Medan vi glutenstressar…


 och kanske försöker tycka om att dricka jäst svamp för många kronor litern så pågår här i Stockholm ett forum med ett betydligt större och viktigare perspektiv: Hur vi ska få maten att räcka för 9 miljarder människor utan att förbruka jordens resurser. Hur vi ska lära oss att välja mat på ett sätt som är hållbart way beyond vår maniska jakt på optimal proteinsyntes, hedonistiska smaksensationer och hummerpremiärer.

Vi som kan stoppa i oss död ko, gris och får utan att någonsin behöva varken reflektera över eller uppleva processen för att få den till den plastinbakade förpackning vi bär hem den i. Som om vi gjorde det, kanske inte skulle äta kött lika ofta. Om alls. Slakta djur är inte fredagsmys.

Anledningen till det här inlägget är att jag just nu bevakar ett forum som pågår bara några hundra meter från mig men jag inte har en plats på. Jag försökte få pressackreditering till EATForum som pågår just nu. EAT som grundats av Stordalen (Gunhild och Peter- hotellmagnaten) Foundation.

EAT samlar forskare, experter, företagare från hela världen för att diskutera och arbeta fram strategier och underlag för policys i för den minst sagt brinnande frågan om hållbarhet runt mat.

Varje år samlas de för ett forum där de samlas och arbetar med detta och det pågår alltså just nu. Av Twitter att döma så är det förstås komplext och ett bättre samarbete mellan marknadens aktörer (stora företag som Nestlé tex) och politiker behövs.

Målet är alltså att de ska hitta lösningar för att vi ska kunna tillse att de 9 miljarder vi beräknas vara om cirka 40 år här på jorden alla ska få mat. Stort!

Som The Food and Agriculture Organization (FAO) definierar det:

”…(…)  a sustainable diet as one that has low environmental impact, contributes to food security and to a healthy life for present and future generations. They highlight the need for diets and food systems that are protective and respectful of biodiversity and ecosystems, culturally acceptable, accessible, economically fair and affordable, nutritionally adequate, safe and healthy, and optimize natural and human resources. Hence, a holistic perspective on health and environmental aspects of food systems is needed in order to identify synergistic solutions and innovations that promote diets, which enhance both human and planetary health, as well as to highlight potential trade-offs. This requires more interdisciplinary knowledge on the interconnections between food and agriculture, health and nutrition, environmental sustainability, and socio-economic factors.”

Du och jag, vi som är de rikaste i världen. Vi kan göra vårt. Vi kan göra världens skillnad. Det passar så bra att både Anna-Lena och Erika också bloggar om detta idag och låt för guds skull detta inte bara bli något du läser och sen nånannaniserar det hela. Det du och jag gör påverkar andra. Det vi visar att vi gör, tar ställning för, det kan bana väg för andra.

Och du- det här med massa protein. Jag ska leta fram lite forskningslänkar på det här med proteinbehov och att det går ganska bra att tillgodose både det och järnbehovet utan köttorgier. Kommer inlägg med det- lovar!

Fem tips!

1) Släng ingen mat. Ok om den är rutten. Men ta hand om rester. Köp bara det du behöver. Ät upp det.

2) Låt köttet vara ett tillbehör någon dag i veckan om du inte kan sluta med det. Välj KRAVmärkt. Ta hjälp av Köttguiden. 

3) Välj in mer frukt och grönt. Viktigast med EKO vad gäller frukter och grönsaker med tunna skal. Och bananer förstås. Våga välja potatis. Det är bara löjligt att undvika en så vitamin och mineralrik närodlad knöl på grund av någon bokstavskosttrend. Jag vägrar ha det så. Ät pottis!

4) Fundera på vilka restauranger och snabbmatsställen du äter på. Hur produceras deras mat? Vad är det egentligen du äter?

5) Ät tacksamt. Var tacksam att du kan välja. Att du har vatten i kranen. Har råd att äta och välja och påverka. Det lilla i sig kan du göra redan nu.

 

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Björn -tack!
Lena A- tack för ditt inlägg. absolut, jag säger inte att gluten är BRA jag menar bara att i ett stort perspektiv med tanke på svält i världen och ohälsosam köttkonsumtion (mht miljöeffekterna) så är det synd om folk stressar över att få i sig lite gluten. Jag äter själv väldit lite gluten, min fästman tar en tarmsjukdom och bör också undvika det så det är inte det jag syftar på. Jag har läst massor av studier på läckande tarm och glutens effekt men att inte vara allergisk och vara en av världens rikaste och stressa över att få i sig lite då och då- det är det jag reagerar på.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen – Må bra


Ja det är en uppmaning. Må bra för sjutton. Välj att må bra. Jämt för all del även om jag faktiskt inte tror att det går. Man mår bra för att det finns något som är att må dåligt. ibland mår man fruktansvärt. Det handlar det inte om nu. Det handlar om det där slöseriet med att gå runt och inte må bra när man egentligen skulle kunna göra det. 

