Rapport om en av mina duktiga adepter


ÄNTLIGEN! Ska jag berätta för er om Ingrid! Här har ni:

* beslutsamhet

* envishet

* glädje

* hälsa

I ett!

Ingrid och jag fick kontakt förra hösten då hon ville springa Tjejmarathon men kände att utmaningen var rätt tuff- eftersom hon inte sprungit mycket alls just då. Vi började från scratch nästan men 29 juni fullföljde Ingrid Tjejmarathon på utmanande 53 kilometer- över stock och sten, strand och klippor!

Efter sommaren har vi börjat en resa mot en lättare, friskare, snabbare, starkare, uthålligare och mer balanserad Ingrid! Och vilken resa!

När vi började vägde Ingrid 85 kilo. Idag är Ingrid 1 kilo från sitt viktmål på 75 kilo. Hon är snabbare, starkare, gladare i livet och dessutom fri från knäproblemen hon hade innan.


Hur jag jobbar som coach

Ingrid ska ha roligt! Det ska kännas ”yes!” efter ett träningspass. Träningen och kosten måste funka i livet och livet går i grunden före, men ibland får man bita ihop! Förändringar ska vara motiverade med ett ”varför”. Vi firar framstegen och att unna sig behöver inte bara vara choklad och sötsaker utan att njuta av att vakna piggare, starkare och gladare!
Träningen
Ingrid hade lite problem med ett knä och vi har jobbat med rörlighet, (bröstrygg och höfter) och styrka förutom löpningen och nu är problemen borta. Det ska vara balans mellan uthållighet, intensitet, styrka och rörlighet- alla bitar ska hänga med i träningen! Hon pendlar så vi pusslar in träningen runt dagis och bussar och det bästa jag vet är när det blir spontana styrkepass i form av att hon flyttar en vedhög eller river något på gården. Vissa pass är viktigare än andra så hinner hon inte allt en vecka så prioriterar vi om passen tillsammans.
Kosten
När man äter för viktminskning finns det en risk att immunförsvaret försämras lite. Även att det blir för mycket tråkig mat och en känsla av att man inte kan och får äta gott. Vi har fokuserat på god, nyttig, ren och näringsrik mat för att Ingrid ska vara frisk och kunna äta sig mätt. Det har fungerat jättebra och hon har kommit på egna knep och smarta lösningar och självklart påverkar hennes förbättrade matvanor hela familjen!
Jag blir väldigt inspirerad av att jobba med Ingrid och ser fram emot att ta oss an vintern och 2014 med nya utmaningar!
Idag var Ingrid med på Östnytt i ett inslag om Gotland Grand National som i år är ett riktigt geggigt löparlopp.
Här  ser du inslaget. Kolla gärna vad Ingrid har för skor.. :).

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det finns inget dåligt väder..


Jag kan bli så fundersam över hur väderstyrda folk kan vara. Just nu rasar en storm/orkan i södra Sverige och det finns reella påtagliga anledningar att hålla sig inomhus för dem som bor i drabbade områden.

I Stockholm ösregnar det. C’est tout liksom. Inget mer. Och det var rätt tomt på löpare när jag sprang hem idag. Inte en normal måndag. Jag kollar nästan aldrig vädret. Ok- om jag tror att det ska bli väldigt kallt eller varmt så styr jag förstås kläderna efter det men att banga en löprunda för att det regnar? Snöar? Blåser? Haglar? Kom igen!

Vi har alla kläder att ta på oss när vi går ut. När vi kommer hem. Varmt vatten och framför allt- någonstans att gå in efteråt- så vad är problemet?

Om vi ska undvika att springa för att det är dåligt väder- ja då blir det sällan av här i Svedala.

Att springa i regn kanske inte alla måste tycka är ”härligt och uppfriskande” som många av oss frälsta hävdar men att banga ett pass för att man blir blöt- varför när man så lätt i vår rika del av världen kan bli både torr och varm fort?

Idag insåg jag inte att det regnade förrän jag klev utanför jobbet. En riktigt lång dag som rann av mig precis som regnet. Det stänkte. Det klafsade. Det rann i ögonen. Det var ju helt fantastiskt!

Varmt och skönt att komma in! Ett bra kuperat pass med 3 lätta kilometer, 2 kilometer med fartökningar och 5 i distansfart.

Imorgon springer jag sedvanligt tillbaka till jobbet och det ska ösregna och Maria hörde av sig för att bekräfta att vi inte skulle banga. Nejförtusan!

Brukar du banga träning på grund av dåligt väder?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen Fem goda vanor denna vecka


1) Välkomna ljuset. Vadå? undrar ni. Jo men det är lite ljusare på morgonen ett tag till. Använd det. Ut och rör på dig innan jobbet/skolan. Kanske till jobbet? Passa på. Det är snart mörkt på morgonen igen!

2) Drick flera koppar (ekologiskt!) grönt té. Det påstås i flera studier minska risken för cancer, hjälpa vid viktminskning och i Kina har det använts som medicin i flera tusen år.

