#fredagsgottis Snäll god mat


Många planerar in långpass under helgen och många har problem med magen. Många har problem med magen när de springer. Jag är en av dem. Det brukade inte vara så men det har blivit så efter senaste graviditeten.

För att  undvika problem de dagar jag springer långpass är jag extra noga med maten dagen innan. Jag undviker laktos, gluten samt försöker äta enligt FODMAP om jag kommer ihåg!

FODMAP står för Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols. Alltså korta kolhydratskedjor som på intet sätt är främmande för vårt mag- och tarmsystem men för vissa kan orsaka besvär.

Jag har tipsat tidigare om Johanssons kök som drivs av min vän Linus och hans fru. De har en hel radda med recept på allt från middagar till såser som är låg FODMAP. Även låglaktos och utan gluten. Men viktigast av allt- enkla och lätta!

Du hittar också listor med ingredienser och tips på veckomenyer.

Har du trassel med magen kan jag varmt rekommendera att testa detta. Ren, god, enkel god mat!

Happy cooking!

Min Mulligatawnysoppa- låg på FODMAP!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Investera i sömnen


Jag är nästan alltid pigg. Jag är pigg hela dagarna. Får inga dippar – förutom där på eftermiddagen en kort stund men det är inte så mycket trött som lite seg för att man jobbat en hel dag redan. Löser sig alltid med frisk luft och sen är jag pigg igen fram till läggdags. Mycket har nog att göra med kosten också men sömnen är liksom grunden.

Jag har nattat barn nu i snart 6,5 år och jag har bara somnat kanske två-tre gånger vid nattning då jag nattat. Jag är inte trött då, jag är pigg fram till 22.00 och då somnar jag som en sten. Sover (om jag inte blir väckt av lilla knatten) gott hela natten och vaknar utvilad runt 06-06.30. Såhär har det nästan alltid varit. Däremot blir det inte roligt alls de dagar jag lägger mig försent. Så det gör jag väldigt sällan. Kan få lite ångest om jag vet att jag måste vara uppe sent. Det går ju inte att sova ut med barn som vaknar tidigt och det brukar inte funka bra även om jag får det. Brukar bli seg. Så 9 dagar av 10 sover jag 22.15-06.00-30 cirka. Och att sova på regelbundna tider är också bra för en välgörande sömn.

Igår gjorde jag inte min vanliga kvällsrutin. Jag gick direkt från datorn till sängen och fick svårt att somna. Insåg hur bra det är med kvällsrutiner. Tid att varva ned. Att ta sig tid att varva ned. Såhär gör jag, och kanske gör du annat, eller så gör du inget och sover dåligt och vill ha lite tips.

 Skaffa en väckarklocka som inte är en smartphone!

Ni vet det här blå ljuset från telefonen? Det talar om för kroppen att det är dag.  Dessutom kan du fundera på vad allt som finns i telefonen representerar:

En säng med en tv i, en filmkamera, massor av människor du inte känner, en kundvagn, en stereo, en kamera, en brevlåda osv osv. (Alltså på riktigt tänk att alla de sakerna låg på dig i sängen, det är ganska roligt). Men det gör inte gott för sömnen. UT med telefonen från sovrummet. Lägg alla telefoner i köket och stäng av dem till flight mode. Läs en bok. Vakna av en vanlig väckarklocka. De finns överallt på nätet och säkert på närmaste större mataffär.

Varva ned!

Stäng av tv, dator, telefon och ta några minuter med andningsövningar, bara ligga på golvet och andas, stretcha- du har säkert en svag punkt att ta hand om precis som jag. Läs ett skrivet tryckt ord.

Stäng av allt brus och sus!

Jag stänger av vår router och drar ut kontakten till tv’n varje kväll. Det finns kanske inga raka bevis men det finns forskning på att all EMFstrålning vi utsätter oss för inte är så bra alls. Jag tänker på de två små växande hjärnorna som sover i lägenheten mer än min egen och bästmannens hälsa. Så vi stänger av. Det är en lätt rutin som iallafall gör lite skillnad.

Sov platt!

Jag avgudar Kate Bowman som skrivit boken ”Move your DNA”.  Hon har lyckats göra sig av med stora kuddar och verkar sova på hårt underlag. Nåja det kanske vi inte behöver men att ligga med huvudet i samma eller nästan samma nivå som fötterna- det tror jag på. Jag har lyckats ta mig ned till en platt sladdrig kudde nu.

Sovfokus i sovrummet!

Det ska vara mörkt och svalt. Luften blir ofta torrare på höst och vinter. Testa att ha en vas med stor öppning fylld med vatten och kanske lite lavendelolja i. Notera hur det avdunstar så förstår du hur torr luften kan vara.

Sov sov sov så gott!

#Likeaboss – min onsdag


Idag alltså!

