Tävla & vinn: Marknadens häftigaste löpband hemma hos dig – hela vintern!

Tävla & vinn: Marknadens häftigaste löpband hemma hos dig – hela vintern!


I år kan du slippa behöva bry dig om isgator, slask, snöhögar, mörker eller regn från tre håll samtidigt när du vill ägna dig åt din favoritträning. Blir du den lyckliga vinnaren av ett halvår tillsammans med nya högteknologiska, snygga och smidiga löpbandet MYRUN från Technogym kan du springa både bekvämt och utvecklande hemma.

Löpbandet blir ditt från 1:a November till 31:a Mars.

Om MYRUN

Ger dig samma känsla av utrymme som ett professionellt löpband, i en smidig och kompakt lösning. Löpbandets löpyta ger en optimal mix mellan dämpning och studs eftersom den identifierar och anpassar sig efter varje användares löpstil.

För en ovan löpare innebär detta ett mjukare underlag, som absorberar varje stegisättning och minskar risken för skador. För den mer avancerade löparen blir underlaget mer fast för att möjliggöra maximalt frånskjut i varje steg. 

  • Kadens: löpbandet mäter antalet steg/minut som du tar.
     
  • Steglängd: mätning av din steglängd i realtid för att räkna ut vilken som är din optimala steglängd.
     
  • Förflyttning: mätning över hur mycket/lite din kropp rör sig horisontellt och vertikalt, ger en indikation på hur effektiv din löpstil är.
     
  • Myrun kan hjälpa dig planera övningar, pass och rutiner formade efter dina personliga träningsmål.
     
  • Väljer musik från dina spellistor som bäst passar din aktuella rytm och hastighet.

Värdet på bandet är 39.900 kr.

Det enda du behöver göra för att vara med i tävlingen är att fylla i formuläret här nedanför.

Skicka in ditt svar senast onsdagen den 19 oktober. Lycka till!

[form code =236]
Villkor: 
Technogym står för transport, vinnaren gör den mycket enkla installationen själv. Bandet skall skötas och förvaras enligt instruktioner (ex. ej i kallgarage). Om löpbandet missköts eller allvarligt skadas pga. försummelse står låntagaren för reperationskostnaderna. 

 

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 39

Pia Nielsen

Hej ska springa tunnelloppet i Stockholm i Mars och Tjejmilen i höst och för att få en lite kick in the … så vore det fantastiskt att vinna ett löpband. Har sprungit en del förut men fick en hälseneskada så nu börjar uppbyggnaden mot nya mål.


Lasse Bertilsson

Hej
Från Nov till Mars springer jag enormt mycket på löpband.
Det jag då saknar är faktiskt just de egenskaper detta löpband verkar ha
och som jag normalt får ut av min garmin när jag springer ute.
Som ex. Förflyttning: mätning över hur mycket/lite din kropp rör sig horisontellt och vertikalt, ger en indikation på hur effektiv din löpstil är.


Anne-Lis Nilsson

Hej
Jag är chef på Malmö Idrottsmuseum. Vi är ett museum som vill binda ihop dåtid, nutid med framtid. Vi har ett gammalt gym (Zanders) från slutet av 1800-talet och försöker med hjälp av dagens maskiner visar att det finns många likheter bara det att utförandet är lite olika. I vår ”moderna” avdelning har vi bland annat en mycket populär skakmaskin och motionscykel. Om vi får låna löpbandet kommer det i så fall att stå ute i vår utställning tillgängligt för besökarna.


Åsa

Perfekt för mig med astma som gör att jag har svårt att springa ute på vintern!


Erik alfredsson

Äntligen en chans att få familjen att röra på sig samtidigt som jag kan träna effektivt.


Cecilia Karlsson

Då jag bor ute på landet utan gatlysen vore det toppen att kunna nyttja ett löpband under kommande mörka månader. Perfekt för träningen inför marathon i juni!


Annika Lindskog

Va kul, då kanske man kan börja och träna löpning igen mera kontinuerligt igen efter många års uppehåll.


