Kolla in filmen från Beat the Sun!

Kolla in filmen från Beat the Sun!

För prenumeranter av Ingen


I slutet av juni kämpade proffs och duktiga motionärer från världens alla hörn sida vid sida från soluppgång till solnedgång för att hinna före solen runt Mont Blanc under Beat the Sun.

15 timmar och 41 minuter hade de på sig att springa 14,1 mil och 8850 höjdmeter. Klockan 21.25 gick solen ner i Chamonix och två av de åtta lagen klarade utmaningen i år. Snabbast av dem alla var Team Europe North med vår svenska stjärna Jonas Buud och fantastiskt snabba ”motionären” Sofie Nelson som båda gjorde riktigt bra insatser på sina båda sträckor.

Nu kan du också uppleva loppet genom den här sköna filmen!

PS. Du har väl inte missat att svenska deltagaren Sofie Nelson nu bloggar hos oss på Runner’s World?

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

5 smarta övningar som stärker upp alla dina svagheter

5 smarta övningar som stärker upp alla dina svagheter


Fotkärlek

SÅ GÖR DU Mät upp en sträcka på cirka 10 meter. Gå först sträckan på tå, sedan på hälarna, sedan på utsidan och sist på insidan av fötterna. Överdriv alla positioner. Det här är godis för fötter som ofta vrickas. 

Gummibandsgång

SÅ GÖR DU Sätt ett gummiband runt knäna. Ställ dig så brett med fötterna att bandet är spänt. Ta 20 kliv åt höger och 20 kliv åt vänster. Pressa ut knäna hela tiden. 

Skalbaggen

SÅ GÖR DU Ligg på rygg med knäna rakt över höfterna och armarna rakt upp över axlarna. Lås kroppen i det läget och fall långsamt åt sidan så långt du kan utan att tappa kontrollen eller ramla. Dra dig tillbaka till start och fall åt andra hållet. Gör fem reps på varje sida.

Klockan

SÅ GÖR DU Stå på ett ben. Låt nu det fria benet dutta i golvet så långt bort du kan, som i en klocka (på klockan ett, två, tre och så vidare). Armarna bildar en rak linje med det utsträckta benet. Kör två klockvarv med båda benen. 

Stepdowns

SÅ GÖR DU Stå på en låda eller bänk. Ha ena benet utanför kanten bakom dig. Gå nu ner så långsamt du kan tills det fria benet når golvet. Kliv tillbaka upp och börja om. Håll upp överkroppen och se till att knäet inte faller in. Gör 8 stepdowns på varje ben.

Läs mer: Cirkelpasset som sätter fart på höfterna och fötterna

Läs mer: Kolla in det explosiva programmet från ASICS Want It More

Läs mer: Crossfitövningarna som lyfter din löpning!


Den här artikeln presenteras i samarbete med Asics Want It More

Shop the look

ASICS nya träningskläder består av plagg som funkar perfekt för tuffa pass i gymmet som de som används i de här övningarna. Kolla in hela kollektionen och mycket mer på asics.se


WANT IT MORE VIDEO 

Se fler inspirationsfilmer och mycket annat på asics.se/wantitmore


WANT IT MORE är en uppmaning till alla att träna ännu hårdare och nå ännu längre. Kampanjens fokus ligger på hur långt idrottare och motionärer inom alla sporter – oavsett ålder och fysiska förutsättningar – är beredda att gå för att nå sina mål. Se hur andra pushar sig själva och lägg upp egna bilder under hashtaggen #wantitmore.

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Sponsrat inlägg
Var det du som vann outfit från ASICS?
Träna styrka med en vän – 4 övningar för hela kroppen!

Träna styrka med en vän – 4 övningar för hela kroppen!


BULGARIAN SPLITJUMP
SÅ GÖR DU: Den ena personen står med ryggen mot den andra och ena foten i dennes hand. Den första personen gör nu en enbensknäböj och hoppar sedan explosivt upp. Gör tio per ben och byt sedan person.

