Ett riktigt bra backpass


Igår lade vi till vid en väldigt vacker liten kurvig ö som heter Mljet. På lång väg såg vi en slingrande väg som gick upp över berget.
Perfekt för backpass!
Har man en riktigt lång backe till förfogande kan man dela upp den och köra intervaller i etapper uppför- så slipper man springa ned.
Vi värmde upp väldigt kort- var ju redan väldigt varma. Jag körde 200 steg intervall och sen gick jag tills jag hämtat andan lite. Om och om igen tills vi nådde toppen.

20130612-083622.jpg
20130612-084923.jpg

20130612-083502.jpg
Sen sprang vi ned på andra sidan några hundra meter och gjorde samma sak upp igen. På vägen tillbaka sprang jag ned cirka 200 meter och upp 100 meter tio gånger. Idioten i nedförsbacke liksom.
Jag har sprungit barfota i mina trasiga utslitna inov-8 Xtalon 190. Sulorna är nästan utslitna och de är bara helt fantastiska. Igår sprang vi en upptäckstur på en stenig stig i Korcula och de funkade lika bra där. Eller- när steget funkar bra så är det bäst med en sko som inte gör väsen av sig. Som bara skyddar mot stickor i fötterna.
Kroatien är verkligen ett bra land att springa i! Kan verkligen rekommendera att åka hit och bara springa på lite måfå. Det är makalöst vackert.

20130612-100317.jpg
20130612-100346.jpg
20130612-123158.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning


20130610-072941.jpg

Förra veckans träning blev väldigt lätt:
Måndag en kort snabb runda efter Stockholm Marathon. Onsdag: intervaller med jobbet och grymma Sandra som kom och provade på: 3 X 5 min plus 4 x 60 sekunder. Jag tog set lugnt med farten för jag kände mig slö.
Fredag blev en njurarmil i Ursvik och på kvällen hakade jag på N på ett spontant banpass utanför dörren. Jag sprang fartlekpass och han slet med tröskelintervaller. Varmt!
Igår blev det ett morgonpass här i Kroatien. Vi tog lilla båten in till land, och sprang lite på måfå i sisådär trekvart. Det var så enormt vackert så vi var tvungna att fota överallt.

20130610-072721.jpg
20130610-072741.jpg
20130610-072732.jpg
20130610-072800.jpg
20130610-072810.jpg
20130610-072858.jpg
20130610-072907.jpg

20130610-072924.jpg
Sen simmade jag lite. Kändes lustigt och rätt jobbigt. 500 meter kanske totalt blev det.
Under dagen seglade vi ca 24 sjömil och låg en stund bakom båten i 3 knop på en lina- det var helt underbart. Mitt ute på havet!
På kvällen lade vi till vid en liten vik på en liten nästan obebodd ö som heter Scedro Vi hade en liten familjeägd restaurang helt till oss själva där dagens fångst- en Seriola på säkert 4 kg blev middag ihop med grönsaker som växte några meter från där vi satt.
Jag har inte blivit sjösjuk och sover som en stock till ljudet av vågskvalp! Idag seglar vi till Korcula!

20130610-073925.jpg
20130610-073907.jpg
20130610-073952.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löparstorys: Malin orienterar


Annie slängde ut en efterlysning på galna/roliga löpupplevelser och spontant kom jag att tänka på min orienteringsdebut förra våren. Kan ju erkänna direkt att jag vann klassen ”in som sist-på-resultatlistan-men-hade-kul-ändå”.

Jag minns orienteringsdagarna från gymnasiet med glädje. Jag var absolut inte snabb och ogillade skarpt allt som hade med löpning att göra. Att läsa karta var däremot en utmaning jag uppskattade och jag slog ofta grabbarna i klassen.

De senaste åren har jag även börjat uppskatta själva löpning så när Järla Orientering traditionsenligt bjöd in till NackaOrienteringen förra våren ville jag visa för mig själv att orientering var min grej!

Det erbjöds lite olika distanser och nivåer och eftersom jag inte ville springa så kort som tre km så tänkte jag att ”medel – lång” låter bra. Vad jag inte tänkte på var att detta även innebar kontroller som var rätt klurigt placerade.

Ut i skogen begav jag mig! Sprang upp och ner för lite berg, skuttade genom några våtmarker och sprang överlag i cirklar. De första fem kontrollerna gick dock rätt smidigt men sen körde jag fast. Det fanns ju inte på kartan att ge upp, men när jag letat i runt 30 minuter efter samma kontroll så började självförtroendet att svikta något.

Här fick jag då en liten hint från en välmenande arrangör som var ute för att samla ihop kontroller (och eftersläntrare) om att ”leta lite mer i den riktningen”. Efter det så tog jag de sista kontrollerna också och kunde ta mig i mål samtidigt som en liten grabb som blev glatt påhejad av sin mamma och pappa med orden ”Du har ju i alla fall fått vara ute längst tid!”. Ett citat som jag tar med mig jag med, för även om jag hade överlägset längst tid av de som sprang min bana så hade jag riktigt roligt under tiden och fick ju då också helt klart ut mest för pengarna?

Men ärligt talat får jag nog erkänna för mig själv att orientering inte är min grej, ännu. Ge mig en kartläsningskurs eller två så ska det nog bli bra däremot, för att springa i obanad terräng, det är kul, riktigt kul! I sommar planerar jag att mjukstarta med mycket skogslöpning, men då på välbekanta stigar. Tack vare dessa irrfärder i skogarna har jag nämligen upptäckt en sak och det är hur mycket roligare det är att springa i terräng, gärna kuperat, snårigt och varierat. Ständigt fokus på naturen och inte tid att bli uttråkad!

