Szalkai’s bästa Varvet-tips

Szalkai’s bästa Varvet-tips


Träningen under vintern och våren har sett olika ut för er som läser. Några har kunnat träna riktigt bra och helt enligt planen, andra har fått lämna sin planering och är kanske inte riktigt där man vill vara träningsmässigt. Då gäller det oavsett hur det har gått innan loppet att använda det man gjort till något positivt ändå och inte blockera sig själv på något vis.
Har träningen gått riktigt bra och träningsbakgrund är på topp gäller det att tona ner pressen på sig själv. För stora förväntningar kan blockera löpningen om det helt plötsligt inte går så lätt ”som det borde” göra med tanke på träningsbakgrund. Fokusera tankarna på bakgrunden, men ställ in dig på att det är ett ”jobb” som ska göras, som du längtar till. Du längtar, men vet att ”det” inte kommer av sig självt.

Har träningen inte riktigt flutit på enligt plan, måste du hitta en positiv känsla genom att just inte sätta pressen på dig. Gå in avslappnat, med ”allt att vinna känslan”. Övertyga dig själv att du ska ha just den dagen där allt kommer funka. Trots inte 100 % träning, finns det säkert tillfällen du kan minnas där att flöt på oavsett träningsbakgrunden. Måla upp din målbild på ett positivt sätt. Äntligen är det dags att plocka ut det du har i kroppen!

Så oavsett hur du tränat är du riktigt mentalt laddad, utan press men med viss taggning. Ät som vanligt, men kanske något extra mellanmål med fokus på kolhydrater dagen innan loppet och välja mat med inte alltför mycket fibrer. I och med att det kanske kommer vara varmt på lördag i Göteborg kan du även lägga till lite extra salt i kosten dagen innan. Då slipper du få brist på det om du svettas mycket under loppet.
Drick också bra, men pressa inte i dig mer vätska än vad som känns bra.

Som en del i laddningen och för att slippa stress på tävlingsdagen kan du gärna fixa till hela ditt tävlings-kit dagen innan. Anpassa till vädret. Välj lätta luftiga kläder om det nu blir varmt, och om luftfuktigheten inte är så hög men solen stark kan det vara fördel att ha en ljus keps. Men ha även en beredskap för om vädret svänger till kallare. Då ska du gärna ha med något att sitta på innan du drar igång din lilla uppvärmning innan start, och kanske en tröja du kan slänga iväg innan start som håller dig varm till du får springa iväg.

På tävlingsdagen startar du med en bra frukost. Välj det du är van vid, men även här ska du välja inte alltför fiberrik mat. Ett lättare mellanmål kan också vara på sin plats på förmiddagen några timmar innan starten kl 13. Startar du i en sen startgrupp kan du även ta en lättare lunch. Men välj något lätt; för du ska känna dig lätt och energi har du lagrad sedan dagarna innan om du ätit bra då.

Väl på plats vid Slottskogen på tävlingsdagen gäller det hantera inspirationen, och väntetiden som det kan bli fram till startskottet. Ha med dig en lite plan för ditt upplägg fram till din grupp sticker iväg. För du ska vara avslappnad och inte tagga till för tidigt. När väl starten går för din grupp gäller det inte låta inspirationen övergå i någon stress. Startstress kan verkligen påverka hela loppet negativt. Fokusera mer på din rytm än att du ska stressa och låt gruppens tempo få in dig i en harmonisk löpning.

Ta med dig att det är 21 km som ska avverkas och en lugn start gör att du har sparade krafter till att fixa hela loppet.
Har du hamnat fel i seedningen i förhållande till din kapacitet ska du inte kryssa fram förbi medlöparna för tidigt i loppet. Det tar mer kraft och energi än vad du tjänar i tid första biten. Låt fältet sprida ut sig lite, innan du börja avancera.

Du är inställd på att en halvmara är tufft, det är 21,1 km. Men du ska inte ”tänka” 21 km, utan det är en klar fördel om du delar upp loppet mentalt i lite kortare avsnitt. Tänkte inte ”nu är det 20 km kvar”, utan tänk att jag är redan här. Sätt upp korta delmål, kanske i 5 km avsnitt, och ”spring” mentalt bara dina delmål. Då kommer du helt plötsligt vara framme igen vid Slottsskogen förhoppningsvis klart snabbare än av du trodde var möjligt.

