Att känna sig stark


20120604-172515.jpg
20120604-172510.jpg

Oftast handlar träningen om att pusha gränsen. Utmana sig. Köra tills man inte orkar. Sikta högre än man klarar av. Det krävs en helikoptervy för att se att man inte falerade. Utan att man vann. Man slutar ju ofta med att känna sig som en urvriden trasa. Med fail. Tills man stupar.

När jag tränar med Magnus (det var ett tag sen nu men vi är på banan!) så är det ofta övningar involverade som jag inte gör i vanliga fall. Där jag känner mig svag. Marklyft osv. Ofta gör vi dem Crossfitstyle med sk ”WOD”’s.Workout of the Day.

Jag brukar ligga just som en urvriden trasa på golvet efteråt. Men inte idag.Idag var jag stark.

När jag kom till UCSP höll Magnus på med sitt senaste upprop Let’s burpee to midsummer.Så bra,tänkte jagdå ska inte vi göra burpees sen.Jag hatar burpees.

Nej vi skulle göra annat.

4 toes to bar (hängande fällkniv)

6 chins ( ja jag fuskade med ett gummiband om foten)

8 marklyft (jag fegade med 40 kilo- är rutten på marklyft)

10 renegade rows ( stå i armhävningsposition på två hantlar och ”ro”

4 varv. Nuff said.

Men jag var stark! Satan i gatan- jag fick knappt upp benen förut och fick jag väl det så rasade de ned sen men nu höll jag emoooooot. Stark i rodden, rutten på marklyft som vanligt.

Sen stod vi i planka på sån där vickande bräda från Casall och hade tårna på en liten boll. Grym utmaning för balansen. Den andra gjorde emedan 30 twists med en stor halvtung boll.

Sist- jägarvila på den där balansbrädan medan den andra gjorde slamdunks med en tung boll.

Ja jag var trött sen. Men jag är stark. Starkare än förut. Så mina egna lyft o dra och hopp o skuttövningar hemma måste ge resultat.

På jobbet har vi flyttat platser. Jag sitter och ser ut över gatan istället och lummiga träd. Har överdjävulskt mycket att göra men nu ska jag cykla hem och imorgon ska jag springa in.

På onsdag får du gärna komma på det här: Nationaldagsbackarna. Kan bli riktigt roligt!

Får väl visa hur det kan se ut när jag är på jobbet. Hade i flyttandet packat bort mina klackskor så jag smurfade runt i gummistövlar idag. Inga kundbesök som tur var. Nästan rätt. Aldrig helt fel. Som vanligt.

20120604-172524.jpg

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

One step closer och älska Ursvik


20120603-220418.jpg

Det är så man får se det. Ett steg på vägen mot mitt snabbare jag. Varje resa, även den längsta börjar med ett första steg.

Varje träningspass börjar med ett steg. Ja det är en massa annat också förstås. Idag var det ett fusk som började dagen- satte på SVT barnkanal och slumrade medan lillan tittade på tecknat. Jag behöver få en morgon där jag ligger i sängen lite längre. Jag är dubbelt så glad då när jag väl går upp. Hon är jätteglad- vi tittar inte så mycket på tv annars.

Sen var det det där med frukost en timme innan löpning. Det blev en halv portion gröt, ett ägg en halv banan och kaffe. Det försvann nog i en lilltå för jag var galet hungrig sen och det kändes som att springa på tom mage.

Bästa farbror till lilltroll bor granne och där finns lilla 6-månaders kusinen så barnvakteriet löste sig galant. Tycker det är så tråkigt att behöva lämna bort henne en halv dag för att springa 90 minuter.

Iväg i det bästa vädret, 8 grader, lätt regn och mulet. Ursvik hägrade och jag hade ställt in mig på en lätt jogg dit- 1,7 km. Sen 10 lätta snabba, glada kilometrar och nedjogg tillbaks. Så blev det nu inte. Jag är helt ur fas med tung och lätt träning och det är dags för vilovecka säger benen. Jag säger ”vi kör hårt en vecka till sen är det kortvecka”. Vi får se. Jag är så fantastiskt glad över att den inte säger ”aj” längre. Alls. Någonstans.

