Blogg

Den hedonistiska hungern


Jag som många andra läste Jacob Gudiols briljanta artikel på SVT opinion i veckan.

Tre stycken från artikeln jag vill spinna vidare på :

Vi lever idag i ett samhälle där det är många faktorer som hela tiden drar oss ifrån de mer hälsosamma valen. Vi lockas hela tiden med möjligheten att äta något gott (men onyttigt) och när vi kommer hem är det ofta något som vi vill se på tv eller så drar sociala medier oss från gymmet och till mobilen eller datorn.

Kanske är vi dessutom så trötta efter en lång arbetsdag att vi bara vill lägga oss i soffan och slötitta på någon dokusåpa och köpa färdigmat.

Vårt samhälle är alltså mer eller mindre riggat för ohälsosamma beteenden och idag lägger vi nästan allt ansvar på att fortsätta leva hälsosamt, välja nyttig mat och träna regelbundet, på enskilda individer.


Om vi då ska prata hur det är att försöka gå ned i vikt. Så tycker alla att det är svårt. Man vill inte, men man hakar på nya måndagsinitiativ var och varannan vecka. Går med i facebookgrupper, laddar ned appar. Nu ska det räknas och nu ska det uteslutas. Man upplever en utmaning i att det är svårt att fika på jobbet eller gå bort på middag för man ska hålla igen. Överallt är det sött och gott.

Hunger är en av våra starkaste drifter. Som exempel kan vi ta att vi har ett system för att sänka blodsockret men flera för att höja det. Vi är galet bra på att lagra in fett vid energiöverskott. Evolutionen hänger inte med. Den hade aldrig kunnat tro att vi skulle ha överskott på socker dag ut och dag in. Därav bland annat den skenande fetmaepidemin (som att den smittade som ett virus?), diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och det metabola syndromet.

Bor du som jag i Tokholm eller annan civilisation och rör dig mellan hem och jobb, läser tidningar, bloggar och handlar mat så utsätts du konstant för signaler som spelar på den här hungerdriften. (Mitt instagramkonto är skyldigt också!) Som matar vår hedonistiska hunger. De hedonistiska matvanorna. Där vi drömmer om, planerar, diskuterar vad vi ska äta till lunch, på fredag, när vi ska ”unna oss” på helgen osv osv. Vi matar vår starkaste drift dag ut och dag in och går igång som duracellkaniner på recept som lovar ”gott och nyttigt” ”ät gott och gå ned i vikt” och så vidare. Det blir mer fokus på det vi skulle konsumera mindre av. Tokigt.

Går man in i en mataffär och vill handla nyttigt – blir det lätt dyrt. Onyttigt? Billigt. Onyttigt är allt som oftast väldigt attraktivt förpackat- tänk en doftande kanelbulle kontra ett paket rågbröd.

Vår homestatiska hunger är tråkig. Den knackar på när vi behöver fylla på och säger tack och hej när vi ätit lagom. Speciellt om vi äter bra och näringsrik mat. Systemet påfyllt. Som när man har riktigt roligt med något, eller är helt inne i något på jobbet och önskar att hungern kunde försvinna så man fick fortsätta. När maten är ett nödvändigt avbrott för att orka med det man håller på med. Man måste mata maskinen och gärna med något gott men det är inte så mycket mer med det. Inget som livsmedelsföretagen gillar. Inget extravagant. Matvanor som Skalmans mat-o-sovklocka.

Men ska du gå ned i vikt. Och det inte lyckas. Så är det kanske så det måste få vara ett tag. Inte så jäkla kul! Inte så delicious hela tiden. För ett tag går det kanske inte att göra hundöron på alla recepten i den tidning du råkar ha i handen, fota med Iphonen en chokladkaka du ska baka den där dagen du unnar dig lite extra. Du kanske måste försöka skygglappa bort all medialt visuell mat ett tag. Inte mata den hedonistiska hungern.

Förstå att orka hålla eller förändra vikten är en utmaning i sig när du kämpar mot din homeostatiska hunger. Skydda sig ett tag från den hedonistiska hungern som lätt omringar dig en helt vanlig dag så kan ett hinder på vägen vara borta.