Det finns många anekdoter om människor som tystat ned bruset utifrån för att lyssna på rösten inifrån som talar om vad som gäller. Som gäller på riktigt. Vad som är hälsa det vill gärna företag med vinstintresse tala om.

Gissningsvis vaknar du också till en plan och en full kalender med saker man både vill och måste göra. Man kan ha tänkt att man ska träna för ett lopp, gå ned några kilo i tron att man ska tycka om sig mer då, bli starkare, springa fortare, träffa vissa personer, äta en viss sak, eller undvika något.

Men för många ligger saker i planeringen som kanske egentligen inte ska vara där just nu, eller alls. De leder kanske inte till ett välmående. Eller lycka. De bara hamnade där. Efter att ha lyssnat på andra, eller läst att man ska skaffa en strandkropp (är det en annan kropp?)Och nu skaver de planerna och tankarna mer än de masserar.

Oavsett vad dina mål i livet är så är de betydligt lättare att genomföra om du mår bra. Är glad.

Om du sk*ter i vad andra gör och påstår är bra för hälsan. Och bara känner efter, på riktigt, inåt. Vad får dig att må bra? Kan du göra mer av det?

Att må bra och vara glad är lite abstrakt. Det måste fyllas med både tillstånd, aktiviteter, personer och kanske saker. Rutiner. In med sånt som ökar välmåendet, ut med det som tar energi. Det kan också vara personer, aktiviteter, planer, saker man äter. Tankar. Och kan vara väldigt svårt men att identifiera dem är ett stort steg framåt.

Inspierad av Maria Olofsson som i maj gjorde #thingsthatmakemehappy i 31 dagar ska jag för egen del passa på att göra det i juni. Lista 30 saker som får mig att må bra. De kanske inte får just dig att må toppen, men kanske inspirerar att tänka på egna saker. Det behöver inte vara 30, det kan vara fler och färre.

På insta heter jag ansofisticated. Det är inte de mest estetiska bilderna, men ofiltrerat från ett oglamoröst men helt underbart (tycker jag) vardagsliv.

Häng på!

Tacksam #Workoutare


Vi sitter i bilen hem och mitt batteri till datorn är nästan slut. Jag- känner mig tvärtom. Lite för pigg faktiskt för det här WorkoutÅre hann jag inte gå på så många pass. Vi hade barnen med och det bara gick inte att med gott samvete vara borta så mycket.

Och det var SYND för herregud vilken lineup- det var SÅ BRA. Alla instruktörer är SÅ BRA. Eventet är SÅ JÄKLA BRA.

Det går ändå inte att beskriva i ord. WorkoutÅre måste upplevas. Ni får chansen i höst. Jag är bara så enormt tacksam att jag får vara med, att jag får förmedla min löpglädje, hjälpa hitta sitt löpsteg, känna #vavavoom. Att jag får träffa fantastiska deltagare som ger så mycket energi och aldrig surar.

Idag skulle vi kört vår topptur upp på Skutan men molnen hängde i bergets knäveck och med dimma och stark vind går vi inte upp.

Vi tog Totthummeln istället och betade av all typ av terräng Åre kan bjuda på: obanat, snö, lera, stig, vertikal skog och rötter. Uppe på toppen blåste det småspik men ingen gnällde och när vi hade tid över så ville alla med på en stigning till- alltså jag får gåshud av sånt! Underbara ni!

Tack ni som var med på toppturen, löpteknik och löpstyrka och trailteknik! Ni är varmt välkomna att maila om ni ville ha övningarna med er i skrift.

Tack som alltid till Marianne, Thomas och Therese som varje år lyckas göra årets bästa event bättre och bättre. Alla funktionärer är änglar och kärleken till eventet känns rakt igenom. Magiskt!

Tack Niklas som fick ta barnen nästan hela helgen medan jag jobbade.

Tack alla jag får träffa när jag är häruppe! Mys. Ingen nämnd ingen glömd.

Vi ses snart igen! Vavavoom!

