Topptur till 1420 möh och himlen! #WorkoutÅre


20130526-182633.jpg

TACK! Alla som var med och till WorkoutÅre gänget som gör detta möjligt! Jag är så otroligt imponerad av hur årets event arrangerats trots de utmaningar som varit och är. Fuck cancer. Leve träningsglädje och djeflaranamma. Sol och lera. Stigmeter och sten. Tack Magnus för bra teamwork i helgen. Tack Hans och Sofy som hjälpte uppför och nedför. Jag sätter 200 kr till insamlingen i ert namn idag. Tack alla deltagare som gett så mycket inspiration och glädje under helgen. Tack mamma som hjälpt med Risiskrutti i veckan. Tack till mina ben som levererat mig upp och ned för backarna fem hela dagar i rad och som var som piggast idag!
Tack Jämtland. Ses om två månader igen!

20130526-181734.jpg
god morgon!

20130526-181802.jpg
SVT filmcrew blev efter tips från mig kittade i inov-8 Xtalon 212

20130526-181909.jpg
Redo framför 54 taggade deltagare

20130526-181950.jpg

20130526-182001.jpg
Uppför uppför!

20130526-182120.jpg

20130526-182153.jpg
Fitness & Lifestyles Anna-Lena bara flög uppför med lite djungelvrål

20130526-182454.jpg
20130526-182539.jpg
20130526-182624.jpg
20130526-182711.jpg
20130526-182744.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

I love it. I live it. #traillöpning # Workout Åre


20130525-225623.jpg

När man har för roligt då är man inte på jobbet. Då är man på semester med lite ansvar.

Idag ringde klockan tidigt för att äta frukost och planera dagens pass med Magnus klockan 07.00. Därefter lät jag min höjdmetertrötta kropp vakna med Blossoms fantastiska yoga.

Sen var det dags för vårt första pass för dagen: Terrängteknik. 60 minuter. Det är svårt att hinna mycket på den tiden då det tar sin lilla tid att ta sig upp till bra terräng men vi fick till det riktigt bra. Från att flåsa i uppförsbackar till att dansa utför med breda leenden! En härligt fullbokad klass med riktigt duktiga deltagare. Grymma ni var!

Efter en lunch och lite klädbyte var det så dags för vår 2 timmarstur. Vi visste att vi skulle ha en spretig grupp men lyckades få ihop allting så bra att vi kom ned allihop tillsammans.

Upp till Tott, längs ”totthhyllan” upp på Solstigen och runt Totthummeln. De piggaste löparna följde med Magnus upp på toppen där och vi andra skuttade nedför till Nalleklippan där man har en fantastisk vy över Åre.

Sen tog vi den svängiga ”velodromvägen”ned till Torget igen. Min kompis Martina var med och hjälpte hålla koll på de utspridda gruppen vilket var enormt bra! Tack! Alla glada och leriga och det är så fantastiskt att få leda såna här pass där man kommer så nära deltagarna och kan peppa så individuellt. Fantastiskt också att se glädjen i att få röra sig utomhus i terräng! I love it. I live it.

Efteråt kavlade jag mina ben hos Casall som har riktigt bra tortyrinstrument för trötta ben!

Att leda en grupp man aldrig träffat upp och ned för Åres branta backar och utmanande terräng kräver att man är flexibel och på hugget. Och bra teamwork. Jag och Magnus har fått det att funka riktigt bra idag. Grymt!

På eftermiddagen plaskade jag och syster i spat innan vi böt om för traditionsenligt mingel hos Fitness redaktionen. God middag med underhållning av Blossom och Hans i dalande kvällssol som lovar finväder imorgon.

Allt i Workout Åres grymma atmosfär och med helt slutkörda ben.

Men imorgon laddar vi för topptur! 1000 stigmeter. 6 kilometer. Stort gäng!

20130525-225550.jpg
20130525-225556.jpg
20130525-225637.jpg
20130525-225654.jpg
20130525-230306.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Filminspelning och 1a dagen på Workout Åre


Jag hade väl inget att oroa mig för? Det var jättekul att spela in film!
Tack Sara för bilderna!

20130524-213418.jpg
20130524-213428.jpg
20130524-213438.jpg

20130524-213445.jpg
Såhär roligt hade jag och Magnus på vår första löpklass:

20130524-213547.jpg

20130524-213553.jpg
Skorna av!
Och sen tog jag hand om mina ben, min mage och mitt hjärta!

20130524-213639.jpg
Tack ALLA för min roliga födelsedag! Tack för alla grattishälsningar!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Då och nu och vidare!


