3 viktiga timmar av din tid – Bli Jobbmentor


Idag är jag på väg till Hökarängens Skola för att vara jobbmentor. Jag är ju redan mentor till en 14-årig underbar ambitiös tjej, Z och jag tyckte det skulle vara bra och intressant att få komma ut i skolor också. Det verkar svårare att vara 15 år nu än när jag var det!
Åtagandet som jobbmentor tar bara tre timmar och det är ju inte svårt att berätta om sitt jobb- det kan man ju. Idag väljer jag att representera mitt ”gamla jobb” som revisor och då främst att arbeta som revisor inom den ideella sektorn.
Det behövs fler både mentorer och jobbmentorer och det ger enormt mycket. Kika in här och se vad du kanske kan göra!

20131003-080701.jpg
Jo jag går allså kontorsklädd också- inte bara i träningskläder 🙂

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lugnet i stormen- Kirtin Kriya meditation


Ibland kan man felaktigt tro att vi som har mycket för oss är stressade. Ofta är det lättare att säga att man ”inte hinner” saker men det jag menar är egentligen att jag väljer att göra annat. Just är det kalasmycket men volym är inte stress. Stress- det är när någon håller på att dö, när man inte har koll, när man inte känner sig uppskattad, sedd, när man inte vet ut eller in.

Stress är HUR vi tar saker. Det finns jättemycket stress därute, runtomkring oss, om vi vill. Du kan stressa upp dig över allt från tåg som inte kommer till att du inte hinner träna till att kollegan verkar klättra snabbare än du. Att alla andra verkar göra roligare saker än du. Det ger inte så mycket till livet.

Men självklart- jag måste ha vapen för att hantera mina ofta självförvållat sprängfyllda dagar. Jag vill vara lugnet i min egen storm (nej jag vet jag uppfattas inte så utåt). Och jag har svårt att sitta still och meditera- det har sin plats men under en arbetsdag tycker jag det passar bättre med en meditation som puffar lite på hjärnan, rätar upp, rätar ut, triggar våra små telomerer så de inte förkortas alltför mycket. Det förbättrar hjärnfunktionen, kapaciteten, motverkar alzeimers och lugnar ned dig. Tror du mig inte? Well läs mer här.

Därför brukar jag ta några minuter och göra meditationen Kirtin Kriya. I en lite förkortar version. Vill du testa? Scrolla förbi farbröderna i skägg här.

En riktigt jäkla god vana att lägga till -speciellt i #upgradeOctober tider!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Workout Åre och Inov-8 på Gokväll


PÅ årets Workout Åre hade vi äran att ha med oss SVT upp på toppturen. Först hade de en rejält stor kamera som vi roat funderade på hur vi skulle få med den.

Till slut blev det en mindre handhållen. Och nya skor till både Sofie och hennes kameraman- efter mitt tips- Inov-8 X-talon förstås :).

Från 27 minuter in i Gokväll kan ni se hur härligt det var. Om jag längtar till nästa år? You bet!

Här ser du programmet!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#UpgradeOctober 31 days of presence and excellence


Vad är det här med inflation i engelska blogginläggsrubriker?

Själv skyller jag på 6 år utomlands. Och att jag mailar med en av mina bästa kompisar Carmen för jag ska hälsa på henne i London i slutet av november.

Men iallafall.

Jag vaknade i måndags med en SPRETIG känsla. Att arbeta med hälsa, själv (nåja fler engagerar sig men hälsochefen har ingen avdelning – bara en sekreterare på deltid) är tufft. Underbart roligt men det är SÅ mycket jag vill göra och nu har jag stångat huvudet mot en viss dörr ett bra tag och tänker att jag backar från den. Den kommer inte ge sig. Det är inte vägen fram.

Jag tänker att de som är på andra sidan kommer våga öppna dörren om det blir ett helsikkes jäkla oväsen utanför. Eller ljuv musik. Eller båda.

