Blogg

Dagens bästa citat:


På mina morgonjoggar lyssnar jag växelvis på fågelkvitter och växelvis på Endurance Planet.

Idag hann jag bara lyssna  lite på inslaget om Matt Fitzgeralds nya bok ”Diet Cults” som han tydligen inleder med ett bibelcitat och det var så klockrent så jag var tvungen att dela det med er. Det var gamle Jesus som redan då insåg att det är skillnad på äpplen och päron:

Not that which goeth into the mouth defileth a man; but that which cometh out of the mouth, this defileth a man.

 

NT Matteus 15:11.

Klokt.

Nu ska jag på kurs Katarina Woxnerud lite passande om just ”Mammamagar”. Toodlepip!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

5:2 dieten funkar!


JA! Fantastiskt! Att äta mindre än man gör av med- funkar! Det har vi ju inte vetat innan..eller…hur var det nu?

Äta mindre röra sig mer- funkar. Utan ett asocialt ätbeteende nästan en tredjedel av veckans dagar.

Fokusera på att äta goda näringsrika och hållbara livsmedel och unna sig något som inte är det då och då. Balansera det ofta stillasittande jobbet  med motion och rörelse, funkar också.

Så headline news idag, speciellt på skräpkanalsnyheterna och löpsedlarna: 5:2 dieten, den som forskarna också sa inte lämpar sig för de som har tendens till ätstörningar vilket många har, funkar.

Mest klickar får de nyheter som handlar om att äta enligt ett sätt som kommer få dina barn att komma i kontakt med 2-dagars självsvält i ett land med överflöd av mat. Mamma eller pappa är jättehungrig. Men det funkar. Men du lilla vän ska äta som vanligt. Imorgon blir det bacon för mamsen serru.

Jakten på quick-fix fortsätter. Det långsiktiga, balanserade, sunda. Det ger inga headlines.

Less man blir. Well. Glöm rubriken. Den här bloggen kommer fortsätta slåss för en kosthållning som du kan stå för inför både mormor, fattiga och barn. Och dig själv, innerst inne.


Antal kommentarer: 4

Ann-Sofie Forsmark

Ja man undrar… 🙂


Ann-Sofie Forsmark

Ulf!
Jag har läst en del psykologi men det har inget med detta inlägg att göra.
Jag vet också om goda effekter av 5:2, dess tydlighet men för de flesta, inkl de 100 i studien och i ett större samhällshälsobegrepp så tror jag inte på att ge det så mycket utrymme i media som något som är revolutionerande och funkar.
Jag har hjälpt folk gå ned i vikt i 15 år snart och flera av dem har jag fått hänvisa till just mer beteendefokuserat hjälpande då det precis som du säger är väldigt svårt för en del att ”ändra lite över lång tid” och inte så enkelt som att bara skärpa sig, då skulle ju folk göra det, det förstår vi nog allihop. Det här inlägget är som du förstår inte ett resonemang om det hjälper de som har allvarliga problem utan generellt reflekterande över att det landar på bästa sändningstid för många ”vanliga” människor och jag tycker inslaget var lite onyanserat. Jag ogillar filmsnuttar av kokt ägg och paprika ena dagen och sen bacon andra dagen eftersom för mig har mat påverkan på sociala och miljöaspekter!
Mr Big- njaaa alltså jag är ju också ett fan av lågkolhydrat i vissa fall men så väldigt förenklat är det väl inte? Många folkkgrupper äter ju betydligt mer kolhydrater än vi gör och det går bra utan övervikt. Det är så mycket mer komplicerat än så även om jag förstår hur du menar.


