Blogg

D-Vitamin för muskeltillväxt och återhämtning


Letade mig vidare till den här studien från Ben Greenfields hemsida. Vitamin D, som egentligen är ett hormon och spelar stor roll i hur vårt skelett mår, debatteras bland annat här i Kropp o Själ där man är både för och emot supplementering med hänsyn till eventuell brist på vitaminet.

D-vitamin är alltså ett hormon och deltar i många viktiga processer i kroppen bland annat skelettets hårdhet. Det lagras i fettvävnad och skelettet. VI får i oss D-vitamin via solen då det bildas i huden eller via kosten. Kostkällor är fet fisk, ägg och många mjölkprodukter är berikade med D-vitamin. Eftersom det är ett fettlösligt vitamin kan vi lagra in det men detta kan också leda till att man får i sig för mycket vilket i D-vitaminets fall kan leda till höga kalciumnivåer i blod och i njurar.

Den här studien tittade på vitamin-Ds roll i återhämtning och muskelåteruppbyggnad efter träning och även om det inte var sådär jättemånga i studien och den inte pågick speciellt länge så pekade den på att ha bra nivåer av vitamin D hjälper återhämtning och muskeluppbyggnad. Något att tänka på under vintermånaderna när vi får svårt att nå hyggliga D-vitaminnivåer.

Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Håll farten uppe! Träningen som gör dig snabbare
  • Test! 21 nya löparskor
  • Dags för nystart. 2021 – nu kör vi!
  • 20 svar på frågor som du inte ställt
  • Ont i höften? Slipp vanligt höftproblem
  • Lura döden!Därför är löpning en föryngringskur
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Transportlöpning- ett steg längre


Vi lämnade in bilen till verkstad i veckan. Vi använder den inte för vårt ”dagliga liv” men för att åka till landet och längre resor.

I helgen skulle vi ut till Ns föräldrar och sova över där. Ingen bil alltså. Skulle ha med en del grejer. ”Vi springer med Bugaboon” föreslog jag och det gjorde vi!

Först timade vi lillans middagssömn. Sen packade vi en ganska stor ryggsäck (vi skulle på fest på kvällen) och tog varsin löparrygga på ryggen. BugabooRunner är lätt att packa under med spännband.

Tassade iväg och det rullade på hur fint som helst. Den är verkligen otroligt lättrullad. Det enda rullet ”kostar” är att framhjulet inte svänger så när vagnen är så tungt lastad som nu (gissar 16-18 kg) så blir det lite att ”lyfta” runt den när man ska svänga.  Men kan man planera vägen bra så svänger man inte så skarpt så ofta.

Supermysigt att springa tillsammans och titta på hus och prata. Lillan vaknade efter en sisådär en timme och satt och tittade på oss och pekade på saker hon såg. Mot slutet ledsnade hon lite men då fick vi turas om att skoja med henne så var hon nöjd. Jag har spelat lite barnmusik för henne när vi sprang en annan gång.

Idag sprang vi hem igen och det var fint väder. Totalt 36 kilometer dit och hem. Vi enades om att vi  trodde att de som tittade på oss nog tyckte vi var väldigt jobbigt hurtiga.

Men jag vill så gärna förmedla hur enkelt, roligt och uppiggande detta var! OK nu har vi en jättesmidig vagn men det hade ju gått med en annan vagn också- bara tagit lite längre tid eller så hade man fått ta en kortare sträcka och kanske tagit bussen en del av vägen.

Men det var verkligen helgens höjdare. Vi hade jättekul, fick motion, frisk luft, tid tilllsammans och tog oss A-B utan mer än våra egna koldioxidutsläpp.

Nu planerar vi mer såna här springäventyr med Bugaboon.

Hoppas du haft en fin helg!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

haha tackar!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Helgens lyssningstips: Nördigt eller enkelt


Jag lyssnar på minst en pod per dag. Jag är inte så mycket för ”bla bla bla”poddar utan vill ha fakta. Vet du någon som verkligen grottar ned sig i fysiologi eller nutrition får du gärna tipsa! Jag lyssnar mycket på Chris Kressers gamla, Ben Greenfield, Endurance Planet osv.

Nu har det startats en ny pod med fysioterapeuterna Jakob Gudiol och William Valkeaoja och gäster. Den är inte supernördig tycker jag men för den som är ny på ämnet är den nog det. Den ger fördjupning och analyser om ett fåtal ämnen per avsnitt- inte så mycket ytligt om flera ämnen med korta svar. Rekommenderar starkt att lyssna på de tre första avsnitten! Otroligt proffisgt och intressant upplägg. Ser fram emot fler avsnitt. Här.