Jag blir kontaktad nästan varje dag av människor som vill veta vad jag gör, vad jag tänker göra, hur jag tänker och jag inser att jag kanske sitter på en potentiell hälsoguldgruva men det blir bara sand av den om jag ska svara alla och om alla hälsoentreprenörer som hör av sig ska få tid att berätta vad de kan hjälpa mig på jobbet med. Jag måste driva min grej själv först. Den stora delen går inte just nu så jag får fixa med den lilla delen. Gott så.

Jag tänker att ska jag få nya resultat- måste jag göra nya grejer. Det betyder inte att så mycket är fel- jag är galet lycklig och tycker livet är näst intill perfekt och helt perfekt finns inte, jag mår jättebra och att jag skulle vara frustrerad och ivrig- det visste både jag och mina chefer. Så jag fortsätter göra det som ger massa energi och så kastar jag all världens väg det som inte funkar. Det som tröttar ut mig.

Så på både på jobbet, privat och i träningen kommer oktober att dedikeras 100 jäkla procent till att göra riktigt bra av det som görs. Saker med guldkant. Inte mer saker. Men bara göra dem riktigt bra. Riktigt närvarande. Jag tackar nej till möten- blockar kalendern för att få arbetsro.

Har en ledarskapsutbildning, en fördjupningskurs i nutrition, en stor presentation att hålla och en massa annat redan på hälsochefsjobbet. Fullt i coachingstallet ett tag till. Vi stänger Tjejmarathon 2013 och tar första planeringsmötet för 2014. Nyfokus i träningen. Så nu stänger jag dörren lite och jobbar med det jag har. Det som är på agendan.

#upgradeOctober helt enkelt. Känns riktigt jäkla bra. Och medan jag skrev detta lyssnade jag på den här. Lyssna speciellt efter 5 minuter. Något av det bästa som gjorts.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Blessed with easy pleasures


Behövs inte så mycket. Redan imorse längtade jag hem till mina Inov-8, min gamla underställströja. Längtade jag ut i skogen. Man kände i luften att det var en fin dag där. Jag knep 4 kilometer obanat igår men ville ha mer. Vill alltid ha mer skog!

Hem. Fort byta om. N skulle också med- lite stel sen helgens Lidingölopp och ett styrkepass precis innan. Ville ha kartan med. Valde ut 5 kontroller vi skulle ta.

Snabba pigga ben. Inte ett uns av stelhet från ultraloppet för bara 8 dagar sen.

Ut i skogen. Hala löv, rötter och barr barr barr.

Plockade några kontroller. Kan inte minnas att jag njöt såhär mycket förra året av att springa i skogen. Det är helt fantastiskt. Så enkelt. Bara flyta fram över stock och sten utan direkt struktur. Ren lycka. Långt borta från

Så får träningen vara nu. Snart stundar rätt hårda pass. Men till dess. Lyckoträning.

20130930-220946.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen- Play/Pause/Stop


 Nu är hösten igång och  livsschemat  med allt man skulle göra annorlunda, göra mer, göra nytt, sluta med, börja med är testat till max.

Det blev förkylt, det blev sent, det blev rörigt, det blev kanske lite fel.

Och det är så himla mycket som går rätt varje dag men det tar vi allt som oftast för givet.

Och så slutar vi göra saker för vi inte hinner. Och många lever med känslan att det inte blir någonting riktigt ordentligt gjort. Oftast för att man gör för mycket. Och man vill inte sluta göra vissa saker.

Men det finns ju en variant på att börja och sluta. Man kan trycka paus också.

Paus ett tag på något bara för att fokusera ordentligt på något annat. Man kan pausa de flesta gymkort, pausa att försöka göra karriär eller vad det nu kan vara. Pausa något för att inte behöva känna att  man brutalt avslutar något och får separationsångest. Men tar ett litet break för att ge sig helhjärtat in i något annat.

Känn på det ordet. Ta en paus. Det är inte så dramatiskt.

Kanske får man sortera in allt man gör i lite

KBK (Kör bara kör- mycket poppis hashtag på Twitter),

SLUTA -sånt som inte ger energi alls

PAUSA-för sånt som går lite trögt och inte riktigt får plats i vardagen.

Kanske ger det här mer plats att BÖRJA göra något som du verkligen vill. Kanske blir det bara lite lugnare i vardagen. Lycka till!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in