Blogg

Kul på gymet #rehab #prehab


hade jag igår. Motvilligt får jag inse att jag

1) gillar det mer och mer.

2) Går och klurar på saker jag ska göra

Igår kom jag dit med en stor ryggsäck med mat på ryggen. Bra uppvärmning att storhandla.

På morgonen hade jag testat att jogga 4 x 4 minuter med gång utöver det. Funkar bra  men oj vad det kommer ta tid. Snark.

På gymet går det bättre- kan göra i stort sett allt. Hoppa är tex inget problem utan det är när jag böjer mig framåt som det gör ont för då sträcks nerverna.

Jag började med att hänga upp mitt blå gummiband i smithmaskinen och övade chins och pullups 3 x 8 ggr. Sämst. Verkligen sämst på detta. Men det är ju ett bra utgångsläge för förbättring.

Växlade detta med 3 x 11 armhävningar med knäuppdrag.

Sen gav jag mig på utfall med 15 kg viktplatta. Ett utfall med skridskosteg mellan. Känns.

Växlat med rodd i sån där stång som sitter fast på golvet med 15 kg på den. Aj.

Sen körde jag vanliga roddar med 12 kg hantel och efter det balans och benlyft på bosuboll.

Lite axlar och sen fötterna i TRX och händerna på golvet och springa springa springa och sen samma sak fast med knäuppdrag sida till sida. Ramlade verkligen ihop av trötthet.

Sen avslutade jag med pressar med hantel på ett ben. Jag lägger upp den på Videofy me senare.

Sammanfattningsvis: STARK och väldigt peppad. Idag promenerade jag bara. Klockan halv sju var det bara jag ute runt sjöarna. Det var första gången. Jag och två harar och månen.

I eftermiddag ska jag simma. Simningen ska jag behållla som en del av träningen framöver och bara smyga in mängd i löpningen väldigt försiktigt igen. Det är ju inte löpningen som har skadat mig men den rörelsen retar nerverna. Min favorit rehabövning just nu är att sitta på knä, låta knäna åka isär utåt och lägga mig med bröstkorgen på golvet, armarna framåt sträckta och andas så djupt så det känns som hela bröstkorgen spänns ut åt alla håll. Då. Lossar det. Mycket sånt.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Välkommen på träningshelg på Högbo Brukshotell- #Vavavoom


Ja vi kallar den faktiskt det, #Vavavoomhelg.

Fredag till söndag 24-26/4 på ett av mina absoluta favoritställen- Högbo Brukshotell.

Tillsammans med två riktiga stjärnor, Sara Ivarsson och Sofia Åhman lovar vi en riktigt inspirerande och svettig men ändå avkopplande tränings och inspirationshelg där du kan plocka pusselbitar till just ditt träningsliv och din hälsa. Symbolerna med pusselbitar står för just det.

Det ska bli så kul! In och läs mer här och här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Problemet är en framgång


Alla dessa val. Alla dessa problem som uppstår. Nu pratar jag inte liv-och-död- problem utan sånt där som ”ska jag säga upp mig”, ”ska jag läsa vidare” ”Ska jag springa det eller det loppet som krockar med varandra”. ”Hur ska jag hinna med det eller det” ”Jag hinner inte träffa mina vänner i helgen för jag måste träna”. Till och med ”jag är skadad och kan inte springa” är en produkt av något som en gång var en möjlighet.

Det löser inte själva problemet. Men sättet att tänka på saker för att lösa dem kan ibland behöva förändras. Att de uppstår för att vi lyckats med något i första taget.

Till exempel. Du har börjat springa. Regelbundet. Du blir bättre och bättre men så blir du lite skadad. Det blir problemet och fokuset. Men det uppstod för att du lyckats börja springa. Eller. Du har utbildat dig. Du har ett jobb. Du kanske inte trivs så bra och funderar på att söka ett nytt. Det känns som ett enormt problem. Men det är egentligen en möjlighet du har för att du utbildat dig och dessutom har erfarenhet. Det finns massa exempel. Jag  skulle gissa att du har ett själv. Ett problem just nu som uppstått ur en framgång av något slag men som du inte tänker på just nu. Bara problemet.

Om ett problem uppstår från att du lyckats med något. Tänk på det först- och lös det sen!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

haha- tack! och heja 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans #Innehållsförteckningsutredning – Var kommer saker ifrån?


Tog visst lite julledigt där en vecka med att jaga innehållsförteckningar. Men jag är på’t igen!

En sak jag brukar roa mig med är att titta på speciellt smörgåsmat och dess ursprung. Att importera saker från tex Sydamerika och kalla det något riktigt svennigt- det är ett sätt att lura folk som har lite brådis. Den här:

till exempel är från just Sydamerika.

Och Perssons låter väl svenskt och nära? Nja..

Den här är från Tyskland.

Säger inget om kvaliteten men nog ska man tro att de kommer någonstans nära ifrån?

