Casall HIT


Jag är ju inte så mycket för träningsprylar som de flesta vet utan tycker att det är galet roligt att röja ute i naturen. Däremot gillar jag saker man kan använda utomhus som ger en udd och en variation i träningen. Testa nya grejer helt enkelt!

När Madde var här för ett CrossNature med sitt team Pure Fitness i lördags så körde jag ett styrkepass med superset upplägg med dem och det var både biceps och axlar och inga redskap förutom en liten pinne.

Men det finns lite grejer som jag ser fram emot att testa. Casall släppte i dagarna Casall HIT som är deras take på High Intensity Training. I konceptet ingår förutom funktionella kläder träningsredskap som är roliga att använda och är lätta att transportera. Sånt gillar vi eller hur?

Springa med fallskärm har flera av mina vänner gjort och här är senast Åsa och Victor i farten med härliga bilder.

Annars är det det här inlägget som Sara skrev som satte fart på intresset. Det såg så roligt ut! Och effektivt- jag som lär ut löpteknik ser en enorm potential i att öva rätt positionering och känna var kraften kommer ifrån med hjälp av fallskärmen!

Jag ser nu mycket fram emot att få testa de här grejerna: Viktväst, TRX, fallskärmen och den där liggande stegen.

Är du intresserad av dem så in på Casalls Facebooksida och kika om du kan vara med på någon av deras provpass!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen – Den riktiga maten vs 5:2dieten


I den, främst västerländska, människans på senare tid allt vanligare och mer extrema sökande efter den perfekta dieten landar ”5:2” som ett välkommet brev på posten. Äta ganska fritt fem dagar och hålla igen två. Det är som vår omvända klassiska svenska hantering av alkoholen: Hålla igen fem dagar och gå helt bananas i två av dem.

Och det är ungefär lika osmakligt. Alex Schulman skrev så klokt om den i en krönika på Aftonbladet: 

”Dieten är unik, för det är den enda i sitt slag som uppmuntrar både svält och hetsätning på en och samma gång. Därför är den också sällsynt vidrig”

Tips på hur man gör med 5:2 dieten är löpsedelsstoff och toppar just nu försäljningslistor på Adlibris vilket Schulman också påpekar.  Detta medan andra betydligt viktigare forskningsresultat och upptäckter snabbt faller i glömska i vår kortsiktiga jakt på smal midja.

Idag rapporterade Ekot att vanliga magproblem- som många skyller stress, gluten och laktos på- kan vara en parasit.

Och nyligen släppte Mats-Eric Nilsson boke Saltad Nota om matfusket på restaurangerna. Han har även gett ut en bok som heter Den Hemlige Kocken som jag tycker borde vara obligatorisk att läsa för alla som handlar mat någongång. Det är rätt mycket man väljer bort efter det- jag lovar.

De här böckerna är skrämmande men väldigt informativa och ger en grund för att göra sunda, rena och långsiktigt hälsosamma val vad gäller vad vi stoppar i oss. Hjälper oss sålla ut riktig mat från varor med massa billiga och kryptiskt framställda tillsatser.

So far so good men varför toppar inte de försäljningslistorna då?

Jo de är lite jobbiga att läsa. Jobbiga att agera efter. Kräver eftertänksamhet och att man väljer bort saker. Förändring. Utan att lova viktminskning och evig hälsa. De talar snarare om hur saker är. På riktigt. Det vill vi ju inte veta. Vi vill ju vara smala och snygga!

Effekten av det vi lär oss att välja av de här böckerna ger inte resultat imorgon. Inte om en vecka. Men på en månad så kommer de flesta som börjar rensa i tillsats och E-nummerträsket hemma märka skillnader.

Och precis som vi inte släpper in vem som helst hemma så är det ju underligt hur många som dagligen stoppar i sig saker de inte vet vad det är. Hur i helsikke har det blivit så?

Vi är vad vi äter. Så enkelt är det.

Hur har det blivit så att det som är extremt- det är att vara jävelusiskt noga med vad man petar i sig men en diet som är som ett hån i ansiktet på alla som kämpar för att få ihop tillräckligt med mat för att hålla sina barn vid liv är på väg in i vardagsrummen här hemma i Svedala?

