Fire in da belly – konstruktiv hippiepower


Eld i magen. I det här fallet inget som har med magsyra att göra utan något helt annat.

Jag tänker ofta fire in da belly när jag ska göra något lite modell större.

Springa långt.

Föreläsa.

Agera på ett stort beslut.

Göra något modigt.

Det är en känsla så lika unik som individ men om magkänslan är kompassen som ger dig rätt riktning så är fire in da belly kraften som gör att du agerar på ditt beslut. Som tar dig framåt.

Det krävs ibland massor av eld i magen för att följa sitt hjärta och magkänsla i den här världen. För att gå sin egen väg, stå emot negativa krafter, orka göra nytt och kämpa mot det man vill.

Det är smilet i mungipan, pirret och kraften i kroppen. Det är drivet och energin och det måste hållas levande och matas precis som vilken eld som helst.

När jag skulle springa mina 100 miles var det mycket eld i magen som behövdes och gick åt för att inte bara slita utan faktiskt springa med glimten i ögat och njuta av att vara på väg mot något jag velat göra så länge.

Alla matar sin eld olika men lite fire in da belly, en go kaxig känsla av kraft till sina utmaningar- det behöver vi alla!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Utonjuthelg i Jämtland del 1- utrustningstips


Det är helt onödigt för mig att skriva ett långt inlägg om helgen för världens bästa Sara har gjort ett helt perfekt reportage med både bra fakta och episka bilder på sin blogg hos Metro. 

Jag har haft fyra magiska dagar i Jämtland. Det har varit alla de väder man kan tänka sig, fantastiskt sällskap, massor av frisk luft och väldigt mycket god mat.

torsdags kom vi upp på eftermddagen och knatade en sväng ute i Ullådalen i vacker höstsol. 

fredags föreläste jag för Holiday Clubs nya ledningsgrupp. Hotellet genomgår en häftig resa under ledning av deras nya VD Pernilla Gravenfors som jag fick chansen att prata med under en kopp frukostkaffe. Jag blir så inspirerad av hennes driv, av satsningen de gör, av allt hjärta som är med. Det är som ett väldigt proffsigt #utonjut alltihop. Mer om det i framtiden helt klart.

Min workshop handlade om hur man kan använda KASAM- Känsla av sammanhang i ett förändringsarbete för att göra det relevant för där de är just nu. Superkul!

Efter det svidade jag om till Falke, Lundhags och Haglöfs och så åkte jag, Katten, Sara och Katrin iväg mot Ljungdalen. Matpaus på Vikners i Persåsen och sen den underbara vägen med alla fäbodarna fram till Ljungdalen och vidare till Kläppen.

Sån fantastisk service- de hade handlat mat och Sara och Katrin hade sina bilar och tur var ju det!

Från Kläppen vandrade vi alltså 12 kilometer upp till Helags. Det var kväll och började mörkna, det blåste och Helagsmassivet var som en stor trolsk magnet som bara sög en in. Jag gick med mina älgakliv långt före de andra den sista timmen och bara njöt. Tänkte på allt möjligt och verkligen ..ja toknjöt av att vara ute i fjällen.

Här är tips på fem saker att ha lättillgängligt när du vandrar

1) Kompass – en riktig, inte på telefonen. Det kan behövas ibland och när det behövs är det viktigt att ha.

2) Mössa och handledsvärmare. Två ställen där värme lätt smiter ut och du vill hålla värmen om vädret slår om fort.

3) Liten plastpåse. För skräp. För att du bara ska lämna fotspår bakom dig. För tänk om alla slängde toapapper  överallt som blåser omkring?

4) Kåsa/liten vattenflaska lättillgängligt. Så kan du dricka i bäckar du passerar. (Lite koll på vad som är uppströms är bra)

5) Regnöverdrag nära till hands. Det är så onödigt att bli blöt och det gör sån skillnad att ha det lättillgängligt.

Mer tips i nästa inlägg!

Foto: Katarina Jansson

The mountains are calling..


…och de har ropat på mig så länge och NU är jag där.

Igår flög jag och Katten Jansson upp till Östersund och blev hämtade av Katrin och vi tre for vidare till Åre och Sara och drog direkt ut till Ullådalen. 

Tre underbara coola roliga smarta härliga tjejer och nu är vi på väg till Ljungdalen för att knata ut till Helags. Vädret har enligt progrnos pendlat från halv storm, sol, snö och dimma. Vi får väl se!

God mat, bra utrustning, gott sällskap, toppenhumör- detta kan bara bli VAVAVOOM!

Bilder nedan helt fräckt snott från Saras blogg- rekommenderar starkt för fjällavundsfriskhet att kika in på både Sara, Katta och Katrins bloggar. De kan fota!

Hoppas du ska ha en finfin helg! 

  

Sugen på ultra 2017?


Jag har jobbat 17 år (!!) i hälso- och träningsbranschen. Som PT, som massör, som hälsocoach, livsstilsrådgivare, aerobicsinstruktör (!! igen), boxerciseinstruktör, spinninginstruktör, coachat viktnedgång, coachat löpare i allt från att klara en mil till 100 miles osv osv osv.

Häromdagen på en föreläsning ombads vi skriva ned vad vi gillar att göra och vad vi drivs av. Vad som är viktigt för oss.

Förutom mina barn, min man och min familj så skrev jag nästan utan att tänka att

Inspirera andra att utmana sig och till positiv förändring.

