Blogg

#badass långpass a’la Jack Daniels


Inte att förväxla med guldfärgad rusdryck på flaska.

Jack Daniels måste man väl säga är en av världens mest kända löpcoacher. Han är tvåfaldig OS-medaljör (10-kamp) och har coachat flera olympier till medaljer i löpning.

Mest känd är han kanske för sin Daniels Running formula med den berömda VDOT-kalkylatorn som du kan höra/läsa om här som kan hjälpa med tips på träningsfarter och även ge en hint om hur fort du faktiskt måste klara att springa om du tex vill göra marathon på under 3 timmar…. OBS! Ingen kalkylator i världen kan läsa av dina specifika förutsättningar och din livssituation men många som gör sitt eget träningsupplägg kanske kan få inspiration av detta.

Ett av Jack Daniels riktigt grymma träningspass som jag lånar är ett väldigt speciellt långpass. Har du två timmar, är i form för det och redo för en rejäl utmaning är det här min helgpresent till dig! Det är inget nybörjarpass direkt men har man jobbat med både uthållighet och tröskelpass ett tag kan detta funka- och kännas rejält. Soffläge efteråt helt klart!

Uppjogg 10 minuter (med några fartökningar)

20 minuter på tröskel

60 minuter lätt distansfart

20 min tröskel

10 min nedjogg.

Varsågod- där har du som är redo för en rejäl utmaning ett riktigt #badass pass att ägna ett par timmar åt.

Själv varvar jag tidiga morgonjoggar med att släpa asymmetriskt packade bagladykassar mellan två hus som träning denna vecka…Träning det med på sitt sätt!

Ha en fin helg!

 


Nr 4 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Bästa skorna för trail! 14 nya modeller
  • Så springer du milen! Träningsprogram för alla nivåer
  • Så börjar du springa med din hund
  • Barnsoldaten som blev en av världens bästa traillöpare
  • Så toppar du formen
  • Forskning: Därför har du en löpares DNA
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Haha Nina- tröskel är nog bäst utan klocka i det här fallet 🙂
Gör det Kristin!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nickes supergröt


Jag är fast i kesella-med-bär-o-nötter träsket men Nicke och Skrotmos äter gröt varje morgon. Ungefär lika stor portion fast den ena väger 5 ggr mer än den andra…

Utvecklingen i grytan har varit intressant: jag tror han började med havregryn, mjölk och fasters hemkokta äppelmos.

Nu…är det lite mer avancerade grejer. I söndags såg det riktigt intressant ut så jag bad om receptet att dela med er. Jag tror inte man behöver ha i allt detta för bästa smak-men kanske bästa #vavavoom effekt!

Nickes supergröt: (egen dosering men ca 1 dl gryn per person)

Havregryn

Vatten

Lite salt

Kardemumma, kanel, ingeföra, gurkmeja och peppar (!?!)

Ett päron skuret i bitar

Lite torkade nässlor (finns på hälsokostaffären)

1 mks linfrön

Kokosflingor

Några mandlar

Lite solrosfrön

Havremjölk till!

Bara att koka ihop som vanlig gröt!

 

 


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ah Heileidy- det är därför det passar så bra i mat också. Ja det finns mkt intressant forskning på kurkumin. Värt att äta varje dag!
Linda- ja gört! De verkar bli mätta båda två 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

The times they are changing – Hälsa på jobbet


Idag har jag  varit på ett hälsoevent som handlar om hälsa och inte friskvård och prestationer.

Speciellt Åsa Axelsdotter Hök satte huvudet på spiken med att illustrera en pyramid där ledarskap, medarbetarskap och värdegrund är den stora basen i att ha hälsosamma hållbara medarbetare. Friskvård är ”fluffet” på toppen.

Friskvård nappar de på som är motiverade att ta hand om sin hälsa. De är inte de som är specifik målgrupp om man vill se till konkreta förbättringar i företagets hälsa.

Det är så ofta jag får frågan om jag ska försöka ”få igång” kollegorna. Att alla ska springa Lidingöloppet. Och jo, det vore väl kul. Men det viktigaste är arbetet med worklife balance. Att jobba med ett hälsosamt ledarskap och medarbetarskap.

Medarbetare som är motiverade, vet vad de ska göra, hur det ska göras eller hur de ska ta reda på hur det ska göras, som känner sig respekterade och sedda- de har bäst möjlighet att uppnå hälsa på jobbet.

