Målet 6 maraton på 24 timmar: Maria ett svenskt VM-guldhopp

Målet 6 maraton på 24 timmar: Maria ett svenskt VM-guldhopp



VM loppet avgörs på en 1,6 km slinga, där löparna ska hinna så många varv som möjligt under dygnet. Starten går på lördagen kl 13.00 svensk tid och ett dygn senare går slutsignalen. Drömgränsen får många är att hinna mer än en mil, 10 km, per timme och alltså mer än 240 km. Maria har redan klart den gränsen med marginal och nu siktar hon på en utgångsfart som kan leda till nytt världsrekord. Ungefär samma utgångsfart kommer rutinerade Johan Steene ha i herrloppet och Runner’s World fick en pratstund med både Johan och Maria inför VM loppet.

MARIA:

Jag hörde att ni gick ut för att äta då maten VM maten inte riktigt var det ni ville ha, vad blev ditt eget val av mat och hur ser energiladdningen ut?
– Jag åt en bläckfisksallad till förrätt och sen blev det kyckling och potatis. Kanske inte så mycket energi i bläckfisk, så det åt jag för att det är gott. Annars blir det många mål, men utan att proppa i mig. Det blir ingen regelrätt kolhydratladdning eftersom vi ändå kommer springa så pass sakta.

Jag såg en bild på energin du ska ta under loppet, är det matematik att räkna ut hur mycket du kommer behöva under dygnet?
– Nja, inte egentligen. Det som jag tycker är lite svårt med upplägget nu på VM är att distansen på varvet inte stämmer riktigt för mig. Två varv är bara lite drygt 3km och de tycker jag är lite för kort mellanrum för att ta in energi, men ett till varv blir nästan upp mot 5 km och då tycker jag i gengäld det blir lite för långt mellan energi påfyllnaden. Så där har jag inte landat riktigt än hur jag ska lägga upp det. Jag vet ungefär mycket jag kommer ta, men har lite i reserv i fall det skulle bli något. Jag har med mig 53 gels, men de tror jag inte jag kommer dra i mig.

Du brukar ha en plan där du har belöningar under loppet på bestämda tider, har du det nu också?
– Ja den planen står fast. Så det blir belöning vid 6, 12 och 18 timmar. Så det blir en proteinshake efter 6 timmar, en Fanta efter 12 timmar, en alkoholfri öl efter 18 timmar. Samma upplägg som tidigare. Det är skönt bryta av gelsmaken, framförallt med ölen som säkert kommer vara kall och god där på morgonen. Den brukar vara riktigt välkommen.

Efter ditt EM guld blev ditt nya mål direkt VM loppet som nu är på gång, hur har träningen gått och hur har den sett ut sedan loppet i höstas?
–  Det har gått bra, men det var lite struligt i vintras måste jag erkänna. Jag fick inte riktigt till det. Det var inte kroppsligt, men jag hittade inget flyt eller bra känsla i träningen. Så då var det bitvis lite jobbigt, men sen lossnade det i mitten av mars. Så jag fick till en bra grund innan dess, trots att det inte kändes så då. – Sen har det flutit på bra och jag har tävlat väldigt mycket mer än tidigare säsonger på underdistanser. Allt från millopp till ett 50 km lopp. Milloppen har varit skitjobbiga. Det är över ganska fort, men riktigt jobbigt ändå att springa på max.

Är det någon skillnad i smärtan mellan 10 km max och 24 timmars ultra?
–  I grund och botten handlar det om att tåla det. Sen vet man ju att ett 10 km lopp är över rätt snabbt, men på ett 24 timmars ska du härda ut det mycket längre. Så lika men ändå viss skillnad.

Hur är tanken att du ska kunna växla ut den ökade träningen med kortare tävlingslopp nu på VM?
– Det gör att jag kan gå ut i ett högre tempo från start och ändå ligga lika långt från mitt fart max som tidigare. Så ”bekvämfarten” ska helt enkelt blivit snabbare genom dom kortare loppen. Så jag kommer spänna bågen högre än i tidigare mästerskapslopp gällande fart.

Hur hårt ska du spänna bågen?
– Målet är att starta i 5.30 minuter per kilometer och hålla det upp till helst 12 timmar. Då har jag lite marginal.

