Åk till Runner’s Worlds Running Weeks

Åk till Runner’s Worlds Running Weeks


Med Runner’s Worlds coach LG Skoog och chefredaktör Stefan Larsén i spetsen bjuder vi in till härlig träning, inspirerande föreläsningar och mycket skratt. Naturligtvis finns stora delar av redaktionen och andra kunniga ledare på plats för att ge dig en riktigt bra löparupplevelse. 

Träningsupplägg

Träning kommer naturligtvis att vara anpassad för löpare och veckan kommer verkligen att drypa av löpning. Bergspass, långpass, yoga för löpare och styrka för löpare – det finns allt!

Däremot är din nuvarande nivå som löpare inte en avgörande faktor. Vårt upplägg passar alla och vi lovar att du kommer att få en träning som passar just dina behov. 

Våra löparveckor arrangeras tillsammans med Springtime och här kan du se ett exempel på hur en veckas träning brukar se ut.

Pris inklusive halvpension

  • 1 vecka – 10 495 kr
  • 2 veckor – 14 495 kr

Rabatt för Runner’s World-läsare

Alla som bokar via Runner´s World med koden ”Runners” får 750 kr rabatt (gäller till och med 1 februari) samt ett presentkort på 500 kr att använda i Runners Store som finns på plats i Monte Gordo.

BOKA RW RUNNING WEEKS 15 – 22 MARS »

Klara ledare just nu: LG Skoog, Jonas Buud, Jonas Lund, Sofia Hedström, Niina Eriksson, Jenny Ström, Kinna Nilsson.

BOKA RW RUNNING WEEKS 22 – 29 MARS »

Klara ledare just nu: LG Skoog, Stefan Larsén, Kenneth Gysing, Nina Nyström, Mikael Näslund, Niina Eriksson.

Alla resfakta

Yellow Monte Gordo Beach Hotel***
Hotellet vi bor på har mycket bra service, stora gemensamma ytor och halvpension ingår. Samtliga rum har telefon, a/c, färg-tv, mini-bar, hårfön, kassaskåp och ett modernt badrum med wc, bad/dusch. Rummen har en dubbelsäng eller två enkelsängar samt en bäddsoffa där en eventuell tredje person kan sova.

Mot ett mindre tillägg kan du försäkra dig om ett rum med en fantastisk utsikt över Atlanten och den milslånga stranden.

Spaanläggning med liten inomhuspool, 2 ej uppvärmda utomhuspooler, gym, konferensrum och bar. Det är ett bra hotell med rymliga rum. Perfekt beläget 100 m från stranden och det närliggande naturreservatet.

Allt detta ingår:

  • Flyg med SAS mellan Arlanda-Faro t/r
  • Lätt måltid ombord t/r
  • Bagage fritt upp till 20 kg per person + handbagage
  • Alla flygskatter
  • Transfers t/r flygplats-hotell
  • Logi i dubbelrum i vald reslängd
  • Halvpension, frukost och middag (middagen kan bytas ut mot lunch, detta måste dock meddelas hotellet före bytesdagen)
  • Till alla måltider ingår måltidsdryck. Till lunch och middag ingår vatten, läsk eller öl (ej vin eller kaffe)

  • Alla hotellskatter

  • Hjälp och service från vår personal på plats

  • Lagstadgad mervärdesskatt

Träningspaket:

  • Professionell träningsledning av vår ledarstab

  • Fritt deltagande på alla föreläsningar enligt program

  • Fritt deltagande på alla praktiska och teoretiska aktiviteter enligt program

  • Fritt deltagande i Bergspasset inklusive busstransfer

  • Gratis utnyttjande av hotellets spaanläggning en gång dagligen (jacuzzi, 2 sorters bastu samt gym med ett 20-tal träningsstationer)

  • Möjlighet att gratis låna och prova på utrustning (bl a löparskor, stavar, pulsklockor, tennisracket, golfklubbor i mån av tillgång)

*Ingår EJ i resans grundpris:

  • Avbeställningsskydd (250kr/125 för barn under 15 år)

  • Garanterad havsutsikt (700 kr per rum)

  • Lunch (630 kr per vecka)

  • Enkelrumstillägg (1995 kr per vecka)

Välkommen till Monte Gordo i Portugal 

Det finns många härliga platser i världen att besöka. Att vi har valt Monte Gordo på Algarvekusten beror på att det är ett perfekt ställe för löpning. Det är ett behagligt klimat, inspirerande miljö och vacker natur och allt är inom ett bekvämt avstånd från hotellet.

