Löpning i november


November är en underskattad månad att springa! Det regnar och ruskar och är kallt och igår- halt! Men det ger så mycket att ta sig ut! Speciellt om man lyckas norpa lite dagsljus!

Jag har en lite lättare period i träningen just nu men längtar ut varje dag.

Igår sprang jag hem från kursen cirka 9 kilometer med 3 stycken 1-km ökningar. Imorse joggade jag igenom piskade regn cirka 4 kilometer tillbaka.

PÅ kvällen fick jag ihop en mil med Sara och Annika och det var supermysigt att skutta fram i den gegga som är nu. Ursvik är verkligen en oas och skogen ger så mycket energi. Precis som brudarna ovan!

Det är lite segt att plocka fram jobb och plugg såhär efteråt men det hade varit ännu värre om jag inte tagit mig ut.

Imorgon är det styrka på det grymma gymet på Mornington Hotel. Torsdag löpning. Fredag och söndag löpning med ett längre hurtigt pass på söndagen.

Jag har tenta på fredag och försöker bolla jobbet, mitt egna lilla företag och så studierna samtidigt och löpningen,  mina strikta 7,5 timmars sömn varje natt ihop med 5 mål mat om dagen ger en stabil räls att köra på. Det här tåget spårar inte ur. Det rullar station för station. WOP WOP!

 

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

LCHF eller bara lite kolhydratsreducerat?


Det här med att folk äter LCHF, fast många inte gör det. Det spelar ju ingen roll egentligen men jag tycker det är så lustigt att istället för att bara försöka äta bra så säger man att man äter LCHF.

Well. Ska vi reda ut begreppen lite?

Att äta strikt LCHF är att äta mindre än 2% av energiintaget från kolhydrater. Att äta normal- 5 %. Liberal: 10 % och så finns det ”kolhydratsreducerad kost” med 20 % där jag tror många av oss är och nosar då och då men detta är inte LCHF alltså.

För en kost med 2000 kcal gör detta 10 g, 25 g, 50 g eller 100 g kolhydrater. 100 g är cirka 400 kcal av kolhydrater. 50 g alltså 200. Inte mycket!

100 g cashewnötter ger dig 25 g kolhydrater bara där. I stort sett alla grönsaker ger dig mer energiprocent från kolhydrater än från fett även om du förstås måste äta en hel massa för att komma upp i några mängder kolhydrater.

Absolut lustigast måste ju vara det här ”lchfbrödet” från CarbZone som landar på 22 e% från kolhydrater. Därtill är det förstås just det ratade glutenet som ger brödet extra protein. Det är extra tillsatt även i deras pasta vars kolhydrat e% är 16. Extra mycket gluten. Inte helt i tiden det.

De älskade chiafröna- de innehåller 29 energiprocent från kolhydrater.

Att man tar bort pasta, ris, bröd och knaprar fröknäcke, frön och nötter istället- det betyder inte att man automatiskt äter LCHF!

Men äter du mer fett- så bränner kroppen mer fett- Självklart! Av det du äter förstås. Inte bara rätt ur bilringen som många verkar tro. Äter du mer kolhydrater så bränner kroppen mer kolhydrater- också av dem som du äter. 1 g kolhydrat ger mindre än hälften av energin från 1 g fett (ungefär!) och binder med sig nästan 3 g vatten dessutom.

Vill du träna på hög intensitet så kommer du behöva kolhydrater. Processen att skapa Adenosin Tri Fosfat (ATP), som är den nukleotid som driver energiprocessen i våra celler, är så trög av fetter så ska du spurta till exempel 400-ingar fort- ja då är det kalas med lite glykogen i musklerna inför passet. Du kan absolut springa intervaller och annat på lågkolhydratkost men det kommer inte gå lika fort som med raketbränsle. Och få saker trimmar fettförbränningen som lite intervaller! Win win- och det med kolhydrater. Ja jag vet att det här är mer komplicerat än så men det tänkte jag inte gå in på nu.

Missförstå mig rätt- jag ser en enorm fördel i att rensa ut snabba raffinerade kolhydrater. Jag äter själv vid vissa tillfällen lite kolhydrater men när det ska springas lite fort- ja då ska maskinen ha raketbränsle! När den ska gå länge och långsamt- då kan den få kämpa med triglycerider (som är det fett lagras som i kroppen).