Efter startrusningen som du inte rusat i kommer du fram till flera tuffa avsnitt på ”Varvsbanan”. Redan efter någon km kommer ”Säldammsbacken”. För den snabba löparen, gäller det att korta ner steget och springa ”aktivt” men kontrollerat uppför. Visst kan du plocka placeringar här, men det är för tidigt att du ska dra på dig en ansamlande trötthet i musklerna. För dig som kanske inte siktar på att springa hela vägen, kan du tjäna mycket på att redan såhär tidigt i loppet ta några kortare gångavsnitt uppför. Du tappar inte speciellt mycket i tid, men kommer spara både energi och muskelkraft som du har nytta av senare.

Efter backen inne i Slottsskogen kommer ett mer lättlöpt parti fram till Älvsborgsbron som dyker upp efter ca 5 km. Flyt på bra, och låt kilometrarna försvinna. Uppför Älvsborgsbron gäller det återigen att inte gå på för hårt. Försök hitta en klunga att flyta med i, och ”kolla inte hela vägen upp”, utan fokusera kortare bitar framåt, så är du snart på toppen. Utför gäller det att hitta en ”mjuk löpning”. Flyt inte på ”max utför”, för då tar utförslöpan energi men framförallt kommer du ”slå sönder låren onödigt” tidigt i loppet. 

När du kommit ner ”på andra sidan” kan det kännas lite ”tomt”. Det finns riktigt bra publikstråk där du kan ta in deras energi men ha med dig om det inte är hejarrop hela vägen att ändå tänka positivt och verkligen ta kilometer för kilometer. Betar du av kilometermarkeringarna är du plötsligt vid nästa broutmaning som ska ta dig tillbaks till den sida av Göteborg som du startade i. Bara att veta ut du snart är ”tillbaks” kan inspirera uppför även om det kan vara tufft.
Har du möjlighet gäller det att ta hjälp uppför Götaälvbron. Hitta en ”medlöpare”, som du kan växeldra uppför eller smit in i någon klunga. Mentalt slipper du ”ligga på”, och fysiskt kan du spara mycket genom att ligga bakom. Det finns mycket tid att tjäna på att inte vara ”slut” när du kommer ner från bron, för snart väntar Avenyns publik på dig. Så rusa heller inte utför, utan sjunk ner lite i steget, och ”rulla mjukt” utför för att spara dig.

Om du sparat lite, kan du få riktigt bra fart och verkligen utnyttja att den relativt flacka och snabba kommande delen av banan. Har du lite sparade krafter så du kan ge ett leende till publiken, så kommer du få ”välbehövlig” mental energi tillbaks.
Om benen nu börja kännas stumma, testa och byt ditt steg. Tvinga dig verkligen växla steg och hållning under låt säga 30 sekunder till en minut. Kanske kan du på så vis kan koppla in muskler som inte är slut och hitta muskler där det finns inlagrad och outnyttjad energi kvar.

Sista biten in mot mål kan kännas lång, men tänk bara positivt att nu är du ”nästan framme”. Titta inte bakåt, utan se bara framåt. Se om det inte finns någon rygg där framför dig, som du kan jobba ikapp. Bara minuter kvar att jobba, och ställ frågan till dig själv; har jag verkligen tagit ut det där lilla extra. Finns det en lite resurs kvar, som kan ta den där sista lilla retfulla minuten till just din drömgräns då plockar du fram det, men ha alltid med dig att det viktigaste är ändå att besegra distansen och ha en riktigt kul löpning på Varvet!

Nr 10 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Ditt bästa år! Experternas smarta tips
  • 7 pannlampor i stor test
  • Vad är långpass?
  • Spring saktare! Forskare: Därför gör det dig snabbare
  • Redo för träning? Enkelt formtest som ger dig besked
  • Jesse Owens trotsade Hitler och nazismen
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Göteborgsvarvet 2021 flyttar till hösten

Göteborgsvarvet 2021 flyttar till hösten


Världens största halvmaraton, Göteborgsvarvet arrangeras den 11 september 2021. Flytten har beslutats av Göteborgs Friidrottsförbunds styrelse och görs för att skapa bästa möjliga förutsättningar för genomförandet av loppet.