Hur tänker du då, utgår du från att det är den farten som behövs för att vinna?
– Det där är lite svårt. Det finns ett färskt världsrekord på 256 km, men samtidigt finns det inte så många i startfältet som har kapacitet att slå det även om det är många riktigt starka löpare med. – Men jag ställer mig på startlinjen med inställningen att det kommer krävas ett världsrekord för att vinna. Sen får vi se hur det artar sig. Troligtvis kommer flera av mina konkurrenter starta ännu snabbare, men jag kommer hålla mig till min plan så hoppas jag det räcker riktigt långt!

JOHAN:

Har du några mentala knep för att stå ut med den långvariga och extrema utmaningen som loppet kommer innebära?
– Det är gäller att tänka positivt. Jag har en trygghet i att ha gjort det tidigare och vet vad som väntar. Det gäller att vara beredd på den mentala anspänningen som kommer av den fysiska påfrestningen. Den som orkar hålla i den koncentrationen kommer nå långt. Alla har ont, men tappar man den mentala koncentrationen tappar man löpningen. Så man får förbereda sig på tankarna som kommer komma, och inte vara rädd för dom utan bara förhålla sig till det.

Smärtan man får stå ut med, går det att sätta ord på den?
– Det är klart att det går, men det är nog svårt att göra smärtan som kommer rättvisa. Det är ju en muskelutmattning som gör ont, och det kan nog alla som sprungit relatera till på en viss nivå. Skillnaden här blir att du måste stå ut med det under lång tid. Men då gäller det att ha med sig att det inte är ett permanent tillstånd, utan det kommer gå över.

Maria har vissa belöningar som hon ser fram mot under loppet, har du några liknande knep?
– Nej, jag har inga sådana yttre belöningar, utan jag försöker springa avslappnat och känna att jag har kul så länge som möjligt. Jag försöker hitta zoonen där tiden bara går och inte räkna varv och fokusera på besvärligheterna.

Hur ser du på att det är VM och tävling, triggar det dig?
– Jag är väldigt dålig på det, men jag ska bli bättre på det nu i det här loppet hoppas jag. Vi kommer ju ha riktigt bra support längs banan, och det tror jag kan ge en kick och det kan driva att man vill plocka placeringar. Upp till 18 timmar tror jag dock att man gör sitt eget lopp. – Men det är roligt med mästerskap, för många har svårt med just tider och placeringar och startar ofta alldeles för snabbt i början. Man drivs på av tävlingsmomentet och glömmer lite att det är 24 timmars arbete som gäller.

Hur tänker du runt skor när det kommer 24 timmars löpning?
– Jag springer helst med någon sko som inte är så uppbyggt. Det ska inte finnas för mycket styrning och stöd, utan det ska vara platta sköna skor. Jag tror faktiskt det blir ett par Nike Free som jag körde ett 6 dagars lopp tidigare i under våren. Jag har aldrig använt sådana skor tidigare annat än till jeans. Men i 6 dagars loppet råkade jag ha med dom och det funkade skitbra. Så det kan bli dom, jag bestämmer mig på morgonen.

Slutligen vad har du får målbild personligen nu i VM?
– Jag kommer försöka hålla runt 5.20-5.30 min/km. Det bedömer jag att jag kan hålla ganska tryggt i 10 timmar, sen gäller det att psyket sitter där. Så vi får se hur långt det kommer räcka.

Runner´s World tackar för intervjun och ser med spänning fram att följa svenskarna.

Svenska truppen 24 timmars VM

Män             
Johan Steene, IF Linnéa. Bästa notering 242.401 km
Dan Välitalo, Västerås LK. Bästa notering 240.873 km

Kvinnor         
Maria Jansson, Kvarnsvedens GoIF. Bästa notering 250.647 km
Sandra Lundqvist, Kristinehamn MSK. Bästa notering 226.194 km
Anna Grundahl, IF Linnéa. Bästa notering 229.890 km

Officiella hemsidan för VM loppet

VM startlistan


Sverige har en stark trupp på plats i Belfast, men stört förhoppningar sätts till Maria Jansson. Efter sin EM seger i höstas med Europa rekord distans, siktar hon på att ha ”lika bra utsikt från pallen” på stundande VM.

FOTO: Deca Text & Bild 

VINJETTFOTO: Från Johan Steene

Marsnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring fortare
  • 17 energikakor i test
  • I form för halvmaran
  • Trotsa din ålder
  • Sanningen om protein
  • Löpning ska vara Rock’n’ roll
  • Yoga för löpare

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gå med i Springtime Sports Club kostnadsfritt!