Om du vill ha lite mer lättsmält information om tex periodisk fasta, rödbetsjuice och annat kan jag rekommendera Prestera Mera av biomedicinarna Tommy Ivarsson och Simon Gustavsson. Har precis hittat den men tyckte de gjorde avsnittet om periodisk fasta bra. Det finns en kvinnlig dimension om fasta som de inte tog med samt att jag personligen inte tycker man ska fasta om man inte har hälsan i högsta topp och jag menar inte att jag förespråkar periodisk fasta bara för att. Jag ska lyssna vidare men tyckte det var väldigt skön lyssning det jag hört. Hittar den inte på webben men sök på Itunes!

Kom ihåg att ha ”ett öra fritt” så du hör trafik och annat när du springer! Happy lyssning!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#fredagsgottis Snäll god mat


Många planerar in långpass under helgen och många har problem med magen. Många har problem med magen när de springer. Jag är en av dem. Det brukade inte vara så men det har blivit så efter senaste graviditeten.

För att  undvika problem de dagar jag springer långpass är jag extra noga med maten dagen innan. Jag undviker laktos, gluten samt försöker äta enligt FODMAP om jag kommer ihåg!

FODMAP står för Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols. Alltså korta kolhydratskedjor som på intet sätt är främmande för vårt mag- och tarmsystem men för vissa kan orsaka besvär.

Jag har tipsat tidigare om Johanssons kök som drivs av min vän Linus och hans fru. De har en hel radda med recept på allt från middagar till såser som är låg FODMAP. Även låglaktos och utan gluten. Men viktigast av allt- enkla och lätta!

Du hittar också listor med ingredienser och tips på veckomenyer.

Har du trassel med magen kan jag varmt rekommendera att testa detta. Ren, god, enkel god mat!

Happy cooking!

Min Mulligatawnysoppa- låg på FODMAP!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Investera i sömnen


Jag är nästan alltid pigg. Jag är pigg hela dagarna. Får inga dippar – förutom där på eftermiddagen en kort stund men det är inte så mycket trött som lite seg för att man jobbat en hel dag redan. Löser sig alltid med frisk luft och sen är jag pigg igen fram till läggdags. Mycket har nog att göra med kosten också men sömnen är liksom grunden.

Jag har nattat barn nu i snart 6,5 år och jag har bara somnat kanske två-tre gånger vid nattning då jag nattat. Jag är inte trött då, jag är pigg fram till 22.00 och då somnar jag som en sten. Sover (om jag inte blir väckt av lilla knatten) gott hela natten och vaknar utvilad runt 06-06.30. Såhär har det nästan alltid varit. Däremot blir det inte roligt alls de dagar jag lägger mig försent. Så det gör jag väldigt sällan. Kan få lite ångest om jag vet att jag måste vara uppe sent. Det går ju inte att sova ut med barn som vaknar tidigt och det brukar inte funka bra även om jag får det. Brukar bli seg. Så 9 dagar av 10 sover jag 22.15-06.00-30 cirka. Och att sova på regelbundna tider är också bra för en välgörande sömn.

Igår gjorde jag inte min vanliga kvällsrutin. Jag gick direkt från datorn till sängen och fick svårt att somna. Insåg hur bra det är med kvällsrutiner. Tid att varva ned. Att ta sig tid att varva ned. Såhär gör jag, och kanske gör du annat, eller så gör du inget och sover dåligt och vill ha lite tips.

 Skaffa en väckarklocka som inte är en smartphone!

Ni vet det här blå ljuset från telefonen? Det talar om för kroppen att det är dag.  Dessutom kan du fundera på vad allt som finns i telefonen representerar:

En säng med en tv i, en filmkamera, massor av människor du inte känner, en kundvagn, en stereo, en kamera, en brevlåda osv osv. (Alltså på riktigt tänk att alla de sakerna låg på dig i sängen, det är ganska roligt). Men det gör inte gott för sömnen. UT med telefonen från sovrummet. Lägg alla telefoner i köket och stäng av dem till flight mode. Läs en bok. Vakna av en vanlig väckarklocka. De finns överallt på nätet och säkert på närmaste större mataffär.

Varva ned!

Stäng av tv, dator, telefon och ta några minuter med andningsövningar, bara ligga på golvet och andas, stretcha- du har säkert en svag punkt att ta hand om precis som jag. Läs ett skrivet tryckt ord.

Stäng av allt brus och sus!

Jag stänger av vår router och drar ut kontakten till tv’n varje kväll. Det finns kanske inga raka bevis men det finns forskning på att all EMFstrålning vi utsätter oss för inte är så bra alls. Jag tänker på de två små växande hjärnorna som sover i lägenheten mer än min egen och bästmannens hälsa. Så vi stänger av. Det är en lätt rutin som iallafall gör lite skillnad.