Jag kan inte låta bli att kika på vad folk både äter och vad de ger till sina barn. Kikar gärna på vad folk handlar och förfasas inte lika mycket om det är äldre eller verkar handla till sig själva men när barnfamiljer fyller kundvagnar med raffnerade varor och socker i alla dess former- då blir jag lite kall inombords.

Jag menar inte på något sätt att jag äter perfekt och jag kan tyvärr inte heller styra över vad min dotter serveras varje dag men jag gör mitt allra bästa för att vi ska äta både gott och nyttigt och med ett fokus på att det vi äter är just mat och ingen dålig tidsbesparande ursäkt paketerad vid ett löpande band. Pratar om att äta för att orka och för att ”må bra i magen”.

Barnmat- det borde, måste, ska bannemig vara bra mat. Euroshoppers falukorv med snabbmakaroner och ketchup har ingenting att göra i en kropp som ska växa och bli större. Att barn inte skulle gilla grönsaker och vegetariskt är lögn. Nej- de kanske inte gillar kokt broccoli. Men kanske små skurna blomkålshuvuden som du dukar fram innan maten så de äter grönsaker medan de är hungriga? De äter det vi äter. Ger vi dem för mycket raffinerad, salt och söt mat så förstör vi deras smaklökar.

Vill man skada sina barn, bädda för slemhostor, förkylningar, eksem och humörsvängningar som bergochdalbanor- då kan man regelbundet ge dem söta drycker, kakor, margarin, vitt bröd med sylt, vit pasta, köpta köttbullar, billig korv och fiskpinnar. Varsågod. Läs på innehållsförteckningen och sök sen på det man inte känner igen på Äkta Vara.

Har man inte tid att välja bra mat och eller laga bra mat till sig själv och sina eventuella barn- vad har man då tid till?

Har man inte råd att köpa bra mat så har man inte råd med godis och chips heller.

Har man fastnat i halvfabrikatträsket så får man göra en förändring i taget. Och varför inte försöka göra det nu inför hösten?

Men viktigast av allt är att våga tänka att det är en djungel i mataffären. Det är ditt ansvar att plocka på dig sånt som du vet vad det är. Det är inte mataffärens fel om du köper dålig mat. De säljer det vi vill ha. Utbud och efterfrågan.

Kroppen byts till 98% ut varje år. Förenklat sett av det vi äter. Jag vill inte bli modiferad majsstärkelse eller hormoner från utländsk boskap. Jag vill inte bli raffinerat socker.

Jag vill vara stark. Frisk. Och dubbelt så mycket som jag vill det för mig själv vill jag att mitt barn ska bli det.

Valet är ganska enkelt när man tar sig tid att ta reda på vad som är bra för just mig. Läser på och förstår.

Det krävs faktiskt just det. Att man tar sig tid. Ta dig tid!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En perfekt söndag


Vakna bredvid en av dem man älskar mest klockan 07.30

Äta gröt med chiafrön och hemlagad sylt. Kaffe. Solen strålar in.

Gnabbas och skojar. Bokar resa och boende till Österlenmaran och drömmer om en murrig mysig hösthelg med utflykt till Kivik innan vi springer ett häftigt ”nattmaraton” med massa kul folk!

Byter om och är lika sega som vi brukar vara. Springer första 5 k i 5.00- 5.30 fart. Börjar bli varm och bekväm. Lägger nästa 5 i progressiv fart från 5.00 ned till sista på Karlavägen i 4:22. Är pigg och känner mig stark trots att jag är över 10 mil sprungna denna vecka.

Köper juice och banan. Pussas lite. Klipper sista 5 km i 5:20-4:50 fart och fikar sen i Gamla stan och hejar på Stockholm Triatlon. Förfasas över hur dåligt publiken hejar och att flera blockerar löparnas framfart.

Hinner heja på några jag känner. Blir hejad på av en bloggläsare- hej hej!