I det lägger jag mycket- positiv förändring kan vara att lugna ned sig, träna mindre, motionera mer, vara ute mer, vara mer hållbar, verka för en hållbar värld.

Men eftersom jag själv gjort en resa från att ha väldigt dåligt självförtroende, ganska dålig hälsa, tycka att milen är väldigt lång till att må fantastiskt, ha bra självförtroende och dessutom springa jättelångt så vet jag att trots att det inte alltid, under riktig tuffa utmaningar, just för stunden kanske inte gör en så gott fysiskt- kan ultralöpning vara en fantastisk stark och positiv upplevelse. 

I min ultralöpning hämtar jag mycket lugn, kraft, naturupplevelser och jävlar anamma. Det är mitt ess i ärmen och jag vet att många klarar så mycket mer än de tror. Men man kan behöva lite hjälp på vägen.

Jag har tidigare coachat löpare online och det var fantastiskt givande och inspierande att se dem utvecklas och prestera hållbart.

Nu är jag sugen på att coacha igen. Men med en liten annan approach:

Jag tror på att hjälpa människor coacha sig själva. Att coachingen inte ska leda till ett beroende av vare sig en annan person eller en klocka. Utan att man under tiden ska lära känna sin egen kropp så man kan träna på känsla. Så gör jag nu och det gör det mycket lättare, jag håller mig både skadefri och frisk och viktigast av allt- det funkar i mitt liv.

Jag är inte helt klar i huvudet över upplägget men jag vill att det ska vara en grupp där man också delar erfarenheter, tips och pepp med varandra. 

Kanske är du sugen på din första ultra? Ett 5-milslopp, Ultravasan, ett terrängmaraton eller liknande. Du vill kunna styra träningen själv men få hjälp med upplägg, utrustningstips, återhämtning, kost och det mentala? Kanske har du sprungit några ultralopp men vill spetsa till träningen, eller kosten, eller båda? 

Kontakta gärna mig här då. Det är absolut inte bindande- men din adress finns med när jag skickar ut ett mer genomtänkt förslag! 

Hoppas höra från dig!

Redo för höstladdning


Jag är redo för hösten. Jag reflekterade på vägen hem i dag att jag längtar efter klara höstfärger- nu ser det mer tråkigt evergreen ut i Stockholm. Påminner mig om när jag bodde i England litegrann. Ibland same same väder i februari som i oktober. Typ.

Det finns ingen härligare doft än höstdoft i skogen. Den är som bäst på hösten.

Hösten är kravlös. Den ger arbetsro. Den är mysig. Den är lugnande och vacker. Jag älskar murriga höstdagar- de passar lika bra för utomhus som inomhusliv.

Mitt stora träningsmål för i år är uppfyllt. Under veckorna innan så bara längtade jag efter den här perioden- den här kravlösa återhämtningsperioden när jag inte tränar men bara springer för att mtoionera. Tar hand om lite prehabbande styrka men inte satsa på något nytt.

Jag var inte förberedd på att jag skulle vara så sugen på att satsa igen, så fort. Bokstavligt talat när jag gick över mållinjen. Som att jag satte målet sub 20- timmar för snällt. Som att det inte räckte för att göra mig nöjd.

Kändes snarare som att det var en sporre att satsa mer. Så jag unnar mig att leta upplevelselopp och fundera på nya mål.

Men det tar lite tid att återhämta sig efter ett såhär långt lopp. Så jag hoppas att kylan kommer, så löven börjar falla ordentligt. Då ska jag jogga i lövhögarna och samla pepp och kraft inför nya löparutmaningar.

Det finns mycket mer att ge! Sen.

Foto: Katarina Jansson

Återhämtning efter lopp


Nu har det nästan gått en vecka sen jag gick i mål från mitt 100 mileslopp men det har varit en så fullspäckad vecka så det känns längre!

Jag är förstås inte alls på långa vägar återhämtad. Förvisso går det bra att röra sig precis som vanligt men det är mycket som inte syns och känns som inte är återhämtat.

Värst har det varit med sömnen- det räckte att vara vaken 1,5 dygn för att jag skulle få svårt att sova. Man har mycket hormoner i cirkulation och är lite tired but wired. Jag är ganska svullen av vätska även om det ger sig.

Seg helt enkelt och så har kroppen förstås tagit lite stryk. Men rent muskulärt inte så farligt känns det som. Det känns bra!

Mina fötter klarade sig också bra- heja Falkestrumpor! Ena stortån den mår förstås inte toppen- jag punkterade nageln igår på den tån som jag sparkade i alla stenar med. 

Jag har inte tagit hand om mig bäst den här veckan. Tagit hand om mig gör jag alltid men hade behövt sova kanske 9 timmar varje natt inte 7,5, ätit lite bättre och kanske varit ledig en dag… Men som jag skrivit tidigare- ultralöpningen är en liten del av mitt liv, löpning som motion en stor. Livet går före att skaffa sig optimala ultraförutsättningar men att röra på sig för hälsa ligger högt upp på min priolista.

Jag saknar att springa, fast det bara gått sex dagar, jag mår bättre när jag gör det för som alla vet- man behöver motionera för att må riktigt bra! Det är ovant att bara gå och cykla men snart kan jag nog jogga försiktigt igen. Löpning som träningsform blir det dock att vänta med ett tag.

För ett tag sen skrev jag ett inlägg med tips på återhämtning efter lopp. Kanske passar några att läsa efter helgens olika Lidingölopp.

Lycka till och trevlig helg vad du än gör!