Jag ser en snäv syn i att proppa i sig massa animaliskt fett som är väldigt energikrävande att framställa.  Att det pillas ut kött och lämnas energisnål, underbar, näringsrik potatis.

Jag tycker det vore så härligt om folk orkade sätta sig in i effekten av det de äter, våga äta fritt- utan att stoppa sig i ett fack och vågade tänka på helheten när de åt. Hitta alternativ till att äta rött kött som vi vet ökar risken för tarmcancer! Om vi vill fucka cancer så är det verkligen där vi kan göra stora vinster.

Det är en djungel i mataffären. Det kanske gör det lättare att ta sig igenom när man med en enkel bokstavskombination kan navigera och säga bu eller bä till det mesta genom en antagen doktrin. Men hey vad coolt att lära sig välja ut själv ur sin egen personligt anpassade kosthållning och handla mat som kanske inte är lösningen på hälsogåtan men iallafall stöttar ett långt friskt liv?

Tråkigt det lät. Oglamoröst. Men kan nog vara ganska gott. Rätt coolt. Unikt faktiskt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- kan du ta in det?


Ganska ofta tror jag många av oss är inbokade på en herrans massa saker som inte alltid är obligatoriska. Som vi egentligen inte måste men vi känner att vi borde göra dem. Vi har lovat. Det är planerat. Och vi tänker ofta att det är bra att slutföra. Genomföra det vi sagt att vi ska göra.

Och det här ska inte handla om att slå ett slag för att avboka saker i sista minuten. Men lbland är det bättre att fly än att illa fäkta.

Jag reflekterade över detta i lördags när jag var på #Beyourbest. Jag hade kunnat köra på alla klasser men inte med fullt hjärta. Jag hade inte kunnat ta in allt. ¨Så jag valde att sitta på sidan på vissa. Fast det såg så roligt ut.

Det gäller fler saker; föreläsningar, happenings, kick-offer, fester. Man vill. Man har satt av tid i kalendern till och med men man känner inte riktigt 100% närvaro. Det är för mycket annat.

Du kanske ska stressa till ett träningspass på gymet eller tuffa intervaller. För det står på schemat. För det är planerat. Men kroppen är seg, på riktigt. Sliten. Så- kan du verkligen ta in träningspasset? Kommer det ge den effekt som det ska? Eller kanske du ska genomföra det en annan dag?

Du är bokad på en föreläsning. Som är jättespännande. Men du är helt kokt i skallen efter en tuff dag på jobbet. Hjärnan är trött. Du skulle behöva frisk luft. Så kan du verkligen ta till dig informationen?

Du har ett viktigt möte som du måste vara förberedd till och där det kommer mycket information. Men du är helt fullbokad fram till dess. Kanske måste du boka om det du ska göra innan för att kunna ta in och förbereda mötet ordentligt?

Jag tror det finns så mycket att vinna på att göra en sån här liten övning med sig själv ibland. Allt det jag ska göra denna vecka. Kommer jag kunna ta in och ta till mig det? Eller blir det bara genomfört?

20131111-104636.jpg En person som tar in.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Många bäckar små


Känner inte för att skriva om något annat än om den helt enorma katastrofen i Filippinerna. Över 10 000 har dött och än har man inte fått grepp om hur illa det är. Det är svårt att nå fram till alla områden och all hjälp som behövs är inte på plats ännu. FN ok’ade stöd från Sverige idag men just nu patrullerar tre filippinska Herkulesplan med hjälp vilket inte räcker.

Flera hjälporganisationer är på plats, Rädda Barnen, Läkare Utan gränser, Radiohjälpen har satt in en insamling.

De 10-tusentals som dog har familjer, mammor, pappor, syskon, barn. De är många hemlösa och det kommer ta år att återställa byar och samhällen och omvärldens ögon flyttas ofta snabbt vidare när nyhetsrapporteringen avtar.

Som vanligt är det många bäckar små som kan göra stor skillnad.

Ett sms hinner alla dra iväg. Rädda Barnen är som sagt på plats och här kan du skicka iväg ett sms som faktiskt med dagens teknik gör att pengar kan avsättas till insatser.

