Folk i Rörelse 2013


Det är så mycket jag skulle vilja skriva om. Om psykosocial arbetsmiljö, om hur 1/5 arbetande upplever negativ stress och sömnsvårigheter. Om hur det kostar 70 miljarder per år och forskningen historiskt varit inriktad på förebyggande av sjukfaktorer och nu trevande börjar med att fokusera på friskfaktorer. På riktigt. Inte friskvårdsbidrag som jag tycker är ett förlegat samvetsplåster. Men det är lättare att förebygga psykisk ohälsa än att främja psykisk hälsa.  Man behöver våga forma mål för friskfaktorer inom psykosocial arbetsmiljö.

Det är spännande. Det är svårt och komplext och jag har ett arbetsdokument där jag kastar in modeller, (Copenhagen stress model: the six golden nuggets till exempel) och hur jag så gärna vill jobba mer med dessa frågor men samtidigt har en massa ”lågt hängande frukter” och korta puckar att ta. Det görs redan mycket inom organisationen men jag vill koppla an det till kost, motion, återhämtning.

Att arbeta med hälsa på Sveriges största revisionsbyrå är ett arbetsfält som är helt enormt och det gäller att göra ”skillnaden som gör skillnaden”. Men det är svårt- folk kastar bollar på mig hela dagarna (metafor för mail) och jag vill så gärna hjälpa alla och har svårt att säga nej. Men börjar bli bättre.

Nästa vecka, den 26e september, ska jag iallafall vara med på hälsosymposiet Folk i Rörelse på Bosön. Igen! Jag var där förra året om än inte helt mentalt eftersom N låg på sjukhus då.

I år ska jag vara där helt och fullt och ska även vara med och prata igen. Om min tjänst. Och jag har inte så mycket tid och det är en massa duktiga människor där (Filippa Reinfeldt, Mai-Lis Hellénius bland annat).

Det är ett interaktivt event och jag skulle gärna ställa en bra fråga och komma med funderingar snarare än att berätta hur vi gör.

Eventet är verkligen kul och givande för oss som jobbar med företagshälsa eller har ett intresse av frågor som rör hälsa och arbetsliv.

Läs mer här

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#en ytlig lista- Skönhetstips Anniestyle 2


Sofy utmanar med en ytlig lista. Det var en rackarns massa produkter på en så naturligt snygg tjej tänkte jag! Jag hade ändå tänkt att skriva lite tips så nu tar jag mig an hennes utmaning och gör listan Anniestyle- med eko och allergitänk!

Imorse pratade P1s nyheter och Kropp och själ om alla de hormonstörande och cancerframkallande ämnen vi har hemma utan att veta om det. Jag kan bli helt galen och tänka att det är en svår kamp mot ftalater, bisfenol A och så vidare i hemmiljön men så fasen heller att jag tänker smörja in mig, sminka mig med eller tvätta mig och mitt barn med saker jag inte vet vad det är. Jag rensar ut mer och mer men är inte klar. Men here goes. Kanske kan du få ett tips eller två!