De som förstår företagets värdegrund och ser att den stämmer med den faktiska kulturen, de kommer att stötta den och stärka den. Om kulturen är hälsosam, om man känner gemenskap och förtroende då är det inget konstigt om det vips var ett promenadmöte i hälsans tecken. Men om det bara dyker upp som ett sidoprojekt under en vecka – ja då blir det aldrig en del av det strategiska och är det något som sker mer och mer, för det behövs, så är det att göra hälsan till en strategisk fråga.

Det är fortfarande mest HR-personal på dessa event men jag tror att i framtiden kommer hållbara medarbetare att kräva en strategisk plats i verksamheten på alla nivåer i alla organisationer. Det är en konkurrensfaktor likväl som en framgångsfaktor.

Det är väldigt utmanande att jobba med de här frågorna i den roll jag har, ute i organisationen- men det är så enormt spännande och inspirerande.

 Du kan läsa om programmet idag här. Nu byter jag arena och nördar ned mig i kostens förtrollade värld för Martin Brunnberg och Cecilia Duberg på PNC!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Ubuntu


 

Jag gillar mantran. När ord inte räcker till eller man inte kan få fram dem. Eller när man vill säga så mycket men det inte går.

Ubuntu har många översättningar och tolkningar men för mig betyder det att känna tillhörighet i världen.  Nelson Mandela beskrev det som the belief in a universal bond of sharing that connects all humanity.

Mitt ubuntu är att jag är en del av något större. Och för att vara det ska jag göra det jag kan för att göra det runtomkring mig bättre.

Ubuntu är att se till att göra något varje dag som ger goda ringar på vattnet. Att välja det som lämnar en god känsla kvar. Som inspirerar till att göra något bra.

Inte att backa från att våga framföra kritik eller säga ifrån men försöka ge mer än man tar.

Tänker man att man är en del av alla andra. Att man är för att andra är så kanske man kan välja att agera annorlunda. Lite varmare.

Om i alla interaktioner den här veckan, från att jag betalar på affären till att jag kliver på bussen väljer att se det som en kedja av möten som till slut kommer tillbaka till mig, snarare än isolerade händelser som inte har något med mig själv att göra, så tror jag det blir många fina ringar på vattnet.

Att se sin tillhörighet i en universiell länk och agera därefter. Att kunna falla men inte falla ensam. Någonsin. Resten av kedjan bär. När du kan, när du orkar, stärk den kedjan.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Löpning som helar #veckansträning


Det här har varit en av livets tuffaste veckor. Men jag är så noga när jag berättar för vänner vad som hänt, att lyfta fram det fina också. Det har funnits väldigt fina stunder i det fruktansvärda som skett. Jag har fått vara med om två av de finaste händelserna i livet, om än med en oändligt sorglig inramning.

Emotionellt är vi nog alla rätt slutkörda. Och när livets alla starkaste känslor åker bergodalbana tillsammans på en gång så behöver man en ventil. En struktur som håller. Något som alltid finns där.

Ibland när något sker som får en att reflektera över om det man gör i livet är meningsfullt så åker saker ut. Jobbet kanske. Eller bara övertiden. Jag är så glad att jag har massa meningsfullhet att landa i men kanske mest att veta om alla de människor som finns där, alltid, när det händer. För livet händer.

Och så löpningen. Eller joggingen som det nog får benämnas nu. Men att byta om till löparkläder och sticka ut. Utan plan och struktur.

Bara springa. Tills det lättar. Rinner av.

Går lite lättare att andas. Ser lite ljusare ut.

Känns hanterbart att ta itu med dagen. Känna kraften i kroppen.

Känna rörelseglädjen- som inget kan förta.

Låta sömnen komma lite lättare på kvällen.

Låta duschen kännas lite skönare.

Kinderna mindre glåmiga.

Bara låta benen rulla på och andningen styra takten.

Den här veckan har det blivit fyra löprundor och lite ryggstyrka. Idag runt 11 kilometer med kanske den lättaste känslan de senaste sju dagarna. 9 timmars sömn gjorde nog sitt. Jag hade kunnat fortsätta hela dagen kändes det som. Kroppen är så stark. Sinnet var mörkt men ändå klart och jag kunde njuta av solen och den lätta känslan i kroppen.

Det är en enormt tuff resa framöver. Som anhörig vill jag orka extra mycket.

Löpningen är som högoktanig dunderhonung. Den ska fortsätta att alltid få en väldigt högt prioriterad plats i min vardag.

Sömn, näring och en tur i löparskorna. 

Så tar vi oss an livet sen.

bild: meetville.com


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack alla- ja visst är det så Sussi och Nina!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*