Din och andras framgång


Det är ytterst sällan som en annan persons framgångar har en negativ effekt på din egen. Väldigt sällan åker du bakåt när någon annan går framåt. Men det är nog ofta det känns så. Som att andra rör sig framåt och man själv står still. Och lägger man energi på att tänka så- så är det energi man skulle kunna ägna åt att antingen njuta av att vara där man är eller ta sig själv framåt på sin egen väg.

När livet inte går bra- visst är det så att det verkar gå så himla bra för alla andra men när du själv är i ett flow- då spelar det ingen roll hur det går för han eller hon och och just då är det lätt att gratta andra till framgångar?

Går det inte bra för dig men för någon annan kan man se det på två sätt:

1) Bli missunsam och avundsjuk och tänka att alla andra lyckas.

Det kommer inte ta dig någonstans. Är inte snyggt och det är inte så du vill att andra ska reagera när du delar något bra som hänt. Det ger ingen bra energi och det tar dig som sagt inte heller framåt.

Du blir inte starkare, inte snabbare. Barnen blir inte friskare och jobbhögen minskar inte (lita på mig här!). Du blir mest bitter.

 2) Bli inspirerad att själv jobba med dina mål.

Gratta från hjärtat! Heja! Precis så som du vill bli bemött när du berättar om något bra. Det kommer kännas fantastiskt! 

Och sen snor du några knep från de här framgångsrika personerna och applicerar i din egen vardag!

GÖRT!

 

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning- tre veckor kvar till #BRR


Den här veckan är det inte lika lätt att få till långa pass. Det är ok. Det visste jag redan innan. Jag gör det bästa och tänker att det jag inte får ut nu får jag ut nästa vecka!

I måndags tränade jag snabb styrka i lekparken. Jag kör alltid superset eller cirklar för att spara tid och just nu är det inte så mycket fokus på styrka som så- det blir mer i vinter.

Jag körde:

  • Armhävningar växlat med upphopp på mur
  • Rodd ståendes på ett ben som i draken ungefär med 8 kg kettlebell- lite lätt 10 på varje sida x 3 set
  • Pressar med 8 kg kettlebell växlat med dynamisk planka.
  • Rörlighet.

Inget långt pass alls men fick räcka. Igår blev det vila från träning.

Idag springer jag från jobbet till dagis med en extra sväng. Tanken är 5 x  1 km Ska bli intressant att se vad jag får för fart på dem eftersom jag knappt kört några slätintervaller på flera veckor.

Tors-söndag ska jag försöka köra backintervaller och ett väldigt tidigt långt pass.

Nästa vecka tränar jag på ganska hårt med ett väldigt långt pass på fredagen där jag tänker testa banan i Västerås för att se hur den är. Sen är det i stort sett noll distans fram till loppet. Jag springer då bara för att hålla igång benen och kör rörlighet och styrka. Sista ultrapasset 16 dagar ut från loppet är lite tightare än vanligt men har inte så mycket val så då blir det en skarpare nedtrappning istället.

Kroppen känns bra. Har haft en skum känsla runt vänster häl i början av varje pass men som sen magiskt försvinner.

Nu ser jag fram emot att värmen försvinner för lite löpvänligare väder. Jag är inget fan av gassande sol och längtar verkligen till hösten!

Ha en fin onsdag och vad ni än tänkte göra:

!

 

Tack Rundtramp för loggan! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Get the WHY


Oj vilken dag. Bus, puss och kram, trots. Lämning. Jobb. Nätverkslunch, jobb, simskola och varför mamma får jag inte simma i stora bassängen med de stora barnen? Storhandling. Tvätt. Lek. Plock. Natta, Bråka med Telia. Hänga tvätt. Jobb och hej bloggen 🙂

Det är inga som helst problem. Något av ovan. Älskar mitt liv. Älskar inte tvätt och inte att laga mat ibland och storhandla och köra fel och torka rödbetsspill på parkett men det finns ett starkt

WHY

i mitt liv och i allt jag gör och det ger en starkt lysande väg framåt precis överallt även mellan tvätten och tvättställningen. Ibland- otydlig! Då får man stanna upp. Fråga varför gör jag det här? Vart för det mig? Dit jag vill?

