Banbrytande uppdateringar i nya Nike+ Run Club-appen

Banbrytande uppdateringar i nya Nike+ Run Club-appen


Konceptet med Nike Run Club har blivit en succé värden över och inspirerat många att börja löpträna i grupp. Likaså har Nike Running appen inte helt otippat blivit en av de mest använda och uppskattade löparapparana, ca 500 miljoner löpta timmar har hittills registrerats i appen världen över.

Nu släpps den nya uppdaterad versionen av Nikes löparapp – och i den vill Nike göra fördelarna med Running Club mer tillgängliga även för alla de som inte har möjlighet att delta i någon av löparträffarna live. (I Sverige finns Nike Run Club än så länge bara i Stockholm exempelvis).

De främsta nyheterna i appen bygger alltså på att man vill göra appen mer inbjudande till social genemskap och nå inte bara redan frälsta löpare utan även nybörjare och de som ännu inte ser sig som superdedikerade löpare, men gärna vill få hjälp med träningsprogram att följa.


DE STÖRSTA NYHETERNA I APPEN

Personliga träningsprogram 
Den kanske mest intressanta nyheten – och här fyller Nike en viktig lucka på en annars ganska statisk marknad – är de personliga och adaptiva träningsprogrammen. Du skriver in dina mål och förutsättningar i appen och den räknar ut ett träningsprogram för dig att följa.

Ditt schema går sedan att anpassa efter ditt livspussel. Kanske vill du ha springa långpass på lördagar, ha vilodag på tisdag och onsdag eller missar några träningsdagar av olika anledningar? Inga problem, bara att knappa in och appen uppdaterar ditt program efter de nya förutsättningarna. Efter avslutat pass frågar appen hur jobbigt det var och anpassar träningen om det behövs.

Programmen är är utfoormade av expeter på löpcoaching och finns i de olika nivåerna “Get Started,” “Get More Fit,” or “Get Race Ready.” För loppen finns distanserna 5k, 10k, halvmaraton & maraton). 

– Vi har arbetat med appen i åratal. Drömmen är att kunna coacha alla löpare på ett personligt plan och med den här appen känner vi att vi har nått en bra bit på vägen, säger utvecklare på Nike.

#NRC-communityt
Appens inbyggda community ger motivation, vägledning och stöd för att utveckla din löpning. Du kan dela löplistor, tips och rundor och inspireras av andra. Du skapar enkelt din egen grupp med dina vänner eller utmaningar genom en ny hashtag. För dig som inte gillar att dela dina löprundor på Facebook kan det ändå kännas relevant att dela dem i appen för andra likasinnade. 

– Det här är ett sätt att koppla samman löparfrälsta människor med båda varandra och proffs. Exempelvis delar kända OS-löpare med sig av sina träningstips och program. Många har också efterfrågat möjligheten att kunna personalisera bilder, så nu kan du exempelvis klistra i en bankarta på din runda, statistik och stickers på dina bilder innan du postar, säger Nikes utvecklare.

ANDRA FRAMSTÅENDE EGENSKAPER I APPEN

  • Appen connectar med flera av de mest populära digitala löpartillbehören, exempelvis Garmin, TomTom och Apple watch. Men den senare kan du kan vara ute och springa utan telefonen och ändå logga alla uppgifter under din runda. 
     
  • Tillgång till både ditt eget Spotifykonto och andra peppiga löparlistor i appen.
     
  • Hejarop vid fina prestationer. Har du tagit i extra får du belöning i form av pepp och beröm ifrån exempelvis världselitlöpare.
     
  • Eftersom appen lär sig hur du springer får du personligt utformade tips på utrustning, pepp och motivation.
     


Vad är framtidsplanerna för vidare utveckling av appen?
– Vi eftersträvar att jobba ännu närmare med våra partners. Självklart ser vi också många utvecklingsmöjligheter på både det sociala planet och för individuell coaching i appen, men det är inget vi kan avslöja ännu.  

Eftersom appen släpptes precis har vi i redaktionen inte ännu hunnit testa den, men vi lär återkomma med en utvärdering av de nya funktionerna!

Från och med 22 augusti kan du hitta Nike+ Running Club gratis i appstore för både iOS och Andoid.

   

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jaybird VISTA – nya fjäderlätta sporthörlurar

Jaybird VISTA – nya fjäderlätta sporthörlurar


VISTA är sportvarumärkets Jaybirds helt nya trådlösa och fjäderlätta sporthörlurar med en otrolig batteritid. Det är deras lättaste, minsta och kraftfullaste hörlurar hittills.