Vaknade utvilad. Gosade med lilltjejen, pussade på bästmannen. Cyklade till jobbet. Älskar det. Sätter på en pod i ena örat och försöker trampa försiktigt så jag inte blir svettig. #Fail på det. Idag lyssnade jag på Chris Cresser. Ju nördigare desto bättre.

Väl framme hade jag en intensiv förmiddag på jobbet. Det är ganska rörigt just nu. Alltid jättemycket att göra men så kommer det alltid vara så det är bara att göra en sak i taget efter den plan man bör ha klar för sig. Jag vill göra allt och vill vara alla till lags men har lärt mig att pausa ofta och fundera på vad jag bör göra så det inte bara skenar iväg. #getshitdone personifierad idag.

På lunchen cyklade jag iväg till Serafens Sjukhus där fantastiska Catarina Johansson, förmodligen en av Sveriges bästa kiropraktorer håller hus. Har sett flera som kallat henne det när jag googlat. Jag lägger tryggt min kropp i hennes händer. Hon är så. jäkla. bra. Hon tittar hur jag rör mig, hon känner, klämmer, funderar, hon analyserar. Hon ger mig övningar som tar mig framåt- jag har efter tre besök hos henne gått från att inte kunna springa utan att det känns till att kunna springa tre mil utan efterdyningar. Hon är mån om att jag förstår varför jag gör vad och att min kropp ska var balanserad och jämnstark. Det är den inte än. Men den blir bättre och bättre.

Cyklade vrålhungrig tillbaka till jobbet där jag mötte Matthew från Falke som hade med sig lite kläder till mig som kommer göra vinterns löpning så mycket bättre: underbara strumpor, lager2 i görsnygg turkos och grå.

Sen åt jag en enorm lunch. Mina kollegor bara stirrar. Jag äter oftast dubbelt så mycket som alla andra.

Jobbade vidare några timmar innan jag bytte om och var lika opepp som vanligt. Mellan 15-17 brukar jag inte vara på topp men det är bara att bita ihop. Inte trött- seg. Seg ska motas med rörelse.

Värmde upp ordentligt och prang 5 x 4 minuter med 1 minuts gåvila längs Pampas och vattnet hem till Sumpan. Kände mig stark. Struntade i farten fokuserade på steget. Det har alltid känts som vänsterbenet släpat och jag har haft problem med falsk ischias tidigare. Med Catarinas hjälp så ”springer båda benen” även om jag måste koncentrera mig en del.

Väl hemma skulle N iväg och jag och lilla gosnosen åt middag ihop. Jag: kycklingcurry med linser och massor av koriander med sallad med ännu mer koriander. Hon fick också curry med grönsaker och kokosmjölk.

Lekte, läste, sjöng, nattade. Lade mig en stund på soffan tills hon somnat och laddade mentalt för att skriva sista tentan i näringsfysiologi som jag läser på distans. Jag har läst så mycket om det men har lite spretig kunskap så kursen har varit bra för att samla ihop allt. Läser en fysiologibok innan jag ska sova. Galet intresserad.

Har en examen i ekonomi men har även läst litteraturvetenskap, journalistik, biologi, kustmarinvetenskap, miljöteknik, matematik och även kostämnen. Älskar att lära mig och läser förstås mest för sig själv. På universitet lär man sig att lära sig och vara kritisk och det har man med sig hela livet.

En riktigt bra dag, som ska avslutas nu bums med rehabövningar från Catarina på golvet eftersom det är tidig uppgång för transportlöp tillbaka till jobbet och en till ganska hektisk dag. Känner mig pigg, positiv och lugn och kommer somna som en stock!

Hoppas du haft en fin dag!

Typ en sån dag.

Löparsnack- Hälsa och prestation i balans


För några veckor sen så poddade jag och bästa Sara tillsammans med Agnete som driver Löparsnack. Det är tredje gången jag är med och jag tycker det är så roligt med pod. Lyssnar ju själv varje dag på poddar till och från jobbet.

Jag hade vid tillfället suttit tyst i stort sett hela dagen och inspirerats av talare som var på scenen under årets Healthy Business. Det….märks. Jag låter nog lite speedad men jag var verkligen på G den där kvällen och det är tur att Sara låter sansad och klok.

Jag tycker vi fick med mycket av det vi går runt och tänker på. Och tycker du ska lyssna!

Här gör du det via Itunes!

#Måndagspeppen 5 tips för november


November kan vara en sån där månad som kommer lite ikläm. Grå och tråkig säger många. December brukar vara full av före-julaktiviteter som man ser fram emot och så blir november bara lite..trög!?

Personligen ser jag fram emot en väldigt intensiv november. Mycket utanför bekvämlighetszonen, jobb, löpning, tidiga morgnar men förstås då även mycket sånt som stöttar hälsan.

Här kommer fem tips på saker att lägga till den här månaden, eller närsom för den delen:

Sov

Ja jag tjatar alltid om det. Men med omställningen av klockan och det minskade dagsljuset kanske man behöver styra sin sömn lite. Lägga sig lite tidigare och kanske gå upp lite tidigare istället eftersom det, ett litet tag till, är ljusare på morgnarna. Man brukar vilja sova lite mer den här tiden på året.