Martina Gunnarsson

När nu mannen fått köldallergi och inte kan träna utomhus när det är under +15 grader vore detta en duoerlverraskning till honom (och mig).


Susanne Nilsson

Det vore suveränt med ett eget löpband. Har blivit övertalad av några vänner att springa Göteborgsvarvet nästa år. Vilken löpform jag skulle kunna ha då!Bor på landet utan gym, elljusspår samt bara en kort vägsträcka med belysning. Har svårt att springa i skogen med pannlampa, snubblar lätt efter en mountainbike olycka. Hoppas , hoppas att jag har tur!


Nicole Bohac

Att bo på landet och ha barn som man får ta hand om på kvällarna själv innebär att viss löpning måste ske på hemmaplan i huset. Ett löpband är ett perfekt alternativ för att kunna hålla igång löpningen utan att lämna huset. Vore skoj att kunna testa i praktiken 🙂


Anna Brixdal

Det finns många argument till varför detta hade passat mig så som att jag har småbarn, en man som arbetar hemifrån långa perioder, vi bor i Kalix vilket innebär massor av snö från nu till maj…
Mest av allt så hade det varit otroligt roligt att få testa det här fina bandet istället för att dra på sig massor med kläder och andningsmask i kallaste januari 😀


Jan Karlsson

Vill haaaa!!


Marijana Pasic

OMG! I´m in love. Hur skulle man kunna låta bli att träna med en sådan grym maskin hemma? Finns inga ursäkter.


Linda Lifbom

Oj vad jag vill vinna🙏🏻. Skulle förgylla min tillvaro när barnen lagt sig och jag fått åtsidosätta löpning som jag brinner för.


Maria

Har så länge trånat efter ett löpband att ha hemma då roddande med vardag, som jobb med oregelbundna tider, små barn o resande man o brist på barnvakt, inte längre skulle va ett hinder. Vardags lyx delux😊


Joel

Ska springa Göteborgsvarvet för första gången i mitt liv. Behöver kunna träna i ur och skur mellan november och mars. Vilket detta löpband ger mig förutsättningarna till.


Anders Fohlin

Fin inrednings möbel som frun kommer gilla;-)


Lia Luihn

Hade varit guld värt, vi har precis byggt en träningsfriggebod som är färdig att användas i november! 🙂


Maria

Å vad jag vill vill vill vinna! Skulle vara en dröm!


Eva Bäck

Älskar att springa året om ute oavsett väder men begränsas när barnen somnat på kvällarna. Tänk att kunna springa långpass/distans på kvällarna framför tvn.


Per Olsson

Ett löpband hemma i vinter hade varit perfekt för att hålla igång träningen och vara laddad för vårens lopp!!!


Lisa prepuk

Aaas coolt! Detta skulle få fart på både mig och min favoritkille då vi båda har väldigt svårt att ta oss utanför dörren och gillar mer att springa inomhus än ute…(!) no excuses!!! 🙂


Anna Jussén

Löpning är livet tycker både jag och min son!
Detta skulle underlätta för oss båda att hålla vår rastlöshet i schack!


Anki Rapp

Nu får jag chansen att visa min man att jag kommer att använda ett löpband, så jag får köpa ett eget sen 😀.


Mats Stegenberg

Fint tillfälle att slipa på tekniken i höst/vinter. Slippa mörker o kyla en stund. Provar gärna.


Katarina Berglund

Vore kul att vinna då jag bor långt ute i skogen där det ej finns några gatlysen och jag är mörkrädd. Är även begränsad till hemträning i vinter då det inte går bussar och måste hem med tonåring efter jobb och skola. Kanske även att jag skulle kunna få igång den slöa och bekväma tonåringen. Tjing 😉


Lydia

Detta skulle vara en drömstart på födelsedagen , då jag lider av hormonell depression som också gör det svårt att gå ner i vikt skulle jag använda löpbandet dels för att gå ner i vikt för att slippa pre diabetes, balansera hormoner samt för att få endorfiner istället för ssri som kvinnor med samma hälsoproblematik får utskrivet.


