lätt sluta med blodbad.

Sov så gott!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultraträningsinspiration


Stort ord för stort koncept.
Jag får mycket frågor hur jag tränat. Även om det inte gick superfort på TEC så känner jag mig ändå enormt nöjd med mina förberedelser. Grymt nöjd med min styrka, uthållighet, min mentala styrka och fokus och att jag varit helt frisk och skadefri bortsett från nerven- som nu istället efteråt är helt ok.
Nyckeln för mig är att ha hälsan, det fysiska och det mentala.
Jag tänkte att jag ska skriva mer om detta men idag blir det här ett tack till den person som, helt utan att veta ens vem jag är, varit mitt bollplank och min inspiration för min träning.
En lite galen snubbe i cowboyhat: ”Lucho” eller Tim Wagoner som han heter. Tack för all inspiration. Alla no bullshit kloka tips i din podcast. Din knasiga blogg, som är en av de få jag läser.
Lucho äter typ en gång om dagen och springer flera år i hoptejpade trasiga skor. Han sålde sin cykel för att betala för anmälningsavgiften till Leadville 100 och han är bara helt grym. I grunden triatlet men även fd rökare.
Hans blogg heter Joghard och där hittar du ingen dagens outfit eller releasefestrapporter. Ett av de ställen på nätet där jag trivs bäst.
Tack Lucho!

20130420-153949.jpg
foto: Endurance Planet där Lucho har en pod: ”Ask the Ultrarunner”


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Alltid ständigt lärande


Jag är på mer utbildning. Älskar att lära mer och just nu är det fokus på löpcoaching.
Inte intresserad av diplom. Intresserad av kunskap och verktyg. Vill veta hur? Vad? Varför? Och oftare än annars är kurser ett tillfälle att inse att jag vill hem och läsa mer.
Just nu är jag med i första kullen hos PT-School och Running Swedens fördjupningskurs för löpcoacher.
En intressant och rolig dag med underbara människor både framför och i klassen.
På eftermiddagen var det praktiska övningar i Humlegården. Tog mina första joggsteg i mina älskade gamla inov-8. Allt i kroppen känns ok utom mitt vänster knä. Det känns inte alls bra. Jag slog i det i en sten eller något i skogen på TEC.
Ändå- rätt lindrigt!
Nu är det ett dags för choklad, popcorn, grönt te och lite mys! Ha en fin kväll!

20130419-202750.jpg
20130419-202755.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

My Next Workout- ÄNTLIGEN


Om ni är som jag så vet ni varje dag att det är något roligt som händer som ni inte hinner till.

Chansen att iallafall hinna till några av alla de roliga träningseventen eller, för oss i Tokholm, gratis träningspassen som hålls måndag – torsdag, ökar markant om någon håller ordning på det.

Utopi? Nej! Inte längre.

Jag hade äran att träffa tjejen bakom detta när det var i sin linda och förstod att det skulle vara något smart. Otroligt fokusead tjej.

Och det är det.

My Next Workout raddar snyggt och attraktivt upp träningsevents runtom i Sverige och träningspass i Stockholm.

Därtill recensioner och intervjuer- just nu ligger två där med personliga favoriter som Sara och Olof Röhlander.

Makes my day easier.

Själv har jag just hållt en kostföreläsning på temat ”ren mat” för ett av våra kontor och nu ska jag snart äta en massa mat för hungern är tillbaka med besked.

Ha en fin torsdag!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in