LÖPNING MED GUMMIBAND
SÅ GÖR DU: Ni behöver ett tjockt gummiband som ena personen lägger runt höfterna. Den andra personen står bakom och håller i bandet. Nu ska första personen sprinta medan den andra håller emot. Spring cirka 50 meter och byt sedan person.

KOMPISPLANKA
SÅ GÖR DU: En person står i en armhävningsposition med fötterna i kompisens händer.
Nu ska kompisen släppa ena foten då och då och den som är i armhävningsposition ska parera och stå så stilla som möjligt utan att vrida sig. Jobba i en minut och bytsedan person.

SITUPS MED KLAPP
SÅ GÖR DU: Sitt mitt emot varandra med fötterna omlott. Lägg er ner samtidigt
och lägg armarna över huvudet. Kom sedan upp i en situp och klappa varandras händer. Gå genast ner i nästa situp. Gör tjugo repetitioner.

Gör övningarna tillsammans som en cirkel. Kör två varv, två gånger i
veckan som ett komplement till er löpträning.

Läs mer: Vinn komplett löparoutfit från ASICS

Läs mer: Cirkelpasset som sätter fart på höfterna och fötterna

Läs mer: Kolla in det explosiva programmet från ASICS Want It More

Läs mer: Crossfitövningarna som lyfter din löpning!


Den här artikeln presenteras i samarbete med Asics Want It More

Shop the look

ASICS nya träningskläder består av plagg som funkar perfekt för tuffa pass i gymmet som de som används i de här övningarna. Kolla in hela kollektionen och mycket mer på asics.se


WANT IT MORE VIDEO 

Se fler inspirationsfilmer och mycket annat på asics.se/wantitmore


WANT IT MORE är en uppmaning till alla att träna ännu hårdare och nå ännu längre. Kampanjens fokus ligger på hur långt idrottare och motionärer inom alla sporter – oavsett ålder och fysiska förutsättningar – är beredda att gå för att nå sina mål. Se hur andra pushar sig själva och lägg upp egna bilder under hashtaggen #wantitmore.

Styrkeövningarna som tog Jonas Buud tillbaka till världstoppen!

Styrkeövningarna som tog Jonas Buud tillbaka till världstoppen!


När ultralöparen Jonas Buud drabbades av en stressfraktur i bäckenet fick han lägga löparskorna på hyllan ett tag till förmån för rehabstyrka. Men trots att han drog ner på löpningen kom han tillbaka snabbare än någonsin.

Nu bjuder han på övningarna som gjorde honom snabb och stark. Övningarna, som bland annat tagits fram av Jonas sjukgymnast Håkon Breistrand, har fokus på bål- och höftstabilitet som alla löpare behöver.

Kör passet ett par gånger i veckan. Du kan köra det i samband med löpning, eftersom styrkeövningarna inte är så tunga. Välj om du vill köra alla set av övningarna i ordning eller om du vill köra passet som en cirkel.

Halv drake

SÅ GÖR DU Börja på ett ben med armarna över huvudet och ståbenet lätt böjt. Det andra benet håller du böjt och lyft. Fäll sedan långsamt i höftleden samtidigt som du lyfter det lyfta benet tills överkroppen och benet är parallellt med golvet. Gå sakta tillbaka till start och börja om. Se till att höften hela tiden är riktad ner mot golvet. Gör 10 repetitioner per ben. 

Knäböj med boll

SÅ GÖR DU Stå mot en vägg med en boll bakom ryggen. Stå med fötterna lite framför dig och gå ner i en benböj så att bollen rullar med. Knäna ska komma rakt ovanför hälarna. Gör 3 set med 15 repetitioner.

Benindrag i trx

SÅ GÖR DU Stå i en hög planka med fötterna i en TRX eller liknande remgym. Se till att inte svanka. Dra nu långsamt och kontrollerat in knäna mot bröstet så långt du kan. Gå sedan långsamt tillbaka till plankan. Dra återigen in knäna mot bröstet. Gör 3 set med 10 benindragningar. 

