Dagens yogastudio


När man har fokus inåt behövs inget lullull.

20130104-112146.jpg
Bytte bort lång morgonjogg för uppjogg, test av löpskoleövningar, corestyrka och rörlighet. Känns det stumt är det ingen ide att pusha på. Skadefri. Frisk. Energisk . Är fokus.
Ikväll drar jag vinnare av prenumerationerna.

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

SKITPASS! Bra pass!


Man måste ha dem!

Jättebra träningspass är inte det om inte motsatsen finns. Snabbt är inte snabbt om inte långsamt är. Lätt är inte lätt om man inte upplevt tyngden i sega ben.

Idag var det rent bedrövligt väder inne i Karlskoga där jag passade på att springa medan bilen tvättades. Runt nollan och en grå sörja som matchades av en grå himmel som levererade kallt regn.

Jag kände direkt att det inte skulle funka idag. Det kändes inte som jag fick ned syre i benen. De var stumma efter utfallen i förrgår och kroppen var låg på energi efter en lätt frukost. Tanken var att värma upp 10 minuter och sen springa på tröskelfart i 40 minuter för att sen jogga ned. Jag kom till tröskeln förvisso men stummade direkt. Fick sakta ned.

Men det gör inget! Kroppen rules! Bara att växla ned och rulla på i det tempo som funkade. Är det inte den träning man tänkt så är det en stund ute i friska luften för egen maskin och det är inte fy skam.

Hem till prinsessan och faster istället och iväg till stallet.

Imorgon tillbaka till Stockholm. På måndag börjar jag nya jobbet. Redan nu är Tjejmarathons insamling igång. Jag kommer ge 1 kr/ km jag springer fram till loppet. Är du med?

 

Träningsvecka #1


Förra veckan var go long go slow vecka och det blev en morgonjogg, en 3 timmars skidtur. En kortdistans. Styrka. 55 km ultrapass. Mer skidor. Veckan efter det är kortvecka med högre intensitet. Den här veckan alltså.

Redan onsdag. I måndags sprang jag vilse ute hos mamma i 11 km där jag tryckte på i sub 5 fart så mycket det gick. Halkigt underlag och jag kommer inte riktigt igång förrän efter 6-7 kilometer så när jag väl började sluta undra hur folk orkar springa milen så var det dags att sluta.

Börjar hitta ett bra steg runt 4:40 fart som jag ska jobba för ska bli bekvämt uppåt milen.

Igår körde jag 10 x 400 meter på bäcksvarta isfläckiga Värmlandsvägar. Det gick upp och ned både med fart och energi men ett riktigt bra pass. Vilade ordentligt mellan för att få upp farten. Avslutade med mina egna varianter på utfallssteg och de känns idag.

Fokus är alltså på kort och snabbt. Smyger runt min mjölksyratröskel och jobbar med hög puls.

Idag var det vila. Springer sällan tre dagar i rad. En lugn promenad ute i solen med barnvagnen räckte gott.

Imorgon ska bilen in på rengöring och det tar en timme så då kör jag 60 minuter distans med 10 min uppvärmning, 40 minuter tröskel och 10 min nedjogg. Styrka på eftermiddagen.

Fredag: morgonjogg ca 8 km. Lördag: Vila. Söndag: 15 km progressiv distans på kvällen.

Så ser veckan ut. Känner mig stark och utvilad och galet laddad!

Nu sover vi va?

20130102-222117.jpg

Min krutgröt!


20130102-125006.jpg

Hej på er!

Jag sitter på landet och tittar ut över en solig och snöfattig nejd. Lillans skidor och sparken får stå inne i förrådet den här vändan. Lite tråkigt!

Jag har blandat iordning en gröt som också kan använda som musli. Jag har proppat den med sånt som ger bra fettsyror, vitaminer och mättar gott. I största utsträckning är det ekologiska ingredienser:

Hur mycket av varje det får du bestämma själv. Dock bör vetas att linfrön innehåller sk ”blåsyra” och mer än 1-2 msk per dag ej rekommenderas. Hela linfrön främjar tarmfunktion medan krossade gör att man kan ta upp fetterna. Jag använder hela för de andra ingredienserna i gröten ger bra fetter.

Jag blandade:

Bovetegryn

Hampafrö

Chiafrö

Sesamfrö

Pumpakärnor

Hela linfrön

Psyllumfrön (”loppfrö”)

Solroskärnor

Gojibär

Kokar 2 dl cirka av detta några minuter med lite salt och vatten och äter med tinade KRAVblåbär. Mätt och belåten fram till lunch!

20130102-125011.jpg

#10 goda vanor- 100 dagarsutmaningen- del 1


 Annikas ide från början! Hon har inspirerats av en sån där ungdomlig tv-kanal som stenålders folk som jag som jag inte tittar på.

