5 myter om löparskor du inte ska gå på!

5 myter om löparskor du inte ska gå på!


1. Den ”bästa löparskon”
”Vilken är det bästa löparskon i år?” är en inte helt ovanlig fråga vi får. Jo, det vore ju kanon om man kunde utse en som funkar för allt och alla.

Men så enkelt är det ju inte. Det finns en hel radda faktorer som spelar in. Löpstil, löpsteg, fötter, underlag….  Det som är den perfekta skon för din granne eller din löparkompis, kanske är helt fel för dig. När vi på Runner’s World väljer ut en sko till exempelvis ”Redaktörens val” betyder det helt enkelt att den funkar bra för det den är designad för och har fått höga betyg av många testare. En skoguide kan hjälpa dig att sondera den stora terrängen och ge en fingervisning om vilka skor som passar dig, men i slutändan handlar det ändå om den personliga upplevesen.

2. Alla Nikes är uppbyggda på samma sätt (eller Brooks, Adidas, New Balances…)
Hur många har hört någon säga ”Jag springer bara i XXXX skor….?)

Ett märke berättar egentligen väldigt lite om en sko eftersom i princip varje tillverkare har ett skostall som innfattar alltifrån minimalistiska skor till riktigt välbyggda pjäser, och de skiljer sig stort i både passform och prestanda.

Men visst finns det likheter skorna emellan – lästen brukar vara samma, så om du hittar ett märke som passar din fotbredd, dina vrister osv så är sannolikheten stor att andra skor från samma tillverkare kommer att passa dig också. Men – det kan skilja sig om skorna är helt olika varandra, och glöm inte heller att när märkena ändrar sin design så kan även lästen ändras.

3. En sko är som ett recept.
Du går den rätta vägen och tar dig till en proffsig affär som hjälper dig att prova ut skor genom att undersöka dina fötter och analysera ditt löpsteg. Sen går du därifrån och har fått veta att du pronerar och har lite svaga anklar. Så nu tror du att det är så du springer – resten av ditt liv. Men nej, så behöver det inte vara.

Visst finns det en del genetiska förutsättingar som påverkar ditt löpsteg, men mycket ändras över tid. Faktorer som din vikt, din muskelstyrka, rörlighet, balans, din kadens, löpeffektivitet och fart kan ändra mycket på relativt kort tid. Gör det därför till en vana att test dig med jämna mellanrum. Dessutom finns det faktiskt inte bara en sanning om hur du springer. Olika säljare, sjukgymnaster och löpare kan se, analysera och lägga vikt vid olika saker, utan att någon av dem behöver vara felaktiga.

4. Monogami är en dygd
När det gäller kärlekslivet, kan monogami hålla dig från trubbel. Men när det kommer till skor kan det faktiiskt vara tvärtom. Efter att ha testat dig genom ett gäng olika modeller och gått på några nitar, så hittar du tillslut något som känns riktigt bra. Så de väljer du nästan varje runda. Och när de ska bytas ut köper du nya i samma modell. Är du riktigt fast köper du till och med ett par extra och har på lager – för tänk om de inte skulle gå att få tag på mer!!
Men forskning har visat att det är bra att byta skor med jämna mellanrum. Olika skor påverkar ditt löpsteg lite annorlunda och stärker nya muskler. Variationen gör dig sammantaget både starkare, snabbare och mindre skadebenägen.

5. Skorna kan göra dig snabbare.
Den äldsta och envisaste myten av dem alla. Hittar du bara rätt typ av skor så kommer dina tider att kapas på ett magiskt vis. Visst kan en sko få dig att känna dig snabbare – men de riktiga framstegen kommer från dina muskler, ditt hjärta och dina lungor. Så det enda sättet en sko kan göra dig snabbare är genom slitning.

Oktobernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna Rätt! Långt eller kort, hårt eller lugnt
  • 6 snygga höstjackor i stor test
  • Ultralöparens smarta knep
  • Skorna som gör dig snabbare
  • Forskning: Bli bättre med bakterier
  • Hållbara maror
  • Slipp magont nu!

