20 tips till bättre träning.

20 tips till bättre träning.


De flesta som tränar vill må bättre, bli hälsosammare och/eller förbättra sina resultat/prestation. Här kommer tips om vad du kan göra för att förbättra din träning

  1. SOV: se till att få ordentligt med sömn.
  2. ÅTERHÄMTNING: Återhämta dig mellan dina träningspass.
  3. TRÄNA SMART: det är inte alltid blod, svett och tårar som räknas när du tränar. Se till att träna på rätt intensitet så du får ut det du ska av passet.
  4. VAR KÄLLKRITISK: allt som skrivs/sägs i media om kost och träning är inte riktat till dig.
  5. ÖKA TRÄNINGEN GRADVIS: löpning är en skadedrabbad idrott eftersom belastningen är hög. Var noga med att öka gradvis så kroppen klarar påfrestningen.
  6. ANPASSA DITT MATINTAG EFTER TRÄNING: öka ditt energiintag om du ökar träningsmängden.
  7. MÅLTIDER: alla behöver frukost, lunch och middag sedan behöver de flesta ett eller flera mellanmål.
  8. SKIPPA INTE MÅLTIDER!
  9. JUSTERA DIN MÅLTIDSTIDER UTEFTER TRÄNINGEN: anpassa dina måltider så du är ”lagom” mätt när du tränar. Är det något typ av livsmedel som inte fungerar innan träning? Notera detta och undvik vid nästa pass.
  10. ÄT VARIERAT: detta ökar chansen att du får näringsbalans.
  11. KOLHYDRATER: stärker immunförsvaret, hjälper till med att bygga muskler och förbättrar återhämtningen samt hjälper dig vid högintensiv träning.
  12. FETT: Energi vid låga intensiteter (tillsammans med kolhydrater), gör så du kan tillgodogöra dig vitaminerna A, D, E och K samt förhöjer smaken.
  13. PROTEIN: bygger upp muskler och andra vävnader samt hjälper till med återhämtning. Ät något proteinrikt vid varje måltid.
  14. FRUKT och GRÖNSAKER: innehåller vitaminer och mineraler som bland annat hjälper dig att bilda energi så du kan träna (Livsmedelsverkets rekommendation – 500 gram om dagen).
  15. VÄTSKA: ett lätt och relativt tillförlitligt sätt att kontrollera vätskebalansen är att kontrollera färgen på ditt kiss, det bör vara lätt ljusgult, är det mörk gult drick mera!
  16. UNDER TRÄNING: vid längre pass kan du behöva tillföra vätska samt kolhydrater för att optimera din prestation (30-60 gram/kolhydrater/timme).
  17. PROVA ALDRIG NÅGOT NYTT PÅ TÄVLINGSDAGEN: detta gäller mat, vätska, träningskläder och skor. Prova allt på träning först
  18. ÄT ALLTID EFTER TRÄNING! Detta hjälper återhämtningen.
  19. STÄRK DITT IMMUNFÖRSVAR: detta kan du göra genom att äta, sova och träna smart och lagom mycket. Ät en apelsin om dagen, C-vitamin kan stärka ditt immunförsvar innan du känner symptom.
  20. LYSSNA PÅ KROPPEN: du känner din kropp bäst, känner du dig sliten är det ok att ändra träningen.


DAX FÖR 2019: Ät mer och träna smart!

DAX FÖR 2019: Ät mer och träna smart!


Hoppas att alla har haft en bra jul och nyår! Jag firade jul i Sverige och åkte sedan vidare till mitt andra hem, Houston.

I Houston hängde jag med mina collegekompisar och tränare. Alltid lika roligt att komma tillbaka! Ibland blir jag så glad att jag åkte till friidrottsträningen en fredag när jag var 10, jag var nervös och tyckte att det var lite sent att börja med en ny idrott som 10-åring. Tack vare friidrotten har jag fått ett så underbart kompisgäng i USA, tyvärr inga EM/VM/OS medaljer som var planen när jag flyttade till Houston men löpning kan ge så mycket mera än medaljer.

Vintertemperaturen i Houston varierar mellan 0 och 25 grader så det är svårt att packa, man kan säga att min väska är maxad 23 kg + handbagage som är tyngre nu på hemvägen. Det finns tillgång till mycket shopping i Houston, vilket är en av mina favoritsysselsättningar.

Bästa köpet under resan är en resekudde/filt. Jag reser en hel del och tycker alltid att det är kallt på flyg/tåg så jag har köpt en resekudde som man kan öppna och det blir en ganska stor filt i täckmaterial, jag är supernöjd med den. Nu slipper jag den äckliga tunna filten flyget har. Det är de små sakerna i livet som gör skillnad. Filten är köpt i en butik som heter Athleta.