20130524-095617.jpg

Lilla jag liksom. För fyra år sen firade jag min födelsedag med en stor stor mage. För 9 år sen surfade jag i kallt vatten i fem timmar. För 10 år sen jobbade jag med min C-uppsats i Örebro och för 11 år sen pluggade jag inför sluttentor i London. För 8 år sen pluggade jag också fast då biologi, journalistik och Marine and Coastal management i Australien.
Livet har tagit många galna svängar. Jag har tagit många svängar.
Idag gick jag upp tidigt och jobbade: som hälsochef, som ordförande i en ideell förening som arrangerar Sveriges första ultra för välgörenhet och lite som coach i egen firma.
Mitt liv är helt sprängfullt av fantastiska bitar och trots allt har jag ett inre lugn. Jag vet att det inte syns utåt så bra :).
Den viktigaste biten är tjejen nedan. Och min familj inklusive min älskade underbara pojkvän.
Men idag tänkte jag faktiskt unna mig att säga Bra jobbat Annie !!!
Bra pluggat. Rest. Vågat. Krystat. Ammat. Nattat. Tröstat. Slitit. Gått upp tidigt. Jobbat hårt. Tagit skit. Envisats. Tränat. Sprungit 16 mil. Släpat. Peppat. Rest på sig. Stått kvar. Tjatat. Drivit.
Bra levt helt enkelt! Massa misstag men överlag- Vavavoom alltså i 34 år idag!
Vad jag önskar mig? Jo att du tar en minut och läser här. Läs och ta in! Och bara om du tycker det är värt det så får du gärna skänka en slant till vår insamling.
Ha en fin dag! Tack för att du läser min blogg!

20130524-094341.jpg
20130524-094553.jpg
20130524-095552.jpg
20130524-095703.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Håll dig skadefri och tips på styrkeövningar för löpare


Det är helt onödigt att skada sig för det mesta. Men många löpare är skadade. Ofta och länge. Jag undrar hur många som just nu rehabbar ett löparknä genom att behandla området med friktion, stretching och vila utan att gå till grunden med problemet?

Hur många som liksom jag gått runt med stel bröstrygg och trott att problemen har med höften att göra? Tight ITB fast det är en annan muskel som fått överarbeta?

Sen jag började träffa Andreas har mycket fallit på plats. Jag förstår min kropp, och andras, mycket bättre. Ser andra saker. Dagliga rörlighetsövningar för min bröstrygg snarare än att slita i benen än hit än dit. Nya övningar. Jobba från grunden.

Förstå att får kroppen inte ut rörlighet på ett ställe, tar det ut det på ett annat. Får ett ställe jobba för mycket blir det stället trött och det blir obalans. Allt handlar inte heller om att göra bålen stark eller att spänna den till förbannelse. Jag det är mycket nytt som hänt på träningsfronten de senaste åtta månaderna.

De går inte över direkt för att förändra från grunden tar tid. Men det är helt fantastiskt att ha tuggat stigmeter som en bergsget de senaste dagarna och sprungit fort utför UTAN att mitt vänsterben ”surar”! Haleluja!

Att vara skadefri för mig är förutom att muskler, senor och ligament är glada även att det endokrina systemet mår gott och det ska jag skrva mer om senare.

Så mina tips för att hålla sig skadefri är:

1) Lyssna på kroppen! Så enkelt är det. Lyssna. Säger den vila- så vilar du. Du vet själv när du är TRÖTT eller när du är seg. Seg- då tränar du. Sovit jättedåligt och känner dig hängig? Gå och lägg dig! På riktigt! Sova är bland det bästa du kan göra och så många timmar före midnatt som går.

2) Träna varierat! Det här har jag skrivit om tidigare. Träna alla system.

3) Ät ren mat! Go bananas på grönsaker. Skit in skit ut. Guld in- glory out(och lite skit)! Kroppen behöver massa bra grejer för att jobba optimalt. Det är inte rocketscience. Men du behöver tänka till när du blir hungrig- vad tar den här kroppen framåt?

4) Identifiera dina svagheter och stärk dem! Ta hjälp av någon som kan titta hur du springer. Överroterar du i överkroppen eller är överkroppen stel? Faller ena foten in? Hur sliter du skorna? Var får du ont? Kroppen är expert på att ge signaler som om vi förstår dem talar om vad det eventuella problemet är. Fine. Alla kan stuka foten, eller ramla eller slå sig. Men det är så onödigt med skador som beror på överbelastning av en obalans. Att prehaba är också att vila när du ska vila. Slentrianmässigt repetitivt tränande är ett otyg!

Dessutom har jag hittat en träningsvideo för förebyggande styrka för erfarna träningsutövare. 6,5 minut ungefär. Helt fantastiskt! DOCK! Övningarna är avancerade och du ska definitivt inte vara trött i benen eller springa hårt efteråt. Det är dessutom ingen bra idé att tro att ge sig på alla på en gång utan kanske testa en försiktigt. Börja försiktigt med små rörelser med någon eller några av övningarna och ta det sedan vidare.

Riktigt riktigt bra film. Men mycket avancerade övningar!

Se här!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in