Hur laddar man för 16 mil?


Jag är mänsklig. Jag är rädd. Det är läskigt. Det är galet långt även om jag klarat sträckan tidigare är det så himla svårt att veta om jag tränat ordentligt. När man på träning inte ens springer i närheten av hälften av distansen är det svårt att koppla en känsla till hur det kommer kännas efter 10 mil. 11 mil. Och då är det fem mil kvar. Jag vet. Fem mil är jättelångt bara det. Och det är inte ens en tredjedel av loppet.

Kommer foten hålla? Hur påverkas jag av at jag blev lite förkyld? Kommer magen palla?

Kommer allt funka med supporten under loppet? Värdefull tid i varvning går om det inte flyter på med langning av rätt näring och rätt vätska och efter 10 mil funkar inte samma sak som efter 5. Efter 14,4 mil funkar nästan ingenting men då är det bara ett varv kvar.

Jag är mänsklig. Jag är osäker. Jag tvivlar. Jag känner efter. Jag nojar lite.

Jag är tuff. Jag känner mig lugn. Jag har gjort det här förut. Det gick bra. Jag var jättestark. Jag tar några minuter varje dag och lyssnar på någon av mina låtar. Ser en bild framför mig. Det är mörkt, kallt. Det gör ont överallt och det är massa rötter i vägen och jobbigt att navigera med pannlampa. Men jag rör mig framåt. Det är avskalat till det. Röra mig framåt.

Jag tänker att jag krokar i de där 16,1 milen med en mental krok och sen halar jag in mig. Linan får aldrig slacka. Den går inte att kroka ur. Jag ska runt. Jag ska ta ut allt jag kan ur muskler, hjärna, själ och hjärta och jag ska må så fördjävligt som man mår efter en sån urladdning. Det ska inte finnas något kvar.

Tänk om jag inte orkar

Tänk om jag fixar det igen!

Tänk om jag inte klarar det på min drömtid?

Tänk om jag klarar det!

Tänk om det går åt helskotta?

Tänk om jag gör det helt fantastiskt?

20130917-080101.jpg
20130917-080306.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagskväll i världsklass #Naturpasset


20130916-202057.jpg

En helstollig dag på jobbet. Jättemycket att göra och då informerar en kollega om att de glömt informera att jag ska stå och informera imorgon. På morgonen. Lite brådis. Regnet öser ned.

Men är helt lyrisk! Ska ut i skogen. Jobba över- sen!

Båda ramlar in hemma. Båda kontorsklädda och propra. Av med allt. På med träningskläder. Ta kartan, lite vatten, lite russin, extra tröja.

Bara 2 kilometer bort ligger Ursvik. Ett stort friluftsområde och håller man sig i mitten kan man låtsas att E4an inte finns. Omvärlden inte finns.

Vi sprang rätt ut i skogen och började plocka kontroller. Gick bra, gick sådär, gick i en halv cirkel. Hoppade. Klättrade. Skrattade. Allt annat kändes väldigt långt bort. Vi var helt lyriska och tyckte vi skulle gjort det här tidigare och oj vad skoj det var. Vi hade köpt kartan i lördags och det är ett 40-tal kontroller. De är väldigt mycket stigar i Ursvik och det var så roligt att springa kors och tvärs över dem istället för det vanliga runt på dem.

Vi hade jättekul helt enkelt!

Tills jag blev hungrig. Då sprang vi hem och gjorde fisksoppa och åt hembakt bröd.

Så himla enkelt. Så himla härligt.

Naturpasset kostar 70 kronor och finns i hela Sverige- spana in här

20130916-202108.jpg
20130916-202115.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen: Hälsan är vägen- vad är målet?


Varför ska vi äta bra? Alla har ett snabbt svar: ”för att må bra”. Men varför ska vi må bra? Varför ska vi vara friska, vältränade, i balans, välnärda? Där har vi alla ett unikt svar.

Jag tror att många går bet i sin motivation att genomföra både träning och livsstilsförändringar därför att de har av misstag satt hälsan som målet i sig.

Man vill vara frisk. man vill må bra men det i sig är inte tillräckligt för att motivera sig att riva morötter istället för att tugga en kexchoklad när sötsuget sitter till. Och- let’s face it- ibland är det BARA kexchoklad som hjälper! Hands up! Been there!

Men det jag menar är att när vi sätter andra mål i livet så sätter vi dem ganska specifikt: klara en utbildning, klara milen, klara en chin, gå ned 5 kilo, klara maraton etc.

Men hälsan blir lite ospecifik. Vag. Må bra- vad är det? Varför?

Det är betydligt lättare för mig att lägga tid på min matlåda och mina goda, näringsrika mellis när jag tänker på varför jag vill må bra. Varför jag vill vakna utvilad.

DÅ blir det lättare att välja att gå och lägga sig tidigt, att välja in bra mat, välja att lägga pengar på ekomat istället för vin och drinkar. Det blir lättare att motivera för mig själv varför jag ska göra si och så när jag spontant greppar efter kortsiktiga lösningar.