Iallafall. Jag springer bäst med folk bakom mig så tog rygg på två grabbar och sen smet jag förbi dem precis innan backen mellan 1-2a kilometern. Den sätter nivån för Ursvik och jag kunde ju inte stanna när jag sprungit om? Ren teknikglädje uppför där när jag trampade iväg. Tuggade på och fram till 7 kilometer kändes det ok och det var terrängglädje nästan hela vägen. Men sen stummade jag totalt. Pulsen låg högt uppe på 162 som är nära 90% för mig. Uh uh. Men inte obehagligt. Kollade inte så noga men tror hela 10 km tog 57 minuter. Men jag tänker, jag som aldrig sprungit ett millopp, att med lite mat, lite vila och lite asfalt så kanske jag kan springa 10 km på sub 50 minuter? Va? Vad tror ni? Shit om man skulle våga testa sig själv på den distansen någongång. Aldrig hänt!

Tog mig hem och hämtade min lilla gofis och har haft en helt egen eftermiddag bara jag och hon. Storhandlat- som vi gör som en lek. Gjort egna inbjudningskort till hennes kalas. Bara hängt. De dagarna är superviktiga för mig och för henne också. Ingen telefon, ingen dator. Jag svarar knappt i telefon om det ringer då.

Angående veckans träning så tycker jag att det varit rätt bra ändå. Jag har släppt allt vad registrering heter. Däremot planerar jag desto mer.

Måndag: Lätt jogg 5 km och styrka. Onsdag: 2,3,4 min intervaller och 5 km distans totalt 13 km. Fredag: 11 x 400 meter samt upp o nedjogg totalt 9 km. Söndag:13,5 km i snitt 5:50 tempo tror jag.

Nästa veckas träning:

Måndag:Styrketräning med Magnus

Tisdag: löpning. Gärna Ursvik igen. Får se vad jag hinner på jobbet…

Onsdag: Ledig. Hm. Hammarbybacken kanske? Någon kräkjobbig form av löpning iallafall.

Fredag:Håll i hatten. Jag ska cykla 5 mil mountainbike. På Roslagsleden. Ja, jag ska cykla Tjejmarasträckan. Intressant. Jag är fruktansvärt feg nuförtiden och kommer nog hittas i fosterställning i något lingonris.

Lördag: Tänkte nog köra lite styrka

Söndag: Vi får se. Det står en cykel här som nog ska testas men jag tror jag kommer vilja springa något fort och jobbigt och sen umgås med gofisen.

Låter det flumflum? Ingen plan alls? Jo jag vill få in ett intervallpass med 8 tusingar. Ett distanspass i terräng. Ett lite längre med stegrande fart. 2 styrkepass men jag pusslar in dem efter hur vardagen och kroppen känns. Reviderar varje dag. På så vis håller jag mig både skadefri och träningssugen hela tiden.

Som vanligt lite söndagsfilosofisk. Det är så mycket jag vill göra och jag har ett sånt enormt behov av att vara själv ibland. Jag smiter ned på golvet med min skumrulle och låter den sträcka ut bröstryggen och känner hur det lossar både fysiskt och mentalt. Tycker tiden går så fort och kommer på mig själv att leta efter sånt som är beständigt. Jag längtar till Värmland som är det mest konstanta i mitt liv. Det som alltid funnits där. Jag älskar väderrapporten på P1. Väderrapporten är så neutral. Det är inte bu eller bä. Det är bara väder. Brukar passa på att lyssna på den och göra andningsövningar samtidigt. Alla sätt bra utom de dåliga.

Går in i en galen jobbvecka med samtida förberedelser för Tjejmarathon. Allt jag valt in, allt älskar jag. Så glad att jag fått trampa stigar för mig själv ute i skogen idag. Jag. Mina fötter. Mina lungor. Mitt duktiga jämnslående hjärta.

Laddad.

Ha en fin vecka!

20120603-220300.jpg
20120603-220305.jpg

Sydvästen av till alla hjältar!


Shit vad kallt! Och jag brukar ändå veta hur man klär sig och älskar kyla! Jag o Ebba började hejningsprocessen från min nya kontorsplats.

20120602-160058.jpg
20120602-160113.jpg

20120602-160122.jpg
Såg täten susa förbi medan jag packade upp flyttkartonger.

