Under Armour fortsätter att satsa på löpning

Under Armour fortsätter att satsa på löpning


När Under Armours nya flaggskeppsbutik invigdes på Hamngatan i Stockholm fick vi chansen att prata löpning med den globala VD:n Patrik Frisk.

Sedan det amerikanska sportkonfektionsföretaget Under Armour startade 1996 har tillväxten varit stark: 2020 hade företaget en omsättning på 4,5 miljarder dollar.

Under Armours nya flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm.

I Norden är det Nordic Retail & Sports (NRS) och MnO som har hand om Under Armour. Tillväxten har varit stark även här de senaste åren, och i höstas valde man därför att ta nästa steg i sin satsning på den svenska marknaden genom att öppna en flaggskeppsbutik på Hamngatan 30–32 i Stockholm.

– Vi jobbar hårt med att cementera vår ledande position inom träning och löpning. Ända sedan jag började arbetet med att etablera Under Armour på den nordiska marknaden har jag önskat en butik i centrala Stockholm. Läget och lokalen är precis det vi letat efter, säger Andreas Runemark, försäljningschef UA Norden.

I samband med invigningen av butiken fick vi också möjlighet att prata om Under Armours satsning på löpning med globala VD:n Patrik Frisk, som har över 30 års erfarenhet av sport- och modebranschen.

Under Armours globala VD Patrik Frisk.

– Det är få varumärken som lyckas med både kläder och skor inom segmentet löpning. Där är ju vi på Under Armour dessutom nykomlingen bland de stora varumärkena. Men trots det har vi lyckats med att erbjuda helheten – både kläder och skor för löpare – på den högsta nivån, säger Patrik Frisk.

Under Armour började göra löparskor redan 2006, då framför allt för att tillgodose behovet hos spelare i amerikansk fotboll och baseboll.

– För tio år sedan började vi jobba mer mot löparna. Det var en process att förstå hur vi skulle göra löparskor som löparna både gillade och som hade bäst funktion och komfort. Det tog ett antal år, så först 2018 hade vi jobbat fram vårt koncept med Hovr som är den plattform vi jobbar med i löparskorna.

Under Armour lanserade den nya plattformen Hovr på två modeller. Nu har man flera löparskor under Hovr-plattformen, och adderar fortfarande nya. Dessutom har man utvecklat nya material som exempelvis den nya Flow-mellansulan.

– Det tar tid att bli bra på Running. Det krävs fantastiska resurser att få till det kvalitativt både när det gäller sortimentet och tillverkningen – det gäller hela kedjan från produktutvecklingen ända fram till löparen.

Patrik Frisk menar att satsningen på löpning verkligen har burit frukt internationellt.

– Ja, om vi bortser från våra kläder är vi nummer sju i världen på löparskor. Det är en resa som har tagit tid, men vi har också låtit det ta tid för att det verkligen skulle bli bra.

Satsningen på löpning är inte heller någon engångsgrej för Under Armour som varumärke, utan är seriöst menad. Den kunskap man besitter sedan tidigare när det gäller funktionskläder och material är också en tillgång för varumärket i den fortsatta satsningen mot löparna.

– Vi ser tillväxt inom löpning, både gällande skor och kläder. Inom konfektionssegmentet ser vi också att vi verkligen kan tillföra något. Den delen inom löpning kan vi utveckla eftersom vi har tillgång till unika material som kan gynna löparen, avslutar Patrik Frisk.

LÄS om en av de nya skorna i HOVR-segmentet:
Under Armour HOVR Mega 2 Clone



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Fler intressanta artiklar