Hälsan- det är vägen till mitt mål att bli mitt bästa jag. Vara en glad stark mamma som orkar svara på frågor, jobba skitmycket men ändå orka vara engagerad och leka med min dotter i hennes takt. Det är vägen till att kunna springa 16 mil utan att ta för mycket stryk av det. Det är vägen till att minska risken för sjukdomar vi har i släkten, slippa vara förkyld i vinter. Somna av trötthet, inte utmattning. Inte ha en seg kropp som ett hinder för att leva som jag vill- utan som ett verktyg.

Varför vill du vara hälsosam? Gör kopplingen- gör det lättare!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En rik lördag


Många undrar hur det går att bo på 46 kvadratmeter tre personer. Att slippa fundera över hur trendigt man ska inreda kvadratmeter med prylar från dyra inredningsbutiker ger massa tid till annat. Det går så bra så. Det är inte att dissa att folk lever så. Men det är att visa att det går att tänka annorlunda från en medialt projicerad norm. Här är min helt prettofria lördag.

Vaknar 07.00 i utdragssoffan vi sover i. E ligger på ena sidan och snarkar. N har lat sig i soffan på andra sidan. Tänker att det är lyxigt att vakna mellan de två man älskar mest.

Vi äter frukost- alltid gröt för dem. Jag som inte är hungrig när jag vaknar dricker kaffe först och äter sen kesella, blåbär och nötblandning. Vi kokar massa ägg, gör avokadomackor, fyller vattenflaskor. Leker och stökar. Eftersom vi bor så litet så är det rent och städat på kort tid.

Tar bilen till Ursviks Motionsgård som är ren och fräsch och charmigt gammal. Köper Naturpasset och knatar upp i skogen i solen. Plockar två kontroller, äter picknick. Leker lite mer. Njuter av det enkla i att vara ute i skogen helt kravlöst. Det finns 40 kontroller på kartan och vi tänker att vi tar några till på måndag kväll.

Åker ned på stan och fikar på Stadsmissionen. Köper två begagnade böcker och lite smycken till maskeradkalas imorgon.

Storhandlar på Willys. Diskuterar matkostnader- vi väljer allt ekologiskt som går och mest vegetariskt förutom några stackars kycklingfileér. Vad är en rimlig matkostnad funderar vi över? För helt klart blir det rätt dyrt och det ser ut som man handlat fågel och kaninmat på kvittot. Hur billigt hade fyra kassar mat varit om vi köpt hem massa billiga kolhydrater? Halvfabrikat, pasta, luftbröd och valt besprutade alternativ? Jag ser det som en investering i hälsa, gott samvete, smak och altruism att göra så bra val så ofta det ”går”. Ibland- kanske man gör ett impulsköp men har man gjort de flesta valen bra så gör det inte så mycket.

Åker hem och slappar lite i soffan. Packar upp mat. E leker i sitt rum och N vilar lite men vi är nära varandra hela tiden för man ser hela vägen in i Es rum förbi vardagsrummet från köket. Mysigt!
Bakar superenkelt fröknäcke. Gör en ”magic wand” till kalaset med lite lim, en rosafärgad pinne, en gammal visp och ett armband från Stadsmissionen vi klipper sönder. Lagar en galet god vegetarisk lasagne med quornfärs, tomat, fetaost, paprika, squash och ost. Äter vindruvor (som ju bara är för goda nu på hösten) tíll efterrätt. Plockar lätt och snabbt undan i ett litet mysigt kök som bara har det nödvändigaste.

Badar barnet, läser de två nya böckerna, diskuterar var papper kommer ifrån. När barnet somnat i sitt rum blir lägenheten som en etta. Betalar räkningar, dricker te, äter kakor och mackor och majskolvar bara för det är så attans gott. Funderar på nästa helg.

Drar ut bäddsoffan och somnar gott precis som alla andra kvällar.

Det är helt underbart att ha de här heligt lediga lördagarna. De är som balsam för själen och det är det här otroligt enkla – som att knata runt i skogen- som ger mig energi. Skulle jag behöva ränna på Ikea, eller ha flera ostädade, oklara rum och hemmafix att hålla på med skulle jag inte ha all den här tiden. Att bo litet och enkelt är inte att välja bort något. Det är att välja till mer tid och pengar till annat.

Hoppas du har en fin helg!