  • Favorithudkräm/bodylotion: Gärna Neutralserien eller Björk& Berries (uppdatering- mkt riktigt som Nina påpekar nedan- inte så bra alls- rackarns! Luktar så gott!). Eller den ekologiska på bilden nedan. Inga färgämnen, inga parabener och ska du ha en parfym på dig? Ta då för fasen ingen parfymerad hudcreme! Du kan inte lukta som en hel djungel. Välj EN doft! Antingen på hudcreme- eller oparfymerad hudcreme och en parfym. Tänk på allergiker och tänk på att du har en naturlig god doft! Till barnet blir det oftast lite kokosolja från köket. Speciellt om det är torr hud eller något eksem. Så försvinner det vips!
  • Duschgel: Samma här. Jag använder Neutral eller någon ekologisk med lite eller inget fuffens i. Ganska ofta lactacyd men måste kolla vad den innehåller mer exakt.
  • Deodorant: En mineraldeo utan aluminium. Här funkar faktiskt inte Neutral- de har inte utan alu. Så den på bilden nedan har jag kastat! Och här, igen- ha inte en doft på hudcreme, en på deo och en på parfym. Det blir inte bra!
  • Parfym: Lancome Miracles, eller någon god från Escada. Ett litet sprutt räcker. Inte så ofta.
  • Nagellack: Nä. För high maintainence. Men det finns de som det är mindre gift i. Har några hemma för egodagar men de är väldigt sällan de är på.
  • Mascara: Yves Saint laurent Effet Faux Cils. Alltid. Forever. Vet inte vad den innehåller. Vill inte veta. Gör att jag sett vaken ut under bebistiden trots att jag varit en vandrande vålnad. Men Lotus är ekologisk! Ska testa den sen.
  • Ögonskugga: Sluta nu. Frivilligt? Måla PÅ ögonlocken? Nej tack.
  • Foundation: Är inte säker på vad det här exakt är- kräm eller puder?- kan det vara puder? Antar en kräm man har ovanpå redan hudkräm? Jag använder ID mineralpuder och har aldrig testat något annat sen Dackefejden. Det är bra med zink i som hjälper mot kvisslor och så är det 15 SPF samt att man kan somna med det på utan att det gör något. Sånt gillar jag för sånt händer.
  • Rouge: Sluta nu igen. Nyp dig i kinderna och rör lite på dig så får du färg på kinderna.
  • Solpuder: Se ovan.
  • Läppglans: Innehåller oftast massa gift och cancerframkallande ämnen. Men jag är svag för Victorias Secret och fick flera stycken från en fin vän så har några. Men Försvarets hudsalva funkar mot allt.
  • Läppstift: Aldrig i livet. Ser ut som en working girl. Som ovan- massa gift i. Läppstift innehåller bly för det mesta. Vill du ha det på läpparna och kanske råka få i dig? Få passar i läppstift. Färre verkar veta det. Tycker jag.
  • Shampo och Balsam Neutral– igen- hallelujah för det märket. Finns på ICA och andra stormarknader. Har också jättebra tvättmedel. Annars har Ecoliving massa bra grejer!
  • Hårstylingprodukt: Fattar inte det här med saltvattenspray. När jag bodde i Aus försökte man tvätta ur saltet. Här sprayas det i. Läs på innehållet. Känner du igen något av ingredienserna förutom ”aqua”? Grattis kemisten!
  • Hårstylingredskap: Alltså seriöst- tänk hur mycket tid du sparar på att ha en frisyr som tar de nada med tid varje dag? Så kan man fixa sig speciellt då och då.
  • Hårborttagning: Jag använder inte rakhyvlar alls- de kostar mycket och retar bara huden. Jag epilerar. Ja under armarna också. Nej det gör inte ont efter ett tag- sluta sjåpa dig. Det är sjukt smidigt att epilera för håren håller sig borta längre för man rycker ur från roten. Däremot slutar de inte växa som jag trodde. Ja ja. Det tar några minuter varje vecka. Min 5 år gamla gick sönder, köpte en ny- den har lampa på!? Så de hittar på!

Skämt åsido. De flesta är så fina i sig själva. De flesta lyser innifrån. De flesta som läser detta tränar och får en naturlig lyster i ansiktet och vad mycket tid vi sparar om vi kan torka oss, ta på oss kläder och ha en snabb hår och sminkrutin eller hur?

Om man inte tycker det är roligt- då  förstås självklart- sminka på men förstå vad det är du smörjer och borstar på! Sminkföretaget (heter det så?) har inte din hälsa i sitt intresse. Snarare att du använder upp grejerna snabbt och köper nya så de säljer mer. Det är liksom så det funkar. Det vet du ju.

20130917-213922.jpg
20130917-213946.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hur laddar man för 16 mil?


Jag är mänsklig. Jag är rädd. Det är läskigt. Det är galet långt även om jag klarat sträckan tidigare är det så himla svårt att veta om jag tränat ordentligt. När man på träning inte ens springer i närheten av hälften av distansen är det svårt att koppla en känsla till hur det kommer kännas efter 10 mil. 11 mil. Och då är det fem mil kvar. Jag vet. Fem mil är jättelångt bara det. Och det är inte ens en tredjedel av loppet.

Kommer foten hålla? Hur påverkas jag av at jag blev lite förkyld? Kommer magen palla?

Kommer allt funka med supporten under loppet? Värdefull tid i varvning går om det inte flyter på med langning av rätt näring och rätt vätska och efter 10 mil funkar inte samma sak som efter 5. Efter 14,4 mil funkar nästan ingenting men då är det bara ett varv kvar.