Tillsammans med Göteborgsvarvet Marathon den 19 september 2021 kommer Göteborgsvarvet att utgöra en världsunik löparvecka i Göteborg.

– Anledningen till beslutet om att flytta Göteborgsvarvet från maj till september baserades på att vi tillsammans med Göteborgs Stad, partners samt relevanta myndigheter gör den samlade bedömningen att vi ur ett samhällsperspektiv har bättre möjligheter att både genomföra och planera för den världsunika löparveckan i september 2021. Tack vare samhällets idoga ansträngningar med att utrota covid-19, nu närmast genom massvaccinering, ser vi hoppfullt på framtiden och går in med övertygelsen att vi kommer genomföra Göteborgsvarvet 2021. Sedan får vi självfallet anpassa oss efter de eventuella restriktioner och riktlinjer som kan vara aktuella i september, säger Martin Bergman, förbundschef Göteborgs Friidrottsförbund och VD för Göteborgsvarvet.
– Vi väljer att ta detta beslut i ett tidigt skede för att alla berörda parter ska veta vad som gäller och därigenom få bästa möjliga förutsättningar att ladda upp inför den 11 september 2021. Det gäller såväl löpare och partners men inte minst Göteborg Stads olika förvaltningar och bolag som genom detta beslut ges rådrum att hantera tillståndsgivning inför genomförandet av de båda loppen i september, säger Martin Bergman.

Flytten innebär att Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon bildar en historisk löparvecka mellan den 11 och 19 september 2021.
– Att flytta Göteborgsvarvet till september känns helt rätt för att kunna skapa de bästa förutsättningarna för löparna. Det blir fantastiskt roligt att Göteborg, som få andra städer i världen, får en unik löparvecka med både världens största halvmara och det exklusiva maratonloppet. Det blir en härlig utmaning med två lopp i september och det är något att se fram emot för alla oss som älskar löpning, säger Mustafa ”Musse” Mohamed, tvåfaldig vinnare av Göteborgsvarvet och svensk rekordinnehavare i maraton.

På ursprungsdatumet i maj kommer ett virtuellt evenemang att hållas men den 11 september är det den klassiska bansträckningen längs Göteborgs gator som gäller. – Exakt på vilket sätt vi kommer att genomföra Göteborgsvarvet i september 2021 är i detta nu under planering och beredning i organisationen. Givet situationen i samhället är vi fortsatt beroende av att följa händelseutvecklingen dag för dag, signalerna från regeringen och Folkhälsomyndigheten men också den planerade massvaccineringens utfall är avgörande för vår genomförandeförmåga. Vi har på plats en professionell genomförandeorganisation och ständig kontakt med berörda myndigheter. Organisationen känner en stor trygghet och besitter både kompetens och kapacitet att genomföra Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon under 2021, även sett ur ett folkhälsoperspektiv. Vi ser mycket fram emot en härlig löparvecka i september 2021, säger Martin Bergman.

Inför beslutet av flytten av Göteborgsvarvet har diskussioner förts med Marathongruppen som arrangerar Stockholm Halvmarathon. Detta eftersom båda loppen kommer att genomföras den 11 september 2021.

– Det är förstås inte optimalt att Sveriges två största halvmaratonlopp arrangeras samma dag men vi har haft en god dialog med Göteborgsvarvet och kommer att samverka för att lösa det på bästa möjliga sätt för löparna. Det viktigaste är att vi får komma igång och arrangera evenemang igen, säger David Fridell, marknadschef för Marathongruppen.

Anmälan för de som redan anmält sig till Göteborgsvarvet gäller fortfarande. Anmälan flyttas per automatik till loppet den 11 september.

Flytten till den 11 september berör endast moderloppet Göteborgsvarvet. Gällande dotterloppen och Varvetmilen kommer detaljer kring dessa att kommuniceras löpande allteftersom beslut fattas av organisationen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!


Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc trådlösa TRUE GO-hörlurar för bara 546 kronor! Välj mellan färgerna vit, svart eller rosa.