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Allt vi vet om Eliud Kipchoges hemliga rekordskor

Allt vi vet om Eliud Kipchoges hemliga rekordskor


Den kenyanska superlöparen sprang maratondistansen på 1.59.40 i ett par Nike-skor som inte finns att köpa ännu. Men som tur är ligger ritningarna uppe på det amerikanska patentverkets site. Här är det vi vet.

Nike Vaporfly Next% heter den senaste skon från Nike med inbyggd kolfiberplatta (som du också kunde läsa om i #9-2019 av Runner’s World). Skon är designad för att kunna förbättra löpekonomin med minst fyra procent, vilket den också har visat sig kunna göra i oberoende tester.

Givetvis satt den därför på flera av hararna i det delvis Nike-sponsrade sub 2-rekordförsöket Ineos 1:59 Challenge i Wien den 12 oktober, då Eliud Kipchoge blev första människa att springa 42,2 kilometer under två timmar. Men Kipchoge bar dem inte själv. I stället verkar han ha sprungit i en ny, ännu inte lanserad version av Next%. Och frågan är förstås om de var nyckeln till hans fantastiska sub 2-tid?

Jämför vi bilderna på Kipchoges skor från rekordloppet med det patent som Nike lämnade in 2018, och som siten Believe in the Run först upptäckte, ser konstruktionerna ut att överensstämma. Ritningarna avslöjar en konstruktion med en segmenterad sula, tre plattor (troligtvis i kolfiber) och vad som ser ut att vara upp till fyra vätskefyllda hålrum.

De sistnämnda syns på utsidan av mellansulan – de buktar ut under framfoten på bilderna från Wien. Enligt patentet är de konstruerade av TPU – en termoplastisk polyuretanbaserad elastomer – och innehåller en sorts trådar. När de här hålrummen fylls med vätska till ett tryck mellan 15 och 30 psi, leder trycket till att trådarna spänns och att hålrummet återfår sin form, enligt Nikes patent. Det är däremot oklart om detta syftar till att förbättra dämpningen, stabiliteten, energireturen eller något helt annat.

På @protosofthegram på instagram kan du kolla in skorna

Hålrummen finns på båda sidorna av skorna, och är enligt ritningarna ordnade i ett 2×2-mönster. Men Nike har också öppnat för möjligheten att ersätta hålrummen med block av skummaterial. På bilderna på Kipchoges skor ser vi att bara de två nedre hålrummen är synliga, så skorna kan antingen rymma två hålrum och två skumblock – eller så är de två övre hålrummen dolda under mellansulans material.

Och så var det frågan om kolfiberplattorna. Vi kan förstås inte med säkerhet säga att de är gjorda av kolfiber, men det är högst troligt – och Nike har slängt in inte bara en utan tre stycken i den här hemliga skon. Den undre plattan ligger mellan yttersulan och de två nedre hålrummen med vätska, den mellersta ligger mellan hålrummen och den övre plattan är placerad direkt under foten.

Nike förklarar konstruktionen så här: När skon tar mark fördelar den nedre plattan stötkrafterna över det första lagret med stötdämpning, som alltså består av vätske- eller luftfyllda hålrum. Kraften förs sedan över till den mellersta plattan, som fördelar den vidare över det övre lagret av hålrum/skumblock innan den når den övre plattan.

Designen innehåller alltså två lager som kan komprimeras. Plattornas fördelning av stötkraften minskar risken för ”hot spots”, det vill säga att kraften koncentreras till vissa punkter av foten. Hälpartiet verkar bestå av samma Zoom X-mellansulematerial som sitter i Next%.

Utan någon officiell information från Nike har vi förstås många frågor. På vilket sätt är systemet med hålrum under framfoten bättre än ZoomX? På vilket sätt och hur mycket kan det förbättra löpekonomin? Kommer vi att få se den här skon på fler Nike-löpare inom den närmaste framtiden? Och kommer den att finnas att köpa? Tills vi får svaren på de här frågorna får vi fortsätta att spekulera kring patentritningarna och bilderna på Kipchoges superhemliga skor.