Gå med i Springtime Sports Club kostnadsfritt!


Bli medlem nu så är du med och tävlar om en resa för två till Training Camp Portugal!

Vi på Runner’s World – tillsammans med systertidningen Bicycling och träningsresearrangören Springtime – lanserar nu Springtime Sports Club. Ambitionen är att informera, inspirera och motivera dig till ett hälsosamt liv, och genom Springtime Sports Club kommer du som löpare bland annat att få tillgång till:

  • Digitala träningsprogram, föreläsningar, kostråd och coachning
  • Förtur till event, resor och föreläsningar

Tanken är att göra våra ledare, instruktörer och föreläsare tillgängliga för dig 365 dagar om året!

Du som deltar i motionslopp kommer också att kunna tävla i Springtime Sports Clubs namn vilket är en stor fördel i bland annat Vasaloppet, där alla deltagare måste vara med i en klubb. Detsamma gäller många cykel- och trithlontävlingar.

Nu på söndag, den 17 mars, öppnar anmälan till just Vasaloppet 2020, och förutom att Springtime Sports Club kan bli din klubb så kommer vi att kunna erbjuda dig träningsprogram för olika nivåer, rabatter på vallaservice, träningsläger och hundratals klubbkompisar att tävla tillsammans med!

För alla som registrerar sitt kostnadsfria medlemskap senast den 16 mars tävlar vi nu ut en resa för två till Portugal den 27 april-4 maj, där bland andra Emil Jönsson och Anna Haag är några av ledarna.

Bli medlem här

Om du har frågor om Springtime Sports Club så kommer du i kontakt med oss via mail: springtimesportsclub@springtime.se.

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Sponsrat inlägg
Run Happy med Brooks

Run Happy med Brooks


Brooks, USAs största löpskomärke, relanseras på bred front i Sverige. Som ett led i satsningen söker nu Brooks, i samarbete med Runner’s World, tio löpare som vill testa skonyheterna Levitate 2 eller Bedlam. Ta chansen du med!

Det amerikanska skomärket Brooks har en över hundra år lång historia. Löpning började man satsa på i samband med OS 1972, och Brooks var bland annat först med att introducera EVA som material i mellansulor på löpskor.

Efter en uttalad nysatsning på löpning är Brooks numera det bäst säljande löpskomärket i USA – före jättar som Nike och Asics. Med dessa framgångar i ryggen satsar man nu stort på den svenska marknaden. Redan under hösten fanns Brooks hos specialiserade löpskobutiker som Löplabbet, Runners Store och Gå & Löpkliniken, och nu börjar såväl skorna som kläderna även säljas på Stadium och Intersport.

Brooks kallar filosofin bakom sin löparkollektion för Run Happy. Den handlar om att alla kan hitta glädjen i löpning och att man ska springa för att det är kul – inte för att man måste. Därför strävar Brooks också efter att vara ett relevant val för löpare på alla nivåer, från nybörjaren till elitlöparen. Bra exempel på det är de nya löpskomodellerna Levitate 2 och Bedlam – som du nu har chansen att testa!

Levitate 2 är en modern, neutral mängdträningssko för den drivna löparen. Den har Brooks egna material DNA AMP i hela mellansulan – ett modernt skummaterial med energiåtergivande egenskaper och fantastisk stötdämpning. Ovandelen är stickad i ett mjukt omslutande och stödjande material, försedd med ett resårliknande avslut mot fotvristen. Häldroppet är 8 millimeter, och vikten ligger på 318 gram. Rekommenderat pris är 1 800 kronor.

Är du i behov av mer stöd erbjuder Brooks Bedlam, som i princip är samma modell som Levitate 2 men med Brooks stabilitetssystem Guide Rails. Det är en stödjande sarg längs mellansulans övre kant som styr foten i en önskad rörelsebana – utan att ditt naturliga rörelsemönster korrigeras. Systemet aktiveras bara om kroppen behöver det. Häldroppet är 8 millimeter, och liksom för Levitate 2 ligger vikten på cirka 318 gram. Rekommenderat pris för Bedlam är 1 900 kronor.

I samarbete med Brooks söker nu Runner’s World tio löpare, på alla nivåer, som vill testa Brooks Levitate 2 eller Bedlam. Om du blir en av de lyckligt utvalda är det enda vi begär att du är villig att uttala dig om skorna och kan tänka dig att synas på bild i Brooks och Runner’s Worlds olika kanaler.