Den milslånga stranden lämpar sig väl för löpning av olika former till exempel för distans, intervaller och fartlek. Stranden som är hårt packad av ebb och flod gör att den ger en perfekt löpupplevelse. Att starta dagen med en morgonjogg på stranden medan solen går upp ger en fantastisk upplevelse.

Alldeles utanför hotellet ligger ett naturreservat med böljande skogsstigar som erbjuder perfekt löpning av både underlaget och dess miljö. Naturreservatet omges av Monte Gordo i väst, Vila Real de San António och Spanien i öst och stranden och Atlanten i söder. Vi erbjuder också ett flertal rundor längst landsvägarna som är uppmätta och markerade för dig som vill springa riktigt långt.

En del springer för att bli bra men de flesta för att må bra. Här kan alla vara med och löpträna oavsett vilken nivå man befinner sig på – alla blir omhändertagna på bästa sätt. Våra ledare och den perfekta träningsmiljön gör att man får en kick i sin träning och förhoppningsvis tar man med sig den kicken hem. Så oavsett vilken nivå du befinner dig på så vågar vi lova dig härlig löpning.

Läs mer om Monte Gordo på Springtimes hemsida

Juninumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i toppform
  • 7 grymma backpass
  • Raceskotest, 11 snabba skor
  • Åre – Sveriges trailmecka
  • Spring skadefri
  • Koll på kosten
  • Intervallträna som eliten

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 6

Mats Nilsson

Redan fullbokat 🙁


Staffan Nilsson

Synd att ni inte gick ut med rabattkod tidigare så jag kunde dragit nytta av det när jag bokade!


Mats Nilsson

Staffan var glad att du beställde innan koden kom ut för nu när den är ute är den inte värd något för mig. Resorna fullbokade, från min avreseort.


Springtime Travel

Det är endast från Kastrup det är fullbokat. Från Arlanda finns platser kvar.


Mats Nilsson

Tack Springtime. Vad som än hände så gick det nu att boka för mig den 22:e från Kastrup. Hoppas att detta inte var ett fel. Nu är det stängt igen.


Nina Nyström

Som vi tidigare skrev är det fullbokat från Kastrup. Däremot finns det gott om platser från Arlanda. Välkommen med din bokning!
/Springtime Travel



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sju grymma trail-leder

Sju grymma trail-leder


Du behöver inte resa utomlands för att få en härlig trailupplevelse. Det är bara att hoppa på tåget och resa till en lämplig vandringsled. Underbart, billigt och klimatsmart i ett och samma paket. Här listar vi 7 vackra leder som passar ypperligt för dig som vill springa trail.

1 Pilgrimsleden i Västergötland
I Västergötland finns ett brett nätverk av vandringsleder. En av de vackraste är den 41 kilometer långa leden mellan Varnhem och Falköping. Upptäck det böljande kulturlandskapet, två medeltida klosterruiner och det rika fågellivet runt Hornborgasjön. I området kring Skara, Skövde och Falköping kan du springa längs klassiska pilgrimsstråk som har använts av människor sedan urminnes tider. Terrängen är förhållandevis lätt med vissa brantare partier och underlaget varierar från små skogsstigar och beteshagar till grusvägar.

2. Pilgrimsleden i Dalsland
En varierad och naturskön led som tar dig över tio mil genom det dalsländska landskapet. Den södra delen är lättsprungen längs landsvägar, medan sträckningen norr om Mellerud går längs småstigar och bitvis bjuder på tuffare passager i kuperad terräng. 