Hann vara med på halva Soma Moves med MAGISKA Linus och Cecilia. Älskar Soma! Älskart!

Så tacksam jag får träna och jobba i Falkekläder- jag har varit torr och eller varm hela helgen trots reng och blåst. Kompressionstightsen på bilden är supersköna för trötta ben och löpar”koftan” otroligt följsam.

Fick också träffa Marcus Torgeby och hann kika in på en del av hans pass om rörlighet. Då sken solen minsann!

Och tack Magnus- ibland blir det lite roligt när vi ändrar oss mitt i ett pass men alltid lika bra. Vi har gjort så många fina löpturer ihop, har alltid kul, massor att bolla och prata om- tack!

Snöpuls inför WorkoutÅre


Ja så skulle man kunna sammanfatta min och Magnus rektur upp på skutan igår. Vi fuskade och tog bilen till Fjällgården och började sen knata uppför. Det var ett tag sen vi sågs så vi hade massor att prata om. Solen strålade.

Jag är för femte gången tror jag en så lyckligt lottad instruktör på WorkoutÅre och för fjärde året är det en topptur på söndagens förmiddag. Jag och Magnus har genomfört två Skutantoppturer ihop, förra året var det för dåligt väder men de hade lika kul för det. Jag var nästan i 9e månaden då så njöt av spa och föreläsningar istället.

I år har jag även två löpteknikklasser. Det ska bli fantastiskt roligt!

Det är sjukt mycket snö kvar. Sjukt mycket. Vi vek av på sommarleden vid bergsstationen av Fjällgårdens nya lift..fjällgårdsexpressen eller något heter den och pulsade nästan direkt. Ibland höll det. Ibland gick vi igenom. Det var fantastiskt vackert, men uj så kallt om tårna! Som tur var är Matthew på Falke häruppe och ska fixa ett par yllestrumpor till mig för det tog jag inte med.

Med någon 100de stigmeter kvar var det ett rejält kallt vinterlandskap. Men nästan vindstilla.

För andra gången mötte vi på förvånade skidåkare på toppen som undrade var våra skidor var.

Utförslöpningen blev inte riktigt som vi tänkt. Man brakade igenom snön rätt bra så vi fick ta det lugnt på skrå först men sen tog vi transportvägar.

Det blev en riktigt fin och solig tur och jag ser så fram emot söndagen, och hela helgen för den delen!

En springande människa


För mig är det stor skillnad på att träna och på att röra på sig. Ibland tränar jag när jag springer men oftast är jag bara ute och rör på mig för att må bra. Jag har ett stillasittande jobb och jag älskar att vara i naturen och löpningen är ett enkelt och smidigt sätt att rensa skallen och få uppleva just naturen- och massor av endorfiner!

Jag har funderat mycket på mitt förhållningssätt till löpning den senaste tiden. Både utifrån min egen löpning, men även som löpcoach. Vad vill jag förmedla? Vad är min nisch?

Jag gillar inte att komma med ursäkter för att saker inte blir som man tänkt. Men ibland händer det saker på vägen och man lär sig saker som gör att man omprioriterar.

Jag hade nog tänkt träna betydligt mer än jag har den här våren. Flera gånger har jag haft idéer om ganska strukturerade pass i huvudet men benen har styrts mot skogen och jag har bara tassat runt och myst.  Jag har på grund av annat inte orkat lägga den energin och dessutom tog det ett tag innan mina nervinklämningar tillät att jag sprang på. När jag väl nu är fysiskt redo att satsa på är det mentala på en helt annan plats. Jag tror, långsiktigt, på en mycket bättre plats.

Jag har börjat tänka på mig själv som en springande människa och ser fram emot att ta den approachen längre och djupare in i vardagen. Springa mer helt enkelt. Inte snabbare kanske. Men låta löpningen bli ett tillstånd som är betydligt lättare att glida in i än det abrupta fyrkantiga i planerade träningspass. Springa lite hit, springa lite dit. Springa och ta möten med folk som kan hantera träningskläder. Och som jag skrivit tidigare- springa till och från jobbet.

Ja, jag vill utmana mig själv med mätbara mål inom både ultra och kanske försöka springa ett maraton lite fort, men när jag tänker på terränglopp så tänker jag nästan enkom på upplevelsen, fantastiska vyer och mycket lite på skenande mjölksyra.

Rent coachmässigt så har jag börjat bli bättre på att ta referenser på grupper och personer jag coachat och det har för det första varit en rejäl ego-boost men jag har också tänkt till framgent på vad jag vill ha som fokus i mitt coachande.