Ann-Sofie Forsmark

Mr Big- Tack för det :)! Jag har läst ”ett sötare blod” och det står mycket viktigt och bra men ibland blir alla kolhydrater dragna över en kam och det är lite tokigt tycker jag! Snabbmat, skräpmat, raffinerade källor- det håller jag med om- bort med dem. Men vegetabiliska komplexa kolhydrater är inte socker, ofta bra med näring i och bra för miljön. Det finns mycket bra i ett sötare blod men den är inte svaret på allt. Läs gärna här väldigt bra sammanfattat: http://tranastyrka.se/lchf-vs-vetenskap/?utm_content=buffer85416&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
Där du ser att det finns många länder där man äter övervägande CHO och inte har fetma som stort problem medan de länder som har högt fettintag faktiskt har det. Inget är svart och vitt! 🙂


Ann-Sofie Forsmark

Ok! Oavsett vad man tycker om JG så är hans metaanalyser väldigt bra tycker jag! Och absolut- sockret är boven- bland annat. För miljön och hälsan finns det en fin gyllene medelväg utan extremer som LCHF eller strikt vegan- tänker jag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen Livs- eller för stundennjutare?


 Det här inlägget är inspirerat av något som Kristina Andersson skrev på sin blogg på Topphälsa.

Om en person som för att hon ofta ger efter för kortsiktiga begär får dras med långvariga besvär.

Vad är det att vara livsjnutare? Är det att ge vika för spontana begär för choklad, rosévin och dekadenta middagar hela tiden? Eller är det att vara för stundennjutare?

Jag är ju all for att unna sig både det ena och det andra som kanske inte klassas som ”hälsosamt” men jag tror att det är lätt att gömma sig bakom begreppet ”jag är livsnjutare” men egentligen få effekten av ”för stundennjutning”.

Att vara livsnjutare är i min värld att tänka lite mer långsiktigt och lite större än bara ge vika för de spontana sug man ofta får.

Till exempel: Vi är av naturen lata och programmerade att gilla socker och fett. Gärna ihop. Att ligga kvar i sängen och slumra, välja en chokladbit på vägen hem från jobbet eller en stor glas i solen. Att hämta hem en pizza istället för den planerade hemlagade middagen.

Inget av detta är i sig ohälsosamt. Men inget av det är kanske något som ger livsnjutning. Det ger för stundennjutning.

Ibland är för stundennjutning så jäkla värt! Och ett liv utan för stundennjutning är kanske inte så kul.

Men att ge efter hela tiden för saker man egentligen inte planerat med motivationen att det är att vara livsnjutare- det tror inte jag på.

Vktigare är att hitta det som verkligen ger livsnjutning. Många av oss kommer leva tills vi är 100 år. Det finns en massa utrymme för sovmorgnar, pizza, struntade i träningspass. Choklad och glass.

Men jag tror vi har mycket att vinna på att identifiera vad i våra liv som faktiskt, på riktigt, ger livsnjutning. Vad ger mervärde åt livet? Säkert riktigt god glass ibland. Men inte slentrianmässig eftergift till sug eller lathet.

Som med allt annat, fokusera på det som ger ett hållbart mervärde, ge det plats. Var en livsnjutare, inte alltid en för stundennjutare!

Mest för stundennjutning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Veckans träning- terrängtass och utomhuskalas


En till vecka till ända och även så en fantastisk helg! Jag är grymt nöjd med hur bra jag är på att ”stänga ned” min jobbhjärna på helgerna. I det ingår också att, utan att vara ”absolutist” inte kolla Facebok och Twitter så regelbundet som jag brukar göra på veckorna till och från jobbet. På ett sätt lite synd för det är ofta mycket rapporter från lopp och liknande men de jag vill ha koll på får jag ändå reda på senare tänker jag och mina närmaste har jag kontakt med utan dator. Instagram är fiffigt- där man kan slänga upp en bild som sen syns både på fejan och Twitter. Sånt gillar jag.