Anette Ojaniemi

Vore kul att äntligen kunna hålla igång även under vintern. Är en glad motionär som brukar sluta jogga när hösten kommer. Med detta löpband har jag inget att skylla på! 😉


Pär Söderlund

Från att ha tränat 4-5 dagar i veckan till att träns bara sporadiskt så vill jag tillbaka till gamal god form. Men när jag säger att det är tufft med tid under småbarnsåren så har jag befog för det, med en fyra åring o tvillingar på ett år så e det bara sena kvällar alt löparvagn med tvillingarna. Just därför skulle ett löpband under vinterhalvåret passa perfekt då det är extra tungt med vagn med tvillingar i att dra runt i snön med.


Håkan

Skulle vara perfekt för rehab träning under vintern!


Amira

Vore grymt att få hjälp att löpträna till Womans Stockholm half marathon i vår✨🌟👍🏼😄


Vicky

Vi som funderar på att bygga ett hemmagym – klart rätt provprojekt för att se hur mycket mer man tränar när man kan springa hemma! Vilken dröm!!!


MALIN HAGMAN

Mörkrädd och springer sällan vintertid vilket är svårt då beroendet man skaffat sig vår sommar höst protesterar mot min kropp som ej får löpning i ben vintertid.


Thess

Tänk om…då 17 ska soffpotatisarna, mannen och jag, komma i form! Två flugor i en smäll 🙂


Anna Andersson

Är det nu jag faktiskt kommer att kunna prova de löppass på löpband som jag läst om?! Hoppas jag får chansen att bli sams med löpband och fortsätta utveckla min löpning i vinter!


Rebecka lindström Mamani

Jag älskar att springa , både ute och inne! Tyvärr sätter mörkret stopp för mina turer på morgonen innan lämning på förskola och skola. Kan detta bli min räddning i vinter?!


Annika Widerberg

Rehab för häl. Ska springa barfota, mjukt och lätt.
🏃🏼‍♀️🏃🏼‍♀️🏃🏽‍♀️🏃🏻‍♀️💨


Susanne Åkerberg

Jippie! Äntligen chans att springa intervaller i vinter! Tycker det är svårt att få till ute då vägarna är hala eller fulla med snö under vinterhalvåret! Å samtidigt vara hemma o inte behöva lämna kidsen helt själva. It’s a win win (även om kidsen nog hade sett att mamman tog sig ut så dom kunde spela Playstation lite i smyg 😁😀)


Julia Kaspersson

Jag vill:
1. Slippa ha hjärtat i halsgropen och ständigt slänga blickar över axeln när jag springer ute i mörkret.
2. Öka min stegfrekvens eftersom jag fått höra att jag tar långa steg som en älg. Vet inte om älgar springer särskilt snyggt men det vill jag göra. Springa snabbt, långt och snyggt med hög frekvens!
3. Springa utan att frysa, iklädd endast shorts och sport-bh, samt lyssna på så hög musik jag vill. Palmer som utsikt hade också varit fint.
4. Sätta personbästa på fem kilometer, milen och halvmaran (göteborgsvarvet, mitt tredje nästa år!) och klara Lidingöloppet.
5. Förbättra min löpteknik
6. Springa mer intervaller
7. Inte ha några ursäkter.
Om jag får äran att testa löpbandet MYRUN från Technogym tror jag absolut att jag skulle kunna uppfylla de flesta av mina mål som jag nämnt här ovan, iallafall ta mig en lång bit på vägen! Jag är dessutom en riktig tekniknörd vilket gör det hela ännu bättre. Den viktigaste punkten är helt klart nummer 3. Tänk att springa utan en massa lager, lyssna på riktigt peppig, hög musik och faktiskt se och känna hur svettig (älskar när man är inne och tränar för man blir så mycket svettigare då) man blir! Och gällande palmerna kommer jag såklart skaffa en minipalm eller någon annan tropisk växt. Då skulle det bli som att ta en drömsemester, fast hemma i min lägenhet på 60 kvadrat. Lyxigt och sjukt smidigt, eller hur?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare


Tidigare studier har visat att Vasaloppsåkare är betydligt mer fysiskt aktiva i vardagen och lever längre än andra. Nu har en grupp svenska forskare visat att längdskidåkare också blir mindre deprimerade.