Tänk att ditt barn dör ifrån dig i en storm. Det händer inte här. E råkade se nyheterna igår och jag fick förklara att människornas hus var borta och de behövde pengar och hjälp för att kunna ordna mat. ” Vi har massa mat” tyckte E och ja, lite så metaforiskt är det ju. Vi har massor. Vi ska alltid ge. Vi ska alltid ge massor för hur mycket vi än ger har vi massor kvar.

Jag gört!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Beyourbest


Idag var det dags för premiären av Sofia och Melas event Be your best.
Enkelt upplägg med ett ös av klasser ledda av kända och duktiga instruktörer i en stor hall och alla pass utan redskap. Enkelt och effektivt!
Jag vägrade stressa imorse eftersom MiniMe helt klart behövde en lugn mysig morgon.
Kom dit vid 10 och hittade mina fina StrongdayAnnika och Madde. Hann både träna för Oscar Jöback, Sofie Mattson (brottarfys – jag och Madde hade riktigt kul!) och även Crossfit med en riktigt lång WOD. Jag tror risken med Crossfit är att det ibland kan bli lite ” fort fortare och så fort och fel och så pang kommer skadorna”. Är alltså inte alls emot träningsformen som så. Men AMRAP borde kanske heta AMCRAP. As Many Correct Rounds As Possible.
Det var en parentes!
Konferensmattan brände hål på min svanskota men annars hade jag en väldigt roligt dag! Det här eventet har verkligen potential och så glad att jag fick komma!
Tack! Och tack till min syster som passat Risiskrutti idag. Gissar att både mamma och dotter kommer somna rätt ovaggade ikväll….

20131109-164322.jpg
20131109-164337.jpg

20131109-164355.jpg
Madde granskar skeptiskt på mässan! Men vi hittade gott godis!

20131109-164441.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sockertrollet på Allt för Hälsan Mässan och Fettskolan


Jag. Var sockertrollet alltså. Man hade kunnat göra en studie i karusellblodsocker idag på mig. Det finns enormt mycket socker på den mässan. Massa godis och gottis och torkad frukt. Man kan leva i ett sockerrus i flera timmar av alla gratisprover.

Jag mötte fru Hoffer på tåget och vi tog ett varv bland alla utställare innan det var dags för ”Fettskolan” med bland annat Maj-Lis Hellenius.

KC Wahlberg som är kock inledde och jag blev positivt överraskad över hur intressant det var att lyssna! Jätteintressant- kockar som pratar hälsosam matlagning utifrån kosttrender. Han berättade att ungefär 20% av de som äter i ett större sällskap ofta har kostavvikelser.

Mycket forskning som raddades upp och kostråd man känner igen. Sen Livsmedelsverket med en trevlig och kunnig dietist men som inte kunde låta bli att ge exempel på tex lätt creme fraice, lättkorv, mjukt margarin och – tada! Ett wienerbröd som exempel på hur en vuxen man ska få i sig adekvat med fettsyror. Det är 2013 nu.

Reflektion om att bloggar är bra på att kommunicera ut kostråd och ofta ifrågasätter sjukvård och Livsmedelsverket av Mathias Lidin som arbetar med livsstilsfrågor på Karolinska. Han var bra! Han hade gärna fått fortsätta prata.

Sen var det frågestund och min kurskamrat från PNC Hanna ställde frågor om hur panelen ställde sig egentligen till det här med att steka i känsliga enkla och fleromättade fetter? Men fick inte så mycket svar där.

För övrigt tycker jag mässan var bättre än förra året! Men fortfarande mycket youghurtdragerad frukt och kläder. Finns så mycket annat som torde ta plats! Men kan verkligen rekommendera ett besök på mässan- det finns något för alla! Till och med godistroll!

Bästa dealen var nog på en av mina favoriter- bodystore.se Där behövde man bara skriva upp sig för ett nyhetsbrev så fick man 100 kr att handla för senare och en goodiebag!

Dessutom köpte jag en ”krok” som man masserar sig själv med tilll jobbet. Testade den och blev högre än på sockret.

Imorgon ska jag också till Älvsjö men då är det Be your best som fina Sofy och Mela arrangerar. Grymma brudar som verkligen har ett häftigt koncept! Personligen är jag ju inte så förtjust i att vara inomhus till dunkadunkamusik men det ska just för att jag vet att de gjort ett riktigt bra event bli väldigt kul!

Nu är det dags för tidig fredagshämtning och dans för min lilla skrutta! Ha en fin fredag!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in