Jaybirds senaste tillskott är helt vattentäta (IPX7) och svettbeständiga och framtagna för att möta dagens höga krav som ställs av idrottare. VISTA har en strömlinjeformad design och en säker och bekväm passform, samt 16 timmars lyssning och kommer i ett smidigt laddningsfodral.

”Dagens idrottare kräver noll distraktioner,” säger Jamie Parker, VD för Jaybird. ”Därför ville vi utforma de kraftfullaste trådlösa hörlurarna i den minsta och lättaste formen. Resultatet av denna besatthet är Jaybird VISTA – våra lättaste, minsta och mest hållbara hörlurar hittills. Med 32 timmars användning med en enskild öronsnäcka, problemfri anslutning, stereo telefonsamtal, vattentät IPX7-klassning och svettbeständiga lurar som passar perfekt i din ficka, är Jaybird VISTA de fulländade trådlösa hörlurarna för varje idrottare.”

GÖR DET LÄTT
På endast sex gram (nej, det är inte ett skrivfel) är VISTA en av de minsta och lättaste hörlurarna på marknaden. Mindre vikt betyder mer komfort. Det kompakta och minimalistiska fodralet är utformat för att passa i en ficka på språng.

ALLTID REDO
VISTA levererar sex timmars ljud på full laddning, plus tio till i laddningsfodralet, vilket ger totalt 16 timmars lyssning. En snabbladdning på fem minuter ger ytterligare en timmes speltid. Fodralet laddas enkelt med den medföljande USB-C-kabeln. Genom att använda varje enskild öronsnäcka kan man förlänga batteriets livslängd upp till 32 timmar – perfekt för de långa träningsdagarna eller för att släppa in ljudet i din omgvning.

OAVSETT VÄDER
Hållbarhet är avgörande för idrottare. Med sin unika EarthProof™-konstruktion är VISTA inte bara helt vattentäta (IPX7), utan också svett- och krossäskra för att klara de allra hårdaste träningspassen.

SÄKER PASSFORM
Med tre olika storlekar på silikonproppar garanterar VISTA en säker passform och skön komfort som känns viktlös i öronen. Med SportFits anpassade öronproppar och vingar kan man fokusera på sin aktivitet istället för att oroa sig för att tappa en öronsnäcka.

PREMIUMLJUD
Ljud är en personlig upplevelse. Vissa föredrar mer bas för att få adrenalinet att pumpa på tävlingsdagen, medan andra vill ha mer diskant för podcasts under långa löparrundor. Den omdesignade drivrutinen ger förbättrad precision och bättre noggrannhet, vilket leder till en perfekt balans mellan diskant och bas. Via Jaybird-appen kan man anpassa sitt ljud genom att skapa en personlig EQ-inställning som hjälper till att hitta den ideala ljudprofilen. Applikationen har även funktionen ”Sök mina buds” för att hjälpa till att hitta dem om de saknas.

ANSLUTNING
Med trådlös JBS1-teknik ger VISTA en kristallklar och pålitlig anslutning med Bluetooth 5.0 till alla iOS- och Android-enheter, stereo telefonsamtal och oberoende användning av höger/vänster snäcka utan videoförseningar. Med ett knapptryck kan man enkelt ta emot samtal, starta och stoppa musik, hoppa över låtar samt aktivera Siri eller Google Assistant.

TILLGÄNGLIGHET
Jaybird VISTA Totally Wireless sporthörlurar finns nu tillgängliga i färgen svart på Jaybirdsport och hos utvalda återförsäljare från och med augusti 2019. Rekommenderat pris: 1899 SEK. Ytterligare två färger, Nimbus Gray och Mineral Blue, förväntas vara tillgängliga i höst.

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Fitbit Versa – Träningsklockan med koll

Fitbit Versa – Träningsklockan med koll


Fitbits träningsklocka Versa har flera smarta och avancerade tränings- och hälsofunktioner. Den håller koll på din puls dygnet runt, ger dig snabb tillgång till olika träningsfunktioner via enhetens pekskärm och kan mäta din aktivitetsnivå och sömnkvalitet.

Fitbit Versa är en nätt och elegant träningsklocka, inte olik Apple Watch i sitt utförande. Men låt dig inte luras av den anspråkslösa designen. Versa är fullpackad med avancerade tränings- och hälsofunktioner. Den håller koll på din puls både under träning och i vila. Fitbit Versa ger dig snabb tillgång till olika träningsfunktioner via enhetens pekskärm och kan mäta din aktivitetsnivå och sömnkvalitet. Givetvis kan du även svara i telefon, läsa och svara på meddelanden, betala utan kreditkort och strömma musik till dina trådlösa hörlurar (ingår inte).