Äsch. Lyssna här istället.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Casall HIT


Jag är ju inte så mycket för träningsprylar som de flesta vet utan tycker att det är galet roligt att röja ute i naturen. Däremot gillar jag saker man kan använda utomhus som ger en udd och en variation i träningen. Testa nya grejer helt enkelt!

När Madde var här för ett CrossNature med sitt team Pure Fitness i lördags så körde jag ett styrkepass med superset upplägg med dem och det var både biceps och axlar och inga redskap förutom en liten pinne.

Men det finns lite grejer som jag ser fram emot att testa. Casall släppte i dagarna Casall HIT som är deras take på High Intensity Training. I konceptet ingår förutom funktionella kläder träningsredskap som är roliga att använda och är lätta att transportera. Sånt gillar vi eller hur?

Springa med fallskärm har flera av mina vänner gjort och här är senast Åsa och Victor i farten med härliga bilder.

Annars är det det här inlägget som Sara skrev som satte fart på intresset. Det såg så roligt ut! Och effektivt- jag som lär ut löpteknik ser en enorm potential i att öva rätt positionering och känna var kraften kommer ifrån med hjälp av fallskärmen!

Jag ser nu mycket fram emot att få testa de här grejerna: Viktväst, TRX, fallskärmen och den där liggande stegen.

Är du intresserad av dem så in på Casalls Facebooksida och kika om du kan vara med på någon av deras provpass!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen – Den riktiga maten vs 5:2dieten


I den, främst västerländska, människans på senare tid allt vanligare och mer extrema sökande efter den perfekta dieten landar ”5:2” som ett välkommet brev på posten. Äta ganska fritt fem dagar och hålla igen två. Det är som vår omvända klassiska svenska hantering av alkoholen: Hålla igen fem dagar och gå helt bananas i två av dem.

Och det är ungefär lika osmakligt. Alex Schulman skrev så klokt om den i en krönika på Aftonbladet: 

”Dieten är unik, för det är den enda i sitt slag som uppmuntrar både svält och hetsätning på en och samma gång. Därför är den också sällsynt vidrig”

Tips på hur man gör med 5:2 dieten är löpsedelsstoff och toppar just nu försäljningslistor på Adlibris vilket Schulman också påpekar.  Detta medan andra betydligt viktigare forskningsresultat och upptäckter snabbt faller i glömska i vår kortsiktiga jakt på smal midja.

Idag rapporterade Ekot att vanliga magproblem- som många skyller stress, gluten och laktos på- kan vara en parasit.

Och nyligen släppte Mats-Eric Nilsson boke Saltad Nota om matfusket på restaurangerna. Han har även gett ut en bok som heter Den Hemlige Kocken som jag tycker borde vara obligatorisk att läsa för alla som handlar mat någongång. Det är rätt mycket man väljer bort efter det- jag lovar.

De här böckerna är skrämmande men väldigt informativa och ger en grund för att göra sunda, rena och långsiktigt hälsosamma val vad gäller vad vi stoppar i oss. Hjälper oss sålla ut riktig mat från varor med massa billiga och kryptiskt framställda tillsatser.

So far so good men varför toppar inte de försäljningslistorna då?

Jo de är lite jobbiga att läsa. Jobbiga att agera efter. Kräver eftertänksamhet och att man väljer bort saker. Förändring. Utan att lova viktminskning och evig hälsa. De talar snarare om hur saker är. På riktigt. Det vill vi ju inte veta. Vi vill ju vara smala och snygga!

Effekten av det vi lär oss att välja av de här böckerna ger inte resultat imorgon. Inte om en vecka. Men på en månad så kommer de flesta som börjar rensa i tillsats och E-nummerträsket hemma märka skillnader.

Och precis som vi inte släpper in vem som helst hemma så är det ju underligt hur många som dagligen stoppar i sig saker de inte vet vad det är. Hur i helsikke har det blivit så?

Vi är vad vi äter. Så enkelt är det.

Hur har det blivit så att det som är extremt- det är att vara jävelusiskt noga med vad man petar i sig men en diet som är som ett hån i ansiktet på alla som kämpar för att få ihop tillräckligt med mat för att hålla sina barn vid liv är på väg in i vardagsrummen här hemma i Svedala?

Jag kan inte låta bli att kika på vad folk både äter och vad de ger till sina barn. Kikar gärna på vad folk handlar och förfasas inte lika mycket om det är äldre eller verkar handla till sig själva men när barnfamiljer fyller kundvagnar med raffnerade varor och socker i alla dess former- då blir jag lite kall inombords.