Jag tror defintivt vi är born to run. Men vi måste bli re-born för vår vardag stödjer för de flesta inte en löpande kropp.Och det är en djungel med både råd och skor därute som kan bli rörig att förhålla sig till.

Jag älskar och brinner för löpningens enkelhet, möjligheten till naturupplevelser, och att hjälpa folk våga sig utanför asfalt och längre. Jag har inte riktat in mig på att hjälpa folk klippa milen på under 40. Jag riktar in mig på terräng och längre distanser.

Jag blir bättre på att coacha det jag själv utför- förstås! Lika viktigt är att stötta de hälsosamma valen, där löpning ibland är hälsa, och ibland är det motsatta.

Rörelseglädje, naturupplevelse, känna sig stark, enkelthet. Sånt. Massor av sånt redan i helgen!

Visar IMG_7545.JPG

Här kom jag på att jag glömt låsa bilen nere vid Fjällgården (Åre). Nej, jag sprang inte ned och låste den.

Saker jag ska göra i juni


Maj. Var tog den månaden vägen? Swosch sa det bara. Jag har tampats med allergi, inte tränat som jag tänkt, det har hänt saker och det är mycket oklarheter på jobbfronten för mig så fokus har liksom varit på annat. Jag och bästmannen har båda jobbat halvtid så pusslat med barnvakter för bebisen och jag avskyr ju stress så har skalat bort och backat från massa saker. Och haft det väldigt bra helt enkelt.

I juni är det bara jag som jobbar, har inte så mycket att göra på jobbet (även om jag jobbar så att jag drar igång saker men det kommer jag inte göra så mycket i juni).

N är hemma och jag ser fram emot en väldigt rolig månad med luft i kalendern! Det är Tjejmarathon 14 juni och då reser jag bort från Lillspark för första gången i två nätter och kombinerar det med Foo Fighters konsert i Gbg. LÄNGTAR!

Jag ska ta tag i min träning igen. Jag har en bra grundnivå nu, är stark i kroppen men har förhållandevis värdelös ”maxfart”. Min bekväma fart och min snabba fart ligger väldigt nära varandra.

Jag har fått erbjudandet av Aktivitus att göra tester hos dem och ser verkligen fram emot det. Testa syreupptag, laktat, fettprocent och annat skojs. Rapport kommer förstås på det !

Jag ska göra iordning min räcercykel. Och cykla. På Ekerö. Tyvärr kan jag inte laga punka så bra att N är pappaledig och kan rycka ut och hämta cykeln (jag låser den och springer till jobbet) om den punkar sig.

Jag ska också simma öppet vatten. Jag har inte gjort det på två år och kan räkna antalet gånger jag simmat ”OW” på två händers fingrar men jag är så sugen på att testa en swimruntävling och då är det nog bra att ha simmat iallafall en gång.

Mitt SLkort går ut den 3e juni och jag tänkte transportlöpa till och från jobbet varje dag. Bold statement! Det kommer nog inte gå precis varje dag men jag ska försöka.  Jag kommer få ta lite sociala träffar i träningskläder och hoppas det är ok. Det är 6,5 km närmaste vägen enkel väg. Det går att varirera till tusen: springa via Pampas, springa via Hagaparken och så vidare. Det kommer ett inlägg på transportlöpning snart- lovar!

Jag ska äta mycket jordgubbar- mycket mer än förra sommaren då jag ammade. Mycket ägg också.

Jag kommer leda ett rörlighetspass och föreläsa om kost för prestation på Workout Åre Outdoor i Stockholm. Kom dit vetja! Det kommer bli en toppendag.

Och så ska jag springa preimärultrasträckan på Stockholm Trail som en del av CrossNaturelaget. Det här hade jag ju tänkt träna ordentligt för först men det får bli ett rejält tufft långpass helt enkelt. Jag kommer inte hinna igång så ordentligt inför det.

Dessutom göra massa roliga saker med barnen, men der handlar ju inte den här bloggen om.

Men nu är nu och vi är på väg till Åre för Workout Åre där jag har med familjen för första gången. Det blir lite annorlunda vistelse den här gången med mer rutschkana och kryp på golvet. Jag leder tre pass och imorgon ska jag och Magnus reka toppturen på Skutan. Yes- vantar och mössa är med!

Vad ser du fram emot just nu?

Sist vi var i Åre. Båda tjejerna har växt så mycket sen dess. Den resan är den häftigaste av dem alla!