Tar tunnelbanan hem. Bakar ”man tager vad man haver bröd” som jäser över bunken och ut på köksbänken. Gör kikärtsgryta, tvättar, Väntar och längtar. Skriver två träningsprogram till adepter. Planerar veckan.

Öppnar dörren. Far baklänges av en nu rätt lång blond tjej, rätt lik mig, som kastar sig över mig med massa att berätta och visa.

Äter mat tillsammans. Förmanar, pussar, frågar. Kramar. Mammar.

Nattar. Pussar och kramar lite till.

Jobbar lite. Ska plugga lite nutrition. Ska sova gott.

Har haft en jättefin helg. Ska ha en jättefin vecka. Du med eller hur?

20130825-220123.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Andra 10 milaveckan #ultra


20130824-082721.jpg

Kroppen är ju för lustig ändå.

Jag började veckan med 75 minuter yoga. Jag brukar inte skriva om pass jag kör om jag inte gillar dem- om det inte kan leda till något konstruktivt. Då tar jag det hellre med instruktören. Det här passet var ett av de sämre yogapass jag varit på och det var synd- hade velat yoga där. Men men. Yoga var det ju men inte så som jag tycker det ska vara.

Tisdag gick jag upp halv fem och sprang 15 pigga kilometer med Maria som inte var så pigg stackarn. Jag var på jobbet klockan 7 och hade den där känslan av att benen ville fortsätta. Jämn och fin energi.

Onsdag blev det en 6 km jogg för att snitsla bana för tipspromenad.

I torsdags tog jag och Magnus en snackrunda på 9 kilometer i 5- tempo vid Djurgårdskanalen. Mycket att prata om som vanligt. Nästa gång ska vi lyfta tungt som vi brukar. 5 tempo var förut ett tempo för mig då jag inte var så värst pratsugen men nu känns det helt ok distansfart när det är flackt. Snabb kommer jag aldrig bli när jag tränar för ultralopp men det är ändå skönt att jag blir snabbare.

Idag då. Satte jag klockan inte galet tidigt men 05.30 iallafall. Allt är relativt. Tanken var att försöka hinna 6 mil innan ett jobbmöte men fem mil hade också funkat. Det jag inte vill springa är lugna pass på 3-5 mil. De ger mig inget nu. Antingen är det kuperat , eller fart eller riktigt långt.

Jag var inte sugen på någon av de rundor jag kan- springa ut över Järva och tillbaks från Sollentuna- den sista sträckan ogillar jag av någon anledning. Men Ekerö..? Dit springer jag! Fick tips på Twitter om att springa ”Fornrundan” och letade mig fram till den.

En helt fantastisk rotig och underhållande stig på 18 kilometer. Sprang fel, fick stanna, gå tillbaka, speja och kisa så det tog en evinnerlig tid. I vanliga fall springer jag bara på men vilse i en skog ute på Ekerö med ett jobbmöte klockan 12…nja!

Spottades ut ur skogen vid Drottningholm igen och sprang in mot stan. Min mage var inte på humör alls. För mycket blåbärspaj. Jaja.

Hade mötet med ett maraton i benen. Blev sömning och mest sugen på att sova men hur ska det bli i världen om man börjar slarva med kilometer hit och dit? Nej ut i den gassande solen och efter en kilometer lossnade farten lite och jag kunde springa på betydligt snabbare än innan.

54 kilometer slutade den turen på med en fartökning på 2 kilometer på slutet. Och simsalabim- jag känner knappt av det idag.

Imorgon blir det 16-20 kilometer med fartökningar i för att jobba lite med ett rappare steg och syreupptag.

Idag blir det några kilometer i benen också för jag både leder CrossNaturepass och löpcoachar och springer till Ursvik.

Hoppas ni får en fin helg!

20130824-082714.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Följ med in i känslan #ultra


Idag ringde klockan tidigt igen. Jag nästan längtar till de här mornarna när jag knackar världen på axeln. ”Bu, jag var uppe först”. Tankarna och luften är klar. Det är ingen uppoffring längre. Det är ett sug. Mitt egna lilla universum.

