Banorna klara för Ironman Kalmar
Cykelbanan har tagits fram i en arbetsgrupp bestående av Kalmar Triathlon
Sweden AB, Trafikverket, Svevia, Kalmar kommun, Destination Kalmar,
Mörbylånga kommun och Regionförbundet i Kalmar län.
Faktorer som har styrt är bl.a. att säkerheten ska vara hög, att påverkan på trafik och för boende inte får vara för stor, att banan ska vara snabb och att den ska vara publikvänlig. På
särskilda ställen längs med banan vill arrangörerna ordna särskilda hot spots där
man samlar publiken så att både deltagare och publik får känslan av folkfest.
– Ironman Kalmar är en unik profileringsmöjlighet för regionen genom den
omfattande exponeringen av tävlingen internationellt sett. Därför har det också
varit viktigt att lägga banan så att vi kan visa upp vackra och unika sidor av såväl
Kalmar som Öland. Det finns mycket att säga om bansträckningarna men det är
klart att cykla över Ölandsbron och på Alvaret blir något extra för deltagarna.
Löpningen i centrala Kalmar, förbi Kalmar slott och med målgång på Stortorget
sätter också sin profil på loppet, säger tävlingsledare Urban Strömberg.
Även om man gjort vad man kunnat för att minska påverkan för boende och
näringsliv utmed banan så kommer det att under vissa tider under dagen vara
begränsad framkomlighet. Därför kommer arrangörerna under våren och
sommaren att genomföra en rad informationsaktiviteter i form av exempelvis
utskick, annonsering och informationsmöten. Man för också en nära dialog med
bland annat räddningstjänst, hemtjänst, Kalmar Läns Trafik och Kalmar Airport.
– Målsättningen är att påverkan för boende och näringsliv ska bli så liten som
möjligt men trots det kommer man naturligtvis att märka av vissa begränsningar,
säger Urban Strömberg.
Genom att gå ut med tydlig information inför tävlingen
samt föra en dialog med de som påverkas så hoppas vi ändå att invånare och
näringsliv ska ha förståelse och istället kunna dra nytta av tävlingen och delta i
vad vi hoppas ska bli en folkfest, avslutar Urban Strömberg.
Ted Ås, flerfaldig svensk mästare på Ironman-distansen, säger:
– Det låter ju jättebra. Jag gillar platta cykelbanor där man kan hålla hårt och jämt tryck på pedalerna.
Ironman Kalmar anordnas för första gången 18 augusti 2012 och har satt anmälningstak på 1500 deltagare första året.
Klicka på bilderna för att få en större och tydligare bild.
Simningen, inte helt klar ännu enligt organisationen, men under arbete enligt följande:

Cykelbanan (ladda ner pdf här)

Profil över cykelbanan som enligt arrangören inte ska innehålla mer än cirka 500 höjdmeter över hela 180 km.

Löparbanan (ladda ner pdf här)