Blogg

Ekologi


Vi är vad vi äter. Och andas. Och rör vid. Och strålas av. Och tänker och känner.

Och ibland kan jag få panik över allt ohälsosamt jag vet att jag och min familj utsätts för.

Massa miljögifter, elektromagnetiska vågor, gift i mat. tungmetaller. Osv.

Jag gör lite vad jag kan. Kanske inte så mycket som jag borde. Men i mataffären brukar jag försöka tänka till.

Jag har en inköpslista men, främst i grönsaksdisken, finns inte vissa saker som ekologiska så struntar jag i dem. Vissa är dyra- idag köpte vi ett ekologiskt broccolihuvud för 23 kr när jag vet att det gick att köpa på Ica förra veckan för 9 kr. Fascinerande. Så vissa saker på listan köper jag ”o-eko” och vissa saker köper jag inte om de inte finns i eko.

Det är stor variation mellan hur mycket dyrare saker är om de är ekologiska. Mjölk, morötter, havregryn, fryst spenat, bönor och linser osv- det är hugget som stucket i pris. Fisk, kött, frukt (speciellt bär) är mycket dyrare. Där får man tänka till.

En del argumenterar att vi inte klarar av att producera all mat som ekologisk. Med tanke på att ungefär en tredje till en fjärdedel av all mat som produceras- främst här i väst- slängs så borde det ju helt logiskt vara så att om vi tog tillvara på allt så kunde vi producera betydligt mindre, dessutom strunta helt i att producera vissa saker och producera mer ekologiskt.

Det börjar med efterfrågan hos oss. Och kan livsmedelsbranschen passa på att ta ställning och informera varför de tycker vi ska välja eko så får vi en knuff i rätt riktning när vi blir plånbokssvaga i affären i valet mellan schysst producerad och oschysst. Som Coop så fiffigt gör med reklam för ägg från frigående höns:

I veckan fick jag en stor påse med ekovaror från Coop. Med recept till. Ett väldigt enkelt och effektivt sätt att promota ett mer ekologiskt leverne. Många var varor som vi äter massor av i vårt friska hushåll: Lillan har inte varit riktigt förkyld på hela vintern, inte jag och N heller.

Vissa saker är väldigt logiska. Ekologiska! Hur tänker du när du handlar?

 


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Den ohälsosamma uthållighetsindrottaren.


Det är alltid bättre att röra på sig än att sitta still. Men många som tränar mycket och hårt är absolut inte de mest hälsosamma människorna i världen.

Jag understryker alltid att springa 16 mil- det är bannemig inte hälsosamt. Det kräver enorm hälsa och ett smart upplägg för att hålla sig frisk och skadefri.

Många vittnar om att träna massor men inte bli bättre. Ofta vara sjuka. Skada sig. Sova dåigt och aldrig bli av med det där ”hullet” runt midjan.

Och det saknas ofta en förståelse för hur kortisol och andra hormoner kan börja spela allan när man inte tränar i balans, återhämtar sig och ger kroppen det extra stöd den behöver.

Jag hämtar mycket inspiration från Ben Greenfield som är en minst sagt grym triatlet men har en minimalistisk approach till sin träning. Han är verkligen extrem i sitt sätt att leva men man kan plocka russinen ur kakan.

Här kan du läsa en artikel han skrivit –Are endurance athletes unhealthy?

och skrollar du här i hans skript till ”Listeners Q&A” kan du läsa om 5 tips för att minska skadorna av uthållighetsidrott. Lite avancerade kanske- men skickar med en tanke och lite idéer kanske!

Jag önskar jag hade flera timmar per dag att skriva mer om det här men just nu finns inte tiden och jag prioriterar att få ihop livet som ser väldigt annorlunda ut just nu. Men tids nog ska jag!

Tills dess så vill jag förstås poängtera att jag inte skulle vara ultralöpare om jag trodde att det allvarligt skadade min hälsa men jag tror väldigt mycket på att styra träningen efter parametrar som kost, sömn och övrig stress i livet för att inte leva som ett ”kortisoltroll”.

Jag pratar mer om detta i min föreläsning ”Löpning och hälsa 0-100” som jag håller i Göteborg nästa onsdag kl 18.00-19.30 på Clarion Post! Varmt välkommen att läsa mer och anmäla dig här!

Hälsosam morgonjogg

Underbar galenskap. Foto: min första ultraidol: MarathonMia!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Jävligt najs/jobbig april


Sara har en utmaning i sin Facebookgrupp- Jävligt jobbig april

Jag hakar på men med fokuset jävligt najs april!