Versa rymmer över 300 låtar, så du behöver inte släpa med dig mobilen. Och du behöver inte vara rädd för att behöva springa utan musik på långpasset. Versa har en batteritid som är bland de bästa i sitt segment. Den levererar i över fyra dagar utan laddning, beroende på vilka funktioner man använder.

Versa ser på papperet alltså ut att vara ungefär allt man kan hoppas på om man söker en kompetent träningsklocka med aktivitetsmätningsfunktioner. Men det är faktiskt en annan funktion som sticker ut mest. I Versa (liksom i Ionic) finns en funktion som via Fitbits app kan hjälpa kvinnor att bland annat kartlägga sin menstruationscykel, beräkna fertilitet och få en bättre översyn av sin allmänna hälsa. Detta genom att bland annat logga och registrera symptom som huvudvärk, akne och värk under menstruationscykeln.

Kartläggningen innebär att du kan få dynamiska prognoser för var du befinner dig i din cykel och när du kan förvänta dig din menstruation. Denna data kopplas sedan ihop med statistik om till exempel aktivitet, sömn och viktutveckling. Baserat på detta kan Versa över tid hjälpa dig att planera tränings- och aktivitetsnivåer och ditt sömnbehov under vissa perioder i månaden.

Skulle fertilitetsberäkningsfunktionen resultera i en önskad graviditet (ja, det krävs mer än en app för det, men vi går inte in på det just här) så erbjuder Fitbit Labs även en ny föräldraapp för Versa. Med hjälp av den kan nyblivna föräldrar logga spädbarnets matningar, blöjbyten och sömn för att lättare skapa bra, fungerande rutiner över tid.

Fitbit Versa har bland annat även dessa funktioner:

  • Samlad tränings- och hälsostatistik samt motivation och vägledning
  • Anpassar funktioner och ger återkoppling baserat på dina data över tid
  • Personligt anpassad träning via funktionen Fitbit Coach
  • Automatisk aktivitets- och sömnregistrering
  • Simfunktioner (vattenresistens ner till 50 meters djup)
  • Personligt anpassade appar och urtavlor

Fitbit Versa är kompatibel med Android, iOS och Windows på de flesta smartphones. Versa kostar från 1 999 kronor.

Kolla in Fitbit Versa här

Tre skäl att springa till musik

Tre skäl att springa till musik


Allt fler lyssnar på musik när de springer. En anledning är att tekniken blir allt bättre. Inte minst utvecklingen av trådlösa hörlurar går snabbt framåt. Men det finns också bevis för att musik hjälper dig att prestera bättre. Så här säger forskningen.

När Runner’s World gjorde en läsarundersökning 2016 svarade inte mindre än 61 procent av läsarna att de lyssnade på något när de sprang. Av dem lyssnade 8 av 10 helst på musik. Det här bekräftades av en annan studie 2017, där över hälften av deltagarna svarade att de lyssnade på något under löppasset.

Sedan dess har trenden att springa med musik eller en podd i lurarna fortsatt att växa. Inte minst beror det på att de trådlösa hörlurarna blivit allt bättre – som Jaybirds Tarah Pro: ett par trådlösa och vattentäta in-ear hörlurar med hela 14 timmars batteritid. Det låter kanske inte så mycket, men i praktiken innebär det att du till exempel kan springa ungefär 28 femkilometersrundor på en enda laddning – eller fem maratonlopp i rad!

 

Förutom att det är härligt att kunna lyssna på sin favoritmusik under löppasset finns det faktiskt såväl fysiologiska som mentala fördelar med att springa till musik, enligt flera vetenskapliga studier och forskare. Här är tre av de främsta argumenten:

1. MUSIK KAN INSPIRERA DIG TILL ATT TRÄNA

Vissa dagar är det tungt att få till det där passet, dagar då det krävs en extra dos motivation för att komma upp ur soffan och ut genom dörren (sedan brukar resten lösa sig). Då kan det faktiskt vara din favoritlåtlista som inspirerar dig till att snöra på dig löparskorna.

Rätt sorts musik kan nämligen försätta oss löpare i den sinnesstämning som krävs för att vi ska övervinna ångesten och komma iväg på den där löprundan, enligt forskning utförd på Brunel University i London, England.