När vi väl gett oss ut hejade vi friskt i den friska vinden. Såg duktiga Annika men ingen annan då som jag känner trots att det verkade som halva bekantskapskretsen var ute och kämpade i busvädret. Dock var det nog den här tjejen som hälsade på mig pga mitt Tjejmarapannband? 🙂 Så kul!
Mötte upp Madde som stod i lä under ett tak. Ebba var mycket fundersam- varför hade de plastpåsar på sig egentligen?
Vi knatade hem till min syster som lägligt bor längs banan och drack te och se där- på tv såg man ju allt också!

Andrea persade, Annelie likaså. Maria med på 3:17 och därmed den snabbaste jag känner! Anna gjorde ett galet galet fint lopp- vilken debut! Min duktiga granne V sprang ett fint lopp och Coyntha kämpade sig runt.

När vi smet ut vid 5 för att ta bussen hem började mitt hjärta värka lite. De som passerade korsningen Sveavägen/Odengatan nu hade varit ute i nära 5 timmar. De var nära mål. Såg otroligt trötta och frusna ut. Många linkade på det där sättet man gör när benmusklerna checkat ut. Många stannade och gick. ”De vill inte springa mer nu” sa lilltroll på en 3-årings insiktsfulla vis.

20120602-201125.jpg

Nej, de ville nog inte det. Så vi stannade kvar och hejade. Tjoade och skrek och E ropade ” snart i mål” och ” gå i mål!!!”. En del tittade upp ur sin dimma och log och det var så fantastiskt! Rätt var det var såg jag ett ansikte jag inte sett i verkligheten sen skolavslutningen i trean. Ja 1989! Stora kramen och heja vad pigg du såg ut C!

Sen åkte jag o tigerfisen hem och käkade pankisar med kalla händer.

Det är något magiskt med marathon. Otroligt imponerade av allas insats idag. Vädret är som det är ( vet man ju sen TEC) men för en del kanske en större faktor än andra. När man inte har rutinen och är nervös för själva distansen. då behöver man inte tokvind som nästan sveper en av Västerbron.
Det är otroligt inspirerande för ens egen träning att heja på. Jag är så sjukt taggad- det här med kortare 😉 lopp verkar roligare och roligare. Men ultra är ultra.
GRATTIS IGEN ALLA!

 

edit: Dagens vackraste löpsteg hade den här tjejen- Charlotte Karlsson som blev bästa svenska och 4a totalt av damerna. Herregud vad fint det såg ut på upploppet. Grattis Charlotte och vilken fin reklam för Runday!

Bra mat för tigerungar och deras mammor


När det gäller mat till min lilla tigerfis är jag en nazi. Jag är 150% övertygad om att det hon äter, är otroligt mycket viktigare än vad jag äter, och då klassar jag ju det jag äter som bland det viktigaste jag gör. Ja ni fattar.

Därtill så kan jag bli lätt illamående när det lätt kan gå flera hundra kronor om vi ska utfordra oss själva inom tullarna en dag utan att laga mat själva.

Och gör jag maten själv, så vet jag vad som går i.

Ledorten för mina måltider är

Bra protein: Helst inte gris och helst fisk, kyckling eller vegetariskt.

Bra kolhydrater: Ofta lätt att få ekologiskt utan att det kostar så mycket. Jag äter inte så mycket kolhydrater vid vanliga måltider utan lägger dem runt träningen istället men utesluter dem aldrig. Basta.

Bra fetter: Ska skriva ett inlägg om det senare. Låter fettet komma från olivolja, fet fisk, nötter och avokado snarare än från mjölkprodukter och animaliskt fett.

Tre grönsaker per lagad måltid:Inte alltid så lätt med en 3-åring men Ebba älskar spenat, morot, gurka, tomat så jag slussar in det. Ställ fram grönsakerna först innan maten är mitt bästa tips. Ofta har hon då ätit en halv tomat och en halv morot innan hon ger sig på maten.

Jag köper mycket av enkla saker. Knasar inte till det och står timmar vid spisen för a) jag är inte så bra på att laga avancerad mat b) det uppskattas lika mycket som det som går snabbt. Jag vägrar (i stort sett- det har dykt upp färdigpanerad fisk här) halvfabrikat förutom blodpudding och korv. Rulla egna köttbullar tar verkligen inte så lång tid som du tror.

Jag är frisk och mår bra- Ebba är dunderfrisk. sover gott, växer så det knakar och jag är övertygad om bra ren god mat spelar stor roll.

Idag tar vi med oss mat in till stan. Pasta med pestokyckling och grönsaker, lite parmesan ovanpå. Voilá! Bra mat och enkelt!