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Hjälp Eliud Kipchoge springa maratondistansen under 2 timmar med @ INEOS159 Challenge Game

Hjälp Eliud Kipchoge springa maratondistansen under 2 timmar med @ INEOS159 Challenge Game


Nu kan även du ta dig an Eliud Kipchoges maratonutmaning! På lördag, 12 oktober, kommer Eliud Kipchoge försöka springa maratondistansen under 2 timmar – en drömgräns som ingen människa hittills har nått. Känns lördag för långt bort? Då kan du spela det här jätteroliga spelet för att fördriva tiden: @ INEOS159 Challenge Game

I samarbete med INEOS har mediaföretaget Nationale-Nederlanden utvecklat ett löparspel för din mobil eller dator, så att även du får chansen att försöka klara ett maraton under 2 timmar.

Det är inte lätt …
Det här är ett roligt och enkelt spel som påminner om de gamla Super Mario-spelen. Men att nå mållinjen är inte lätt. Är du redo för att ta dig an utmaningen? 

Spela nu på www.the159challengegame.com – och utmana din kollega/flickvän/pojkvän också!

Nytt zound från adidas

Nytt zound från adidas


Nu lanserar adidas två nya trådlösa sporthörlurar, framtagna för att tåla tuff träning. Runner’s World har testsprungit med in-earhörluren FWD-01.

De nya sporthörlurarna från adidas är framtagna i samarbete med Zound Industries, och lanseras i två versioner: RPT-01 och FWD-01. RPT-01 är en trådlös on-earhörlur med svettsäker design, tvättbara kuddar och 40 (!) timmars batteritid. FWD-01 är en trådlös in-earhörlur med 16 timmars batteritid. Den är optimerad för träning, inte minst löpning – och vi har snabbtestat den.

Vid en första anblick känns öronsnäckorna på FWD-01 relativt stora, vilket beror på att bland annat batteri och mikrofon är integrerade i dem. I gengäld ger de 16 timmars speltid på en laddning. Storleken påverkade däremot inte känslan i öronen under löpningen. Ett flertal ”öronvingar” följer också med så att man kan anpassa öronsnäckornas passform.

De trådlösa öronsnäckorna är förbundna med ett band, på vilket fjärrkontrollerna sitter. Med en sådan lösning finns alltid en risk att bandet fastnar mot den svettiga huden under löpning. På FWD-01 är bandet textilklätt, vilket gör att man slipper det problemet. På testrundor mellan 7–10 kilometer fungerade den här lösningen mycket bra, men vi har inte testat dem i ännu svettigare miljöer – som på löpband. Knapparna som fjärrstyr funktioner som volym eller telefonsamtal är tydliga och lättmanövrerade, vilket vi gillar.

Lurarna är som sagt ganska kraftiga i konstruktionen – och kanske är det därför man får så mycket ljud för pengarna. I jämförelse med flera andra trådlösa hörlurar avsedda för löpning tyckte flera av testlöparna att det förinställda ljudet på FWD-01 är riktigt bra. Även basresponsen är riktigt tydlig. En bra funktion är att FWD-01 inte skärmar av löparen helt. Den har ett passivt ljudgenomsläpp så att löparen även hör trafik- och omgivningsljud – en viktig säkerhetsfunktion.

En smart funktion är de inbyggda magneterna i öronsnäckorna. Vill du pausa musiken och springa utan hörlurarna i öronen så fäster du helt enkelt ihop öronsnäckorna med magneterna. Sedan kan du bära lurarna runt halsen utan att tappa dem.

Fakta: adidas FWD-01 väger 27 gram och kostar 1 600 kronor.

adidas headphones är dedikerade till att ge atleter på alla nivåer den ultimata ljudupplevelsen, oavsett område. Runners’ Store är mycket glada att kunna erbjuda alla kunder dessa produkter. Läs mer på runnersstore.se eller kom in och testa produkterna i butik.