Det här gäller en massa andra varor. Vill du äta svenskt och iallafall ha lite koll på hur maten kommit till tallriken och veta vad djuren behandlats med så rekommenderar jag att läsa det finstilta!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

MB- JO!!! Det är den. Arlas också. Jag är storkonsument. Det och kaffe är min svaghet :/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

För ett rörligare 2015- 30 days of yoga i januari- gratis och varsomhelst


En av mina adepter tipsade mig om Yoga with Adriene. Enyoutubekanal med en duktig tjej som inte flummar till det. Det finns många självutnämnda yogaexperter därute som stått upponer med huvudet lite för länge och gör de flesta som aldrig prövat yoga en stor otjänst genom att skrämmas med att luras med att yoga är för viga och flummiga människor. Inget kunde vara mer fel.

Adriene erbjuder en 30-dagars yoga”kurs” helt gratis på sin youtubekanal. Jag kikade på första dagen och tycker det passar riktigt bra för dig som kanske tänker att du borde bli lite mer rörlig men inte vill ta dig till en yogastudio och betala och/eller vara bland andra människor. Du behöver ingenting. Inte ens en matta.

Jag utmanar dig att testa detta, lite varje dag i januari. Första sekvensen är 30 minuter. Lite saftigt kanske men ge det 10 minuter iallafall. Det tar några dagar att skapa en ny vana men jag lovar att du kommer må så mycket bättre av det.

Jag yogar varje dag. Mattan ligger ute på vardagsrumsgolvet och alla i familjen hålls på den, eller med den för den kan vara tak i en koja också.  Ibland yogar jag längre, men oftast lite mer än några minuter åt gången morgon och kväll. Just nu är yogan navet i min träning. För att inte min förbaskade rygg ska låsa sig måste jag jobba med andningen och jag älskar att hållas på mattan.

Testa! Jag lovar! Vore jättekul att höra ifrån någon som är kylskåpsstel och börjar jobba med sin rörlighet.

Såhär gör jag inte just nu. Sen kanske.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Anna, Linda- kul! KBK!
VIktoria- vad kul att höra! Tack! Jag ska försöka filma den igen. Den är toppen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Flera tusen rehabövningar om dagen


Ska jag göra. LOVAR!

Jag har gått runt och oroat mig och, eh googlat (ska man inte göra på skador som vi vet), känt efter och nojat. Vad fasen är det jag gjort?

Nu har jag förstått att skadan består av två delar: 1 de två gånger jag halkat så jag sträckt symfysen och 2) det ständiga lyftet av en allt tyngre bebis ur en korg på nätterna. Jag lyfter henne bra på dagarna från golv och vagn men har böjt mig snett över en korg och använt ryggen som hävstång och det har låst sig totalt i kotorna T11-12.  När de är låsta så kan det uppstå en strålande smärta i nerver ned runt sittben och fram emot just symfysen.

PHU! Phu som fasen. När jag kom till David igår i hans helt nyöppnade klinik på Dalagatan var jag lätt neurotisk. Men när jag förklarade när det gör ont (typ hela tiden av vissa rörelser) så förklarade han och jag blev otroligt lättad.

Jag har varit så rädd att jag trots allt gjort något fel, tänkt att jag överbelastat, gått fram för fort men så vet jag att det har jag ju inte!

Nu känns allt logiskt och hoppfullt! Det är rejält retat i området runt sittbenen och framåt och symfysen har fått sig en känga , jag har varit låst och belastat kroppen fel, inte när jag springer för då koncentrerar jag mig, men i vardagen slarvar jag med hållning och den låsta ryggen har fått mig att röra mig onaturligt.

Så vad händer nu? Jag får göra det som inte gör ont. Nerver tar lite tid på sig att ge sig. Symfysen är knockad och kan ta lite tid den med. Jag rör mig bättre när jag springer än när jag går så får jobba med min hållning hela dagarna, hur jag lyfter bebisen (som fyllde 6 månader igår- Hurra!) och andas. Andningsövningar. Få ned andningen i magen ordentligt.

Jag är väldigt motiverad och peppad. Och tacksam! Att det inte var värre. Att det var något ”logiskt”. Det här är min första skaderelaterade löparvila sen jag började ”springa på riktigt” för fyra år sen. Efter behandlingen igår kändes det som kroppen var helt rebootad. Fram emot kvällen började jag känna mig febrig och har känt mig så hela natten. Idag är jag öm och stel men det är en skön ömhet. Som att saker sätter sig på rätt plats.

Det är svårt att alternativträna med en liten bebis som jag inte kan ta med till gymet och tills vår simhall öppnar om en månad men jag ska göra allt jag kan. Kliva upp 05.00 och gå till gymet och stå på den där förbankade crosstrainern om det är det som krävs.

Och så kommer jag uppskatta löpningen ännu mer. Om det går!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*