Vårt erbjudande
• 6 nummer av Runner’s World (ordinarie butikspris: 594 kronor).
• Defunc trådlösa TRUE GO-hörlurar (ordinarie pris 499 kronor).
• Sammanlagt värde: 1093 kronor.

  • Din rabatt: 50 %, ditt pris: 546 kronor!

Här gör du din beställning!

 

Med Runner’s World får du:
✔️ Världens ledande löpartidning
✔️ Träningstips av experter och elitlöpare.
✔️ Extra mycket sko- och pryltester
✔️  Läsningen för alla som springer, från nybörjare till proffs,
✔️ Tips och råd om träning, teknik och nya prylar
✔️ Allt om de stora loppen
✔️ Inspirerande resereportage
✔️ Runner’s World digitala tidningsarkiv
✔️ Runner’s Worlds app

*Går ej att kombinera med andra erbjudanden.

 

Här gör du din beställning!

 

Defunc TRUE GO-modellen är för den som vill ha en kraftfull ljud- och kommunikationsupplevelse- TRUE GO passar för långvarig lyssning utan att bli obekväma genom vår världsunika, egenutvecklade MultiTip™-design som ger en bättre ljudupplevelse samt håller dina lurar på plats för ökad komfort.

Funktioner:

  • 22 timmars speltid
  • Superb säker passform
  • Kraftfullt ljud
  • Långvarig komfort
  • Touch control
  • Bluetooth 5.0
  • USB-C
  • 10 m trådlös räckvidd
  • Laddningsbox ingår naturligtvis

Här gör du din beställning!

Spring där du är – Göteborgsvarvet Virtual Race 21k

Spring där du är – Göteborgsvarvet Virtual Race 21k


2020 års upplaga av Göteborgsvarvet är inställt på grund av Covid-19 viruset, men nu lanseras Göteborgsvarvet Virtual Race 21k där Varvet arrangörernas mål är att fortsatt motivera löparna att fortsätta springa och hålla igång träningen. Självklart är det 21,1km som gäller, men nu med social distans.

Den 15-17 maj har alla löpare möjlighet att delta i Göteborgsvarvet Virtual Race 21k – ett lopp som man kan genomföra var som helst i världen. Göteborgsvarvet Virtual Race 21k är dessutom seedningsgrundande till Göteborgsvarvet 2021 och loppet genomförs i samarbete med träningsappen Strava. Löparna bestämmer själv vart man springer, men det är viktigt att banan är minst 21,0975 km när man loggar passet i Strava.

Att springa Göteborgsvarvet Virtual Race 21k kostar 645 kr, men de löpare som varit anmälda till årets lopp har bland annat möjlighet att flytta den anmälan till Göteborgsvarvet Virtual Race 21k. Genom anmälningsavgiften är löparna med och stöttar friidrotten i Göteborg.

Efter avslutat lopp får löparna en digital finisher badge, ett digitalt diplom, samt en hemskickad fysisk finisher pin. Dessutom får alla deltagare som genomför Göteborgsvarvet Virtual Race 21k en värdekod som ger 30% rabatt på Göteborgsvarvet den 22 maj 2021 och Göteborgsvarvet Marathon den 19 september 2021.

Så här går det till för att anmäla sig:

1. Skaffa ett gratiskonto på Strava och koppla det till Göteborgsvarvet via din anmälan.

2. Anmäl dig till Göteborgsvarvet Virtual Race 21 via Göteborgsvarvets hemsida.

3. Koppla ditt Göteborgsvarvet-konto till ditt Strava-konto när du gör din anmälan. Notera att du måste lämna ”edit certain data on your profile” ikryssad för att kunna delta i Göteborgsvarvet Virtual Race 21k.

4. Spring minst 21,0975 km någon gång mellan 15-17 maj 2020 och registrera löpturen som ”RACE” på Strava. Registreringen måste göras senast tre dagar efter att tävlingen avslutats.

LÄS MER PÅ GÖTEBORGSVARVARVETS SIDA


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Göteborgsvarvet genomförs inte 16 maj

Göteborgsvarvet genomförs inte 16 maj


Med anledning av risken för smittspridning av covid-19 kommer Göte­borgsvarvet 2020 inte genomföras den 16 maj, det meddelar Göteborgsvarvet i ett pressmeddelande. Övri­ga lopp i Göte­borgsvarvets tävlingsvec­ka samt Göte­borgsvarvet Expo kom­mer inte heller att genom­föras som plan­er­at.