Utnyttja dagsljuset till max

November brukar vara ganska snöfri och det blir ju faktiskt lite ljusare med snön, när den nu kommer. Idag är det fantastiskt fint höstväder här i Tokholm och dagsljuset ska vi ta vara på! Försök förlägg utomhustid när det är ljust. Använd lunchen, det kanske är enda tiden på dagen du får just dagsljus när du är ute och det kan göra underverk för energinivåerna och humöret.

Mota förkylningar i grind

Båda tipsen ovan stöttar hälsan men jag har skrivit fler tips här.

Var förberedd på julen

Många tycker att julen inte blir som de tänkt. Man hade tänkt konsumera mindre och ta det lugnare. Det är inget som samhället och medier stödjer generellt och det kan vara som att vara på ett skenande tåg när väl december kommer. Det är kanske nu man gör klart för släkt och vänner att det inte blir vare sig paket eller köttorgie i jul. Och kanske tänker att man lägger till mer samvaro och mer vegetariskt snarare än att man väljer bort paket och kött. Det låter lite trevligare.

Myspys

Gör det mesta av det mörka och murriga. Passa på att ta det lite lugnare. Tänd ljus (gärna av stearin), gör en stor kopp té och ta tid som du inte trodde fanns att bara sitta i ett soffhörn med en bok du inte trodde du hade tid att läsa och kanske slumra till en stund.

 

Veckans träning: Runners high. Igen. Hurra!


Jag har varit ledig större delar av den här veckan. Vi åkte till Värmland först och krattade och högg ned lite träd. Herregud vad bra träning det är att hugga med yxa! Har njutit av att vara ledig med hattefnattarna, bästmannen, faster, syster och lilla systersonen.

Fantastiskt fina höstdagar.

På kvällarna har jag jobbat eftersom jag är med på ett projekt som ska vara klart snart. Det gör ingenting även om det var skönt att fastna i min bok de tre sista kvällarna på veckan. Jag har inga problem att stänga av och det var ett lågt pris att betala för att få vara iväg en hel vecka.

Under helgen var vi i Västmanland i den lilla byn där Ns familj och släktingar har hus.

Jag sprang precis som planerat de första tre milen dit och det är det längsta jag sprungit på väldigt länge. Jag sprang ju Bergslagsleden i somras men det var så mycket gå då så det räknas inte riktigt som regelrätta löppass.

Men i fredags sprang jag. Är man i Bergslagen så får man räkna med att det går upp upp up och ned ned ned. Tog en kopp kaffe och tassade iväg runt 8-snåret och blev uppplockad på väg 243 runt 2,5 mil från Nora och hade avverkat 30 kilometer. Kroppen höll. Det kändes helt klart lite men det var efter två mil. Det stramade lite där det brukar men inte så farligt och jag var pigg och min mage klarade att ta in energi, jag behövde inte sticka ut i skogen och jag fick nosa på den där #vavavoom-känslan jag hade för två år sen men inte haft sen dess. Hurra! Mitt i passet höll jag på att sätta foten i färsk björnspillning. Komplett med lingon och allt. Det gick lite fortare där några kilometer efter det…hurvas.

I övrigt har jag tränat bra den här veckan:

I måndags körde jag ett lätt styrkepass som jag delade här på bloggen.

I tisdags tog jag en morgontass i skogen.

I onsdags lämnade jag in bilen på tvätt och sprang 10 x 2 minuter + 10 x 1 minut. Sega sega ben.

I torsdags vilade jag men gjorde mina rehabövningar (som består av lite pilates!!! bland annat).

I fredags sprang jag alltså 30 km och vilade således i lördags med bara lite krattning och rörlighet.

Idag vaknade jag pigg och mätt efter gårdagens stora middag med N’s släkt. Drack lite kaffe, tog ett ägg och så joggade vi iväg till skidbacken i närheten. Den är brant och 250 meter lång. 10 vändor upp o ned. Det var så fruktansvärt segt men det kändes så fantastiskt bra.

Nu är det dags att bygga lite mer volym och jag ser fram emot att börja morgnarna tidigt tidigt för att få ut det mesta av dagen. Jag har en bra grund och tror inte på att mata massa mil bara för att. Jag tror på backintervaller, lågglykogena morgonpass. Flera pass per dag någon gång varannan vecka för att bygga skonsam volym. Styrketräning, yoga, pilates, inte känna tidspress, hinna med det viktigaste först: familj och jobb. Jag ser inte att det kommer vara några som helst problem vare sig tid eller motivationsmässigt att träna sig tillbaka till 100 miles. Däremot kommer jag oroa mig ett bra tag till för att kroppen ska hålla! Men just nu går det bra!

 

One down, plenty to go!