Sen kanske det blir en liten revansch på kartläsning i höst: 29 augusti i år är det dags för nästa motionsorientering, ses vi där då?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Första dagen i Kroatien


20130608-203141.jpg
20130608-203149.jpg
20130608-203159.jpg
20130608-203206.jpg
20130608-203214.jpg
20130608-203220.jpg
20130608-203231.jpg
20130608-203240.jpg
20130608-203248.jpg
20130608-203258.jpg

20130608-203303.jpg
Tidig start. Segling från Trogir till Solta. Sim. Bad. Lite SUP ( Stand up surfing). Färsk grillad fisk. Läst lite fysiologi framme i fören med saltstänk.
Nu sova i en liten vik och imorgon morgonjogg på ljusa stigar!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Centrerad löpning


20130608-045650.jpg

Igår var inte benen med mig. Min energi var låg inifrån. Hade jag sprungit på asfalt hade jag nog avbrutit passet. Men eftersom stegen som oftast ledde mig mot Ursvik och skogen så kunde jag ändå njuta av ett pass som fick handla om det som ju min löpning egentligen mest handlar om: Att vara i naturen.

Tassa fram på mjuka stigar utan fokus på tid och distans. Med ett vitt synfält som jag ofta har när jag är utomhus som gör att man ser så mycket mer än det som är rakt framför. Fokusera på att ”samla ihop” kroppen och nästan dansa fram på lätta fötter.

Jag märker att jag springer med en annan känsla när jag tar det här ”upplevelsefokuset” och jag förnimmer en känsla från länge sen när jag gör så. Det är som om jag kopplar igång en kognitiv bana i skallen som tar mig mentalt till någonstans jag inte är annars än när jag springer i skogen eller i fjällen ”för skojs skull”. Ja häng med nu blir det lite flummigt för några.

Jag kommer ihåg något jag gjort förut, känner igen känslan och lugnet men har inte förstått vad det är när jag känner att jag automatiskt börjar göra saker lite annorlunda och omgivningen ser annorlunda ut. Men idag kom jag på vad det var. Jag springer centrerat, en teknik jag lärde mig när jag höll på med centrerad ridning.

Det handlar om att kommunicera med hästen genom att arbeta med kroppen på ett visst sätt men fungerar uppenbarligen lika bra att applicera på löpningen.

Aspekterna man fokuserar på, tolkade av mig till löpning är:

Mjuka Ögon Tillåter ett större synfält då man inte ”stirrar” och man kan göra övningar för att träna upp detta.

Korrekt andning Djupare andning för att sänka tyngdpunkten.

Centrering Kopplat till andningen. Du kommer i kontakt med en punkt djupt inne i dig som ger ökad balans och mjuk styrka.

Byggstenarna Genom att ”rada upp”kroppen över tyngdpunkten får du bra balans.

Jordning Ok lan låta lite flummigt. Inte att gräva ned fötterna- tvärtom. Som en sammanfattning av centrering och balans- du svävar över marken.

Det var ett riktigt eureka moment idag när jag kom på ”vad jag gjorde” och sen övade jag på den känslan.

Vår ridlärare brukade gå runt och ”picka” på våra fotsulor, under trampdynan för att hitta en viss punkt som gav ett annat ljud när man knackade på den. När jag springer rätt är det den punkten jag landar på och jag kan springa en sisådär 16 mil i tunna skor utan att det gör något för kroppen är centrerad.

Visst kanske detta bara ett annat sätt att beskriva bra löpteknik men jag gillar att jag får in känslan för naturen. Med det vidare synfältet och att det är mer fokus på känsla.

Jag fortsätter springa som jag gör men är lite lyrisk över att jag kommit på var jag hämtat helheten ifrån. Jag tänker också att jag har fler verktyg för att hjälpa folk hitta känslan, flowet, #vavavoom’et i löpningen och ta in mer av naturen när de springer.

20130608-045644.jpg
20130608-045729.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Välkommen hem till mig


20130607-122903.jpg

..och hem till dig. Det här är vår uteplats. Din och min. Allt vi gör i vårt vardagliga liv, alla val vi gör i konsumtion och hur vi väljer att transportera oss påverkar vår trädgård.

Den är unik. Allemansrätten. Den ska vi vårda och inte ta för givet.

Rör dig varsamt och uppmärksamt i naturen och lämna den som du kom.

När min dotter är på utflykt med sitt Ur&Skurdagis som drivs i Friluftsfrämjandets regi så tar alla barn en liten pinne som ”nyckel” till skogen. De låser upp, och stänger igen när de går för att visa respekt.

När jag skriver detta hör jag bilmotorer som jag vet kommer från Solvalla där man asfalterat för att köra runt runt på någon sorts tävling i helgen. Hur många liter bensin går åt till detta? Hur mycket utsläpp orsakar det?

I skogen var det tyst och lugnt. Där får man ta sig fram för egen maskin. I en hastighet där man hinner se både ekorrar och tusenfotingar. Inga utsläpp och bara lite fotavryck lämnar spår.

Ändå kan vi komma därifrån med en känsla av rikedom man inte får av att åka runt runt i en bil. Fråga inte hur. Bara prova och låt det hända.

Välkommen hem till dig och mig.

20130607-122912.jpg
20130607-122938.jpg
20130607-123009.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in