Beslutet togs av Göte­borgs Fri­idrotts­för­bund vid ett extrain­satt styrelsemöte i går kväll. Eftersom även vårens upplagor av Varvetmilen ställs in tills vidare, innebär det att totalt 23 lopp/arrangörer i Göteborg och runt om i landet påverkas. Organisationen arbetar nu vidare med att utreda de konsekvenser som beslutet innebär samt informera alla som berörs. Ny information delges från arrangörerna de närmaste dagarna.

Till hela pressmeddelandet från Göteborgsvarvet


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu startar 12-veckors- programmet mot Varvet!

Nu startar 12-veckors- programmet mot Varvet!


På måndag 24 februari drar Göteborgsvarvsprogrammet igång. Det är coacherna Musse, Hanna & Szacke som vill motivera och inspirera alla Varvetlöpare att klara just sitt mål i världens största halvmaraton.

Tidigare har ett 18 veckors program startat upp men nu är det 12 veckors programmet som kör igång. Coacherna guidare i träningen och räknar ner och puffar upp löparnas form till Göteborgsvarvet som avgörs den 16 maj 2020.

För att klara av Göteborgsvarvet på ett optimalt sätt, oavsett mål, är det bra att ha en tidsperiod med regelbunden löpträning. För att få kontinuiteten kan det vara bra att ha något att följa som både inspirerar och guidar i träningen. Just att inspirera och motivera är coacherna Mustafa ”Musse” Mohamed, Hanna Karlsson och Anders Szalkai´s mål när dom komponerat helt nya träningsprogram riktade just mot Göteborgsvarvet. (Mer om coacherna längst ned i artikeln)

Programmen är och ska vara enkla att följa genom tre huvudträningspass i veckan. Träningsupplägget anpassas efter just ditt tidsmål eller nivå. Träningen är varierad och du som hänger på kommer få testa på många inspirerande upplägg.

I träningsprogrammen ingår ett komplett upplägg, med inspirerande träningstexter för varje träningsdag och träningsvecka. Till flera av momenten så som styrka, löpskolning och rörlighet finns det även instruktionsfilmer.

Programmen kan följas fullt ut men självklart även modifieras så att det passar din vardag. Genom att följa den röda tråden i programmet kan du kunna njuta fullt ut av den folkfest Göteborgsvarvet är och nå just ditt mål!

Programmet kommer i tre versioner och nu är det alltså dags starta 12 veckors programmet med start 24 februari.

Varje program har 6 nivåer som utgår från olika tidsmål eller att klara av den utmanande sträckan på ett sätt som gör att man kan upplevelse folkfesten loppet innebär.

PROGRAMMEN HITTAR DU HÄR

Så häng på, det blir kul, inspirerande men såklart även utmanande hälsar Musse, Hanna och Szacke!

OM COACHERNA:

Hanna Karlsson har varit löpare på elitnivå och har segrar på SM och Finnkamp. Hon arbetar nu mera som lärare, men löpintresset är fortfarande stort. Hon springer dagligen och leder en del löpgrupper och PT. Hanna brinner för att hjälpa och coacha människor att nå sina mål oavsett nivå.

Mustafa Mohamed eller ”Musse” som han oftast kallas är elitlöpare sen drygt 20 år tillbaka. Han har flera OS- och VM-finaler på hans meritlista och har även vunnit Göteborgsvarvet två gånger. Musse har fortfarande stor passion för löpning och vid sidan om sin elitsatsning leder han företagsträning och PT. Han har under flera år varit en av löpledarna på Springtimes träningsresor till Portugal.

Anders Szalkai är en av Sveriges bästa maratonlöpare genom tidigare och den senaste svenske vinnaren av Stockholm Marathon.
Numera är Anders Chefredaktör på Runner´s World och både under och efter elitkarriären har Anders verkat som coach för både elit och motionslöpare. Anders träningsprogram har hjälp många löpare att nå sina mål på lopp runt om i Sverige på allt från 10 km till Ultralopp. Kunskapen att anpassa program till olika nivåer anser Anders är hans styrka. Genom att coacha stora motionsgrupper, under 15 års tid, har han kunnat ta del av vilka upplägg som får flest löpare uppleva variationen och glädjen som finns i löpningen.