Sov platt!

Jag avgudar Kate Bowman som skrivit boken ”Move your DNA”.  Hon har lyckats göra sig av med stora kuddar och verkar sova på hårt underlag. Nåja det kanske vi inte behöver men att ligga med huvudet i samma eller nästan samma nivå som fötterna- det tror jag på. Jag har lyckats ta mig ned till en platt sladdrig kudde nu.

Sovfokus i sovrummet!

Det ska vara mörkt och svalt. Luften blir ofta torrare på höst och vinter. Testa att ha en vas med stor öppning fylld med vatten och kanske lite lavendelolja i. Notera hur det avdunstar så förstår du hur torr luften kan vara.

Sov sov sov så gott!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Stefan- det låter ju toppen!
Klara- mer ergonomiskt- kroppen får vara rakare från ”skalle till fot”



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Likeaboss – min onsdag


Idag alltså!

Vaknade utvilad. Gosade med lilltjejen, pussade på bästmannen. Cyklade till jobbet. Älskar det. Sätter på en pod i ena örat och försöker trampa försiktigt så jag inte blir svettig. #Fail på det. Idag lyssnade jag på Chris Cresser. Ju nördigare desto bättre.

Väl framme hade jag en intensiv förmiddag på jobbet. Det är ganska rörigt just nu. Alltid jättemycket att göra men så kommer det alltid vara så det är bara att göra en sak i taget efter den plan man bör ha klar för sig. Jag vill göra allt och vill vara alla till lags men har lärt mig att pausa ofta och fundera på vad jag bör göra så det inte bara skenar iväg. #getshitdone personifierad idag.

På lunchen cyklade jag iväg till Serafens Sjukhus där fantastiska Catarina Johansson, förmodligen en av Sveriges bästa kiropraktorer håller hus. Har sett flera som kallat henne det när jag googlat. Jag lägger tryggt min kropp i hennes händer. Hon är så. jäkla. bra. Hon tittar hur jag rör mig, hon känner, klämmer, funderar, hon analyserar. Hon ger mig övningar som tar mig framåt- jag har efter tre besök hos henne gått från att inte kunna springa utan att det känns till att kunna springa tre mil utan efterdyningar. Hon är mån om att jag förstår varför jag gör vad och att min kropp ska var balanserad och jämnstark. Det är den inte än. Men den blir bättre och bättre.

Cyklade vrålhungrig tillbaka till jobbet där jag mötte Matthew från Falke som hade med sig lite kläder till mig som kommer göra vinterns löpning så mycket bättre: underbara strumpor, lager2 i görsnygg turkos och grå.

Sen åt jag en enorm lunch. Mina kollegor bara stirrar. Jag äter oftast dubbelt så mycket som alla andra.

Jobbade vidare några timmar innan jag bytte om och var lika opepp som vanligt. Mellan 15-17 brukar jag inte vara på topp men det är bara att bita ihop. Inte trött- seg. Seg ska motas med rörelse.

Värmde upp ordentligt och prang 5 x 4 minuter med 1 minuts gåvila längs Pampas och vattnet hem till Sumpan. Kände mig stark. Struntade i farten fokuserade på steget. Det har alltid känts som vänsterbenet släpat och jag har haft problem med falsk ischias tidigare. Med Catarinas hjälp så ”springer båda benen” även om jag måste koncentrera mig en del.

Väl hemma skulle N iväg och jag och lilla gosnosen åt middag ihop. Jag: kycklingcurry med linser och massor av koriander med sallad med ännu mer koriander. Hon fick också curry med grönsaker och kokosmjölk.

Lekte, läste, sjöng, nattade. Lade mig en stund på soffan tills hon somnat och laddade mentalt för att skriva sista tentan i näringsfysiologi som jag läser på distans. Jag har läst så mycket om det men har lite spretig kunskap så kursen har varit bra för att samla ihop allt. Läser en fysiologibok innan jag ska sova. Galet intresserad.

Har en examen i ekonomi men har även läst litteraturvetenskap, journalistik, biologi, kustmarinvetenskap, miljöteknik, matematik och även kostämnen. Älskar att lära mig och läser förstås mest för sig själv. På universitet lär man sig att lära sig och vara kritisk och det har man med sig hela livet.

En riktigt bra dag, som ska avslutas nu bums med rehabövningar från Catarina på golvet eftersom det är tidig uppgång för transportlöp tillbaka till jobbet och en till ganska hektisk dag. Känner mig pigg, positiv och lugn och kommer somna som en stock!

Hoppas du haft en fin dag!

Typ en sån dag.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in