3. Kuststigen i Bohuslän
Kuststigen, som namnet antyder, tar dig längs västkusten – hela vägen från Tjörn till Moss i Norge. Att springa på Kuststigen är på många sätt en färd tillbaka i tiden. Inlandsisens krafter går att se i form av moräner, slipade klipphällar och isräfflor. Här och var kan du springa förbi vackra medeltidskyrkor, befästningar, herrgårdar och fornlämningar i form av gravrösen.

4. Höga kustenleden i Ångermanland
En 128 kilometer lång led som går genom världsarvet Höga kusten. Leden är indelad i 13 etapper och passerar bland annat höjdpunkter som Nordingrå, Skulebergets naturreservat, Skuleskogens nationalpark och Balesuddens naturreservat. Vansinnigt vackert med svindlande havsutsikt från höjderna.

5. Kungsleden i Lappland
En av världens mest berömda vandringsleder löper mellan Abisko och Hemavan. Under drygt 400 kilometer kan du springa genom alpin terräng blandat med sjöar, höga toppar och björkskog. Om det känns för långt finns det kortare distanser, som den tio mil långa sträckan från Abisko till Nikkaluokta.

6. Grövelsjön i Dalarna
Strax norr om Idre ligger Grövelsjön, på gränsen till Norge. Med utgångspunkt vid Grövelsjöns fjällstation, där man även kan övernatta, kan man springa bland bergsgetter och renar. Vattenflaskan fyller du med det friska källvattnet som finns i vattendragen. Vill du bestiga mindre berg finns det mängder av sådana.

7. Österlenleden i Skåne
På skånska sydostkusten finns en 188 kilometer lång vandringsled som löper genom hela Österlen. Här finns många etapper att välja bland, genom sandstränder, fiskelägen och över blomstrande ängar. Ett tips är att utgå från Ystad och sedan springa i den riktning du känner för.

Säker i terrängen!

Det tar i regel lite tid att vänja sig vid löpning på ojämnt underlag. Det räcker med ett kort ögonblick av ouppmärksamhet eller hybris för att få dig på fall – och närkontakt med stigen kan göra ont. Som nybörjare är det lätt att vricka eller stuka fötterna, men med tiden kommer du att bygga upp fotledsstyrkan. Här har du några grundregler att tänka på för att hålla dig skadefri.

• Snöra åt skorna lite tajtare än vanligt, det ger bättre kontroll. Undvik skor med tjock sula. På mjukt och ojämnt underlag får du bättre markkontakt med en sko med lite hårdare dämpning och en kraftigare mönstrad yttersula, som i trailsko-guiden på sidan 55.

• Var uppmärksam och undvik att chansa när du tar dig an ny terräng. Försök att anpassa farten efter din förmåga, i synnerhet utför i våt, stenig terräng, där du inte kan lita på greppet. Sträva efter att sätta ner foten på ”säkra” ytor. En stig täckt med löv kan till exempel dölja vassa eller hala stenar. 

• Löptekniken är a och o för att kunna bemästra teknisk terräng. Ta hellre korta, snabba steg än långa och använd marken att studsa och balansera mot snarare än att landa på med hela kroppstyngden i varje fotisättning. Du kommer att behöva lyfta fötterna högre på grund av det ojämna underlaget och naturliga hinder som stenar och stockar. När det går uppför kan du använda en lite kraftfullare armpendling. Om det blir riktigt brant eller snårigt får du använda händerna som stöd. 

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Följ med på Runner’s Worlds Fjällöpning

Följ med på Runner’s Worlds Fjällöpning


Datum
Sommarturen: 24-26 juni 2013 (sista anmälan 24 mars)
Höstturen: 13-15 september 2013 (sista anmälan 13 juni)

Antal platser
Antal deltagarplatser är begränsat till 25 stycken per omgång. Först till kvarn gäller.
Vi kommer vara minst två ledare på varje tur.

Upplägg
Vi samlas vid Storulvåns fjällstation 24 juni och 13 september och delar in oss i två grupper som springer olika dagsetapper beroende på nivå mot samma slutmål.

Dagsschema (preliminärt)

Dag 1, (start 12:00, Storulvån)

  • Lång grupp: 32 km
  • Kort grupp: 16 km
  • Nattlogi: Sylarna
  • Gemensam middag kl. 20.00 på Sylarna. 
  • Bastu + kallbad givetvis. 