Annat som är bra att tänka på under långflygningar är varma sockor, matsäck eftersom maten inte alltid går att äta (jag är inte kinkig men flygplansmat är inte den bästa). Pasta brukar vara det bästa valet. Tålamod är också en viktig detalj, speciellt om du flyger över Amsterdam för där blir det oftast trassel. Just nu sitter jag och jobbar och hoppas på att komma hem idag, mitt plan är 2 tim. försenat för tillfället. Jag är i gott sällskap,  alla är försenade. Jag är van med förseningar så jag stressar inte så mycket över det…men många andra är irriterade. Man kan säga att stämningen är lite sådär här på flygplatsen, det är en del gråtande, irriterade röster och skrikande.

Löpningen kan ge så mycket positivt som jag nämnde ovan men även en del trassel. Det är nu 8 veckor sedan jag opererade min fot (Haglunds och bursa), såret är helt läkt och jag kan gå ganska bra. Det fungerar att springa i vatten och att köra elliptical runt 30 min. Jag har även joggat (supersakta) 4 x 30 sekunder på mjukt underlag. Foten blir bättre men den är fortfarande oberäknelig, ena dagen är den ganska bra, nästa kan jag ha ont utan anledning. Operationen var relativt stor så jag skyndar långsamt, sååå tråkigt men antagligen bra långsiktigt.

Det som är ”bra” när man hänger med ett gäng gamla löpare är att man alltid har gåsällskap – det är alltid någon som är skadad. Alla som har sprungit många mil i sitt liv vet hur det är.

Houston Marathon är om 2 veckor så det är löparfeber i stan, alla löpare laddar inför maran/halvmaran, antigen som support eller så springer de själva. Alla andra som bor i stan tycker det är besvärligt för att vägarna är avstängda en halv dag. Jag önskar att jag kunde stanna kvar och titta men jag måste hem och jobba. När jag sprang för University of Houston hade vi alltid hand om starten på Houston Marathon och senare år hejade jag på mina kompisar som sprang loppet, det är en rolig dag ungefär som under Stockholm Marathon.

Houston har ett bra ”running community”, det är många som springer på samma ställe, Memorial park. Trots att det var många år sedan jag bodde i Houston så träffar jag på många bekanta när jag är i parken, där finns det löpare från 4 på morgonen till midnatt.

Mitt mål för det nya året är samma som de senaste 4 åren – att få ordning på min fot, vi får se hur det går.

Innan jul är det många tips om en hälsosam jul och nu kommer alla tips och råd om hur man ska få ett hälsosammare eller bättre 2019.

Jag ska väl inte vara annorlunda utan här kommer lite 2019 pepp.

  • Lagom är bäst
  • Man kan äta allt men inte jämt.
  • Hitta träning och träningsmängd som passar dig!
  • Anpassa matintag efter hur mycket du tränar.
  • Mer träning = mer mat.
  • Öka träningen gradvis.
  • Slarva inte med sömnen.
  • Lyssna på kroppen.

Många råd i media är ofta att äta mindre och träna mera. I löparkretsar kan istället rådet ät mer och träna smart vara bättre. Många löpare är rädda för vila och prioriterar bort återhämtning och vilodagar.

Mer träning är inte alltid det bästa. Innan jag hoppade på flyget hemåt tränade jag med min collegecoach (vi körde ett aquajogpass). Jag sa bland annat att jag tror jag har skött träningen ganska bra under julledigheten, jag tycker att jag lyssnat på min opererade fot och inte tränat för mycket”. Hennes svar: ”Det är inte så många som måste anpassa åt det hållet eller är nöjda för att de tränat mindre”. Men det är viktigt att lyssna på kroppen, trots att det är svårt (jag är inte så bra på detta, därav att jag är nöjd med min begränsade träning de senaste 8 veckorna).

Löpare ÄR extra utsatta för överbelastningsskador. Så se till att 2019 blir ett bra och lagom träningsår och att du tränar smart så du får de resultaten du vill.

OBS! Att träna smart behöver inte betyda att det är lätt. Ska man förbättra sina resultat krävs det att man även springer hårt och/eller långt. Men inte alla pass och inte utan rätt återhämtning.

Nu hoppas jag på att jag kommer hem under dagen och inte behöver hänga alltför länge på Schiphol. Det ser inte direkt lovande ut med tanke på att inga plan lyfter för tillfället och hälften av planen är inställda. Jag ska fixa nytt pass kl. 11.00 imorgon och har möte kl. 13.00 så jag hoppas på att hinna hem till dess.

Jag skulle kunna tänka mig att sitta i solen på mitt favorit frukostställe i Houston nu istället för på en flygplats.