Skogen kallar!

Skogen kallar!


Att springa trail i skog och mark under hösten är en svårslagen upplevelse. Så här gör du det på bästa sätt – med de bästa trailskorna från New Balance.

[ANNONS] Hösten är på många sätt den bästa tiden för oss löpare. Nu kan vi släppa prestationskraven och njuta av naturens färgsprakande skönhet i den klara friska höstluften. Det görs förstås bäst på stigar och små skogsvägar, ensamma eller i grupp, där vi kan utmana våra kroppar i den ständigt växlande terrängen.

Om du sedan råkar blir biten av traillöpning – eller redan är skogstokig – så kanske du vill förbättra din förmåga att ta dig fram löpandes i terrängen. En vettig första investering är att skaffa ett par dedikerade trailskor. Sedan är det bara att ge sig ut i spenaten.

Här har du sex tips som garanterat gör dig till en bättre traillöpare – och två nya, grymma trailmodeller från New Balance.

1. Våga gasa

Att träna på att springa fort på ojämnt underlag har flera fördelar, som du dessutom kan dra nytta av oavsett underlag eller löpdisciplin. Det mjuka och varierande underlaget är skonsamt, bygger styrka och tränar din balansförmåga.

Testa till exempel att springa intervaller eller fartlek i terräng. Fokusera inte på GPS-klockans fartangivelser, utan utgå enbart från tid och ansträngning/puls. Välj svårighetsgrad efter erfarenhet och ambitionsnivå – börja med ett lättsprunget underlag och utmana dig med mer tekniskt svår löpning när du blir starkare.

2. Spring i sidled

Att springa i terräng betyder att du behöver röra dig mer i sidled än vad du kanske är van vid. Du kan ge dig själv ett försprång genom att träna upp den förmågan med några enkla övningar.

Testa att springa korta sträckor där du tar steg åt både höger och vänster. Eller gör utfallssteg eller hopp på ett ben sidledes åt båda hållen. Balansövningar på en fot åt gången, gärna på rörliga/mjuka underlag, är ett annat sätt att träna trailspecifik styrka i fotleder och underben.

3. Våga gå

Är det riktigt brant uppför så är det oftast effektivare att gå än att försöka springa – det gör till och med världseliten.

4. Skippa GPS-klockan

Löpning i terräng är en helt annan sak än löpning på landsväg eller bana. Har du en träningsklocka med GPS så är det klokt att inte jämföra kilometertider och tempoangivelser. Fokusera på din ansträngningsnivå i stället för att försöka hålla den löphastighet du vanligtvis gör på vägen.

5. Träna rätt sorts styrka

Att springa trail är ett effektivt sätt att bygga specifik löpstyrka. Det varierande underlaget utmanar både ben- och bålmuskler i högre grad än vad landsvägslöpning gör. Men du kan också tjäna på att stärka de stabiliserande musklerna i både ben och bål. Enbensböj, utfallssteg, marklyft och olika typer av coreövningar är utmärkt styrketräning för traillöpare.

6. Korta steget

Ett effektivt tekniktips för den som vill springa snabbare i svårlöpt terräng är att jobba med ett kortare steg. Det är också en skonsam och säker teknik för både korta och långa utförslöpningar när underlaget är mjukt, löst och tekniskt svårsprunget.

7. Välj rätt trailskor – möt New Balance Trail

Både upplevelsen och säkerheten blir bättre med rätt typ av trailskor på fötterna. I ständigt varierande terrängförhållanden krävs främst säkert grepp mot underlaget, pålitlig sidstabilitet och ett skydd mot markens ojämnheter. En trailmodell ger därför en klart bättre helhetsupplevelse i skogen.

Traillöpning kan bjuda på en mängd olika typer av underlag vilket ställer stora krav på dina löparskors yttersula – både när det gäller material och mönster. Visst går det att springa med ett par traditionella träningsskor så länge underlaget inte är alltför avancerat – men vill du ha ett säkert grepp är ett par dedikerade trailskor en smart investering.

Du behöver inte heller vara rädd för att det innebär en kompromiss med löpkänsla eller stötdämpning – dagens moderna trailskor levererar även när det gäller dessa aspekter.

New Balance har på senare tid lagt ned avsevärda resurser på att utveckla funktionella trailskor för löpning i krävande terräng. Här är två nya trail-modeller som verkligen kan göra dina skogsrundor bättre:

New Balance Fresh Foam Hierro V6

Den sjätte versionen av denna robusta trailskomodell har – precis som sin föregångare – en robust mellansula i NB:s spänstiga FreshFoam-skum. Uppdateringarna består av ett mer följsamt ovandelsmaterial, ett smidigare snörsystem och en mjukare förstärkning i tåpartiet. Dessutom har hälkappan fått en bekvämare, mer avrundad utformning.

Megagrip-yttersulan på Hierro v6 lever upp till sitt namn. Den utskjutande spoiler i häldelen ger förbättrat grepp vid utförslöpning – även på våta underlag.

Vikten har reducerats med cirka 20 gram från föregångaren, men denna sjätte version av Hierro ger ändå samma stadiga löpkänsla som tidigare. Det gör att skon främst kommer till sin rätt på långa distanspass i omväxlande skogsterräng, där skyddande stötdämpning och bekväm passform är A och O.

Hierro V6 finns också i en helt vattentät version med tillägget GTX. Ovandelen är då försedd med ett Gore-tex-membran som effektivt stänger ute slask och väta. Vikt och häldropp är i princip samma som på den vanliga versionen – den enda skillnaden är att Hierro V6 GTX kostar 200 kronor mer (1 800 kronor).

FAKTA NB FRESH FOAM HIERRO V6: Vikt: 337 gram (herr) och 281 gram (dam). Häldropp: 8 millimeter. Rekommenderat butikspris: 1 600 kronor. Läs mer och beställ här!

New Balance Fresh Foam More Trail 2

NB More Trail har en väl tilltagen mellansula i lätt Fresh Foam-skum, ett material som kombinerar hög komfort med skyddande stötdämpning. I denna andra version har ovandelen (som till 75 procent består av återvunnen polyester) fått en vattenavstötande DWR-behandling.

En uppdatering består i ett tjockare gummiskikt i yttersulan (jämfört med första versionen). Det har möjliggjort ett 6,5 millimeter djupt mönster i  Vibram-yttersulan, vilket både ger ett säkrare grepp på varierande underlag och ökar hållbarheten.

New Balance More Trail 2 klarar galant utmanande olika typer av terräng och underlag. Den tjocka mellansulan ger bekväm stötdämpning och den robusta Vibram-sulan levererar ett tryggt grepp.

FAKTA NB FRESH MORE TRAIL 2: Vikt: 334 gram (herr) och 264 gram (dam). Häldropp: 4 millimeter. Rekommenderat butikspris: 1 800 kronor. Läs mer och beställ här!


Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Höstens roligaste löpträning
  • Testa något nytt: Bli snabb & stark 2022
  • Spring bättre – med musik
  • 11 sportbehåar i stort test
  • Ditt perfekta kostupplägg
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Fler intressanta artiklar