En annan studie, publicerad i The Journal of Strength and Conditioning Research bekräftar den här slutsatsen. Forskarna fann där att musiklyssnande före ett träningspass eller ett femkilometerslopp innebar att löparna både kände sig mer uppe i varv och bättre mentalt förberedda inför utmaningen.

Tips!

Det är viktigt att lyssna på rätt sorts musik under löppasset. Du vill inte ha en långsam kärleksballad i örat precis när du ska springa din första tusing. Men du behöver inte lägga tid på att skapa den perfekta låtlistan – surfa in och ladda ner en av Runner’s Worlds låtlistor för löpning i stället!

 

2. MUSIK KAN HJÄLPA DIG ATT HÅLLA ETT JÄMT LÖPTEMPO 

Många löpare avstår från att lyssna på musik under träningen eftersom den antas stjäla fokus från viktiga saker som stegfrekvens och andningsrytm. Men det antagandet är inte alltid korrekt.
Om det görs på rätt sätt kan musik faktisk hjälpa löpare med farthållningen under ett träningspass. I en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften PLOS One presterade löpare bättre när musikens rytm (BPM – beats per minute) överensstämde med löparnas stegfrekvens, jämfört med när de sprang utan musik.

Välj musik med ett högt BPM – gärna över 120 slag per minut – för korta, snabba pass. För långsammare pass kan du med fördel välja musik med ett BPM under 120. Blir du sliten av hård träning? Då kan rätt musik till och med skynda på din återhämtning enligt en annan studie.

Tips!
Testa någon av Spotifys låtlistor för löpning. Välj en som matchar tempot i ditt planerade träningspass för dagen.

 

3. DINA LÖPRUNDOR KAN UPPLEVAS LÄTTARE 

Det kan vara nog så jobbigt att löpträna inför ett större lopp. Så varför inte vara lite snäll mot dig själv om du kan? Enligt en studie genomförd på Keele University i England kan en bra låt minska upplevelsen av ansträngning och förstärka känslan av att befinna sig i ”zonen”. Det beror på att den externa stimuleringen i form av musik faktiskt kan blockera interna trötthetssignaler – alltså de där som försöker berätta för din hjärna hur sliten du känner dig mitt under ett löppass. Och när vår upplevelse av hur hårt vi anstränger oss blir mindre stark, känner vi plötsligt att vi kan springa både fortare och längre.

Tips!

Om du vill ha lite extra motivation under ett hårt träningspass så spela dina absoluta favoritlåtar. En studie publicerad i Medicine & Science in Sports & Exercise fann att försökspersonerna i ett ansträngande cykeltest kunde trycka ut fler watt under längre tid när de fick lyssna på sin favoritmusik.

 

FAKTA: Jaybird Tarah Pro

Med batteritid för de längsta långpassen

1 699 kronor

Jaybird Tarah Pro är ett par trådlösa hörlurar framtagna för träning. Givetvis är de vattenskyddade (IPX7) så att de funkar i alla möjliga typer av väder och under hårda, svettiga träningspass.

Öronsnäckorna fästs enkelt och sitter säkert i örat. Du kan också rotera snäckan om du vill ha sladden över örat eller neråt. Placeringen över örat är att föredra under löpträning, eftersom lurarna då både sitter ännu säkrare och du kan dra åt sladden bakom huvudet så att den inte hänger och slänger.

Öronsnäckorna kan även fästas mot varandra med hjälp av inbyggda magneter. Det innebär att du kan hänga hörlurarna runt halsen när du inte vill lyssna – då pausas de automatiskt och du spar batteritid.

 

På sladden som förbinder öronsnäckorna hänger batteri, mikrofon och fjärrkontroll som du både kan styra volym och musikspelare med samt ta emot samtal. Batteriet laddas upp snabbt – och erbjuder hela 14 timmar lyssning på en enda laddning.

Med hjälp av Jaybird-appen kan du anpassa ljudet i Tarah Pro efter dina egna preferenser. Efter ett enkelt ljudtest skapas en personlig EQ-inställning automatiskt, så att du inte behöver justera EQ-kurvan själv.

Läs mer och köp Jaybird Tarah Pro HÄR 

 

 

Tävla och vinn!   Under Armour Hovr Infinite  – en uppkopplad sko för långpassen

Tävla och vinn! Under Armour Hovr Infinite – en uppkopplad sko för långpassen


Under Armours nya modell är framtagen för att ge maximal stötdämpning och komfort – perfekt för långa löppass på hårda underlag. Infinite är dessutom en smart, uppkopplad sko som registrerar alla dina löpta kilometrar. Det bästa av allt? Du kan vinna ett par i vår tävling!

