Blogg

Mitt favoritpass


Runners World  kommer köra en serie med tips på löppass på hemsidan. Lilla jag som stollar runt i skogen fick börja!

Mitt favoritpass hittar du här. Och det har blivit massor av det. Idag skulle jag till exempel ha sprungit ganska hårt tänkte jag. Meeeeen jag sprang kors-o-tvärs i skogen istället.

Det blir mycket hälsa, glädje, endorfiner av min löpning just nu. En del träning också men inte direkt så målinriktat som jag hade tänkt. Annat viktigare, bra prioriterat. Nöjd!

Tummen upp för ohämmat ostylade selfies i Ursvik!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

C- tack! Vad fint av dig. Jag menade inte att förminska min eller någon annans insats- jag tycker det är en fantastisk prestation att låta sig själv ”bara springa runt” men tänkte i jämförelse med de jag gissar kommer tipsa om pass så ser det kanske mest ut som jag lallar i skogen- vilket jag älskar, är stolt över och kommer fortsätta göra både långt och kort.
så TACK! Bra poäng!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – glutenfritt smuligt ultrakäk eller gofika


Jag hade som tur var med mig riktigt gott fika när jag var ute i skogen hela lördagen.

Min faster hade bakat Pitekaka. Herregud så god den är!

Smulig. Men god! Och den är glutenfri så passar fler än vanliga kakor. Jag kommer defintivt att baka den.

Här är receptet på riktigt. Jag kommer nog skruva det lite sen och då får jag skriva om det igen. Och här är det glutenfria receptet som jag skulle länkat till!

 Susanne Jonsson

Bild: Från Gokväll


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

M- tack för heads up! Länkade till rätt kaka nu 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Föreläsning i Stockholm: Kost för prestation


Flera har efterfrågat mer om ämnet ovan. Vad äta? När? Varför?

På Stoclhkolm Outdoor kommer jag föreläsa lördag och söndag om detta! Det är samma program båda dagarna så bara att välja vilken dag som passar dig bäst. Dessutom kan du träna rörlighet och balans för löpare och cyklister med mig då.

Och det är bra två små delar av ett fantastiskt upplägg du kan ta del av om du anmäler dig till Workout Åre Stockholm!

Läs mer här!

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Till dig som stör dig på andra som faktiskt inte gör något mot dig:


Det kommer ett inlägg som hör ihop med det här men idag fokuserar jag på mycket viktigare saker!

My choice is what I choose to do
And if I’m causing no harm
It shouldn’t bother you
Your choice is who you choose to be
And if your causin’ no harm
Then you’re alright with me

If you don’t like my fire
Then don’t come around
’Cause I’m gonna burn one down
Yes I’m gonna burn one down

Ben Harper- Burn one down

Chilla!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för långa lopp i terräng


Asfalt är asfalt. Terräng kan vara allt möjligt. Mjuka skogsstigar eller klippor. Branta backar eller kalhyggen. Det går inte att generalisera. Lidingöloppet kallas terräng. Axa Fjällmarathon är också terräng men det är inte mycket likt dem emellan.

Terränglöpning, eller traillöpning som det ofta kallas, ställer helt andra krav på kroppen än asfaltslöpning. Det kan på många sätt vara betydligt mer skonsamt men utan förberedelse kan det stöka till det för bland annat ovana fotleder.

Jag märkte i helgen att jag tappat mycket av min terrängvana. Eller mer kanske tappat vanan att springa kuperat. Man blir helt enkelt bra på det man tränar. Jag har mest sprungit på snällt underlag, ganska flackt både under graviditet och efteråt.

Mitt första lopp blir ju Stockholm Trails ultravariant på 46 kilometer. Det blir ett långpass med guldkant i träningen för längre distanser. Vill du provspringa banan så gör de det med jämna mellanrum, nästa gång 11e maj. Som jag skrivit tidigare så finns det kortare distanser. Läs mer här.

Ska man springa Stockholm Trail eller ett terränglopp i år kommer här lite tips:

1) Kolla upp vad det ”värsta” underlaget på loppet är och förbered dig på det. Träna på att springa i sån terräng. Forcera klippblock? Lera? Rotiga stigar? Train like you race så blir det inte en överraskning på loppet.

2) Välj rätt sko. På till exempel hala spänger kan en lätt sliten gummisula bli väldigt hal. Här behövs kanske dubbar eller en riktigt ruggad sula. Eller en väldigt tassande löpstil.

3) Intervaller i trixig terräng kanske låter som ett recept på en stukad fot men att lägga in sekvenser av riktigt brötig rakt-ut-blåbärsriset-löpning under ett pass är ett bra sätt att styrketräna upp både fotleder och bål. I svår terräng blir tekniken lätt lite mer sittande, du kan låta armarna komma ut lite åt sidorna för balans och fokusera på att andas ordentligt! Två steg är  bättre än ett i de flesta fall- tassa snyggt!

4) Glöm  inte utförslöporna! Det är lätt att bara träna uppförs men det är utförslöporna som ofta gör att benen tar stryk. Lägg vilan vid foten av backen då och då och träna på att ”stå på” utförs men gör det försiktigt för all del!

5) Skydda dig! Både mot solen och fästingar- kolla kroppen noga när du kommer hem efter ett pass i terrängen!

6) Säkerheten framför allt: Se till att du både syns hörs och kan nås!

My kind of trail: Blanktjärnsrundan vid Vålådalen.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Hinna känna


Vi gör och gör och gör. Betar av listor. Bockar av to-dos. Avverkar. Genomför. Klarar av.

Äter. Matar. Kramas. Säger hej. Lämnar. Skriver. Springer. Lyfter. Nattar. Gungar. Ser. Trycker ”gilla”.

Även om vi minns att vi gjort det så kan det lätt bli att vi bara just..gjort det.  Gjort massa saker. Men inte upplevt den. Jag vill inte förespråka att försöka vara mentalt närvarande när du handlar mjölk men vid andra tillfällen är det så viktigt, en sån möjlighet att vara där.

Hinna känna. Hinna få med en till dimension i något vi gör. Hinna uppleva lite mer.

Inte svårt alls. Bara vara där och då där du är. Hinna känna smaker. Hinna känna ett skratt. Hinna känna kärlek.

 


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ja visst är det! Vassego och tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*