Dag 2, (start 10:00, Sylarna)

  • Lång grupp: 36 km
  • Kort grupp: 20 km
  • Nattlogi: Gåsen
  • Middag i stugorna och mys på fjället. 

Dag 3, Söndag (start 08:00, Gåsen)

  • Lång grupp (för de som har tid): 40 km
  • Kort grupp (för de som måste hem snabbt): 20 km 
  • Ankomst Storulvån cirka 16:00
  • Avtackning vid Storulvån och hemfärd.

Packning
Vi springer med lätt packning (max 3 kilo) då allt i mat- och sovväg finns i fjällstugorna där vi övernattar. Endast enkel daypack rekommenderas med det du behöver för dagen samt lätt ombyte. Du kommer få packlista skickat till dig när du anmält dig.

Övernattning
Grupperna övernattar på samma ställen (Sylarnas fjällstation och Gåsens fjällstugor) och i priset bokar vi in er i fyrabäddsrum. 

Energi och mat
Du ombesörjer din vatten och energiförsörjning själv. Mat vid övernattningarna lagar vi tillsammans i den utsträckning det går.

Gruppindelning
Du som anmäler dig bör ha erfarenhet av långlöpning. Dagarna kommer bli långa, ibland upp mot 6 timmar, i aktivt tillstånd. Farten kommer vara låg (för båda grupperna) men höjdmetrarna och terrängen påverkar givetvis antalet timmar.

Du kan välja mellan två grupper – en lång dag och en kort dag. Grupperna kommer hålla ihop hela vägen fram och ingen lämnas efter. Bägge grupperna kommer stanna för fikastopp och långa gruppen kommer även stanna för lunch under dagarna. Överskatta inte din förmåga när du placerar in dig i grupperna när du anmäler dig.

Långa gruppen
Du som springer 5 mil i veckan eller mer och har förmågan att springa ett maraton på under 4 timmar.

Korta gruppen
Du som springer runt 3 mil i veckan och har förmågan att springa ett maraton på under 5,5 timmar.

Pris
Priset för prenumeranter på Runner’s World är priset 2 500 kr inklusive övernattning på Sylarnas Fjällstation och Gåsens fjällstugor. Priset för dig som inte prenumererar är priset 2 800 kr. Endast kortbetalning efter du anmält dig i formuläret nedan.

Ingår ej

  • Mat och Energi under hela turen
  • Resa tur / retur Storulvån
  • Personlig försäkring (läs villkoren nedan) 

Dina guider

Emelie Forsberg (emelie.forsberg@runnersworld.se)
Världsmästaren i skyrunning från 2012 älskar bergen med allt vad det innebär. Emelie har sprungit i bergen sedan hon var liten och är projektledare för Runner’s World Fjällöpning 2013. Du kan läsa mer om Emelie i hennes blogg på Runnersworld.se

Jojje Borssén (jojje@runnersworld.se)
Långdistanstriathlet och marknadschef på Runner’s World. Har gedigen erfarenhet av långlöpning i fjällen och stiglöpning. Du kan läsa mer om Jojje i hans blogg på Runnersworld.se

[form code=113]

Villkor

Allt deltagande sker på egen risk.
 

Runner’s World och guiderna för turen bär inget ansvar för personliga försäkringar eller ekonomiska påföljder om olycka eller skada skulle ske. 

I priset ingår inga gruppförsäkringar. 


Resan är ingen paketresa utan anordnas som ett coachingläger (med momssats 6%) 

Coachingdelen av löpningen är bindande och betalas inte tillbaka vid sjukdom eller skada (1500 kr för RW+, 1800 kr för icke prenumeranter). 

Om du är medlem i STF erhåller du STFs medlemsrabatt på boende (i detta fall för två nätter = 200 kr). Den rabatt får du tillbaka på plats under löpningen kontant mot medlemsbevis. 


Vi tillämpar STFs bokningsregler för boende som du hittar här.

Vid avbokning senast sju dagar innan löpningen startar betalas endast boendekostnaden tillbaka (1000 kr) tillbaka.