ANSÖK HÄR om att få bli en av våra utvalda testlöpare.

Ansök senast 23 mars. De utvalda Brooks Run Happy testlöparna presenteras på runnersworld.se och på RW´s instagramkonto

Sponsrat inlägg
50% rabatt på Runner’s World-prenumeration!

50% rabatt på Runner’s World-prenumeration!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 79,50 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Sponsrat inlägg
Spring säkert! Vinterskotest 2019

Spring säkert! Vinterskotest 2019


Vinterlöpning ställer stora krav på löparskornas förmåga att hålla fötterna varma och torra – och dig på fötter. Här är 18 nya modeller som kan underlätta din vinterträning, oavsett underlag och temperatur.

För löpträning under vintermånaderna gäller i högsta grad devisen ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Det gäller även löparskor. För att kunna löpa säkert under de väderleksförhållanden som vi möter under den mörka och kalla årstiden krävs det nämligen både anpassning av klädseln och att vi har ”bra på fötterna”.   

Men eftersom vädret ofta skiftar under vintermånaderna, och förhållandena för löpare i norra och i södra Sverige är vitt skilda, går det inte att slå fast att en specifik typ av löparsko alltid är det bästa valet. I vår guide har vi därför i stället försökt lyfta fram under vilka förhållanden som de enskilda modellerna bäst kommer till sin rätt.

För att göra det lite enklare för dig att orientera dig i testet har vi också delat in modellerna i de tre kategorierna trail, odubbat och dubbat. Trailmodeller är intressanta alternativ för vinterlöpning när underlaget är varierande, men kravet på säkert grepp inte är i fokus. Odubbade vinterskor har ofta en yttersula som ger bättre grepp än vanliga löparskor, oftast tack vare ett grövre mönster och en gummiblandning som ska ge mer friktion. Dessa vinterskor har också gärna någon form av väderskydd i ovandelen och är inte sällan utrustade med extra reflexdetaljer.

Den sista kategorin är den de flesta förknippar med vinterlöpning ¬– dubbade vinterskor. De är överlägsna när det gäller grepp om underlaget är isigt, och har förstås oftast både extra väderskydd och reflexdetaljer.

Utöver dessa tre skokategorier som är lämpade för vinterlöpning är det tre centrala faktorer som påverkar valet av vinterskor utifrån de olika väderleksförhållanden vi möter. Det handlar främst om sulans grepp mot underlaget, men även ovandelens skydd mot väta och isolation mot kyla:

1. Sulans grepp mot underlaget

Det är oftast inte låga temperaturer som är den största utmaningen för dig som springer under vintern. I stället är det isiga, glatta underlag som ställer till det. Med dåligt grepp blir löpningen spänd och orytmisk. I värsta fall ramlar du omkull och riskerar att skada dig.

Bor du så till att du kan förvänta dig längre perioder med snö och is är det en god idé att satsa på dubbade skor. Dels finns det flera olika typer av lösa dubb- eller broddsystem, som man sätter fast på sina ordinarie träningsskor. Dels finns det särskilt framtagna vintermodeller där yttersulan har permanenta metalldubbar. Vinterskor har dessutom ofta andra konstruktionsdetaljer som är anpassade till vinterfören. Om du verkligen vill optimera förutsättningarna för att kunna löpa avslappnat på is- och snöunderlag, är investeringen i ett dubbat par skor helt klart motiverad.

Möts du oftare av slask och mjuka blöta underlag än stabila vinterförhållanden med packad snö och is? Då kan en trailsko vara ett bra val. Många trailmodeller har aggressivt mönstrade yttersulor som biter bra på varierande underlag. Fördelen med en sådan sko är att den naturligtvis också är användbar i skogsterräng under övriga året.

Ytterligare en variant är vinterskor med en mjukare, strävare sula – utan dubbar – som är tänkt att ändå ge ett hyfsat bra grepp utan den ”hårda” känsla som metalldubbar kan ge på till exempel asfalt.

2. Skydd mot väta

Många tillverkare erbjuder någon eller några av sina mest populära löpträningsskor i speciella utföranden för slask och väta. Ovandelen är då tillverkad antingen i ett helt vattentätt material (vanligen Goretex-membran) eller har en vattenavstötande funktion. Den förstnämnda lösningen håller naturligtvis vätan ute bättre, men ger också en varmare och i allmänhet mindre följsam ovandel (även om utvecklingen gått mot lättare och smidigare alternativ).   