Många undrar om min löpning. Vad? Hur? Varför? Och ska jag väl berätta vad jag gör så blir det så viktigt för mig att förmedla det fina i ultra. Jag vill så gärna förmedla den känsla som gör att jag gör det här.

Det är flera känslor. Det är ett spektrum. Det låter såhär.

Jag har gått och väntat på den där längtan. Som jag hade innan TEC. Som jag inte visste då hur den kändes. Hur det känns när man sprungit 12 mil, har 4 kvar. Det är så otroligt tufft men man vet att man klarar det. Genomförandet växer i hela kroppen. Jag kommer fixa det. Herregud. Jag kommer klara det. Jag orkar. Jag kan.

Nu. Längtar jag dit igen. Känner jag mig redo. Det är fyra veckor kvar. 1,5 vecka av ganska hård träning. Och jag börjar se konturerna av mitt drömlopp. Plan A sub 20 hr, plan B sub 22 hr och plan C- att bara genomföra. Det är fortfarande bara andra gången jag gör det här.

Det är ett lugn. Det är ett fyrverkeri. Det är som hela kroppen briserar i lycka. I eufori. Det är gåshud, svett, tårar och blod.

Det är att vara starkast i hela världen. Det är att vara svagast. Ha mest ont. Vara tröttast. Vara piggast.

Orka allt. Orka hur länge som helst.

Vara flygande. I 100 miles. Ta en bit godis och känna hur glukos bokstavligt åker ut i musklerna. Upp i huvudet. Att känna varje muskel jobba. Att känna varje steg i en bitterljuv smärta.

Att vara närmre allt. Att vara längre ifrån allting.

Det är att vara alldeles alldeles ensam. Brottas med att vara vettig och skvatt galen. Gräva långt in i själen för att ta ett enda steg till.

Det är att vara tillsammans med allt och alla.

Allt det.

Foto: Luca Mara


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En hektisk dag på jobbet


Igår gick i ett- jag lade huvudet på kudden klockan 23.00 och somnade tvärt!

En del av mitt jobb är att vara med på PwC’s olika avdelningars konferenser och igår hade jag äran att vara med på vår Kommunala Sektors konferens på Aronsborg i Bålsta.

Eftersom min lilla avdelning bara består av mig så är det väldigt kul att få vara med när såhär stora grupper samlas. Jag blir helt varm av att se kollegor från hela landet krama om varandra och hur engagerade alla är.

Under dagen förberedde jag min föreläsning som jag kallar ”Hälsa i en hektiskt vardag”. Fokus är att acceptera att det blir stressigt och arbeta med de bitar man kan för att hantera det. Sen pratar jag lite om mat- att göra det på så kort tid gör att man verkligen får välja vad man fokuserar på- jag valde att prata om rena och enkla val.

Sen pratade jag också om motion och att jag inte alls tycker att det råder en ”hälsotrend” utan snarare en ”prestationstrend”. Hälsa är en rättighet för alla människor och det som krävs för hälsa är något helt annat än vad som krävs för att springa ett maraton eller klara av klassikern. Att under hektiskta perioder på jobbet förvänta sig att man ska hinna med en hård träningsregim sliter både på psyke och fysik. Då gäller det att fokusera på att ta hand om sig själv.

Efteråt var alla kollegor välkomna att delta på en hälsosam tipspromenad- en slinga jag satt upp på 4 km där man kunde springa/jogga eller gå runt i lag om sex personer. Vid varje fråga fanns övningar att göra. Ett sätt att erbjuda alla att delta i den omfattning de själva ville. Jag joggade runt och såg till att alla hittade och kom tillbaka.

Jag vill gärna ha input på vad medarbetarna själva känner att de behöver på jobbet för att må bra så lät sista frågan vara en öppen om just det och har en hel drös med svar här idag som jag ska använda.

Jag jobbade non-stop från åtta på morgonen till åtta på kvällen så var ganska trött. Det är en anspänning att stå på scen och prata inför så många människor även om jag älskar att förmedla det jag brinner för.

På mailen landade också bilder från den fotografering för artikeln i Fitness Lifestyle som jag gjorde med duktiga Luca Mara. Här är en jag blev jättenöjd med!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in