Uppkopplad löpning

Uppkopplad löpning


På Under Armours senaste löparskor lagrar en inbyggd sensor all träningsdata under rundan – så att du kan koncentrera dig på löpningen. Runner’s World har testat den unika funktionen Digitally Connected i toppmodellen Hovr Infinite.

Det är lätt att bli en uppkopplad löpare med Under Armours Hovr-skor. Instruktionerna i skokartongen till Hovr Infinite är enkla och tydliga. Inom några minuter har jag laddat ner appen MapMyRun, registrerat ett konto och kopplat upp skons inbyggda sensor Digitally Connected via Bluetooth mot mobilen och appen. Innan jag kan ge mig ut på testrundan återstår bara att göra några personliga inställningar i MapMyRun-appen.

På schemat står ett återhämtningspass på en kontrollmätt 7-kilometersrunda. Jag har inte med någon annan elektronisk utrustning än löparskorna där det lilla chipet sitter – inte ens mobilen. Därför kan jag inte göra annat än att springa helt på känsla. Det blir ett lugnt och fint pass, utan att behöva vänta på satelliter eller känna stress över kilometertider från någon gps-klocka eller mobilapp. Det enda jag behöver göra är att dra på mig skorna och börja springa – sensorn sköter all registrering helt automatiskt.

Väl hemma igen laddas all träningsdata från rundan blixtsnabbt upp mot MapMyRun-appen så fort sensorn får kontakt med min mobil. Jag kan se både distans, tid och fart – och får dessutom några löptekniska detaljer och tips kring mitt löpsteg. Synkningen är sömlös och min träningsdata är tydlig och lättöverskådligt presenterad. Det hela känns väldigt enkelt.

Förvånande nog anger sensorn dessutom nästan exakt rätt distans: 7,02 kilometer. Tiden, 36 minuter och 31 sekunder stämmer också den, vilket innebär att den angivna snittfarten på 5.11 minuter per kilometer är korrekt.

Även vid efterföljande tester anger sensorn i skon rätt löpdistans. Det gör den även på löpbandet inomhus, jämfört med det kalibrerade bandets distansangivelser. Här imponeras jag av hur mycket mer exakt skosensorn är än löparklockor som uppskattar löpbandsdistans baserat på armrörelser.

Efter premiärturen får jag veta att min steglängd låg på i snitt 236,5 centimeter med en stegfrekvens på 160 steg per minut – klart under målbilden för passet enligt appen. Jag erkänner att det inte var någon högre frekvens under rundan. Var steget för släpigt och möjligen bromsande för att passet skulle bli så återhämtande som det var tänkt?

Den personliga rekommendationen blir därför att jobba med frekvensen på nästa runda. Ett, av flera, tips är att lägga in några 2–3 minuter långa avsnitt under rundan där jag medvetet jobbar med en högre stegfrekvens. Syftet är att undvika risken för ett utsträckt, bromsande steg. Just den punkten är viktig både när det gäller att minska belastningen och därmed skaderisken och för att kunna hålla fart. I bästa fall blir rundan dessutom både lättare och snabbare.

Den första testrundan sprang jag som sagt helt utan andra elektroniska hjälpmedel än skorna. Men Digitally Connected och MapMyRun-appen har även en funktion där man kan få direkt feedback i sina hörlurar på fart och distans via sin mobil. Då använder appen mobilens gps, vilket gör att man även kan se rundan på en karta efteråt.

Det går även att anpassa flera funktioner utifrån vad löparen tycker är viktigt. ”Delay Start Timer” innebär till exempel att man hinner stoppa ner mobilen innan tidtagningen startar så man inte tappar värdefulla sekunder. Autopaus-funktionen stoppar tidtagningen om du till exempel behöver stanna för rött ljus under rundan.

Under Armour planerar att utveckla ännu fler funktioner i framtiden. Just nu ligger fokus på återkoppling och råd efter passen gällande steglängd, stegfrekvens, fart och mellantider. På sikt ska man även kunna få coaching under själva passet gällande flera parametrar i löpsteget.

Andra fina detaljer i MapMyRun är dels de träningsplaner man kan ta del av för den som har målsättningar på olika distanser, dels förslagen på hur en träningsvecka kan se ut baserat på vilka träningsdagar man vill ha.