Igår firade jag min 35 (!!)årsdag med nära och kära i Ursvik. Känner mig betydligt yngre än när jag fyllde 30. Age is just a number. Jag älskar ju att vara ute och gillar Ursvik så vi samlades där, grillade och åt kakor och gott som jag och Lillan bakat. Världens bästa fästman hade gjort en  tipspromenad som han satte upp parallellt med den som finns för barnen längs en ca 1 km lång stig med hinder. Frågor som vilka tre länder jag bott i, vilka universitet jag läst vid och vilken Sveriges första ultra var fanns med.

(Det var för övrigt Lejonbragden vilket återuppstod 2012!).

Jag fick en enormt fin present av min familj och vänner också: En spadag med behandling på Sturebadet. Precis vad jag önskat mig! Jag fyller egentligen inte år förrän nästa lördag. Men då är jag som vanligt på Workout Åre.

Vi har varit ute i stort sett hela helgen, bara lekt och umgåtts och få saker ger så mycket glädje och energi som det. Enkla nöjen är de rikaste.

Tränat har jag också gjort den här veckan:

I måndags joggade jag 40 minuter på morgonen, tisdag samma sak. Onsdag joggade jag 2 km och körde: armhävningar växlat med enbensrodd med kettlebell, smala utfall, axelpressar med samma kettlebell (8 kg) och lite skridskohopp.

I torsdag blev det massa spontanjoggande på vårt välgörenhetslopp på Stadion (PwC:s Fun and Charity Run). Fredag 40 min terräng igen på morgonen, vila igår (eh nåja en hel ute dag med min snart 5-åring är inte vila direkt) och idag sprang jag och N lätta 7an i Ursvik.

Det kändes mycket lättare än jag hade kunnat tro! Hade mina Inov-8 Xtalon 212 och de är ju terrängskornas gudar vilket gör att det nog känns lättare än det ser ut.

Nu ser jag fram emot en riktigt bra träningsvecka med morgonjoggar, mer rörlighet, styrka och så massa roliga pass på Workout Åre där jag väl får hänga lite på sidan mest om och vara med så gott det går.

Hoppas att du haft en lika fin helg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vinn en plats till den första SM -milen på landsväg!


Den 12 juli är det dags för det första svenska mästerskapet på 10 km landsväg.

Loppet går i Malmö, arrangeras av Svenska Friidrott i samarbete med friidrottsklubbarna Malmö AI, Heleneholms IF, IK Pallas och Friskis & Svettis. Tävlingen arrangeras i form av ett öppet mästerskap, vilket innebär att även motionärer är välkomna att delta.

Loppet går på en flack bana med start på torget nära Malmö Stadion och passerar sen förbi flera av Malmös centrala landmärken för att avslutas inne på själva stadion.

Jag frågade om jag inte kunde få lotta ut en dam och herrplats till detta lopp och för att tävla vill jag att du i kommentarsfältet lite kort skriver om din drömmil! En du sprungit, eller en du vill springa. Hur och var? Så får alla ta del av lite inspiration! Därtill mailar du mig ditt namn och kontaktuppgifter så är du med i tävlingen om en plats i detta nya lopp!

 All information om loppet och anmälan finns på www.smmilen.se.

Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#dogood årets GODaste lopp med ekologisk vätskestation!


Jag blir väldigt ledsen när jag blir missförstådd och som igår när någon tog mitt inlägg och klassade det som att jag var en ”offerkofta” som brydde mig om badmode istället för de riktiga problemen i världen. Förenklat så. Det tar hårt. De som känner mig vet att jag engagerar mig på flera fronter så gott jag kan. Aldrig haft offerkoftan på. Agerar. Men skulle jag skriva om välgörenhet och världsfattigdom varje dag skulle ni inte läsa. Så enkelt är det.

Jag ville förstås inte heller säga att det är fel eller onormalt att vara smal- så dum är jag inte även om jag säkert uttryckte mig på ett sätt som lade upp för missförstånd. Så som jag lade till:

Detta är alltså inte ett påhopp på naturligt smala människor utan på ett stigmatiserande och normaliserande av en retuscherad halvnaken kroppstyp mot en känslig grupp i samhället som vi vet kan påverkas väldigt negativt. Här finns ett enormt utrymme för företag att visa på den variation i kvinnokroppen som är det enda som är normalt egentligen.