Forskarna har följt 200 000 Vasaloppsåkare under åren 1989–2010 och har sett att dessa drabbades av depression hälften så ofta som befolkningen i stort. Studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research, visade att samma mönster gällde för ångest och oro. Skidåkarna drabbades av ångestrelaterade sjukdomar hälften så ofta som befolkningen i stort. De här resultaten går också i linje med andra studier gjorda på människor som konditionsidrottar, inte minst löpare, som vi har rapporterat om tidigare i Runner’s World.

Forskarna drar slutsatsen att det är Vasaloppsåkarnas fysiskt aktiva livsstil som är huvudorsaken till att risken för att drabbas av psykisk ohälsa halveras. De diskuterar även om andra positiva faktorer vid sidan av den fysiska träningen påverkar det mentala måendet. Faktor som det sociala umgänget och gemenskapen, att ha ett meningsfullt mål, att man vistas mer utomhus, eller att den regelbundna träningen leder till en bättre kosthållning. Det har man däremot inte kunnat påvisa i studien.

Skillnad mellan könen

Resultaten i studien visade att risken för depression bland Vasaloppsåkare minskade lika mycket hos båda könen. Forskarna upptäckte dock en intressant skillnad mellan könen vad gäller kopplingen mellan fysisk prestation och depression. Hos männen kunde de se att skidåkare som var snabbare också var mer skyddade mot depression än långsammare åkare. Här är det lätt att tro att det är den större träningsdosen hos manliga ”snabba” Vasaloppsåkare som främst förklarar det ökade skyddet mot depression.

Bland de snabbaste kvinnliga åkarna såg de tvärtom en högre risk att drabbas av depression jämfört med de långsammare kvinnliga åkarna, även om skillnaden inte var statistiskt säkerställd. Samtidigt understryker forskarna att de snabbaste Vasaloppskvinnorna fortfarande löpte betydligt mindre risk att drabbas av depression jämfört med övriga befolkningen.

Andra orsaker bakom skillnad?

Studien förklarar inte varför de högpresterande kvinnorna i Vasaloppet drabbas av depression i större utsträckning än de som åker långsammare. Även om det finns vissa skillnader mellan den kvinnliga och manliga hjärnan så kan svaret till skillnaderna finnas någon helt annanstans, menar forskarna.

En amerikansk studie visade att kvinnor som berättade att de tränade för att de ville tappa i vikt eller trimma kroppen hade sämre livskvalitet än de som uppgav att de tränade för att förbättra sin hälsa. Hos männen fanns ingen sådan koppling. Där verkade anledningen till träningen inte spela någon roll för träningens effekter på deras mentala hälsa.

Detta fenomen skulle kunna förklara fynden i den nya svenska studien. Det kan vara så att den högre andelen depression hos de högpresterande kvinnliga skidåkarna bättre förklaras av de individuella skälen att träna än själva träningsnivån.

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Test: Höstens tre bästa skonyheter

Test: Höstens tre bästa skonyheter


I vår stora guide till höstens nya löparskor testade vi 13 heta nyheter. Här är de tre vinnarna som fick våra utmärkelser ”bästa uppdatering”, ”bästa debut” och ”redaktörernas val”.

Text: Christer Wernhult Foto: Luca Mara

För bara något år sedan lanserades nya löparskor ganska strikt bundet till en tydlig vår- respektive höstsäsong. Plus att vinteranpassade modeller presenterades separat i november. På senare tid har många tillverkare valt att i stället sprida ut sina nyheter under årets gång. Det betyder att de successivt förändrar sina sortiment och att det traditionella säsongstänkandet har börjat luckras upp.