Jag menar inte på något sätt att jag äter perfekt och jag kan tyvärr inte heller styra över vad min dotter serveras varje dag men jag gör mitt allra bästa för att vi ska äta både gott och nyttigt och med ett fokus på att det vi äter är just mat och ingen dålig tidsbesparande ursäkt paketerad vid ett löpande band. Pratar om att äta för att orka och för att ”må bra i magen”.

Barnmat- det borde, måste, ska bannemig vara bra mat. Euroshoppers falukorv med snabbmakaroner och ketchup har ingenting att göra i en kropp som ska växa och bli större. Att barn inte skulle gilla grönsaker och vegetariskt är lögn. Nej- de kanske inte gillar kokt broccoli. Men kanske små skurna blomkålshuvuden som du dukar fram innan maten så de äter grönsaker medan de är hungriga? De äter det vi äter. Ger vi dem för mycket raffinerad, salt och söt mat så förstör vi deras smaklökar.

Vill man skada sina barn, bädda för slemhostor, förkylningar, eksem och humörsvängningar som bergochdalbanor- då kan man regelbundet ge dem söta drycker, kakor, margarin, vitt bröd med sylt, vit pasta, köpta köttbullar, billig korv och fiskpinnar. Varsågod. Läs på innehållsförteckningen och sök sen på det man inte känner igen på Äkta Vara.

Har man inte tid att välja bra mat och eller laga bra mat till sig själv och sina eventuella barn- vad har man då tid till?

Har man inte råd att köpa bra mat så har man inte råd med godis och chips heller.

Har man fastnat i halvfabrikatträsket så får man göra en förändring i taget. Och varför inte försöka göra det nu inför hösten?

Men viktigast av allt är att våga tänka att det är en djungel i mataffären. Det är ditt ansvar att plocka på dig sånt som du vet vad det är. Det är inte mataffärens fel om du köper dålig mat. De säljer det vi vill ha. Utbud och efterfrågan.

Kroppen byts till 98% ut varje år. Förenklat sett av det vi äter. Jag vill inte bli modiferad majsstärkelse eller hormoner från utländsk boskap. Jag vill inte bli raffinerat socker.

Jag vill vara stark. Frisk. Och dubbelt så mycket som jag vill det för mig själv vill jag att mitt barn ska bli det.

Valet är ganska enkelt när man tar sig tid att ta reda på vad som är bra för just mig. Läser på och förstår.

Det krävs faktiskt just det. Att man tar sig tid. Ta dig tid!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En perfekt söndag


Vakna bredvid en av dem man älskar mest klockan 07.30

Äta gröt med chiafrön och hemlagad sylt. Kaffe. Solen strålar in.

Gnabbas och skojar. Bokar resa och boende till Österlenmaran och drömmer om en murrig mysig hösthelg med utflykt till Kivik innan vi springer ett häftigt ”nattmaraton” med massa kul folk!

Byter om och är lika sega som vi brukar vara. Springer första 5 k i 5.00- 5.30 fart. Börjar bli varm och bekväm. Lägger nästa 5 i progressiv fart från 5.00 ned till sista på Karlavägen i 4:22. Är pigg och känner mig stark trots att jag är över 10 mil sprungna denna vecka.

Köper juice och banan. Pussas lite. Klipper sista 5 km i 5:20-4:50 fart och fikar sen i Gamla stan och hejar på Stockholm Triatlon. Förfasas över hur dåligt publiken hejar och att flera blockerar löparnas framfart.

Hinner heja på några jag känner. Blir hejad på av en bloggläsare- hej hej!

Tar tunnelbanan hem. Bakar ”man tager vad man haver bröd” som jäser över bunken och ut på köksbänken. Gör kikärtsgryta, tvättar, Väntar och längtar. Skriver två träningsprogram till adepter. Planerar veckan.

Öppnar dörren. Far baklänges av en nu rätt lång blond tjej, rätt lik mig, som kastar sig över mig med massa att berätta och visa.

Äter mat tillsammans. Förmanar, pussar, frågar. Kramar. Mammar.

Nattar. Pussar och kramar lite till.

Jobbar lite. Ska plugga lite nutrition. Ska sova gott.

Har haft en jättefin helg. Ska ha en jättefin vecka. Du med eller hur?

20130825-220123.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in