Idag vill jag därför skriva om det som alltid, sen tre år gör mig så varm om hjärtat- Tjejmarathon!  

I dagsläget är det 69 st anmälda till årets lopp. Det är ju inte ett lopp man bara hoppar på sådär- 50 km i terräng men vi har platser kvar om du vill springa ett riktigt fint lopp med en fantastiskt stämning. Fortfarande när jag föreläser och berättar om att vi första året hade runt 50 startande men färre än 40 platser i mål får jag gåshud och rösten stockar sig: Flera gick i mål hand i hand och med vår manuella tidtagning blev det omöjligt och egentligen ointressant att separera vem som kom först- delade platser! Häftigt!

Insamlingen rullar på och alla gör sitt: Anmälan kostar 1400 där 1000 kr går rakt av till insamlingen, flera har startat egna insamlingar och senast i veckan kom 950 EURO från ”Cykelfesten i Grankulla” Finland in. Love it! Varje krona går till projektet Maison Dorcas på Panzisjukhuset i Kivuprovinsen i Kongo som syftar till att ge de kvinnor, barn och familjer som fått sina liv och kroppar slagna i spillror efter övergrepp och mord i inbördeskriget.

Jag kan inte släppa tanken på den 3-åriga flicka som behandlades för sexuella övergrepp. Att hon och hennes familj kan få en chans till ett nytt liv- yes då orkar man pussla vidare med anmälningar, avstämningar av betalningar och jaga sponsorer sena kvällar. Oh yes.

För den som missat: Loppet är öppet för alla, går i år på Knalleleden i Borås, arrangeras av Starstruck Unlimited aka jag och Madeleine och vi har i år redan med hjälp av våra fantastiska eldsjälar och löpare samlat in över 100 000 kronor direkt till Panzisjukhuset i Kongo. Madde och jag är ett bra team- vi är väldigt olika och bra på olika saker. I år drar Madde hästlasset med det praktiska eftersom loppet går hos henne och jag jobbar med sponsorer och samarbeten och hoppas att bebisen stannar i magen som den ”ska” nästan två veckor till efter loppet. Snälla Lillspark.

Vi är väldigt beroende av våra sponsorer då ju mer vi får hjälp med, desto mer av anmälningsavgiften kan vi slussa till insamlingen. Varken jag eller Madde tar en krona för arbetet, inga funktionärer får betalt och ingen vinst tillfaller vår organisation utan allt ”nollas” mot insamlingen varje år.

Därför är vi så glada för de samarbetspartners och de volontärer som ställer upp. Vi är stolta över att ha både Craft (funktionärskläder och priser), Enervit (sportdryck), PartnerPrint (nummerlappar) Scandic (boendepartner), Coop (mat till vätskestationer samt funktionärer), Brämhults (juice vid målgång), Runners World (reklam och prenumeration), SOK Knallen (funktionärer) och våra eldsjälar som ställer upp som funktionärer och sjukvårdare.

Utan alla er hade vi fått bekosta så mycket mer och utan funktionärer- ja då har vi inget lopp!

Det riktigt häftiga i år är att vi tillsammans med Coop kommer att satsa på en ekologisk vätskestation längs banan! Det känns väldigt kul och ska bli så roligt att planera den tillsammans med Coop i Borås. SKa skriva mer om vad vi ska erbjuda på den framöver.

Idag är det ett annat välgörenhetslopp i fokus för mig dock: PwC:s Fun and Charity Run på Stadion där varje avverkad kilometer vi ger 25 kr till Unicef. Nej jag ska inte springa men jag är funktionär och prisutdelare. Man gör det man kan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*