På Runner’s World har vi som ambition att hålla dig som läsare så uppdaterad som möjligt genom att regelbundet presentera de mest intressanta skomodellerna i våra skoguider. På så sätt vill vi ge dig en överblick av vad som erbjuds på marknaden och underlätta ett bra skoval anpassat till din träningsbakgrund, dina personliga förutsättningar och preferenser.  

Tillverkarna har under några år haft ett tydligt fokus på att uppgradera sina mellansulematerial så att de förutom skyddande stötupptagning och komfort även ger kvickare respons/energiåtervinning. Men nu kan vi i stället se att man satsar på nya sätt att åstadkomma stabilitet. Tillverkarna försöker helt enkelt kombinera stötdämpning och energiåtergivning i mellansulorna med just detta – stabilitet. 

Flera av de stora producenterna tonar ned den gängse kategoriindelningen i neutrala och stabila skomodeller. I stället försöker de nu konstruera skor som erbjuder både och. En bakomliggande orsak är säkert tveksamheten till om extra stabila skor verkligen kan förebygga skadeproblem hos löpare med överrörliga fotleder, det vill säga överpronation. (Vilket under många år har varit den utbredda uppfattningen i sportskobranschen.)

Ett flertal biomekanikexperter har på senare tid uttryckt sin skepsis till att hårda kilar och plastbryggor skulle vara den bästa lösningen för att kontrollera fotens rörelse. Som följd kan vi nu se flera exempel på nya tekniska lösningar för att öka skornas stabiliserande egenskaper – utan att de nödvändigtvis måste ha ett hårt material på medialsidan av mellansulan.

Till höstens skoguide, som publicerades i septembernumret av Runner’s World, valde vi ut 13 nya (eller uppdaterade) modeller. De är alla typiska exempel på respektive tillverkares skofilosofi och har samtliga nyligen introducerats på marknaden. Här är de tre som utmärkte sig mest i fältet.

Redaktörernas val: Brooks Ghost 12

Brooks Ghost 12
Vikt: 295 g (herr), 264 g (dam) Häldropp: 12 mm Rekommenderat butikspris: 1 600 kr 

Ghost har efterhand blivit en storsäljare för Brooks, mycket tack vare skons allsidighet och bekväma passform. Den här 12:e upplagan är ett klassiskt exempel på att man inte bör ändra på ett vinnande koncept. 

Uppdateringen från föregångaren inskränker sig till en mer följsam utformning av ovandelsmaterialet, ett lätt modifierat sulmönster och en viss viktreduktion (cirka 14 gram i herrstorlek US 9). Hela skon utstrålar komfort med sitt bekvämt stoppade hälparti och en påtagligt mjuk stötdämpning i en tvåkomponenters-mellansula. 

En fin detalj är snörningens utformning, där ovalt rundade snören lätt kan justeras genom plastförstärkta snörhål till en perfekt passform över vristen. Ghost 12 ger en skön löpupplevelse – oavsett distans och fart.

Bästa debut: Adidas Pulseboost HD

Adidas Pulseboost HD
Vikt: 340 g (herr), 305 g (dam) Häldropp: 8 mm Rekommenderat butikspris: 1 400 kr 

Denna helt nya träningsmodell riktar sig i första hand till löpare som tränar i stadsmiljö, där kraven är höga på såväl stötdämpning som god kontakt med underlaget och säkert stöd vid riktningsförändringar.

HD står för high density och betyder att Pulseboost HD ger en något fastare känsla mot underlaget jämfört med exempelvis Ultraboost 19, som introducerades i våras. Just detta lovordades av våra testlöpare, som har lättare Adidas-modeller som Adizero Tempo eller Boston som favoriter för sina tempopass.

Ovandelen är konstruerad med hjälp av en sofistikerad stickteknik med olika täthet och mönster i olika partier. Framfotsstödet är på detta sätt elegant integrerat och eliminerar helt behovet av påsydda förstärkningar. Foten vilar tryggt nedsänkt i en fördjupning i mellansulans övre del och får därmed utmärkt stöd i sidled, vilket förstärks ytterligare av skons breda sulbas.