Musse, Hanna och Szacke har alla tre sprungit Göteborgsvarvet ett flertal gånger och vet vad som krävs. De har även coachat andra löpare till att nå sina mål på Varvet.




Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

När katastrofen slår till

När katastrofen slår till


Även den mest erfarna löparen kan drabbas av större eller mindre katastrofer på loppdagen. Som tur är går många av de här händelserna att förebygga, vi berättar hur. 

ASTMA -ATTACK

Plötsliga temperaturskillnader, allergener eller ansträngning kan orsaka astmaattacker där luftrören drar ihop sig. Om du vet med dig att du har anlag för atsma kan det vara bra att förbereda sig lite extra. 

Gå till doktorn

Det kan vara bra att gå till en specialistläkare om du gillar att springa så att du får rätt medicin och hjälpmedel, till exempel vid pollensäsongen eller kallt väder. 

Anpassa loppkalendern 

Om du är känslig mot till exempel pollen eller kyla, undvik att springa lopp just under de säsongerna. Hitta istället lopp som går tidigt på våren eller på hösten. Nu för tiden finns lopp att springa året runt. 

Värm upp

Inte bara musklerna behöver värma upp. Glöm inte att luftrören kan behöva vänja sig lite vid omgivningarna och ansträngningen också. Börja lugnt så att hela kroppen hänger med och om det är riktigt kallt eller mycket pollen kan du använda en ansiktsmask som filtrerar luften och också värmer den innan den kommer ner i lungorna. 

MAGPROBLEM

De där magkramperna, uppblåstheten och diarrén som vi kopplar ihop med löparmage drabbar mer än 30 procent av alla som springer. Så här kan du förebygga att det händer dig just på loppdagen. 

Öva, öva, öva 

I snitt 70 till 80 procent av de som springer maraton och inte har testat sin matplan under träningssäsongen får magproblem under loppet. 

Skriv dagbok 

Skriv ner vad du ätit på kvällen och morgonen före långpass och hur din mage svarade på det. Utefter det kan du göra små förändringar. Om du till exempel drack två koppar kaffe och din mage betedde sig som Niagarafallen kan du testa att dricka en kopp nästa gång, eller spara kaffet till efter loppet. Kaffe, framför allt starkt kaffe, kan vara en riktig trigger.  

Hej vit pasta och kyckling  

Dygnet före loppet kan du testa att undvika mat med mycket fibrer och fett. Satsa på mat som är lätt för kroppen att smälta, enkla kolhydrater och magert protein. 

Krångla inte

Det största misstaget du kan göra är att svänga om kosten 180 grader för att ladda inför loppet. Magen är lugnast om den får äta det den är van vid. 

SKAVSÅR

Något så banalt som en blåsa på tån eller ett skavsår under armen kan göra att hela loppet går åt skogen. Så se till att inte drabbas i onödan. 

Ha rätt strumpa 

Köp strumpor som är till för just löpning. De har inga onödiga sömmar som skaver och har till och med ofta lite vaddering där fötterna som bäst behöver det. 

Klipp och vårda
Ta hand om dina fötter. Klipp tånaglarna så att de inte skaver mot tårna och fila bort förhårdnader. Smörj också in fötterna regelbundet så att de håller sig mjuka. 

Smörj
Vaselin kan vara löparens bästa vän. Smörj in runt alla skarvar på kläderna, mellan låren och smörj gärna in hela fötterna för att få huden att glida bättre och undvika skav.

Provspring kläderna 

Se till att ha sprungit långpass i de kläder du ska ha på loppet så att du känner att de inte skaver någonstans. 

Långärmat

Har du lätt att få skavsår på insidan av överarmen eller vid armhålan. Testa att springa i långärmade tröjor. 

Packa plåster 

Ett par skavsårsplåster tar ingen plats men kan vara skillnaden mellan ett njutbart lopp och ett par timmars ren tortyr. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in