Det är i samarbete med kemiföretaget Dow Chemical som Under Armour har utvecklat sitt nya stötdämpningskoncept UA Hovr. Efter att ha byggt upp en ny forsknings- och utvecklingsavdelning i Portland, Oregon, lanserade man i år tre nyutvecklade modeller inom Hovr-konceptet. Där är Infinite en av toppmodellerna – en neutral löparsko framtagen främst för långa distanspass på hårda underlag. Fokus i utvecklingsarbetet av Infinite låg därför på att ta fram en sko som levererar maximal komfort och stötdämpning.

Liksom övriga modeller inom Under Armours Hovr-koncept har Infinite en inkapslad sensor i högerskons mellansula. Sensorn, som kallas Let’s Connect, ansluts till träningsappen MapMyRun och kan sedan överföra en hel rad olika data efter passet. Utöver löpt sträcka, hastighet, kilometertider, stegfrekvens, steglängd och en funktion för steganalys får du också totalt avverkad träningsdistans.

Sensorn aktiveras automatiskt så fort man börjar löpa, och lagrar all träningsdata under passet. Du behöver därför inte släpa med dig din mobil, utan kan ladda upp ditt pass i efterhand via Bluetooth.

I samarbete med Under Armour lottar vi nu ut Infinite-skor till 6 lyckliga vinnare. Allt du behöver göra är att svara på vad Under Armours träningsapp heter dit Infinite kan anslutas, och motivera varför just du behöver ett par Infinite att springa in våren i.

Tävlar här senast senast 2 april!! Vinnarna meddelas personligen och kommer också att publiceras på här på Runnersworld.se och på Runners World´s instagram i april.

Lycka till!

Öka frekvensen – och farten!

Öka frekvensen – och farten!


Hur många steg per minut vi ska ta är en omdebatterad – och högst individuell – fråga. Med hjälp av artificiell intelligens kan Racefox Run coacha dig till just din optimala stegfrekvens.

Det är många som pratar om stegfrekvens just nu. Är det optimala antalet steg per minut 180 – och gäller det för alla löpare, oavsett kroppskonstitution och löphastighet? Och varför har löparna i världseliten i så fall olika stegfrekvens, trots att de springer ungefär lika snabbt? Ja, det är lätt att känna sig förvirrad. Faktum är att det inte finns något magiskt antal steg per minut som är bäst för alla. Din optimala stegfrekvens är i hög grad en individuell fråga som beror på en mängd faktorer. Men den digitala och AI-baserade coachningstjänsten Racefox Run kan faktiskt hjälpa dig att hitta den stegfrekvens som är bäst för just dig och den fart du håller för stunden.

Föreställ dig att din personliga coach springer bredvid dig på en av dina vanliga rundor, kollar din löphastighet och berättar exakt hur mycket du ska öka din stegfrekvens för att optimera din löpekonomi. Du känner knappt förändringen men det blir tydligt att du springer lättare och snabbare. Låter det som trolleri? Det är precis det här Racefox gör. Genom att känna av din stegfrekvens med en superkänslig sensor kan programvaran coacha dig till en bättre och mer effektiv löpupplevelse – och på köpet blir du snabbare!
– Genom att vi redan har analyserat cirka 65 miljoner användares löpsteg har vi också en god insikt i vilken stegfrekvens som sannolikt är optimal för just dig och din aktuella löphastighet. Vi har bland annat kunnat konstatera att en ökning av stegfrekvensen också leder till ökad fart för de flesta, säger Bernhard Hirschauer, produktansvarig för löpning på Racefox.

Racefox registrerar och analyserar din löpning i realtid. För att du snabbt ska lära dig att springa med en annan stegfrekvens ber Racefox dig därför att höja den. Du får direkt återkoppling på hur din löpteknik förbättras – omedelbar feedback i samband med aktivitet har nämligen visat sig vara det snabbaste sättet att lära in ett nytt beteende (och ja, det funkar lika bra på löpbandet). Eftersom Racefox instruerar dig behöver du inte tänka själv, utan kan fokusera helt på hur känslan i kroppen förändras med en annan stegfrekvens.

180 steg per minut? Antagandet att 180 steg per minut är optimalt härstammar från en observation av topplöparna på distanser från 800 meter till maraton i samband med OS i Los Angeles 1984, som alla tog 180 steg per minut eller mer. Men senare studier har visat att variationen är stor när det gäller stegfrekvens – även bland världseliten.

RACEFOX RUN ÄR EN MÅNADSTJÄNST. LÄS MER OCH BESTÄLL PÅ RF.RUN