Yttersulan, som är framtagen i samarbete med däcktillverkaren Continental, har ett lågprofilsmönster som ger säkert grepp på både torra och våta underlag.     


Bästa uppdatering: Saucony Ride ISO 2

Saucony Ride ISO 2
Vikt: 278 g (herr), 231 g (dam) Häldropp: 8 mm Rekommenderat butikspris: 1 600 kr

Små men långt ifrån betydelselösa justeringar gör andra versionen av Ride med ISO-konstruktion till en ännu mer komfortabel träningssko. Ovandelen har fått ett smidigare meshmaterial, som bättre anpassar sig till fotens form, medan hälkappan är tydligare avrundad och har fått en mer stoppad kant. Yttersulans mönster har också finjusterats för säkrare grepp. 

Mellansulan med en kombination av mjukt Powerfoam och spänstigt energiåtergivande Everun finns kvar från föregångaren. Det gör även det stödjande yttre ISO-skiktet i ovandelen i kombination med ett elastiskt sockliknande inre skikt. 

Ride ISO i sin andra utgåva är – precis som föregångaren – en allsidig, lätt, komfortabel och väl stötdämpande löpträningsko. Detaljjusteringarna från föregångaren får tummen upp från våra testlöpare.   

Arena Run fyller 5 år – firar med nytt millopp och ny stafett

Arena Run fyller 5 år – firar med nytt millopp och ny stafett


Arena Run arrangeras för femte året i rad på Friends Arena i Solna, den 24–25 januari 2020. Jubileet firar man med att introducera en helt ny 10-kilometersklass samt en ny stafett. 

Den nya stafetten går redan på fredagskvällen den 24 januari. Klockan 18.00 öppnas dörrarna till arenan med årets roligaste – och förmodligen jobbigaste – after work: Arena Run Stafetten. Här får du och dina kompisar eller kollegor möjligheten att springa en stafett på sammanlagt 16 kilometer. Varje lag får bestå av max fyra deltagare, som själva avgör hur distanserna fördelas på lagmedlemmarna. 

På lördagen 25 januari är det så dags för det femårsjubilerande Arena Run, som också bjuder på en nyhet: Hållkäften-milen som är Arena Runs nya 10-kilometersklass där deltagarna springer två varv på den 5 kilometer långa hinderbanan. Det innebär inte bara att distansen blir dubbelt så lång, även antalet hinder och trappsteg fördubblas. 

Läs mer och anmäl dig här arenarun.se

ARENA RUN 25 JANUARI 2020
Nästa återhämtningstrend? Quorn!

Nästa återhämtningstrend? Quorn!


Det kanske är dags att uppvärdera quorn som återhämtningsföda. I varje fall om man får tro forskarna på Exeter University i Storbritannien. De fann nämligen att mycoproteinet i quorn stimulerar återuppbyggnaden av muskelvävnad efter träning bättre än vad mjölkprotein gör. (Quornprodukter består till största delen av mycoprotein, vilket kommer från svampen Fusarium venenatum.) 

Studien visade att de försökspersoner som åt mjölkprotein ökade återuppbyggnadstakten med upp till 60 procent. Men de som åt mycoprotein ökade muskeluppbyggnadstakten med mer än dubbelt så mycket – goda nyheter för alla som vill välja bort eller dra ner på animaliska produkter. 

Andas ut – på rätt sätt

Andas ut – på rätt sätt


Ligger du också sömnlös om nätterna och funderar på vilken kroppsposition som är mest effektiv för att skynda på återhämtningen efter ett hårt pass?

Nu kan du andas ut – för forskarna bakom en ny studie, publicerad i Translational Journal of the American College of Sports Medicine har tagit reda på detta. De jämförde hur två kroppspositioner – händerna på huvudet och händerna på knäna – påverkade återhämtningen när det gällde två faktorer: puls och elimineringen av koldioxid.

Det visade sig att händerna på knäna var överlägset bäst. Anledningen är att den framåtböjda ställningen gör att diafragman flyttas (din huvudsakliga andningsmuskel) vilket gör det lättare att få ner mer syre i lungorna.