Sweet for my sweets eller don efter person


Man ska inte konstra till det så mycket. Ska man springa ett långt lopp- springt långt! Ska man springa kort och fort- spring kort och fort.

Sen kan man fixa och trixa och greja men oftast har vi motionärer inte så mycket tid så att fokusera på att göra det man verkligen behöver torde vara i fokus!
En studie på längdskidåkare ger också vatten på den kvarn som talar för att vi som pysslar med uthållighetsidrott förstås har mest att hämta i form av syreupptagsförbättring från längre intervaller (5-10 minuter) snarare än korta.
Jag vill inte heller konstla till det: mina lopp går i terräng, är kuperade och jobbiga så då försöker jag träna så. Idag blev det 20 km med Extremespåret i Ursvik. Träningsvärken från backintervallerna i måndags kom som ett brev på posten samtidigt och det var tungt och slitigt. Men underbart!

20130724-150811.jpg
20130724-150820.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Backträning och tekniktips


Alla vägar bär kanske till Rom men de går inte via Hammarbybacken.

Herregud vad dåligt jag hittar i Stockholm och på söder är jag verkligen helt lost! Av någon anledning trodde jag att Hammarbybacken låg på samma ö som typ Götgatan och blev förvånad när jag snabbt scannade av en karta på mobilen. Vafalls?

Jag cyklade lite på måfå och det tog sin lilla tid men så siktade jag Globen och fick tag i en bro att cykla över och kunde leta mig fram.

Solen strålade och det var flera andra löpare, turister och strosare som hölls i backen.

Jag var uppvärmd efter allt cyklande så bytte om till löparskor och satte igång. Tanken var att köra fem vändor men man är ju lika trött efter två som efter fyra osv så jag körde sju vändor vilket ger totalt cirka 480 stigmeter. Det är inte ens  en tredjedel av vad Axa Fjällmarathon bjuder på men mer stigmeter än jag betat av på länge.

Flera IF Linnealöpare anslöt också och det var kul att det var så mycket folk i backen en solig kväll! Alltid kul att springa terräng!

På Fitness-Lifestyles hemsida delar jag med mig av mina tips för att springa trail från när jag var i Åre. Jag älskar den sträckan som jag springer och det syns inte hur brant upp och ned det är! Se här.

Här kan du även få några backtips. Undrar hur många gånger jag säger ”de arbetande musklerna” i videon?

Lycka till med sommarlöpningen!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träning med nyckelpass och lite jobb


Träningen just nu alltså. Frekvens och glädje är ledorden men inte så mycket kvalitet och intensitet. Gott så förvisso.

Förra veckan sprang jag lite hipp som happ varje dag. 4 km runt Apelviken på måndagen, morgonjogg ungefär samma distans tisdag morgon. Sightseeingpass i Varberg tisdag kväll. Crossfitträning på Krillan (Kristinebergs IP) på onsdag kväll med några kilometer löp och lite cykel. Söndag, måndag, tisdag blev det flera timmars paddling på surfbräda som känns i hela ryggen.

Torsdag blev det 5 km jogg och klippskutt med N i Öregrund. Fredag cirka 6 km morgonjogg, 2 timmar kajakpaddling (bra ryggträning!). Lördag intervaller i terräng och söndag 9 km morgonjogg.

Den träningen är ju hälsosam, social och fin på alla sätt men fyller inte riktigt syftet att förbereda sig för att springa en fjällmara och ett 16-mils lopp.

Så den här veckan tänkte jag vara lite mer jobbig mot mig själv. Jag ska faktiskt just jobba några timmar- jag har en lång semester så nu efter ungefär hälften jobbar jag en halv vecka bara för att vara lite i fas och lite förberedd inför allt som händer när jag kommer tillbaka. Jag behöver inte ens åka in på kontoret utan sitta vid datorn någonstans där jag blir inspirerad så i eftermiddag kommer jag sätta mig på ett café någonstans i Gamla Stan. Nytta med nöje ni vet.

Dessutom tänkte jag planera in några riktigt jobbiga träningspass som förhoppningsvis ska få mig lite i bättre form:

Backintervaller i Hammarbybacken: Ikväll. Cykel dit och hem. Fem stycken.