Eller bara förstå. Att det är mat på så många plan, på så många sätt. Att förstå varför det är svårt att stå emot. Det är, för att återkoppla lite till Jacobs artikel, en stark maskin i samhället för att vi ska både vara stilla och äta mycket skit. Man måste vara medveten och förberedd om man ska vara aktiv och orka välja sunt. Och så tycker jag det är fantastiskt att ge efter ibland för den där bake-off kanelbullen också. Sådär lite hedonistiskt.

Vad tycker du?


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Sjukstuga


Vilken vecka. Influensan härjar och var och varannan kurerar förkylningar och annat.

Mina barn är friska och glada. N har varit lite krassig och jag räknar alltid kallt med att aldrig bli sjuk. Jag har inte haft en sjukdag de senaste fem åren men däremot brukar jag få en lätt förkylning varje höst och vår. Ungefär när det slår om.

Men nu jäklars har något knasat sig rejält. Jag åt en räksallad i tisdags och var även på behandling hos David och det kan sätta igång nästan feberliknande effekter i kroppen. Men det gav sig liksom inte. Har gått med en sån där obehaglig känsla i magen sen dess.

Samtidigt slutat amma. Och vår underbara lilla lillspark verkar haja direkt och för första gången på åtta månader så sov hon nästan natten igenom.

Men då gjorde inte jag det. Jag var i badrummet. Hela natten.

Det är så bisarrt så jag måste skratta. Jag har skrattat så N tror att jag har feber.  Jag har inget kvar i kroppen överhuvudtaget. Är pigg och glad och mår bra men rör mig inte från lägenheten om man säger så.

Jag har verkligen ett barns tålamod när det gäller sånt här. Jag skulle ju springa idag. Springa långpass. Och jag är pigg och sugen men jag har nog världens sämsta vätskebalans.

Buäh. Annars är jag, om möjligt mer peppad nu när jag inte är mjölkfabrik på nätterna längre och får sova mer. Men idag blir det vila.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Godaste biffarna


Förra veckan gjorde jag ”de godaste biffarna någonsin” sa N. E som inte brukar gilla vegbiffar tyckte också det var gott.

Som vanligt så for det i än det ena än det andra och  den här gången var inspirationen från Icas Buffé och det här receptet.

Men jag gillar inte kidneybönor så jag gjorde annorlunda! Dessutom brukar jag undvika att ha bröd till maten för jag blir så sötsugen med för mycket kolhydrater så lägger till lite annat istället.

Så jag stekte försiktigt först:

1 hackad gul lök, en hackad vitlöksklyfta, en riven morot med lite salt, peppar och curry. Sen hade jag i lite basilika.

I en bunke mosade jag två kartonger avrunna blandade ekologiska bönor med en näve majs. Sen rörde jag ned det stekta och tillsatte ett ägg och lite potatismjöl tills de gick att forma till biffar.

Då stekte jag dem i rapsolja några minuter på varje sida. Serverade med fräsch sallad, skivade tomater och skulle  nog vara gott med en kall youghurt till men jag åt med keso som vanligt!

Testa att variera ingredienserna och bind ihop med ägg och lite potatismjöl. Can’t go wrong!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans 5-lista : Fem helt gratis hälsotips


Hälsostressen har drabbat många. Man tror att man måste konsumera massa saker och köper hem det ena pulvret, roten, téet eller pillret efter det andra i jakten på duracellenergi, smal midja och strålande hy. Många skrattar hela vägen till banken.

Visst kan chiafrön och vetegräs vara hälsosamt men drar du en grön smoothie på morgonen, stressar i tättrafikerad miljö, sitter ned halva dagen, sover dåligt, snedbelastar kroppen..ja då gör inte de där fröna och pulvret någon större skillnad. Det är lätt att försöka konsumera hälsa men jag tror att det är det saker vi gör som gör störst skillnad. Hälsa är till störst del gratis. Sen kan man lägga till lite grejer och äta vissa saker men grunden är gratis.