Som medlem i MapMyRun är man också en del av en stor löparcommunity. Du kan dela dina träningspass och se vad dina vänner gör, samt följa och inspireras av tiotusentals löpare världen över. I appen finns även olika utmaningar att hänga på. För att höja motivationen belönas du på olika sätt när du klarat av dem.

Skomodellen Hovr Infinite är en av tre Hovr-modeller från Under Armour som har sensorn Let’s Connect. Infinite är framtagen för att ge maximal stötdämpning och komfort – en neutral träningssko för långa pass på hårda underlag. Det är i samarbete med kemiföretaget Dow Chemical som Under Armour har utvecklat mellansulematerialet som utgör grunden i stötdämpningskonceptet UA Hovr.

Några funktioner hos Under Armours Digitally Connected-sensor och MapMyRun:

  • Distans: löpt sträcka per pass
  • Stoppur: passets tidsåtgång
  • Snittfart: minuter per kilometer
  • Mellantider: per kilometer
  • Stegfrekvens: steg per minut
  • Steglängd: sträcka per steg per fot
  • Coachingtips: baserade på registrerad träningsdata och personliga parametrar

KOLLA IN Under Armours löparskor här

Inlägger presenteras i samarbete med Under Armour Nordics

Köp rätt sportbehå!

Köp rätt sportbehå!


När du springer får inte bara fötter och knän utstå stötar. Även din byst blir utsatt och därför gäller det att skaffa en bra sportbehå. I samarbete med Timarco och Mia Wahlstedt, mångårig behå-expert på Triumph, guidar vi dig steg för steg. 

När vi köper löparskor, då är vi beredda att lägga ner mycket pengar för att få skor med bästa komfort, kvalitet och stöd. Men när det gäller sportbehåar, då tenderar allt för många att slarva. Det konstaterar Mia Wahlstedt, behå-expert på underklädesföretaget Triumph. 

  • Det är jätteviktigt att skaffa en sportbehå som sitter ordentligt och ger bra stöd, om du löptränar. Brösten utsätts för stor belastning och studsar upp och ner och sida till sida och det sliter på ligament och hud. Det kan göra väldigt ont och på lång sikt kan det tänja ut huden, säger hon. 
  • Ju större byst du har, desto mer volym är det som är i rörelse och slitningarna blir större än om du har mindre byst. 
  • Men det är fortfarande viktigt att ha ett bra stöd, även om du har en mindre byststorlek, säger Mia.

Tänk på vid sportbehå-köpet:

  1. Sportbehån ska sitta ordentligt runt bröstkorgen utan att göra ont. Det vanligaste felet man brukar göra är att köpa en behå som är för stor runt om. Många är rädda att det ska göra ont eller att det ska uppstå valkar. Men för att du ska få ett gediget stöd av behån måste den sitta bra runt om. Det är lite som att ta på sig löparskorna utan att knyta skosnören, skorna funkar sådär då. 
  2. Kuporna ska fyllas ut. Det vill säga hela bröstet ska omslutas av kupan, annars rör sig ju brösten i kupan och då uteblir stödet. Kupan ska heller inte vara för liten, för då kommer en del av bröstet att hamna utanför och stödet blir sämre. Faktum är att ett av de vanligaste felen folk brukar göra när de köper sportbehå är att välja en för liten kupstorlek.
  3. Satsa på en behå med riktiga behåstorlekar, det vill säga med siffror och bokstav, som till exempel 75B. Då kan du köpa en behå som passar ditt eget bröstkorgsmått och din egen kupstorlek, vilket säkrar att du får rätt stöd. 
  4. Din sportbehå bör även ha reglerbara axelband. Då kan du spänna banden så att behån sitter på ordentligt, men ändå skönt över axlarna. 
  5. Prova att hoppa eller springa på stället för att känna efter att du har rätt stöd av din nya behå.

Hos Timarco hittar du Sveriges största utbud av sportbehåar.

Här kan du läsa Runner’s Worlds stora sportbehåtest!