20130915-130944.jpg
20130915-131030.jpg
20130915-131035.jpg
20130915-132320.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

FN-loppet- Spring eller gå 5 kilometer för en god sak


Att springa 16 mil är ganska jobbigt men om jag bara behöver koncentrera mig på att springa är det helt ok. Vet jag att jag har den support med 1) mat och vätska 2) utrustning ( hej 10 timmar mörkerlöpning) och 3) någon som hjälper ”dra” några varv där på natten så är det fortfarande SOM ATT SPRINGA TILL ARBOGA FRÅN STHLM HERREGUDHURSKADETHÄRGÅ men lite lättare.
Bästa MarathonMia har lovat åka hela vägen till Västerås för att pejsa mig på natten. För att mildra det dåliga samvetet tänker jag att det är jättebra träning för Mia som varit skadad att börja springa när man egentligen ska sova för det blir ju ofta så på ultra.
Men. Mia får inte vila dagen efter utan ska då tillbaka till Tokholm för att vara med och arrangera FN-loppet!
Ett riktigt fint lopp på flera sätt, sprunget ur ett skolarbete!
Jag tror inte jag kommer orka dit men kanske du vill springa eller gå? Ta med familjen till Stora Skuggan för en riktigt god sak!
Såhär står det om loppet:
För 2:- kan du bjuda ett barn på skolmat för en dag ? det tycker vi är fantastiskt!
Den 22 september 2013 går FN-loppet av stapeln för andra året i rad. På vackra Norra Djurgården väntar en dag med trevliga aktiviteter och ett lopp där ALLA är välkomna att delta, stora som små, elitidrottare som motionärer!
VAR?
STORRA SKUGGAN, NORRA DJURGÅRDEN
NÄR?
22 SEPTEMBER
KLASSER?
MED TIDTAGNING FÖR DAM, HERR OCH STAVGÅNG, 225:-
UTAN TIDTAGNING, MOTION, 200:-
BARN <12 ÅR, 50:- Anmäl dig här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Fredagsgottis- kalorifritt, rikt och riktigt hjärtevärmande


Jag känner en enorm glädje i mitt jobb. I mina tre jobb. Ett- som hälsochef på Sveriges största revisionsbyra. Två- som coach till helt fantastiska modiga underbara adepter inom kost, löpning och livsstilsförändringar.

Men det tredje det är bannemig det ballaste! Jag är ordförande i en ideell förening som jag och Madde startat- Starstruck Unlimited.

Starstruck arrangerade i år för andra året Tjejmarathon där män och kvinnor tillsammans, för mänskliga rättigheter och människors rätt till självhjälp springer 53 kilometer på en tuff bana på Roslagsleden.

Årets lopp är gåshud, glädje, eufori och samarbete rakt igenom. Bilderna talar sitt tydliga språk:

 

Vi siktade högt med insamlingen och är nu en sån yttepyttebit ifrån att nå 100 000 kr i år igen. Det är så lite som krävs och ”många bäckar små” är vårt motto.

Alla som sprang loppet kan verifiera att det var välarrangerat med hög servicenivå, vätskestationer med brett utbud och fint omhändertagande i målgången. Allt beroende på ett gäng eldsjälar som ställde upp utan att få en endaste krona i betalning för någonting. Själva lägger jag och Madde otal timmar under året för att arrangera loppet och det är vårt sätt att göra skillnad i en värld som ibland ter sig väldigt läskig och mörk.

Att läsa om en 3-åring som opereras för trasigt underliv i Kongo blir inte lättare, men att veta att vi stött sjukhuset där hon opereras känns viktigt. Att läsa om en 8-åring som dör efter att hennes 40-åringe man våldför sig på henne på bröllopsnatten (ja du läste rätt) gör så ont så det knappt går att hantera i skallen. Men att veta att vi i år stöttade ett arbete med kvinnors rättigheter i ett av världens fattigaste länder och veta att båda dessa år vi genomfört Tjejmarathon har vi förutom att vara med när nya ultralöpare ”föds” även faktiskt med de summor vi samlar in gjort skillnad på riktigt-det gör att jag kan sova gott om natten. Och vakna hungrig på att göra mer skillnad. Göra mer. För det finns massor att göra och vi i väst har en enorm kapacitet och monetär styrka. Vi är förfasen rikast i världen du och jag!

Pengarna i år går alltså direkt till Hungerprojektets arbete i Bangladesh där nästan 300 000 volontärer arbetar med att människor ska hjälpa sig själva ur fattigdom med så konkreta saker som till exempel få arbeta med att ordna en brunn eller ett liten sjukstuga i en by. Inga allmosor utan prestationskrav alltså- utan hjälp till självhjälp!

Insamlingen förra året till Panzisjukhuset nådde 104 000 kronor. I år ligger vi just nu på nästan 93 000 kronor. Jag vill upp till 100 000 kronor. Och dagens fredagsgottis får Du bjuda på om du vill.

Genom att sätta en slant- kanske 50? 100? 150? kronor tilll antingen vår insamling här eller till Hungerprojektets bankgiro (ref TJEJMARATHON info längst ned på länken) så är du med och gör något riktigt gott denna fredag. Vet att du gjorde skillnad!

Den här bloggen kommer aldrig kosta något att inspireras av, förargas på, lära sig av eller ifrågasätta. Men den kommer då och då att önska att ni hjälper mig med diverse insamlingar till sånt jag tycker är viktigt.

Ha en fin fredag! Och tusen tack på förhand!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in