Jag tränar gärna varje dag. Eller motionerar. Jag blir på ett mycket bättre humör då och bästa starten alla kategorier är att få vara ute i naturen en liten stund och sätta igång kroppen.

30 pass i april ser jag inte som ett problem. Snarare något bra!

Just nu är jag på kurs, på Såstaholm och här finns det väldigt fina löpslingor att skutta på längs Vallentunasjön! Jag saknar att springa i terräng men kroppen är inte riktigt i form för det. Gärna mjukare underlag men inga svåra trixiga passager.

Men imorse fick jag en jättefin tur. Som jag skrivit tidigare: Löpningen är helande för mig. Speciellt nu. Jag blir lite starkare och lite gladare!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för terrängteknik


Jag samarbetar ju i år med Lidingö Ultra 50 km.

10 glada läsare fick plats till loppet och regelbundet skriver jag lite tips på sånt som kan vara bra att fundera över inför ett sånt lopp!

jag tycker det är svårt att skriva ”rakt ut” till okända men hoppas det finns något att ta med sig och klura vidare på inför eller under löppassen!

Senast skrev jag om terrängteknik.

Tidigare har jag skrivit om utrustning och tankar runt träningsupplägg.

Själv längtar och längtar jag efter att få vara på väg mot ultra igen. Och att komma hem från en löptur och se ut såhär.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Inte ett aprilskämt


Genom vår ideella förening Starstruck Unlimited anordnar vi Tjejmarathon- loppet för alla, som är ett lite längre och lite bättre marathon.

Alla som springer loppet blir medlemmar i föreningen under kalenderåret och man får springa loppet, vårt snygga pannband och vara del av vår community.

Dessutom får man rabatt på löpcoaching hos både mig och Madde.

Men viktigast av allt är insamlingen till Panzisjukhuset. I år till det här viktiga hjärtvärmande projektet.

Och insamlingen går SÅ BRA! Det raggas sponsorer bland vänner och bekanta, kollegor, det ordnas loppis (igår drog Magda in 3 400 på en loppis i Kårsta bland annat). Jag föreläser till förmån för Tjejmarathon under året och bor du i Göteborg kan du nästa onsdag vara med här.

Det är inget aprilskämt. Men idag ligger insamlingen på…

89 400 kr

I shit you not! Vi är 10 tuss från vårt mål men vi nöjer oss förstås inte med det utan jobbar på mot högre höjder!

Du är varmt välkommen att engagera dig! Och väldigt välkommen att springa loppet! 50 km i vacker terräng. Läs mer här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen- Är du på väg att göra något stort?


Undrar du vad du gett dig in på?

Undrar du om du klarar det?

Tvivlar du?

Känns det läskigt fast du längtar?

Tänker du att du inte förberett dig tillräckligt?

Undrar du vad andra kommer tycka?

Grattis! Du är förmodligen på väg att göra något stort! Kanske är det ett lopp du ska springa du satsat på? Skulle det inte vara något stort och viktigt, en utmaning- så skulle du inte ha funderingarna ovan! Det skulle inte oroa. Du skulle inte tvivla.

Alla tankar ovan är helt normala. Men de kan ta två vägar. De kan leda dig till större oro, som gör att du tvekar- kanske inte vågar!

Eller så tar du dem i hampan och vässar dem till att ladda ännu bättre.

Tvivlet-matar du med varför du började. Varför du vill göra detta. Matar du med tankar på allt du gjort.

Att undra om du klarar det-är sunt! Rimligt! Ska du göra något du inte gjort förut så vill kroppen och knoppen ifrågasätta. Använd det till att gå igenom vad du ska göra, hur du ska göra det. Se utmaningarna, se styrkorna. Förbered dig!

Vad andra tycker kan du strunta i för de är så upptagna med sig själva så dina prestationer hinner de inte bedöma!

Dina förberedelser är tills idag som de är. Det är vad du nu gör och framåt som spelar roll.

Att stå på startlinjen till sitt längsta tuffaste lopp, att  säga upp sig, att söka nytt jobb- det måste få kittla i magen. Dina tankar och hur du använder dem kan antingen bli ett vässat spjut, en kompass, eller en bromskloss.

När jag stod på startlinjen till mitt första 100-miles lopp så kände jag inte att jag förberett mig perfekt. Jag hade däremot gjort mitt bästa. Jag undrade om jag skulle klara det. Och jag bestämde att jag skulle göra mitt bästa där och då. Det var allt jag hade.

Det är alltid allt vi har. Det är det bästa vi har. Använd dina tankar!

 


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ja vi ses då :)! Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*