Ursvikextremen: Kuperat otyg. Riktigt jobbigt. Blir cirka 20 väldigt kuperade kilometrar dörr till dörr från min lilla lya.

Ultralångpass: I Värmland. Har en liten ide om en liten runda jag vill springa där. Eller ja- liten och liten- ungefär 6 mil är den faktiskt.

Jag ser faktiskt riktigt fram emot det. Än så länge.20130722-105712.jpg

Alternativ träning? Nej att ha roligt och bli lite stark samtidigt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Älskade morgon


20130721-153122.jpg

Vi är i Öregrund några fina, roliga blåsiga dagar hos goda vänner till N.
Först tältade vi och sen har vi bott på loftet i ett gammalt 1700-tals hus. vi har paddlat kajak, sprungit, fikat, ätit glass. Fikat lite mer och sovit gott!
Igår var det fest och det är inte ofta för min del. Jag varken kan eller vill dricka mycket alkohol och trötta som två barn blir både jag och N vid tiosnåret. Två glas mousserande räckte väl för mig.
Igår blev det både sent och blött för flera med efterföljande skallebang och uppstigning vid lunch. Helt ok men jag är alldeles för girig för att låta det bli så.
Jag vill ha kul både på kvällen och på morgonen.
Det är inga problem att vara med på kalasandet fram till elvatiden, hinna äta god middag, umgås och sen sova hela 8 timmar och vakna utvilad nästa morgon. Präktigt? Ja då får det vara det.
Imorse smög så jag och N upp och försökte tyst göra lite kaffe bland spåren av festen. Stack ut på en underbar 9 kilometers
terränglöptur före frukost. Rotiga stigar och havsnära klipplöpning.
Underbart!
Nu har jag kramat om finaste födelsedagsbarnet S för att åka till Uppsala för att träffa en kompis. Pigg och glad- det är värt så mycket!
Nästa vecka ska jag försöka strukturera upp träningen lite…

20130721-153114.jpg
20130721-153138.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Go with all your heart


20130720-171639.jpg

Intervalldags imorse. Inte sugen. Men N springer 5000 m för svenska transplanterade landslaget om en vecka. Ut med oss!
Och jag tog till ett av alla mina mantran: Gör det med hela hjärtat.
För om du ändå ska göra något, gör det ordentligt. Var där. Du kan ändå inte göra något annat samtidigt. Ska du springa: gör det med hela hjärtat. Upplev hela passet istället för att halvfokusera. Känn pulsen, mjölksyran, backen, underlaget. Känn att det är jobbigt. Var där. Verkligen där. i ögonblicket.
Så försökte jag göra idag. Stänga av allt annat. Fokusera på min ( och Ns uppgift eftersom jag coachar honom lite). Låta smärtan komma. Känna hur det tog emot. Hur det släppte. Hur det var apjobbigt.
Vi sprang 1 km till ett kuperat elljusspår här i Öregrund med en 1,5 km slinga. N bestämde jag skulle köra:
3 varv med 500 m snabbare än 5 km fart, 500 precis under, 500 över igen.
Sen avsluta sista varvet med full fräs 1,5 km. Det kändes :).
Själv körde jag 4 x 1,5 km över tröskelfart med 2 min vila. Kräkfärdig. Men väldigt närvarande.
Stor långfrukost med vänner, besök på Edblads och konditori på det! Öregrund är mysigt och vackert!

20130720-171634.jpg
Pojkvännens jeans på!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spenatsoppa och pizza


20130719-185739.jpg

Jag tycker man ska ta hand om sin kropp. Jag är ett stort fan av vegetarisk kost med inslag av fet fisk och ägg. Ren mat. Lite tillsatser.
Men ingen absolutist.
Utesluter inget absolut. Helt. Bara fokuserar på att välja in bra grejer. Enkla saker.
Gärna spenatsoppa.
Idag åt jag och N rågmackor med avokado, ägg, tomat till lunch.
Till middag blev det en stor god pizza efter både terränglöpning, två timmar paddel och marsch med tung packning. Inte glutenfritt, inte nyttigt, inte näringsrikt. BARA för att det var gott.
Nu slappar jag med fredagsDN i solen. Vi kanske springer intervallerna senare.
Balans. Balans. Trevlig helg.

20130719-185648.jpg
20130719-185656.jpg
20130719-185704.jpg
20130719-185726.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in