Superman

SÅ GÖR DU Sitt på huk med TRX i händerna. Armarna är raka framför dig. Stäck på benen samtidigt som du sträcker dig framåt mot TRX:en så att du bildar en rak linje mellan huvud och fötter. Gå sakta tillbaka. Gör 3 set om 10 repetitioner.

Enbensknäböj i trx

SÅ GÖR DU Stå på ett ben med ena foten i en TRX. Böj på benet så djupt du kan med överkroppen upprätt. Det bakre benet sträcks lätt bakåt. Ställ dig upp igen och gå ner i nästa repetition. Gör 3 set om 10 repetitioner per ben.

Planka med armhävning

SÅ GÖR DU Stå i en hög planka på händerna och med knäna på en boll. Se till att du kan stå där stadigt i en statisk position utan att tappa svanken i minst 30 sekunder innan du går vidare till att göra armhävningar. När du känner att du är stadig kan du böja armbågarna så att du går ner i en armhävning och pressa dig tillbaka upp. Gör 3 set med 10 repetitioner.

Höftlyft på boll

SÅ GÖR DU Ligg på rygg med fötterna på en boll. Rulla in bollen så att benen böjs. Lyft sedan höften upp så högt du kan. Pausa och sänk sakta höften igen. Gör 3 set med 15 repetitioner.

Jonas Buud

Ålder: 42 år

Klubb: IFK Mora

Meriter: 1 VM-guld och 4 VM-silver på 100 km, 2 segrar i Ultravasan, 8 segrar i Swiss Alpine Marathon, 2:a i Comrades Marathon, 2:a i UTMB.

Läs mer: Vinn komplett löparoutfit från ASICS

Läs mer: Cirkelpasset som sätter fart på höfterna och fötterna

Läs mer: Kolla in det explosiva programmet från ASICS Want It More

Läs mer: Crossfitövningarna som lyfter din löpning!


Den här artikeln presenteras i samarbete med Asics Want It More

Shop the look

ASICS nya träningskläder består av plagg som funkar perfekt för tuffa pass i gymmet som de som används i de här övningarna. Kolla in hela kollektionen och mycket mer på asics.se


WANT IT MORE VIDEO 

Se fler inspirationsfilmer och mycket annat på asics.se/wantitmore


WANT IT MORE är en uppmaning till alla att träna ännu hårdare och nå ännu längre. Kampanjens fokus ligger på hur långt idrottare och motionärer inom alla sporter – oavsett ålder och fysiska förutsättningar – är beredda att gå för att nå sina mål. Se hur andra pushar sig själva och lägg upp egna bilder under hashtaggen #wantitmore.

Vinn komplett löparoutfit från Asics!

Vinn komplett löparoutfit från Asics!


För att ha chansen att vinna kläderna är det bara att svara på frågan i formuläret här nedanför. Vill du dessutom passa på att samtidigt bli en starkare löpare ska du också kolla in alla program från ASICS Want It More här!

Vi vill ha ditt svar senast onsdagen 24 augusti – Lycka till!

Tävlingen är avgjord – här hittar du vinnaren

I kitet ingår: 

Elite 7IN Short är ett par lätta shorts med reflextryck. Ficka bak med dragkedja och två extra fickor med gummiband att fästa gel och bars i.

Tröja, Elite SS top, en skön och lätt träningströja som andas.

GEL-Nimbus 18, en väldämpad sko för långa distanser. Fjädrande mellansula i Fluid- Ride 2.0-teknologi och GEL-dämpning som har placerats optimalt för neutrala löpare. Den åtsmitande ovandelen med minimala sömmar ger extra stöd och skön passform.

Vinstvärde: 3000 kronor.

[form code=230]

All ev. vinstskatt betalas av vinnaren.