Det som gör mest skillnad för vår hälsa är faktiskt ofta gratis! Här kommer fem tips

1) Sova Alltså jag vet! Jag tjatar. Men det finns ungefär hur mycket forskning som helst på hur viktigt det är. Jag är ett n=1 experiment på det senaste tiden. Min hjärna funkar inte utan ordentligt med sömn. Vädra ut rummet, släng ut all elektronik och lägg dig en halvtimme tidigare än du brukar. Läs något.

2) Var ute i dagsljus Det hjälper dig även att sova bra och ”sätter” kroppens dygnsrytm. Det gör dig på bättre humör, det ger dig frisk luft, speciellt om du undviker stadsmiljö och söker upp en park eller skog och du får viktigt D-vitamin.

3) Drick vatten Har inget vetenskapligt stöd men dricker du kokt varmt vatten så är det extra bra för hälsan. Känns snällt mot magen. Testa!

4) Andningspaus Maskiner har ställtid. Vi kan stanna upp och andas. Bara sluta ögonen några gånger om dagen och känna in kroppen. Stora djupa andetag så bröstkorgen och magen åker ut åt alla håll. Gör sån skillnad. Testa!

5) Inspiration på youtube Om du så vill ha ett yogapass, en ledd meditation, höra en föreläsning eller få lite pepp inför nästa löprunda så finns allt där!

Det finns säkert än fler gratis hälsotips och du är som vanligt varmt välkommen att dela i kommentarsfältet!

Ligga på soffan och filura- gratis och mycket hälsosamt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Workout Åre- missa inte biljettsläpp!


Det är 9e året för Workout Åre. Jag är så glad och stolt och galet imponerad av grundarna som är goda vänner till mig. Deras personligheter är själva basen till årets bästa event. Det är inte bara jag som galet partiskt förstås, säger det. Många fler säger det också! ”Årets bästa event”. Har du varit där så vet du det.

Har du inte varit där så har du chansen att uppleva det. Att det blir bättre för varje år är också till din fördel!

Jag är också så himla glad och stolt att jag får vara med och instruera i år igen. Jag kommer hålla en lite annars löpteknikklass där vi tittar lite på vad som faktiskt kan krävas för att springa skadefri och så ett terrängpass och förstås topptur med Magnus!

Förra året var jag höggravid och på sidan om men i år ser jag fram emot att gå all-in på flera fronter.

Häng på låset för imorgon kl 12.00 släpper anmälan här!

Kommer INTE se ut såhär i år!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

PEPP #vavavoom


Alltså PEPPEN! Motivationen! Det saknar motstycke just nu. Jag skrev igår att jag har flow och det har jag även om jag blev matförgiftad i förrgår och kroppen reagerade starkt på Davids fantastiska behandling samtidigt. Den kan göra det. Feberkänning och öm i hela kroppen-nästan som influensa så det trodde jag att jag hade. Men det var bara riktigt mycket som släppte i ryggen och bäckenet.

Men en väldigt lugn dag igår med massa sofftid med lilla gosnosen har gjort sitt och nu är jag på g igen. Ligga där och snosa på hennes duniga lilla huvud och lyssna på joller, bli dragen i håret och ..bara vara! Det gör så gott. Det är så viktigt.

Jag är så tacksam över min kropp som bara levererar. Den hade kunnat ge sig och kapitulera för alla basillusker som är i omlopp med den sömnbrist jag lever med. Men nej. Den bara levererar. Dag ut och dag in.

Jag är så galet motiverad just nu. Så beredd att slita. Även om jag inte har en tydlig träningsplan så vet jag precis vart jag ska. Nålen är satt i kartan och massa roliga delmål på vägen.

Jag längtar ut på morgnarna. Längtar till gymet. Längtar till vartenda pass. Uppskattar det enormt. Att ha två barn och få pussla in träningen har jag lyckats vrida till att verkligen uppskatta träningen.

Att ha varit skadad har gjort mig än mer motiverad att träna smart och rätt och ta hjälp av min egen kunskap och den hjälp jag har omkring mig. Jag rehabbar fortfarande men kan öka distans och intensitet lite nu.

Jag är så galet peppad och det ska bli så fantastiskt kul att få satsa framåt igen. Jag längtar efter att få känna den där smärtan man bara får när man sprungit riktigt långt. Den när lungorna vänder sig ut och in. Längtar!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*