Vädret är vi inte så brydda med, för de flesta här i västvärlden är det faktiskt bara att plocka fram så mycket man behöver ur garderoben och dra på sig!

Ha en fin lördag

20120602-095123.jpg

Korta intervaller och lycka till imorgon!


20120601-214353.jpg
<br /
Terrängpussar på strumporna.

Jag har börjat bli nervös inför vissa pass. När jag vet att jag testar var jag är i förhållande till mitt mål. Idag började jag garva lite- hallå jag ska springa hem från jobbet. Men jag har tänkt att det ska gå undan. Och jag vill att intervallerna ska bli perfekta. Teknik, kadens och såklart: fart!

Det regnade, blåste snålblåst och var kallt. Redigt kallt om tassarna. Jag älskar det här vädret! Önskar jag skulle sprungit imorgon! Jag värmde upp i 6-tempo. Var hungrig för hade hamnat mitt i lunchtiden. Likt Skalman så ringer mat och sovklockan rätt hårt.

Häpp! Tanken var 10 x 400 meter längs den kuperade vägen hem. Vila: 200 meter. Lång vila men i nuläget är det viktigare att det faktiskt går lite fortare under de 400 än att jag inte kommer ned i flås för då blir det aldrig någon fart. Dessutom är jag lite seg i benen sen Åre så vill gärna få ned flåset.

Nuff said. Jag är som vanligt trögstartad så de första 4 gick nog på 4:40 fart. Mitt mål är att springa 400 m intervaller på 4:00-4:10 fart. Efter 5 stycken började den här ultraturtlen att vakna till och det blev plattare. Lyckades få till några i 4:20 fart och tog en 11e faktiskt bara för att jag kan. För att jag lever.

Ja och hur känner jag sen då när det inte alls går så fort som jag vill? Jo jag sporras. Jag rackar inte ned. Jag kollar om det rör sig framåt och nja det gör det väl inte just nu. Men jag får så sällan till de här optimala veckorna. Är glad att jag får till träningen och tar i så det ryker. Det mest fantastiska är avsaknad av smärta!

Jag funderade lite på om det här med kläder imorgon. Det är nästan rekordkallt och jag älskar att springa ju kallare det är.Skulle jag springa, en varmblodig sköldpadda, så skulle jag ha korta shorts, kompressionsstrumpor, linne, vantar och pannband. Så kan jag riva av det när jag blir varm. För hellre frysa asset av sig vid starten än bli för varm och svettas lite för mycket och få blåbärssoppa i artärerna i 4,2 mil. Men där har ni min filosofi. Jag lånar ut bästa Trimtexjackan till min grymma granne som ska springa. Konstaterar att det är hur många som helst jag känner som ska springa, allt från flera kollegor, ultrarävar som Jan-Erik, Rappatassar, Andrea, Conny m. fl och jag ska försöka heja på alla jag ser. Till hjälp har jag lilltjejen med sitt mantra” heja heja bja jobbat”.

Mamma hade bakat kladdkaka idag till min planerade grillfest som slutade i inomhuskalas. Tre stycken kakor. Jag har ätit en hel själv. Så kolhydratladdat ja. I sympati.

Lycka till så otroligt mycket ni som springer imorgon- ha så kul om det är första gången. Ta ut dig så du nästan kräks om du är frisk och siktar på en viss tid.

Vill ni heja med mig så ses vi på S.t Eriksplan!

Bless the rain och flyttkartonger


Herreminje har det någonsin varit ett sånt fokus på det enda vi inte kan påverka? Vädret!

Självklart blir det viktigt med klädval imorgon för de som ska springa men det kan man ta ställning till då.

Jag njuter!!!! Äntligen blir luften ren. Äntligen lättare att andas.

På jobbet flyttar vi idag och jag har träningskläder med för att träna fartlek på vägen hem. Känns helt absurt att jag varit anmäld till Stockholm Marathon. Inte så absurt att jag sprungit två. För det var länge länge sen.

Dags att plocka ned alla nunnerlappar och medaljer jag hängt och ställt upp. Liten bildkavalkad, historiepromenad tillbaka till första loppet år 2000, Reading Half Marathon!

20120601-090438.jpg
20120601-090451.jpg
20120601-090456.jpg
20120601-090504.jpg
20120601-090509.jpg
20120601-090514.jpg
20120601-090520.jpg