3) Testa att lägga dig klockan 22.00 några dagar. Se om det blir kaos dagen efter när du bara bryter och säger att ”resten gör jag imorgon”. Våga testa!

4) Dra ned på köttet! Bara gört! Finns bara fördelar med detta: Minskad risk för hjärt- kärlsjukdommar, bättre för miljön, bättre för ekonomin, minskad risk för cancer och har du inte koll på var köttet kommer ifrån så skickar ett minskat köttintag från icke KRAV-märkta källor också ett budskap om att det här vill vi konsumenter inte ha!

5) Rör på dig varje timme. Res på dig. Skaka om. Sträck lite. Gå en sväng. Mossa växer inte på rullande stenar!

Jag tänkte ha en toppenvecka! Hoppas du också ska det!

Ja självklart är det Sara som tagit den fina bilden på ett av vinteräpplena på landet! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kort långpass och långt kortpass


Det här med att träna för coach. Som man vet att han vet att jag vet att han vet vad målet är så jag vet att jag kan bara göra som det står i programmet- men göra lite som jag vill också :).

Igår stod det ” easy long run- cap it at 2 hrs”. Ja två timmar löpning var det faktiskt ett tag sen jag sprang. Sisådär 5 veckor sen exakt.

Stack iväg efter piratbarnkonsert i Berwaldhallen- kan VARMT rekommendera- Sveriges Radios Symfoniorkester passar både vuxna och engagerade barn!

Sådär lördagseftermiddagstrött. Men vet att det släpper när man sticker ut. Sprang lite på måfå genom tråkig stockholmsförort men med destination min bästis och guddotter så väldigt motiverande! 13 kilometer dit som gick trögt i allt mellan 5:40-6.00 fart. Men väl där drack jag lite saft, tog en paus på 15 minuter och sen var jag riktigt pigg men försökte inte rusa iväg men lätt och ledigt hem på 5:20 sista sju kilometerna. Prick 20 km och kändes så mycket bättre än innan jag stack ut!

Idag var det bara en lätt jogg på schemat eftersom jag kör intervaller imorgon. ”Lätt jogg” kan tolkas lite hur som helst. Jag och N älskar ju att leka amatörorienterare i Ursviksskogen och vi har massa kontroller kvar att ta! Så iväg sprang vi och det var massa fel på kartan idag igen men plockade ganska raskt iallafall fem kontroller innan vi sprang hem och åt morötter åt naturgodis. Men sen fisksoppa. Vi var ute i säkert 90 minuter och tog oss kanske 9 kilometer. Så kan det gå!

Löpningen är som ett andningshål. Ta den klassika timmen. Man andas flera tusen andetag, tar kanske 10 000 steg och kommer tillbaka till samma plats där man började- hemma, men har liksom skakat av sig något, och hämtat något. Ibland lugn, ibland eufori. Kanske en insikt. Kanske lite tröttare i benen men starkare i tanken. Rikare hur som.

20131027-203351.jpg
20131027-203409.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett GENIALISKT inlägg


nej inte av mig! Men av min coach!

När jag vill förklara vad det är för ”träningsfilosofi” jag själv coachar enligt, tränar efter och tror på så sammanfattas det rätt bra i det här långa inlägget.

”Pulsträning är inte lösningen på allt. Det är ett verktyg. Bygger du ett hus använder du inte bara hammaren”.

Och allt handlar hela tiden om att ”listen to your body”. Och man lär sig sin kropp. Men ibland är det som att kroppen pratar ett annat spåk. Pratar men man förstår inte. Så man lär sig sitt eget språk och tills man gör det kan det gå lite snett ibland!. Man lär sig vad olika saker betyder. När smärta betyder stanna. När smärta är lite bekvämlighet som gnäller.

Läs! Mycket bra inlägg!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kort effektivt intervallpass utan klocka


20131026-130752.jpg

Vi har en timmes lunch på kursen och igår längtade jag ut i höstsolen!
Hinna 10 km med dusch och inhandling av mat skulle inte gå så reviderade passet till 7 km.
Har Strava i telefonen så startade den men ingen klocka på armen att kolla intervalltider på.
3 km uppvärmning i ganska rask fart 5-4:30 fart. Sen 10 x 30 sekunder ”strides”- kontrollerade fartökningar med en minuts vila emellan.
Eftersom jag tar runt 180 steg per minut så räknade jag 90 steg snabbt, 180 långsamt. Hittade en slinga runt en liten sjö som jag tog tre varv. Sen joggade jag långsamt tillbaka.
7 km i 5:00 snittfart. Och det som inte syns på datan är den helt enorma löpglädje jag kände. Helt euforisk när fötterna smattrade, armarna pendlade starkt och löven lyste! Så! ska ett intervallpass kännas!
Idag blir det ett kort långpass i mörkret.

20131026-130607.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in