Jag är mänsklig. Jag är osäker. Jag tvivlar. Jag känner efter. Jag nojar lite.

Jag är tuff. Jag känner mig lugn. Jag har gjort det här förut. Det gick bra. Jag var jättestark. Jag tar några minuter varje dag och lyssnar på någon av mina låtar. Ser en bild framför mig. Det är mörkt, kallt. Det gör ont överallt och det är massa rötter i vägen och jobbigt att navigera med pannlampa. Men jag rör mig framåt. Det är avskalat till det. Röra mig framåt.

Jag tänker att jag krokar i de där 16,1 milen med en mental krok och sen halar jag in mig. Linan får aldrig slacka. Den går inte att kroka ur. Jag ska runt. Jag ska ta ut allt jag kan ur muskler, hjärna, själ och hjärta och jag ska må så fördjävligt som man mår efter en sån urladdning. Det ska inte finnas något kvar.

Tänk om jag inte orkar

Tänk om jag fixar det igen!

Tänk om jag inte klarar det på min drömtid?

Tänk om jag klarar det!

Tänk om det går åt helskotta?

Tänk om jag gör det helt fantastiskt?

20130917-080101.jpg
20130917-080306.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagskväll i världsklass #Naturpasset


20130916-202057.jpg

En helstollig dag på jobbet. Jättemycket att göra och då informerar en kollega om att de glömt informera att jag ska stå och informera imorgon. På morgonen. Lite brådis. Regnet öser ned.

Men är helt lyrisk! Ska ut i skogen. Jobba över- sen!

Båda ramlar in hemma. Båda kontorsklädda och propra. Av med allt. På med träningskläder. Ta kartan, lite vatten, lite russin, extra tröja.

Bara 2 kilometer bort ligger Ursvik. Ett stort friluftsområde och håller man sig i mitten kan man låtsas att E4an inte finns. Omvärlden inte finns.

Vi sprang rätt ut i skogen och började plocka kontroller. Gick bra, gick sådär, gick i en halv cirkel. Hoppade. Klättrade. Skrattade. Allt annat kändes väldigt långt bort. Vi var helt lyriska och tyckte vi skulle gjort det här tidigare och oj vad skoj det var. Vi hade köpt kartan i lördags och det är ett 40-tal kontroller. De är väldigt mycket stigar i Ursvik och det var så roligt att springa kors och tvärs över dem istället för det vanliga runt på dem.

Vi hade jättekul helt enkelt!

Tills jag blev hungrig. Då sprang vi hem och gjorde fisksoppa och åt hembakt bröd.

Så himla enkelt. Så himla härligt.

Naturpasset kostar 70 kronor och finns i hela Sverige- spana in här

20130916-202108.jpg
20130916-202115.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen: Hälsan är vägen- vad är målet?


Varför ska vi äta bra? Alla har ett snabbt svar: ”för att må bra”. Men varför ska vi må bra? Varför ska vi vara friska, vältränade, i balans, välnärda? Där har vi alla ett unikt svar.

Jag tror att många går bet i sin motivation att genomföra både träning och livsstilsförändringar därför att de har av misstag satt hälsan som målet i sig.

Man vill vara frisk. man vill må bra men det i sig är inte tillräckligt för att motivera sig att riva morötter istället för att tugga en kexchoklad när sötsuget sitter till. Och- let’s face it- ibland är det BARA kexchoklad som hjälper! Hands up! Been there!

Men det jag menar är att när vi sätter andra mål i livet så sätter vi dem ganska specifikt: klara en utbildning, klara milen, klara en chin, gå ned 5 kilo, klara maraton etc.

Men hälsan blir lite ospecifik. Vag. Må bra- vad är det? Varför?

Det är betydligt lättare för mig att lägga tid på min matlåda och mina goda, näringsrika mellis när jag tänker på varför jag vill må bra. Varför jag vill vakna utvilad.

DÅ blir det lättare att välja att gå och lägga sig tidigt, att välja in bra mat, välja att lägga pengar på ekomat istället för vin och drinkar. Det blir lättare att motivera för mig själv varför jag ska göra si och så när jag spontant greppar efter kortsiktiga lösningar.