En ovandel som bara är vattenavstötande har förstås också sina begränsningar, särskilt om man löper genom djupa vattensamlingar eller i snöslask. Den ventilerar å andra sidan bättre, blir generellt smidigare och betyder oftast ett något lägre pris.

Här gäller det alltså att fundera över dina egna behov och önskemål. Tänk bara på att skor med vinteranpassade ovandelar endast fungerar tillfredsställande under vinterhalvåret. När utetemperaturen stiger blir de oftast för varma att löpa i.

3. Isolation mot kyla

Att hålla sig tillräckligt varm om fötterna hänger ihop med förgående punkt – skydd mot väta. Torra fötter betyder oftast tillräckligt varma fötter. Här finns alltså en klar nackdel med att använda sina vanliga träningsskor med en ovandel tillverkad i glest nätmaterial vars syfte är det rent motsatta: att hålla fötterna så svala som möjligt.

Tvekar du mellan två storlekar när du provar en vinteranpassad skomodell så välj den större. Vinterskor har oftast ett stummare, mindre elastiskt ovandelsmaterial än en modell med vävd eller stickad nylonovandel. Särskilt vattentäta ovandelar formar sig sämre efter foten. Lite mer utrymme och luft i tåpartiet ger dessutom bättre isolation, och du får plats med en något kraftigare löparstrumpa om du skulle önska det.

Så testade vi!

För att kunna jämföra greppet i de olika sulorna på ett likvärdigt sätt testades alla skor på is i en ishall. Testet inleddes med att vi gick med skorna för att värdera hur trygga de kändes vid gång rakt fram. Sedan jämförde vi hur trailmodellerna och vintermodellerna utan dubbar var att glida med på isen. Då blev det tydligt att olika gummiblandningar och mönster i yttersulorna gav olika bra fäste. Här stack Saucony Peregrine 8 Ice+ ut, som upplevdes ha bäst grepp av de odubbade modellerna. Av de renodlade trailskorna presterade New Balance Hierro V3 något bättre än genomsnittet, men ingen av dessa modeller ger bra grepp på is. 

Till sist sprang vi med alla skor på isen, både rakt fram och i svängar. Alla dubbade modeller var överlägsna i avseendet att de tillät löpning på ett förhållandevis säkert sett, men Asics Gel Fuji Setsu 2 GTX var den modell som testlöparna främst lyfte fram.

Efter istestet har en grupp testlöpare, bestående av både män och kvinnor med varierande kapacitet, sprungit i modellerna under en månads tid innan de fyllde i ett utförligt testformulär som ligger till grund för de slutgiltiga omdömena här.

Notera att viktangivelserna gäller storlek US 9 (42,5) i herr och US 7 (38) i dam (Wmns). Häldropp är höjdskillnaden mellan sulans bakre och främre del, mätt utan innersula.

LÄS HELA TESTET HÄR: Stort vinterskotest 2019 – 18 testade modeller

Löparsverige drar till Portugal – häng med du också!

Löparsverige drar till Portugal – häng med du också!


Kicka i gång löpträningen med Runner’s Worlds löparveckor på Training Camp Portugal tillsammans med Springtime Resor.

I Monte Gordo på Algarvekusten får du en träningsresa med mycket löpning, träning, gemenskap och naturupplevelser. Du får uppleva sköna löprundor, smarta tekniktips, snabba intervaller, nyttig backträning och fantastiska vyer under bergspasset. Vi har anpassade fartgrupper på alla löparpass. Förutom löpning i pinjeskogen, boardwalken, under bergspasset och på stranden har du möjlighet att träna på en välutrustad sportstadion endast tio minuter från vårt hotell. Med på den första veckan (23-30 mars) följer bland annat Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai och på den andra veckan (30 mars-6 april) finns bland annat Mustafa ”Musse” Mohamed på plats.

Detta är definitivt vårens mest givande och inspirerande löparveckor. Några av Sveriges bästa löpledare visar vägen!

Ander Szalkai – Markus Torgeby –Mustafa ”Musse” Mohamed – Lisa McRae – Ledare från TSM Running – Ledare från Marathonsällskapet – Ledare från Kondis

 

Välj mellan två avresor – 23 eller 30 mars. För dig som är prenumerant på Runner’s World får du 750 kronor i rabatt per person. Ange kod: RW, vid bokning. Erbjudandet gäller till och med 28 februari.