100 dagar till toppform. Jag reagerade på datumet. Det är 100 dagar tills jag ska springa mina första 16 mil. 100 dagar är 10 x 10 dagar om man vill bryta ned det. Året är 365 dagar. Däri ryms 3 x 300 dagar. 30 x 10 dagar. 30 goda vanor.

Jag är inget fan av nyårslöften. Inget fan av förbud. Mest för att de allt som oftast är fokus på något kortsiktigt, något man inte ska göra. Jag ska inte XXX. Om jag säger ” tänk inte på en kamel”. Kommer du då inte att tänka på ett djur med puckel?

Förbud är för riktigt hemska saker tycker jag. Våld. Droger. Lögner.

Men att fokusera på positiva vanor. Förändringar. Aktiviteter. Val. Alltid Ständig Förbättring- som mina initialer :), DET tror jag på. Det vill jag förmedla.

Vi börjar med 10 goda vanor på 100 dagar. Jag har inte exakt bestämt vilka 10 de är men vet helt solklart vad jag vill börja med:

Sömn och vila

Nu vet jag, och sällar mig själv till de som direkt svarar att ”men det är inte så lätt med småbarn”. Nej jag vet. Men man måste göra vad man kan. Det finns små knep även om man bara vill lägga sig och skrika av trötthet ibland när sömnen styckat sönder i småflis.

Vi har en cirkadisk rytm i kroppen på cirka 24 timmar som enkelt förklarat gör att vi är trötta på natten. Jag tror starkt på Ayurveda som förespråkar vila under 22-06 och jag  märker själv att det är bästa tiden att vila. Då reparerar kroppen sig bäst. Sover jag åtta timmar fast (som inatt) 01-09 så är jag inte alls lika pigg.

Det är ofta galet svårt att komma i säng tidigt. Det är alltid saker som ska göras men jag tror de flesta av oss kan erkänna att det mesta kan vänta till dagen efter. Iallafall om man ställer det mot att vara trött. Alla dagar blir bättre om man är utvilad. Så enkelt är det. Allt blir enklare. Bra sömn gör oss friskare, smartare och hjälper reglera aptiten också.

Vad gör vi då?

Vi lägger oss tidigt. 21.30 är det dags att börja packa ihop. En synergieffekt av att försöka lägga sig vid 22.00 är också att man kanske hinner läsa några sidor i den där boken man tänkt?  Skriva ned det som inte blev klart att göra så man kan släppa det. Jag skulle vilja rekommendera att inte ta med telefonen i sängen heller.

Tänk på det som en investering. Försök få till 8 timmars sömn och/eller vila. En del klarar sig på mindre men just ge sig själv (och nog inderekt sin omgivning) chansen att vila ordentligt varje dygn är första fokus och lägger grunden till att vara kickass på dagen.

Har man svårt att sova kan du läsa lite tips här. Själv så har jag ett mantra, ”sov”  helt enkelt. När jag blir väckt av Lillan och ska stuva om så bara tänker jag ”sov” om och om igen och blir väl så uttråkad så jag däckar.

Jag förbereder för allt som kan hända om Lillan vaknar- har en öronpropp klar att ha i ena örat när hon ligger och drar små plockepinnsnark bredvid. Försöker att inte ”vakna till” utan hålla mig vilande. Blir jag väckt snortidigt så hands up! jag sätter på Bolibompa och försöker halvslumra vidare så jag vilar 8 timmar.

Vi kastar oss alltså inte över en asketisk livsstil som är ohållbar. Vi börjar året starka och satsar på att bli utvilade- så om 10 dagar så tar vi en ny god vana, som vi kommer kunna införa i lugn och ro.

Önskar er en god kväll- den första på ett fantastiskt år!

 

Vinn en prenumeration på Fitness Lifestyle 2013


GOTT NYTT ÅR..igen på er!

Jag är så taggad men idag ska jag köra lugnt tillbaks till Värmland.

Under tiden lottar jag ut 2 prenumerationer på nya Fitness Lifestyle.

Fitness Magazine har alltså blivit Fitness Lifestyle. Samma grymma team bakom, lite mer mode och lifestyle men även mer utomhusfokus! Första numret var mycket lovande-finns i butik nu!

Jag lottar ut och vill gärna ha en kommentar med det bästa och eller sämsta nyårslöfte du gett, hört om, eller försökt hålla. På fredag dras två vinnare!

Ikväll kommer jag att skriva om den första av 10 goda vanor som blir fokus under 2013. Totalt 30 goda vanor kommer att puffas för här på min blogg. Varje vana får alltså 10 dagar på sig att landa innan en ny adderas. Vad tror ni om det?

Ha en fin första dag på ett kickass 2013.