Hälsan- det är vägen till mitt mål att bli mitt bästa jag. Vara en glad stark mamma som orkar svara på frågor, jobba skitmycket men ändå orka vara engagerad och leka med min dotter i hennes takt. Det är vägen till att kunna springa 16 mil utan att ta för mycket stryk av det. Det är vägen till att minska risken för sjukdomar vi har i släkten, slippa vara förkyld i vinter. Somna av trötthet, inte utmattning. Inte ha en seg kropp som ett hinder för att leva som jag vill- utan som ett verktyg.

Varför vill du vara hälsosam? Gör kopplingen- gör det lättare!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En rik lördag


Många undrar hur det går att bo på 46 kvadratmeter tre personer. Att slippa fundera över hur trendigt man ska inreda kvadratmeter med prylar från dyra inredningsbutiker ger massa tid till annat. Det går så bra så. Det är inte att dissa att folk lever så. Men det är att visa att det går att tänka annorlunda från en medialt projicerad norm. Här är min helt prettofria lördag.

Vaknar 07.00 i utdragssoffan vi sover i. E ligger på ena sidan och snarkar. N har lat sig i soffan på andra sidan. Tänker att det är lyxigt att vakna mellan de två man älskar mest.

Vi äter frukost- alltid gröt för dem. Jag som inte är hungrig när jag vaknar dricker kaffe först och äter sen kesella, blåbär och nötblandning. Vi kokar massa ägg, gör avokadomackor, fyller vattenflaskor. Leker och stökar. Eftersom vi bor så litet så är det rent och städat på kort tid.

Tar bilen till Ursviks Motionsgård som är ren och fräsch och charmigt gammal. Köper Naturpasset och knatar upp i skogen i solen. Plockar två kontroller, äter picknick. Leker lite mer. Njuter av det enkla i att vara ute i skogen helt kravlöst. Det finns 40 kontroller på kartan och vi tänker att vi tar några till på måndag kväll.

Åker ned på stan och fikar på Stadsmissionen. Köper två begagnade böcker och lite smycken till maskeradkalas imorgon.

Storhandlar på Willys. Diskuterar matkostnader- vi väljer allt ekologiskt som går och mest vegetariskt förutom några stackars kycklingfileér. Vad är en rimlig matkostnad funderar vi över? För helt klart blir det rätt dyrt och det ser ut som man handlat fågel och kaninmat på kvittot. Hur billigt hade fyra kassar mat varit om vi köpt hem massa billiga kolhydrater? Halvfabrikat, pasta, luftbröd och valt besprutade alternativ? Jag ser det som en investering i hälsa, gott samvete, smak och altruism att göra så bra val så ofta det ”går”. Ibland- kanske man gör ett impulsköp men har man gjort de flesta valen bra så gör det inte så mycket.

Åker hem och slappar lite i soffan. Packar upp mat. E leker i sitt rum och N vilar lite men vi är nära varandra hela tiden för man ser hela vägen in i Es rum förbi vardagsrummet från köket. Mysigt!
Bakar superenkelt fröknäcke. Gör en ”magic wand” till kalaset med lite lim, en rosafärgad pinne, en gammal visp och ett armband från Stadsmissionen vi klipper sönder. Lagar en galet god vegetarisk lasagne med quornfärs, tomat, fetaost, paprika, squash och ost. Äter vindruvor (som ju bara är för goda nu på hösten) tíll efterrätt. Plockar lätt och snabbt undan i ett litet mysigt kök som bara har det nödvändigaste.

Badar barnet, läser de två nya böckerna, diskuterar var papper kommer ifrån. När barnet somnat i sitt rum blir lägenheten som en etta. Betalar räkningar, dricker te, äter kakor och mackor och majskolvar bara för det är så attans gott. Funderar på nästa helg.

Drar ut bäddsoffan och somnar gott precis som alla andra kvällar.

Det är helt underbart att ha de här heligt lediga lördagarna. De är som balsam för själen och det är det här otroligt enkla – som att knata runt i skogen- som ger mig energi. Skulle jag behöva ränna på Ikea, eller ha flera ostädade, oklara rum och hemmafix att hålla på med skulle jag inte ha all den här tiden. Att bo litet och enkelt är inte att välja bort något. Det är att välja till mer tid och pengar till annat.

Hoppas du har en fin helg!

20130915-130944.jpg
20130915-131030.jpg
20130915-131035.jpg
20130915-132320.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in